Skip to main content

Baskerland - lidenskap og nytelse

Dette er reisen for deg som vil oppleve det lidenskapelige Baskerland! Deilige smaker, vin, et stolt folk, kultur og musikk med innlevelse og lange tradisjoner. Regn med godt vær, varme sommernetter og mulighet til å nyte stranden.

Reiseleder tar deg med på trivelige spaserturer, flotte utsikter og vakker natur og ikke minst spennende historie og anerkjent arkitektur. Det blir også mulighet for en dag i vindistriktet Rioja, med vinsmaking og lunsj.

Vi starter i San Sebastian – en drøm for alle som er opptatt av gode matopplevelser, yrende folkeliv og spansk sjarm. Videre til Bilbao, hvor vi selvfølgelig besøker det spektakulære Guggenheim-museet.

Baskernes hjemland er et historisk område som består av syv provinser fordelt mellom nordlige Spania og Frankrike. Landområdet ligger i den vestlige delen av fjellkjeden Pyreneene på grensen av Frankrike og Spania langs kysten av Atlanterhavet, innerst i Biscayabukta.

Dette er en tur i samarbeid med magasinet 

Høydepunkter
  • Både den spanske og franske delen av Baskerland
  • Besøk på Guggenheim-museet
  • Vinsmaking på vingård
  • Middag med egen kokk
Informasjon
Prisen inkluderer:
  • Fly t/r Oslo – Bilbao med alle skatter og avgifter
  • 4 netter med frokost på Hotel Codina *** i San Sebastian
  • 3 netter med frokost på Hotel Nervion **** i Bilbao
  • 3 lunsjer & 3 middager på lokale restauranter, inkl. 1/3 flaske vin og vann
  • All transport, utflukter og innganger som spesifisert i program
  • Svensk reiseleder fra ankomst
Ikke inkludert:
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Tips og øvrige måltider
  • Ekstra utflukt til Rioja – kr. 1.200,- (v/min 10 pers)

Slik bor du

  • Hotel Codina***

    Hotel Codina ligger ca 200-300 meter fra Ondarreta-stranden og 1 km fra La Concha-stranden. Gangavstand til gamlebyen i San Sebastian er ca. 20 min. Hotellet tilbyr TV-lounge og kafeteria. Det er mulig å bestille pizza og sushi til rommet.

    Alle rom har minibar med gratis mineralvann, aircondition, gratis wifi, telefon, flatskjerm TV, safe og bad med hårtørker.

  • Hotel Nervion****

    Hotel Nervion ligger i hjerte av Bilbao, like ved rådhuset og 10 minutters gåtur til Guggenheim-museet. Området har stort utvalg i butikker for shopping. Her tilbys døgnåpen resepsjon, gratis wifi, treningsrom, restaurant og bar/kafe.

    Flere av rommene har åpen bad-løsning. Men vi prøver så langt det lar seg gjøre å få romtype med lukket bad. Tildeling av romtype blir først gjort ved innsjekk.

    Rommene har klimaanlegg, TV, minibar, safe, hårføner og gratis wi-fi.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F= Frokost / L= Lunsj / M= Middag

  • DAG 1: Ankomst (M)

    Ankomst Bilbao formiddag og vi møtes av reiseleder Jakob. Vi kjører til San Sebastian (ca. 70 min) og Jakob forteller litt om Baskerland og vårt program underveis. Vel fremme blir det innsjekk på hotellet. Det er mulighet for å få kjøpt noe å spise på hotellet eller i kafeer/restauranter i nærheten av hotellet.

    På ettermiddagen møtes vi i hotellets lobby og gjør en vandring langs strandpromenaden hvor vi får vårt første møte med den vakre byen og Belle Epoque-arkitekturen. Vi går gjennom sentrum og inn mot gamlebyen hvor kvelden avsluttes med pintxos, baskisk tapas, på en tradisjonell restaurant.

    Ankomst (M)
  • DAG 2: San Sebastian (F, M)

    Frokost på hotellet før vi i dag skal bli kjent med San Sebastian. Vi starter med en hyggelig tur ned til den fasjonable stranden Ondarreta. Vi passerer den karakteristiske jernstatuen «el Peine del Viento», laget av den berømte baskiske skulptøren Eduardo Chillida, før vi tar en skinnegående kabelbane (funicularen) opp til Monte Igueldo. Her skal vi nyte den flotte utsikten over byen og Conchabukten samtidig som vi kan rusle litt rundt.

    Deretter er det fritid til lunsj. På ettermiddagen spiser vi middag hos et privat gastronomisk selskap med egen kokk.

    San Sebastian (F, M)
  • DAG 3: Franske delen av Baskerland (F, L)

    Etter frokost drar vi mot den franske delen av Baskerland. Vårt første stopp blir den kjente badebyen Biarritz (45 min. i buss), som på lik linje med San Sebastian lenge har vært tilholdssted for kongelige og berømte. Vi besøker det ikoniske fyret og gjør en byvandring i sentrum.

    Lunsjen tar vi oppe i fjellene på en ombygd gammel gård, som nå rommer en helt unik, men enkel og rustikk restaurant. Mens vi spiser ved vårt steinbord får vi utsikt over hele den franske delen av Baskerland.

    Tilbake på hotellet på ettermiddagen og resten av kvelden på egenhånd.

    Franske delen av Baskerland (F, L)
  • DAG 4: Fridag (F)

    Frokost i restauranten på hotellet. Dagen står til fri disposisjon.

    De som vil anbefales å gjøre et besøk i museet San Telmo, som ligger i gamlebyen. Andre vil kanskje ta en tur på en av strendene eller ta båten ut til den lille øya Santa Clara, som ligger midt i bukten.

    Den som vil bevege seg litt kan gå opp det lille fjellet Urgull som ligger lengst inn i gamlebyen eller hvorfor ikke vandre den lille delen av pilegrimsruten som faktisk går rett gjennom San Sebastian.

  • DAG 5: Txakoli bodega - Gernika (F, L)

    Etter frokost sjekker vi ut og tar ferden langs Gipuzkoakysten mot Bilbao. På veien besøker vi Txakoli bodega Talai Berri med omvisning og prøvesmaking av den typiske baskiske vinen Txakoli og akevitt på deres terrasse med fantastisk utsikt.

    Vi reiser videre langs den vakre kystveien og nyter utsikten på vei mot den lille fiskebyen Getaria. Liten byvandring før vi setter oss ned for en hyggelig lunsj med vin og kaffe inkludert.

    Vi reiser videre langs kysten og gjør et stopp i Gernika som er en historisk viktig by for Baskerland. Vi sjekker inn sen ettermiddag på vårt hotell i Bilbao. Middag på egenhånd.

    Txakoli bodega - Gernika (F, L)
  • DAG 6: Bilbao (F, L)

    Frokost på hotellet før vi tar en byvandring til gamlebyen der vi også besøker en av de største innendørs markedene i Europa. Vi avslutter med en lunsj på den klassiske Cafe Iruña, en av de eldste og mest populære restaurantene i Bilbao.

    På ettermiddagen besøker vi Guggenheim - museet. Middag på egen hånd.

  • DAG 7: Fridag - valgfri utflukt til Rioja (F, M)

    Fridag.

    Ekstra utflukt: De som ønsker kan bli Jakob på en utflukt til Rioja, som bare ligger 1 time fra Bilbao. Her besøker vi en vingård i vinhovedstaden Haro. Videre spiser vi en god lunsj i en av Spanias best bevarte middelalderbyer - Laguardia.

    Pris kr. 1.200,- pr. person v/min. 10 deltakere

    På kvelden møtes vi for avskjedsmiddag i nærheten av hotellet.

  • DAG 8: Avreise (F)

    Vi sjekker ut av hotellet etter frokost og kjører til flyplassen for retur til Norge.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Jakob Aarsheim
    Jakob Aarsheim

    Jakob Aarsheim er fra Gøteborg i Sverige. Han har tidligere vært journalist, men er nå både guide og reiseleder i Spania, hvor han har bodd i over 15 år. Jakob har sitt eget firma og skreddersyr turer for større bedrifter samtidig som han er reiseleder. Gjester beskriver Jakob som en naturlig gruppeleder med mye erfaring. Han er god til å veilede og tilpasser seg alltid gruppen. Jakob sier: «Min spesialitet er Baskerland og vinregionen La Rioja der jeg har unik lokalkunnskap. Jeg er veldig interessert i kultur, historie, gastronomi og vin – og liker å dele min store kjærlighet til regionen.»

Tillegg for enkeltrom

kr. 3 900,- (begrenset antall)

Tilvalg/Utflukter

Ekstra utflukt til Rioja - kr. 1.200,- pr. person. Bør velges ved bestilling av reisen og senest 60 dager før avreise. Utflukten gjennomføres ved min. 15 deltakere.

Begrensninger

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Ønsker du tilslutning fra andre byer i Norge er vi behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for pris og muligheter i god tid før avreise (minimum 60 dager før).
I forhold til bagasje og eventuelle forsinkelser/endringer på reisen, er det en fordel å ha gjennomgående flybillett fra avreisested til endelig destinasjon, framfor separate flybilletter.

Alle tider er lokale tider. Vær oppmerksom på at eventuelle endringer på flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Bilbao flyplass

Varighet
ca. 3,5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Turen hjem fra Bilbao flyplass

Varighet
ca. 3,5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Temperatur og vær

  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Madrid 10 / 3 12 / 4 16 / 6 18 / 7 21 / 11 27 / 15 31 / 18 31 / 18 26 / 15 19 /10 13 / 6 10 / 4
Malaga 15 / 6 16 / 7 18 / 8 19 / 10 23 /12 27 / 16 30 / 19 30 / 19 27 / 17 22 / 13 18 / 10 15 / 7
Calahonda 12 / 2 14 / 3 17 / 4 19 / 6 23 / 10 29 / 14 34 / 17 33 / 17 29 / 14 22 / 10 16 / 5 13 / 3
Alicante (Calpe) 17 / 6 18 / 7 19 / 8 21 / 10 24 / 13 27 /17 30 / 20 31 / 20 28 / 18 24 / 14 20 / 10 18 / 7
Barcelona 13 / 4 15 / 5 16 / 7 21 / 12 21 / 12 24 / 16 28 / 19 28 / 19 26 / 17 22 / 13 17 / 8 14 / 6
Palma de Mallorca 15 / 8 16 / 9 17 / 10 19 / 11 22 / 14 26 / 18 29 / 21 30 / 22 27 / 16 23 / 16 19 / 12 17 / 10
Tenerife 21 /15 21 / 15 21 / 15 22 / 16 22 / 16 24 / 18 26 / 19 29 / 21 28 / 21 26 / 20 24 /18 22 / 16
Gran Canaria 21 / 15 21 / 15 22 / 15 22 / 16 23 / 17 25 / 19 27 / 20 27 /21 27 / 21 26 / 20 24 / 18 22 / 16
Bilbao 13 / 6 14 / 6 16 / 7 17 / 8 19 / 10 23 / 13 25 / 15 26 / 15 25 / 14 21 / 12 16 / 8 14 / 7

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris

Juni 2020

27/6Oslo GardermoenBaskerland - lidenskap og nytelse - Vi Over 60Mer enn 817 890,-BestillMer informasjon

August 2020

1/8Oslo GardermoenBaskerland - lidenskap og nytelse - Vi Over 60Mer enn 817 890,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.