Skip to main content

Kirkenes og Sør-Varanger - Historien, folket og naboskapet

Nysgjerrig på Kirkenes og Sør-Varanger? Eller interessert i historie og 2. verdenskrig? Nå har du en unik mulighet til å bli bedre kjent med denne delen av Norge, også områder som mange aldri har besøkt. Vår dyktige reiseleder og våre lokale «ciceroner» kan det de formidler, da de selv har opplevd de historiske begivenhetene, og sørger samtidig for at dette blir en svært minnerik reise. Tidligere reisende anbefaler turen på det varmeste;

«Fantastisk tur med  svært dyktig lokal guide som selv har vært tidsvitne. Jeg føler meg privilegert som har fått oppleve dette, beste turen noensinne»

Kirkenes og Sør-Varanger danner Vest-Europas yttergrense mot Russland og begynnelsen på den sibirske taigaen. Dette er et område som mange aldri har besøkt, men har hørt mye om. Nå har du en unik mulighet til å oppleve denne delen av Norge og få høre fra de som bor her, hvordan det har vært å leve på grensa til Sovjetunionen og Russland.

Til å vise oss rundt i Kirkenes og Sør-Varanger har vi vært så heldige å få med en lokal «ciceroner», historiefortellere og lokalguide – Ernst Sneve.

Ernst Sneve er født og oppvokst i området og forteller med stor innlevelse om livet med Sovjetunionen som nabo, dagens Kirkenes med alt fra spionasje, «Folk til Folk - samarbeidet», til hverdagslivet i grensebyen.  

Han forteller hvordan han som barn opplevde at kampene nærmet seg og evakueringen av lokalbefolkningen i Kirkenes til tunellen på Bjørnevatn. Her oppholdt 2-3000 mennesker seg i 2-3 måneder - 11 barn ble født i gruvegangene. Og hvordan han opplevde 24. oktober 1944, da Kirkenes som den første delen av Norge, ble befridd av de sovjetiske soldatene.
 

Gled deg til
  • Levende historier
  • Kirkenes og Pasvik
  • Besøk i Andersgrotta
  • Krabbehovedstaden Bugøynes

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Oslo - Kirkenes (M)

    Turen starter med fly fra Gardermoen direkte til Høybuktmoen flyplass ved Kirkenes. Flyplassen ble bygget i 1941 med 2 rullebaner. Okkupasjonsmakten trengte den for å gi flystøtte i forbindelse med angrepene på Sovjetunionen. På flyplassen venter bussen som kjører de 10 km inn til byen, hvor vi sjekker inn på Thon Hotel Kirkenes.

    Her treffer vi for første gang Ernst Sneve, som forteller litt om programmet for de neste dagene. Felles middag på hotellet.

    Oslo - Kirkenes (M)
  • DAG 2: Befrielsen av Kirkenes, Høyde 96 og Svanvik (F, L, M)

    I dag kjører vi mot Bjørnevatn, hvor vi besøker tunellen hvor lokalbefolkningen søkte tilflukt i høsten 1944. Vi får en meget sterk skildring av stemmingen inne i tunellen, frykten og gleden da russiske soldater natt til 25. oktober befridde Kirkenes og slo ned okkupasjonsmaktens motstand. Gleden da de trygt kunne gå ut av tunnelen sammen med ca 2.000 andre og jublende sang både Nasjonalsangen og Internasjonalen.
    Underveis kommer vi til å høre og se historien om AS Sydvaranger – og hva denne virksomheten har betydd for samfunnet og vi fortsetter til det enorme anlegget. De fleste blir svært overrasket over det enorme området til gruvedriften. Det er godt å sitte i buss når man beveger seg rundt i gruveområdet. Om det skulle bygges en ny E6, ville massene fra Bjørnevatn-gruvene vært nok til å lage en ti meter bred trasé – med en gjennomsnittlig fyllingshøyde på seks meter fra Kirkenes til Oslo!
    Turen går gjennom vakker natur og vi kjører ca. 40 km mot sør til Pasvikdalen hvor vi skal besøke Høyde-96. Høyden var tidligere brukt som observasjonspost ved grensen mot tidligere Sovjetunionen, og navnet kommer av at høyden på tidligere kart var angitt som 96 meter over havet.
    Det ble reist utkikkstårn her første gang i 1935, på en tid da det var viktig å markere norsk suverenitet i området. Den gang var det restaurant på toppen, men denne opphørte under den andre verdenskrig. Dette tårnet brant ned i 1944, og det tårnet som står i dag ble bygget i 1955.
    Deretter fortsetter vi til Svanvik - 223 innbyggere - som ligger ved nordbredden av Svanevatn, en innsjø i Pasvikelvas hovedløp. Her ligger Svanvik kirke, Pasvik folkehøgskole og Øvre Pasvik nasjonalparksenter. Svanvik har en av grensevaktstasjonene på den norsk-russiske grensen. Fra Svanvik holder de øye med blant annet den russiske gruvebyen Nikel som ligger bare ni kilometer fra Svanvik (men 84 kilometer med bil). I likhet med Skogfoss og Gjøkåsen ligger Svanvik ved Pasvikelva. Stasjonen bærer navnet til tettstedet den ligger i og er en del av samfunnet. Vi spiser lunsj på Miljøsenteret i Svanvik før vi reiser tilbake til Kirkenes. Middag på hotellet.

    Befrielsen av Kirkenes, Høyde 96 og Svanvik (F, L, M)
  • DAG 3: Kirkenes – en spennende historie (F, M)

    Etter frokost kommer Ernst Sneve for å vise oss byen sin. Vi kommer til å få en spennende historisk fortelling, siden begge to forteller fra egne opplevelser gjennom et langt liv i Kirkenes.
    I 1826 var det faktisk ingen klare grenser i dette området. Det ble krevd opp skatter av beboerne i Kirkenes fra 4 forskjellige nasjoner. Men det er gruvedriften som førte til at byen etter hvert vokste og utviklet seg til en viktig havne- og grenseby. Han vil fortelle om historien tilbake til 1800-tallet og fram til i dag. Vi får høre om praktiske følger og effekter av Barents samarbeide og «Kirkeneserklæringen» som ble signert mellom Russland og Norge i 1993. Kanskje får dere også noen svar på hvordan både russisk og norsk etterretningsarbeid påvirker dagliglivet. Selvfølgelig tar vi også en tur til grensestasjonen ved Storskog.
    En annen kuriositet for oss «søringer» er gateskiltene med kyrilliske skrift.
    Visste du forresten at det har vært normal jernbanedrift i området? Det har vært planer om å videreføre jernbanen til Russland og Finland.
    Resten av dagen til egen disposisjon. Middag på hotellet.

    Kirkenes – en spennende historie (F, M)
  • DAG 4: Utflukt til fiskeværet Bugøynes – «Krabbehovedstaden» (F, L, M)

    I dag går turen nordvest over til Bugøynes. Det bor omtrent 200 personer i Bugøynes. Da fiskebruket ble solgt på tvangsauksjon i 1989, averterte folket hele bygda til salgs i landets største aviser. Det var et rop om hjelp. I den senere tid har kongekrabben blitt en viktig ressurs for bygda, og har snudd pessimismen til optimisme. Det utskjelte skadedyret er blitt luksusmat for «landkrabber», fra Beijing i øst til Milano i vest. Ferden som starter ved kaia i Bugøynes ender på luksusrestauranter ikke bare i Beijing og Milano, men også Moskva, Dubai, Shanghai og Hongkong.
    Bygda ble i sin tid befolket av finske innvandrere på 1800-tallet. Finsk er et språk som er i daglig bruk i bygda. Bugøynes kalles også gjerne Lille-Finland (Pikku-Suomi).
    Bugøynes er ett av få steder som unngikk å bli nedbrent av tyske soldater da de trakk seg tilbake fra Nord-Troms og Finnmark. Stedet er derfor preget av tett trehusbebyggelse preget av finsk byggeskikk. Bugøynes kapell ble innviet i 1989.
    Før vi setter kursen tilbake mot Kirkenes, så skal vi ha en god lunsj og få en smak av krabben. På turen passerer vi også Neiden, som kanskje er mest kjent som «sjekkpunkt» på Finnmarksløpet 1000 km, et av verdens mest krevende hundeløp.
    Avskjedsmiddag på hotellet

    Utflukt til fiskeværet Bugøynes – «Krabbehovedstaden» (F, L, M)
  • DAG 5: Kirkenes - Oslo (F)

    Etter frokost kommer bussen og kjører til flyplassen før vi flyr tilbake til Oslo.

Slik bor du

Thon Hotel Kirkenes ****                       
Johan Knudtzens gate 11
9900 KIRKENES

Thon Hotel Kirkenes er byens største kurs- og konferansehotell med 143 moderne. Hotellet ligger ved kaia i sentrum av Kirkenes, med utsikt over fjorden.

Rommene på har klimaanlegg, flatskjerm-TV med kabelkanaler, minibar og vannkoker.

Fint hotell ved kaia. Store, fine lokaler, og spisesal med utsikt over fjorden. Rommet var rent og pent, med tilgang på vannkoker til kaffe og te. Lyst og pent bad, med stor dusj. Kort vei til sentrum. 

Tillegg enkeltrom

kr 1 600,- 

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på turen må opplyses om ved påmelding.