Skip to main content

Høstvandring i Rondane - med Ringebufjellet og Folldalsfjellet

Vi inviterer til en ny vandringstur i Norge - i vakre farger og flott tur terreng sammen med vandreguide Kjell Magne Nordvi. Turen starter ved Ringebufjellet, fortsetter i majestetiske Rondane og avsluttes ved Folldalsfjellet, Tronfjellet og Jutulhogget. En vandringsreise som passer deg som er vant med å gå i noe krevende fjellterreng. Du vil få med deg utsikter og historiske steder, over hengebruer, stentrapper og fjellstier. På kveldene tar vi inn på gode fjellhotell for avslapning, mat og hygge. 

På denne turen anbefaler vi alle til å vandre med vandresko med god ankelstøtte. Turen ligger på nivå 3 på vår skala. Les mer om våre nivåer her.

Slik lyder første verset av Åsmund Olavsson Vinjes kjente dikt «Ved Rondane», som ble publisert i «Ferdaminne frå sumaren 1860»;

No ser eg atter slike fjell og dalar
som dei eg i min fyrste ungdom såg,
og same vind den heite panna svalar;
og gullet ligg på snjo som før det låg.
Det er eit barnemål som til meg talar,
og gjer meg tankefull, men endå fjåg.
Med ungdomsminne er den tala blanda:
det strøymer på meg, so eg knapt kan anda.

 

Gled deg til
  • 5 flotte vandreopplevelser i Rondane, Ringebufjellet og Folldalsfjellet
  • Gode historier
  • Fjellet i høstfarger
  • Dyktig vandreguide
Informasjon
Prisen inkluderer:
  • Busstransport dag 2, 3, 4, 5
  • 4 overnattinger i valgt rom kategori
  • 4 frokoster
  • 4 middager
  • 4 matpakkelunsjer
  • Vandreguide og reiseleder Kjell Magne Nordvi
Ikke inkludert i prisen:
  • Transport til Skjerdingen og fra Atna
  • Måltider ikke omtalt i program
  • Drikke til maten
  • Reiseforsikring

Tillegg enkeltrom

kr 850,- 

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på turen må opplyses om ved påmelding.

TRYGG PÅ TUR MED OSS:
Du kan være trygg på at vi, i samarbeid med våre leverandører tilrettelegger våre Norgesturer i henhold til gjeldende smittevernregler. Sammen med våre leverandører forholder vi oss til gjeldende smitteverns-bestemmelser.

Reise til og fra Atna:
Man må selv ta seg til/fra Atna. Man kan benytte egen transport med bil.  
Kommer du fra Oslo via Hamar, Elverum følger du E6, RV3 til Atna.  En tur på ca. 3,5 timer og ca. 250 km.
Dersom du kommer fra Trondheim via Støren følger du E6 og RV3. Fra Trondheim er det en biltur på ca 3,5 timer (250 km).

Kollektiv transport:
Fra Oslo S med tog R21 til Hamar. Avgang kl. 08.02, med ankomst Hamar kl. 09.18. Videre med R25 avg. Hamar kl.10.11 med ank. Atna kl. 11.58.
Fra Trondheim med tog R25 kl. 05.44 med ankomst Atna kl. 09.53.

Retur fra Atna mot Oslo med R25 kl. 15.45 med ankomst Oslo kl. 20.04.
Avreise fra Atna kl. 17.58 med R25 kl. 17.58 ankomst Trondheim kl. 22.03.

Slik bor du

  • Skjerdingen Høyfjellshotell

    Skjerdingen Høyfjellshotel i Ringebu har restaurant, bar og gjestestue. Hotellet tilbyr også familierom, terrasse, innendørsbasseng, døgnåpen resepsjon og gratis WiFi.

    Hotellet tilbyr kontinental og glutenfri frokost hver morgen.

    3-stjerners-hotellet Skjerdingen Høyfjellshotell har også egen badstue.

  • Spidsbergseter Resort Rondane

    Dette hotellet ligger omgitt av tur- og langrennsløyper, 3 km fra Rondane nasjonalpark. Her tilbys du lokal mat og et stort spa. Alle rommene har flatskjerm-TV, sittehjørne, eget bad og kabel-TV.

    Spaet på hotellet, Karlsvogna Fjellbad, har innendørsbasseng, badstue, boblebad og dampbad.

    Villreinen Bistro & Bar serverer tradisjonelle retter fra Rondane Sør-regionen. Aquavitfjøset Bar har hele 75 ulike akevittmerker. Overnattingsstedet har også en interiørbutikk.

  • Folldal Fjellhotell

    På 900 m.o.h hvor Folldal fjellhotell ligger har du ikke bare panoramautsikt til Rondane og Folldal, men du er også garantert fred og ro.

    Alle rom har eget toalett og dusj. Hotellet setter sin ære i sin rikholdige middagsbuffet, og liker å servere norsk tradisjonsmat.

    Hvis du vil kan du slappe av foran en stor peis, eller se TV. Det er også mulig å ta badstu.

  • Fricks Hotell og Spiseri Alvdal

    Dette hotellet ligger langs veien i Alvdal i Østerdalen. Her får du rom med eget bad, gratis Wi-Fi og gratis parkering. Alvdal stasjon ligger ca 5 minutters gange unna.

    Alle rommene på Taverna Alvdal har en sofa og en flatskjerm-TV med kabelkanaler.

    Den romslige restauranten serverer tradisjonelle norske retter, så vel som internasjonale retter.

Dagsprogram

  • DAG 1: Oslo/Trondheim – Atna med kveldsvandring (M)

    Det er egen transport med privatbil eller tog til Atna stasjon på Rørosbanen. For de som ønsker det kan det avtales transfer transport til Skjerdingen Høyfjellshotel hvor vi møtes senest kl.13.00. Vi går en fin kveldstur i Skardseterlia Naturreservat før middag. Her finnes en rekke utrydningstruende arter og vi nyter også flott utsikt over fjellheimen. Felles middag på kvelden.

    Oslo/Trondheim – Atna med kveldsvandring (M)
  • DAG 2: Vandring på Ringebufjellet (F, ML, M)

    Etter frokost hentes vi av buss og kjører Friisveien, oppkalt etter professor J.A. Friis og passerer hans steinhytte og steinmonumentet over kongereinsbukken han felte i 1860, og kommer opp på høyeste punkt på 1158 moh. der Rondanestien krysser på Ringebufjellet. Der vandrer vi innover i et lett, relativt flatt fjellandskap til vi tar av og følger en umerket sti til fra til vraket av en Junker Ju 52 som styrtet her i slutten av oktober 1942 på grunn av nedising. Dette er det best bevarte flyvraket etter krigen i Norge. Halepartiet mangler. Det ligger 800 meter unna.
    Vi spiser nista vår før vi vandrer tilbake samme vei. Total vandring 16,2 km, lett terreng. God sti.
    Vi fortsetter til Ringebu og besøker stavkirken fra 1220, en av 28 gjenværende stavkirker i Norge og av de største, før vi kjører opp på Venabygdsfjellet og overnatter på fantastiske Spidsbergseter Resort Rondane., kjent for god mat og badeavdeling.

    Vandring på Ringebufjellet (F, ML, M)
  • DAG 3: Vandring i Rondane (F, ML, M)

    Etter frokost kjører vi til Sollia og stopper ved Solbergs plass for å forevige Rondane som vi er på vei til. Vi stopper ved informasjonssenteret ved Strømbu og går stien mot Høgronden 5 km med en del stigning på slutten, før vi tar av ved 1200 moh og nyter utsikten til Rondeslottet og går ned og krysser Langglupbekken på ei hengebru og fortsetter 5 km i slak stigning mot Bjørnhollia der vi spiser medbrakt lunsj. Derfra prøver vi steintrappa som sherpaene har bygget og går 6 km tilbake til Strømbu
    Total vandring 16 km, noe krevende, blanding av god sti og noe steinete. I dag spiser vi middag og overnatter på Folldal Fjellhotel.

    Vandring i Rondane (F, ML, M)
  • DAG 4: Vandring i Folldalfjellet (F, ML, M)

    Etter frokost kjører vi til Folldal Gruver, som var i drift fra 1748 til 1993. Vi vandrer langs tregrensa og opp i høgfjellet oppunder Storhøa, en runde på 11,3 km med spor etter gruvedrift og fantastisk utsikt. Her finnes kortere muligheter for de som er slitne fra dagen før. Vi inntar vår medbrakte lunsj ved Gortjønne før vi rusler tilbake
    Total vandring 11,3 km / 8,7 noe stigning, middels krevende. Denne kvelden overnatter vi på Savalen Fjellhotel, nyter SPA avdelingen og en bedre middag på kvelden.

    Vandring i Folldalfjellet (F, ML, M)
  • DAG 5: Vandring på Tronfjellet og Jutulhogget – hjemreise (F, ML)

    Etter frokost kjører vi til Alvdal og gjør en stopp på Aukrust museet, før ferden går til topps på Tronfjellet som er et landemerke for de som ferdes gjennom Østerdalen. Toppen når 1666 moh. Det går bilveg helt opp. Flott, og godt merket sti ned til Tronsvangen, 800 meter nedover, 3,8 km lengde. Utsikten er fantastisk i godt vær. Det heter at fra toppen av Tronden ser du 7 kirketårn. Vi regner snaut to timer ned med jevn gange. Den indiske filosofen, professoren og forfatteren Baral bodde på Tronsvangen fra 1917 til 1945. Han betegnet Tronden som sannhetens fjell, og ville bygge et fredsuniversitet her. Baral er gravlagt oppe i Tronden, og det er reist et minnesmerke over han på Flattronden.

    Deretter kjører vi ned til Jutulhogget, en av Nord-Europas største canyoner på 2,4.km. Den ble dannet for ca 9.000 år siden, rett etter siste istid. Hjemreise fra Atna.

    Vandring på Tronfjellet og Jutulhogget – hjemreise (F, ML)

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Kjell Magne Nordvi
    Kjell Magne Nordvi

    Kjell Magne er 64 år og har bodd de siste 28 årene på Finnskogen. Han har gått de fleste stier og er spesialist på å finne spennende steder som er knyttet til både naturfenomener, sagn og tradisjoner fra den skogfinske innvandringen på 1600-tallet. Han kjenner stiene og historiene som han formidler på en spennende måte, både i møter med dyr, natur og skogfinsk magi som vil være tema på turene våre i vakker natur.

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris

September 2020

28/9-Høstvandring i Rondane, Ringebufjellet og FolldalsfjelletMer enn 87 950,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-13.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.