Skip to main content

I det indiske hav stikker det opp en grønn, tropisk øy, formet som en tåre som drypper ned fra Indias kyst. Sri Lanka er like unikt som vi vagt kan forestille oss. Gyllenbrune, lange strender, fargerike templer og tradisjoner, frodige rismarkeder, jungel og et rikt dyreliv.

Velkommen til en reise som begynner med noen herlige dager ved stranden i Hikkaduwa. Hotellet vi skal bo på her, eies og drives av norske Merete og hennes mann, og de gleder seg til å ta oss imot og vise oss deres Sri Lanka. Videre skal vi på safari i nasjonalparken, før vi skal opp i fjellandskapet

Sri Lanka er en liten øy som innehar den typiske øy- mentaliteten der ting går i et behagelig tempo, menneskene er vennlige, smilende og gjestfrie. Størsteparten av befolkningen er buddhistiske, og britene har satt sitt preg på arkitektur og vaner etter en lang koloniseringstid av øya de kalte Ceylon.

Det kan virke kaotisk med kuer som rusler i gatene, trehjulinger, sykler og lastebiler om hverandre, men vi skal også trekke oss til de vakre strendene, se dyrelivet og sjela på landsbygda. Vi kommer tett på den tropiske naturen på den fantastiske togturen gjennom jungelen, dyrelivet møter vi på safari og når elefantene bader i elva på elefantbarnehjemmet. Det blir mystikk og tradisjon i kulturbyen Kandy og sus av den britiske kolonitid i byen Galle.

Vi reiser som en liten eksklusiv gruppe og bor på flotte hotell med alle fasiliteter. Klima er tropisk og varmt hele året og landet ligger kun 4,5 time i tidsforskjell fra Norge. November er den perfekte måned å reise fra høstmørket til varme og sol på Sri Lanka. 

Gled deg til
  • Tropisk jungel og frodige teplantasjer
  • Koselig norskeid hotell i Hikkaduwa
  • Gylne strender og palmesus
  • Safari i nasjonalparken
  • Britiske kolonitradisjoner i Galle
Informasjon
Pris inkluderer:
  • Fly Oslo-Colombo t/r inkl flyskatter
  • 11 netter på hotell inkl frokost
  • 10 middager (drikke ikke inkludert)
  • 2 lunsjer (drikke ikke inkludert)
  • All transport ifølge programmet
  • Inngang til alle severdigheter, togbilletter, safarijeeps etc
  • Lokalguide ved tanntempelet i Kandy
  • Engelsktalende guide følger med på rundreisen (dag 6-13)
  • Norsk reiseleder er med fra Norge
Ikke inkludert:
  • Reise- og avbestillingsforsikring
  • Tips til guider/sjåfører
  • Drikke til måltidene og øvrige måltider

Slik bor du

  • Hikkaduwa: AT EASE BEACH HOTEL (***+)

    Lite, personlig hotell, drevet av norske Merete og hennes srilankiske mann. Hotellet har svømmebasseng, bar og restaurant, og er beliggende rett på den rolige delen av stranda i Hikkaduwa. Samtidig er det bare en kvarters rusletur langs stranda, eller 10 kroner med tuktuk, de dagene man vil oppsøke litt mer liv og røre, prøve flere typer restauranter, shoppe i en av de mange butikkene og lignende. Hotellet har basseng, restaurant og gratis wi-fi. Rommene er moderne innredet og har klimaanlegg, flatskjerm-TV, vannkoker, safe, eget bad med dusj.

  • Weligama: TWENTY-TWO WELIGAMBAY (***+)

    Hyggelig hotell rett ved stranden med og har utendørs basseng, bassengbar, restaurant og solterrasse.
    Rommene har balkong, klimanlegg, flatskjerm-TV, minbar, safe, gratis wi-fi og vannkoker.

  • Tissamaharama/Yala: OAK RAY WILD YALA HOTEL (****)

    Oak Ray Wild Yala hotel ligger i Tissamaharama, nær Yala nasjonalpark. Hotellet har restaurant, bar og et utendørs basseng. Alle rommene har bassengutsikt og har a/c, flatskjerm-TV, minibar, vannkoker, hårføner og gratis wi-fi.

  • Ella: 98 ACRES RESORT & SPA (*****)

    Ella, Bandarawela
    Et flott boutique-hotell beliggende i vakre omgivelser og med fantastisk utsikt. Hotellet har en unik design hvor det i stor grad er brukt lokale og bærekraftige/resirkulerte materialer. Hotellet har restaurant, bar, utendørs basseng og gratis wi-fi. Rommene har sittehjørne, flatskjerm-TV, vannkoker, balkong, eget bad med hårføner, badeprodukter og dusj eller badekar.

  • Kandy: THILANKA HOTEL (****)

    Hotellet ligger 5 minutters kjøring fra Kandy, og er omgitt av det naturskjønne naturreservatet Udawattaekelle og Hunnasgiriya-fjellene. Hotellet har utendørs basseng, restaurant og gratis wi-fi. Rommene har klimaanlegg, flatskjerm-TV, balkong, hårføner, vannkoker og et lite kjøleskap.

  • Negombo: GOLDI SANDS HOTEL ****

    Hotellet ligger flott til rett på stranden og er omgitt av koloniale, nederlandske bygninger og med kort vei til Negombo sentrum. Hotellet har utendørs basseng, restaurant som serverer både tradisjonelle retter og fersk sjømat. Rommene har klimaanlegg, flatskjerm-TV, balkong, minibar og vannkoker.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    FM= Flymat / F= Frokost / L= Lunsj / M= Middag

  • DAG 1: Avreise (FM)

    Avreise fra Oslo Gardermoen om ettermiddagen, vi flyr til Colombo via Doha. 

  • DAG 2: Ankomst Sri Lanka (L)

    Vi ankommer flyplassen i Colombo om morgenen. Vi blir hentet i buss og kjøres til Hikkaduwa på sørvestkysten av Sri Lanka hvor vi sjekker inn på et hyggelig hotell. Vi spiser felles lunsj på hotellet med informasjonsmøte. Resten av dagen og kvelden har vi fri til å slappe av og nyte omgivelsene.
    Kjørelengde Colombo flyplass til Hikkaduwa: ca 1,5 time

  • DAG 3: Hikkaduwa (F, M)

    Vi har formiddagen fri til å nyte svømmebassenget, stranden og omgivelsene. Hikkaduwa har et slags hippie preg over seg, med artige små butikker, markeder og enorme kokos palmer som vaier over alle strandrestaurantene. Om ettermiddagen drar vi på felles utflukt og vi skal få se havskilpaddene som kommer helt inn til strandkanten ved Hikkaduwa Beach. Vi besøker et skilpaddeklekkeri hvor de beskytter egg, og skadete elefanter og vi skal få lov til å være med å sette ut skilpaddebabyer tilbake i havet! Felles middag på hotellet om kvelden.

    Hikkaduwa (F, M)
  • DAG 4: Hikkaduwa – Madu River (F, M)

    Etter frokost drar vi på elvebåtsafari i mangroveområdet "Madu River" hvor vi får oppleve naturlig dyreliv og sett hvordan folk lever i dette området. Vi får for eksempel se hvordan de driver fiskeoppdrett, demonstrert kanelproduksjon og fiskemassasje. Det blir også besøk i månesteinmine hvor vi får se hvordan de kjente smykkesteinene produseres. Middag på hotellet.

    Hikkaduwa – Madu River (F, M)
  • DAG 5: Hikkaduwa (F, M)

    Vi nyter dagen i området eller på stranden. Det er også mulig å bli med på dagsturer eller aktiviteter som arrangeres av hotellet.
    Om kvelden blir det felles middag; stemningsfullt med grilling på stranden og levende lys med oppsendelse av lyslykter.

  • DAG 6: Hikkaduwa – Galle - Weligama (F, M)

    Etter frokost starter vi rundreisen for å se mer av Sri Lanka og vi setter kursen sørover mot den Unesco-vernede byen Galle, hvor vi besøker gamlebyen i Galle Fort. Her er det bygninger i kolonistil, sjarmerende små kafeer, gallerier og butikker. Vi får tid til å rusle litt rundt på egen hånd for å se oss om, og kanskje nyte noen forfriskninger på en av de koselige serveringsstedene. Etter en kjøreetappe til, blir det et kort stopp for å knipse noen bilder av de kjente stylte-fiskerne, som balanserer sittende på påler i vannkanten. Deretter innsjekk på det et fint strandhotell i Weligama. Middag på hotellet.
    Kjøretid fra Hiddaduwa til Weligama: Ca 1 time pluss stopp.

    Hikkaduwa – Galle - Weligama (F, M)
  • DAG 7: Weligama – Yala - safari (F, M)

    Rolig morgen hvor det passer fint med en morgendukkert og kanskje slappe av en stund under en parasoll på stranda. Klokken 10:00 reiser vi videre fra Weligama til Tissamaharama, og sjekker inn på det vårt flotte hotell, før det er tid for safari i Yala. I løpet av en ettermiddagsafari med jeep i nasjonalparken kan vi få øye på blant annet leopard, elefanter, bøfler, bjørner, krokodiller, påfugler, øgler og omkring 120 ulike fuglearter. Husk å lade batteriene i kameraet før denne opplevelsen! Middag på hotellet.
    Kjøretid fra Weligama til Yala: ca 3 timer

  • DAG 8: Yala – Ella (F, M)

    Dagens kjøreetappe går oppover, oppover og enda litt oppover, blant fjelltopper, teplantasjer og vannfall. Fremme i fjellbyen Ella, sjekker vi inn på et flott hotell som byr på en fantastisk utsikt over de omkringliggende fjellene. Herfra blir det en gåtur til «little Adams peak». Denne populære gåturen starter på stier gjennom irrgrønne teplantasjer langs åssidene, hvor man kan se hvordan tebladene blir plukket for hånd i store kurver balansert på hodet. Så blir turen noe brattere mot slutten opp til en topp med en helt fantastisk utsikt! I finvær er utsikten spektakulær og man kan få virkelig flotte bilder herfra! Dette er en lett tur på ca to timer og passer til alle aldre. Middag på hotellet.
    Kjøretid fra Yala til Ella: ca 1,5 time

  • DAG 9:  Ella – Nuwara Eliya – Kandy (F, M)

    I dag følger sjåføren oss til togstasjonen i Ella, og vi blir med på en spektakulær togreise gjennom nydelig fjellandskap. Mange beskriver nettopp denne etappen som en av høydepunktene fra sin reise på Sri Lanka. Her er det bare å lene seg tilbake og nyte det fantastiske landskapet som svever forbi. På togstasjonen Nano Oya, blir vi igjen møtt av vår sjåfør. Her blir det mulighet til å spise lunsj på en fin restaurant i Nuwara Eliya (ikke inkl), med utsikt til den kjente innsjøen. Byen kalles ofte «lille England», på grunn av kolonihistorien, arkitekturen, klimaet og beliggenheten i høylandet. Det er også kjent som Sri Lankas kjøkkenhage da det frodige og behagelige klimaet gjør at nesten hele landets produksjon av grønnsaker dyrkes her. På veien videre nordover er det mulighet for et kort stopp ved en te-fabrikk for å se og smake hvordan den kjente Ceylon-teen produseres. Fremme i Kandy hvor vi sjekker inn på hotellet vi skal bo i to netter. Middag på hotellet.
    Togturens varighet: ca 2,5 timer i rolig tempo.
    Kjøretid fra Nuwara Eliya til Kandy: ca 2,5 timer

     Ella – Nuwara Eliya – Kandy (F, M)
  • DAG 10: Dag 10     Kandy (F, M)

    I dag blir det sightseeing og opplevelser inne i den sjarmerende tidligere hovedstaden. På programmet står det såkalte «tanntempelet». Dette er helt spesielt og veldig populært besøkt tempel, da en av Buddhas hjørnetenner er bevart her. Det sies at tannen ble fjernet før Buddhas kremering og smuglet til Sri Lanka i en prinsesses hår. I tillegg blir det mulighet for å se seg om i byen på egen hånd og kanskje gjøre unna litt suvenir-shopping. Te, krydder, smykker, edelsteiner, treutskjæringer, klær og masker er populære gaver å ha med hjem fra Sri Lanka. Om ettermiddagen kan man få med seg det kjente tradisjonelle kandyanske danseshowet (inkl). Middag på hotellet.

    Dag 10     Kandy (F, M)
  • DAG 11: Kandy – Pinnawala – Negombo (F, M)

    Fra Kandy reiser vi innom elefantbarnehjemmet, Pinnawala. På dette senteret blir skadde og foreldreløse elefanter tatt hånd om, samtidig som turister får en sjanse til nærkontakt med disse flotte dyrene. Vi får oppleve alle elefantene bli fulgt ned til elven for å bade, og mate babyelefantene med flaske. Når alle er mettet på elefantopplevelser, kjøres vi til Negombo hvor vi sjekker inn på hotellet vi skal bo de neste to nettene.
    Kjøretid fra Kandy til Pinnawala: ca 1 time
    Kjøretid fra Pinnawala til Negombo: ca 2,5 timer

    Kandy – Pinnawala – Negombo (F, M)
  • DAG 12: Negombo (F, M)

    Ikke noe arrangert program i dag, så man har mulighet til å se seg om i sentrum, kanalen, fiskemarked, kirker etc på egen hånd. Vi bor rett på stranden, så man kan eventuelt kippe av seg skoene og ta en lang rusletur på den gylne stranden, eller parkere seg på en solstol for å nyte sola og havet.

    Negombo (F, M)
  • DAG 13: Negombo – hjemreise (F, L)

    Vi har dagen på egen hånd, rommene beholder vi frem til avreise om ettermiddagen/kvelden. Vi spiser felles lunsj på hotellet. Felles avreise til flyplassen (ca 20 min) og vi flyr tilbake til Norge via Doha.

  • DAG 14: Hjemkomst (FM)

    Flybytte i Doha og vi flyr videre tilbake til Oslo Gardermoen.

Enkeltromstillegg: kr 6.850,- (på forespørsel)

Pass/visum

Norske borgere trenger visum for reiser til Sri Lanka. For turistvisum er det mulig å søke online via Sri Lankas Electronic Travel Authority (ETA) http://www.eta.gov.lk/slvisa/, pris pr 19/2-20 er USD 35. Visum gis normalt for 30 dager. Pass må være gyldig i mer enn seks måneder etter planlagt utreisedato.

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Alle tider er lokale tider. Vær oppmerksom på at eventuelle endringer på flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Colombo flyplass

Varighet
ca. 13 timer*
Flyselskap
Qatar airways
 

*Inkluderer mellomlanding i Doha på ca. 1,5 timer.

Du kan sjekke inn 30 kg bagasje.

Turen hjem fra Colombo flyplass

Varighet
ca. 14 timer*
Flyselskap
Qatar airways

*Inkluderer mellomlanding i Doha på ca. 1,5 timer.

Du kan sjekke inn 30 kg bagasje.

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris

Oktober 2020

30/10Oslo GardermoenRundreise Sri LankaMer enn 827 950,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-13.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.