Skip to main content

Sommer i Alpene - - en unik opplevelsestur

Våre to dyktige Alpe-entusiaster, Else og Idar, skal denne gangen ta oss med rundt på en opplevelsestur i Østerrike og Italia. Vi skal til tre vakre Alpeområder; Maria Alm, Syd-Tirol og Ischgl. Reiselederne kjenner stedene godt og tilrettelegger aktivitet etter gruppens ønsker og behov. De som føler seg spreke kan gå flere fotturer, andre kan bli med opp i fjellheisen eller bare nyte utsiktene – dette er en tur for alle!

De italienske og østerrikske Alper er kanskje meste kjent som vinterdestinasjoner, men vi reiser på sommeren når landskapet er grønt og kuene er ute på beite i store blomsterenger. Vi kommer nære den lokale atmosfæren og livet i alpene med gamle tradisjoner som fortsatt holdes i hevd. Hele veien blir vi fulgt av den majestetiske utsikten av toppene som ruver opp til 3-4.000 meters høyde.

Vårt først stopp er i idylliske Maria Alm i de østerrikske Alper. Dette er et postkort-vakkert område omringet av høye fjell, irrgrønne daler og gressende kuer på høytliggende almer (setrer). Her skal vi blant annet oppleve den lokale seterdriften, oste- og speke retten «Brettljause» og et folkloreshow med dans og musikk.

Vi reiser videre til Syd-Tirol i Italia, en del av Alpenes Dolomittene. Området er kjent for både tyrolerhusene og eplene. Vel fremme her, tar vi utflukter for å oppleve fjellet Drei Zinnen, som står på UNESCOs verdensarvliste, en vakker innsjø og flere små alpelandsbyer som Toblach og Heiligenblut.

Siste oppholdssted blir Ischgl i Silvretta-området i Østerrike, hvor vi på veien dit kjører gjennom Bolzano og Merano i Italia, tar en snarvisitt innom Sveits og opplever Europas mest spektakulære fjellpass, Stelviopasset med hele 49 hårnålsvinger!

Rundreisen har et velsydd program med besøk på fjellmuseer og utsiktspunkt, opplevelser av seterlivet, historier og lokal mat. I tillegg får du muligheter til å velge ditt nivå på ulike aktiviteter, som el-sykkeltur til Zell am See, lette fotturer eller tid til å bruke hotellenes spa. Uansett får du bevitnet alpenes majestetiske prakt og oppleve de koselige alpelandsbyene, alt sammen med våre engasjerte reiseledere.

Høydepunkter
  • Fantastiske naturopplevelser
  • Drei Zinnen i Dolomittene som står på UNESCOS verdensarvliste
  • Høyfjellsveien Stelvio Pas med 49 hårnålsvinger
  • 2 erfarne reiseledere er med på hele turen
  • Gode hotell
  • Mye inkludert
Informasjon
Pris inkluderer:
  • Direktefly Oslo-Munchen tur/retur inkl flyskatter
  • 10 netter på flotte 4* hoteller
  • 10 innholdsrike frokoster
  • 10 middager på hotellene
  • 1 lunsj inkl drikke på setra Kallbrunalm
  • HochköningCard og SilvrettaCard (gir gratis bruk av heiser som er sommeråpent i området)
  • Alle utflukter og inngangsbilletter som beskrevet
  • 2 erfarne reiseledere er med på hele turen
Ikke inkludert:
  • Reise- og avbestillingsforsikring
  • Drikke til middagene
  • Øvrige måltider
  • Ev frivillig el-sykkeltur med Else til Zell am See (35 Euro, betales på stedet i kontanter)

Slik bor du

  • Maria Alm, 23.-27. aug: Hotel Eder ****

    Flotte Hotel Eder er et familiedrevet hyggelig hotell som ligger meget sentralt på torget i Maria Alm sentrum. Her tilbys en utmerket restaurant, spa med bio-sauna og basseng, mulighet for massasje-behandlinger og romservice.

    Restauranten serverer østerriksk og internasjonal mat og har en hageterrasse. Spesielle middager og live musikk arrangeres noen kvelder.

    Hotellet er nylig renovert og alle rom har flatskjerm-TV, safe, gratis wi-fi, balkong, bad med badekåper, tøfler og hårføner.

  • San Lorenzo, 27.-30. aug: Hotel Mühlgarten ****

    Hotel Mühlgarten er et familedrevet hotell som ligger 2 km fra San Lorenzo sentrum. Hotellet har et flott SPA og svømmebasseng.
    Rommene er innredet i tradisjonell alpestil og har klassiske tremøbler og vegg-til-vegg-teppe, flatskjerm-TV, safe, kjøleskap, hårføner og gratis wi-fi.

  • Ischgl, 30.aug-2.sep: Alpenhotel Ischglerhof ****

    Alpenhotel Ischglerhof ligger sentral i Ischgl, bare 150 meter fra kabelbanen Silverettabahn og har en velværeavdeling med innendørsbasseng, badstue, dampbad og boblebad. Du kan slappe av i den koselige salongen eller i lobbybaren, eller man kan nyte fjellutsikten fra solterrassen.
    De lyse, trivelige rommene har litt forskjellige design, men alle har flatskjerm-TV, minibar, safe, hårtørker og gratis wi-fi.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme. Vær og vind bestemmer ofte hvilke løyper som egner seg å gå, og således vil reiseleder/ turguide se an hver dag og tilrettelegge vandringene deretter.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Avreise/ankomst (M)

    Avreise fra Oslo Gardermoen med direktefly til Munchen. Vi blir hentet på flyplassen og kjørt i buss til Maria Alm, ca 3 timers kjøretur.

  • DAG 2: Heldagsutflukt til Kallbrunnalm og Biberg (F, L, M)

    Vi skal i dag oppleve noe som ikke er så vanlig for gruppeturer som vår. Vi skal nemlig opp til det flotte seterområdet Kallbrunnalm, ca. 1.500 moh. Her kan vi rusle rundt på egen hånd, eller sammen med reiselederne. Det er et vakkert område med 30 almer (setrer) i full drift. 16 drives av tyske bønder, og 14 av østerrikske bønder. Vanligvis er det over 300 kuer i området. Gled dere, vi skal spise en spesiell lokal rett på setra, nemlig «Brettljause». Den består av lokalt produsert spekeskinke og ost laget på gårdsmeieriet like ved. (Hvis man ikke spiser svinekjøtt, kan man få noe annet). Litt drikke er inkludert (øl/vin/mineralvann)

    Etter oppholdet ved Kallbrunnalm, besøker vi Sommerrodelbahn i Biberg på vei tilbake (væravhengig). En morsom attraksjon; man tar heis opp, og en tur ned akebanen. Selve akebanen er ca. 1.600 m lang, og har en høydeforskjell på ca. 350 m. Man sitter i en kjelke, og sklir ned i en slags «renne». Man bestemmer farten selv ved å skyve en spak fremover, og holde den der, slik at kjelken nærmest løfter seg litt fra underlaget. Det gir mindre friksjon = høyere fart. Bremse gjør man ved å trekke den samme spaken mot seg. Morsomt for voksne barn, og ikke farlig. Ved dårlig vær blir banen stengt pga. for liten friksjon. De som ev. ikke vil bruke akebanen ned, kan gjøre som reieleder Idar, og ta heisen både opp og ned. Det er flott utsikt over dalen, Saalfelden, Maria Alm og alle fjellene omkring.

    Heldagsutflukt til Kallbrunnalm og Biberg (F, L, M)
  • DAG 3: Fridag i Maria Alm (F, M)

    Dagen fri til egne aktiviteter.
    Det tilrettelegges for fottur(er) og reiselederne gir forslag etter ønsket turvariant. Her finnes alle slags turmuligheter, i alt 350 km med skiltede vandreruter, fra 15 min – 12 timer. Turene er skiltet med gule skilt.
    Om kvelden er det gratis folkloreshow på «Dorfplatz», like ved vårt hotell, med østerriksk folkedans og folkemusikk (væravhengig).

  • DAG 4: Fridag i Maria Alm (F, M)

    Dagen fri til egne aktiviteter.
    Det tilrettelegges for fottur(er) og reiselederne gir forslag etter ønsket turvariant.
    Reiseleder Idar vil lede an en fottur til en alm (seter) oppe i fjellet som er meget enkel å gå til, ca. 1 time.
    Man kan også bli med reiseleder Else, som vil lede an en fin rundtur på el-sykkel i området, bla. til Zell am See. En flott sykkeltur! Det gis nødvendig opplæring i bruken før vi setter i gang. Det er også mulig å leie sykkel, evt. el-sykkel på egen hånd.

  • DAG 5: Maria Alm – St. Lorenzo (F, M)

    Reisen fortsetter retning Dolomittene i Syd-Tirol i Nord-Italia. Vi kjører forbi kjente steder som Zell am See og Bruck, og fjellet Edelweiss Spitze til Franz Josefs Höhe, for nydelig utsikt mot Østerrikes høyeste fjell, Grossglockner på 3.798. Mulighet for å besøke forskjellige nasjonalparkmuseer.
    Reisen fortsetter til den kjente alpelandsbyen «Heiligenblut», som hevder at de oppbevarer noe av Jesus blod i Sakramenthaus i kirken. En meget spesiell historie ligger bak, som reiselederne vil fortelle mer om.
    Etter Heiligenblut reiser vi videre til den lille landsbyen St. Lorenzo og vårt hotell i Dolomittene.

  • DAG 6: St. Lorenzo (F, M)

    Opphold i området. Det vil bli 3 forskjellige opplegg/muligheter denne dagen, eller man kan slappe av på hotellet som har en fin SPA-avdeling og basseng

    1. Man kan bli med reiseleder Else opp til «Kronplatz», et fjellområde like ved hotellet. Vi tar først en heis opp hvor det er flere vandremuligheter. Det er bla. en rundvandring som er på ca. 1 time, og en på ca. 3 timer. Begge er beskrevet som «lett vandring». Eller man rusler det man selv ønsker. Det skal være flott utsikt fra toppen. Man kan også besøke et fjellmuseum på toppen - et Reinhold Messner museum.

    2. Et annet alternativ er at man blir med på en lett vandring rundt i dalområdet med turleder fra hotellet. Reiseleder Idar blir med i denne gruppen

    3. Et tredje alternativ er å ta gratis lokalbuss på egen hånd til nabobyen Bruneck. Her kan man rusle rundt og for eksempel besøke det flotte museet «Messner Mountain Museum» som ligger i Schloss Bruneck. Reinhold Messner er kanskje verdens mest kjente og ikoniske fjellklatrer. Han har brakt med seg mye fjellkultur fra sine klatringer og reiser i store deler av fjellverdenen så her er det mulig å oppleve bergkultur fra det meste av verden; Asia, Afrika, Syd-Amerika og Europa.

  • DAG 7: Heldagsutflukt til Drei Zinnen Hütte (F, M)

    Utflukt til Drei Zinnen Hütte på 2.438 moh, i Dolomittene. Et ikonisk fjell i et utrolig vakkert område, som står på UNESCOS verdensarvliste. Det er også i dag mulighet for 3 forskjellige opplegg.

    1. For de som ikke ønsker å gå, kan man oppholde seg ved «Drei Zinnen Hütte», som ligger i nærheten av parkeringsplassen. Man opplever fjellet og området fra der hytta ligger på en fin måte.

    2. Man kan bli med reiselederne på 1 times lett vandretur til en alm (seter). Vi vandrer rett under den fantastiske fjellformasjonen Drei Zinnen (tre tenner). Et «av tennene» er 2.999 m høyt, og fra der vi står, er det ca. 560 m «rett opp». En opplevelse man ikke så lett glemmer!

    3. Man kan også på egen hånd vandre rundt foten av Drei Zinnen. Det er ikke klatring på noen måte, men en fottur langs foten av fjellet. Fotturen er på ca. 4 timer (9 km) og det er ca. 560 høydemeter, så man bør være i god fotturform, og ha solide joggesko/lette fjellsko.

    Etter oppholdet ved Drei Zinnen, reiser vi ned i dalen til den kjente Misurina-innsjøen. Her var det i gamle dager, i Kuppern sin tid, meget glatt naturis på innsjøen, så det var gode skøytetider her. For de som vil, er det mulig å vandre rundt innsjøen, temmelig flatt og det tar i rolig gange ca. 1 – 1 1/2 time. Selve innsjøen er ca. 2,6 km lang. Eventuelt kan man sette seg på en restaurant og slappe av og nyte tilværelsen.
    OBS! De som går rundt Drei Zinnen, må komme ned til Misurina innsjøen ved å benytte en lokal vandrebuss (dette er problemfritt, reiselederne har gjort dette selv tidligere)

    På hjemveien blir det (hvis det er nok tid) en kort rundvandring i landsbyen Toblach. (Det var her Ole Einar Bjørndalen bodde sammen med sin daværende kone, Nathalie Santer, som også var skiskytter. Begge bodde og arbeidet på hennes fars hotell; Romantik Hotel Santer.)
    (Utfluktene på dag 6 og 7 kan byttes om i forhold til været)

    Heldagsutflukt til Drei Zinnen Hütte (F, M)
  • DAG 8: Syd-Tirol – Ischgl (F, M)

    I dag skal vi til Ischgl i Østerrike. Avreise tidlig i retning Bolzano, og videre forbi Merano i Syd-Tirol. Etter Merano kjører vi gjennom et stort fruktdistrikt, hvor bl.a. de kjente «Syd-Tirol»-eplene kommer fra – her er km etter km med frukttrær. Vi fortsetter videre til Spondinig, hvor vi parkerer bussen og går over i minibusser for å kjøre en av Europas flotteste og mest spektakulære høyfjellveier; Stelvio Pas. En stor opplevelse!
    Vi tar en kort stopp underveis for «akklimatisering». Vi skal kjøre hele 49 hårnålsvinger (Trollstigen har 11!). På toppen, hvor vi er på 2.760 moh med en fantastisk utsikt, tar vi et stopp og spiser et lett og raskt måltid. Reisen fortsetter så inn i Sveits, forbi den gamle landsbyen Santa Maria, før vi drar tilbake til bussen vår i Italia.
    Dagens siste etappe i buss går videre forbi Landeck i Østerrike, og til vårt oppholdssted, Ischgl i Silvretta- området, som ligger 1.377 moh.

    Syd-Tirol – Ischgl (F, M)
  • DAG 9: Ischgl – mulighet for utflukt til Samnaun (F, M)

    Opphold i området.
    Reiselederne leder an tur til den kjente alpelandsbyen Samnaun i Sveits. Samnaun ligger på 1.846 moh. og tilhører kantonen «Graubünden». Vi skal først ta 3 heiser opp til toppen av fjellet ved Ischgl, ca. 2.500 moh, og kan stå med ett ben i Østerrike, og ett ben i Sveits! De som ønsker å være med til Samnaun, må bli med 3 nye heiser ned til landsbyen. I Samnaun kan man vandre litt rundt på egen hånd. Dette er fra gammelt av et såkalt «taxfree-område». Hvor billig det eventuelt er, må man finne ut selv, men Sveits er et generelt dyrt land. Etter oppholdet i Samnaun, drar vi tilbake til Ischgl.
    En spennende utflukt!

    De som ikke ønsker å bli med til Sannaun kan gjerne slappe av i Ischgl - på hotellet eller i Silvretta Center med stort basseng, Eventuelt kan man vandre på egen hånd i området, gjerne ved bruk av heis som er gratis med «Silvretta Card», eventuelt ta en tur med el-sykkel.

    Ischgl – mulighet for utflukt til Samnaun (F, M)
  • DAG 10: Heldagsutflukt til Galtür (F, M)

    I dag blir det utflukt til den kjente alpelandsbyen Galtür, kjent bla. for store snøras om vinteren. Dette er nå sikret ved bygging av en enorm steinmur. Vi skal inn i selve muren hvor det er et lavinemuseum; «Alpinarium Galtür». Vi får tid på egen hånd i museet. Etter museumsbesøket, reiser vi videre gjennom Kuhtal til den kjente oppdemmede innsjøen Silvretta Stausee - et vakkert område. For de som liker alpeblomster, er det er stort utvalg rundt innsjøen. Innsjøen ligger på 2.030 moh, og det er fint å gå rundt, eller kanskje bare litt langs vannet for de som ønsker det. Det tar ca. 2 timer å gå rundt innsjøen i rolig tempo. De som ikke ønsker å gå, kan sette seg på en restaurant med utsikt over innsjøen og fjellene omkring som er opp til ca. 3.500 høye.

  • DAG 11: Hjemreise (F)

    Vi må gjøre oss klare for hjemreisen tidlig på grunn av flytid tilbake til Norge (avreise fra hotellet ca kl 06.00). Vi spiser en enkel frokost før avreise.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Else & Idar Thorstensen
    Else & Idar Thorstensen

    Else & Idar: Ekteparet Else & Idar har i flere tiår arrangert turer til Alpene, og Maria Alm har blitt deres favoritt! Disse dyktige reiselederne kjenner området ut og inn, og har opparbeidet seg en stor kompetanse. Med godt humør og glimt i øyet, elsker de å kunne dele kunnskapen og engasjementet med alle sine gjester. De sørger for innholdsrike dager med flotte program som passer alle. En av våre gjester har skrevet: «Tusen takk for en flott tur. Så mange spennende opplevelser og hyggelige mennesker, storslagen natur og flott vær. Når det hele var så godt tilrettelagt og været klaffet, kan det ikke bli bedre! Frister til gjentagelse.»

Tillegg for enkeltrom

kr. 1 990,- (begrenset antall)

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Ønsker du tilslutning fra andre byer i Norge er vi behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for pris og muligheter i god tid før avreise (minimum 60 dager før).
I forhold til bagasje og eventuelle forsinkelser/endringer på reisen, er det en fordel å ha gjennomgående flybillett fra avreisested til endelig destinasjon, framfor separate flybilletter.

Alle tider er lokale tider. Vær oppmerksom på at eventuelle endringer på flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til München flyplass

Varighet
ca. 2,5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Turen hjem fra München flyplass

Varighet
ca. 2,5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris

August 2020

23/8Oslo GardermoenSommer i Alpene-16 990,-Book på ventelisteMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.