Skip to main content

New York - med Anne Marit Hjelme

Opplev New York med sjefsredaktør i VI OVER 60 – Anne Marit Hjelme!

Her får du den ultimate reisen til verdensmetropolen, hvor Anne Marit tar deg med til sine favoritter i verdensbyen som har alt.

Vi får med oss byens grønne lunge Central Park, Ellis Island og Frihetsgudinnen, minnesmerket fra World Trade Center, verdens viktigste museum for moderne kunst; MoMa, Empire State Building, Harlem med gospelkonsert og mye mer. Underveis spiser og hygger vi oss på gode restauranter.

Grip dagen langs New Yorks avenyer og nyt følelsen av å befinne deg i byen som aldri sover!

Denne turen er i samarbeid med magasinet 

Høydepunkter
  • Sjefsredaktør Anne Marit Hjelme med som reiseleder
  • Harlem Gospel Tour
  • Piknik-lunsj i Central Park
  • Sentralt hotell på Manhattan
Status:
Fullt

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til New York/Newark flyplass

Varighet
ca. 8 timer
Flyselskap
SAS

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Turen hjem fra New York/Newark flyplass

Varighet
ca. 8 timer
Flyselskap
SAS

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Slik bor du

Hotel Row NY er et godt hotell med bra beliggenhet et kvartal fra Times Square. Hotellet har bar, frokostservering og treningsrom. Alle rom er små og har dusj/WC, telefon, TV/Radio, aircondition, safe, hårføner, strykebord/strykejern og trådløst internett.

Hotellets conciergeservice har turistinformasjon, og kan ordne med transport, shoppingturer og billetter til ulike forestillinger. District M Bar ligger i lobbyen, og byr på kontinental frokost hver dag. I baren kan du også koble av med noe å drikke på kvelden. Hotellrestauranten City Kitchen byr på New York-spesialiteter.

Du finner en rekke restauranter og butikker i gangavstand fra hotellet. Radio City Music Hall, Madison Square Garden, Empire State Building og Javits Convention Center ligger kun 15 minutters gange unna.

Hotel Row NYC***
700 8th Avenue, New York
New York 10036

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Ankomst (M)

    Vi ankommer New York på formiddagen og kjører direkte til hotellet. På veien inn vil reiseleder gi litt informasjon om dagene som kommer. Vi sjekker inn og får litt tid til å slappe av før vi møtes for en hyggelig velkomstmiddag i gangavstand fra hotellet.

  • DAG 2: Rundtur Manhattan og Ground Zero (F)

    Vi starter utfluktsprogrammet vårt i denne fantastiske metropolen som også kalles «The Big Apple». Formiddagens rundtur i buss vil gi oss et godt inntrykk av den mest berømte av New Yorks fem bydeler, nemlig Manhattan. Manhattan består av forskjellige distrikter: Financial District med Wall Street, de etniske bydelene Chinatown og Little Italy med synlige kulturelle bånd, og bohem-bydelen Grenwich Village med sin hyggelige, avslappede stemning og store utvalg av restauranter.

    Vi skal blant annet se byens grønne lunge, Central Park, som strekker seg over 3,4 km2 og årlig har rundt 25 millioner besøkende som vil nyte en tur i det grønne sentrum i storbyen. Vi kjører bortover den fasjonable Fifth Avenue som går langs parken og har en overflod av lekre butikker. Vi passerer forbi St. Patricks Cathedral, en imponerende gotisk domkirke, som er sete for den katolske erkebiskop i New York. Overfor ligger Rockefeller Center, en av New Yorks klassiske skyskrapere, bygd i 1939 i art deco-stil. Vi fortsetter til Times Square, et mylder av lysreklamer og trafikk, og videre til de mer rolige kvarterene Greenwich Village og Soho, hvor mindre gater og små, eksklusive butikker og gallerier danner en hyggelig stemning. Vi besøker Chinatown, den kinesiske bydelen med eksotiske butikker og travle restauranter, og fortsetter ut i business-distriktet Wall Street og Battery Park ut til vannet på Manhattans sørspiss.

    Vi avslutter rundturen med et besøk ved 9/11 Memorial. Der World Trade Center engang lå er det satt opp et minnesmerke som tar opp halvparten av det omkring 64 000 m2 store området. Minnesmerket ble innvidd i tiåret for terrorangrepet der 2.753 mennesker omkom, de fleste inne i World Trade Centers tvillingtårn. Der tårnene sto ligger det nå to store kvadratiske basseng der vannet renner ned langs de mørkegrå sidene natt og dag og ender i et – for tilskuerne – bunnløst hull. En symbolsk framstilling av tårnenes fall og ødeleggelse. På bronsepaneler er det inngravert navnene til alle dem som mistet livet 11. september 2001. Bassengene er omgitt av en plass med flere hundre trær som er plantet for å gi stedet en stemning av håp og gjenfødelse. Det norske arkitektfirmaet Snøhetta (som også blant annet har tegnet den norske ambassaden i Berlin og operaen i Oslo) står for paviljongen som fungerer som inngang til minnesmerkets museum.

    Ettermiddagen og kvelden er til fri disposisjon. På Times Square er det mulighet for å kjøpe teaterbilletter til sterkt nedsatte priser. På Midtown Manhattan ligger New Yorks mest eksklusive gate, Fifth Avenue, og her ligger også Rockefeller Center og Empire State Building. Langs Central Park på Upper East Side ligger ”Museum Mile” med de tre enestående museene med kunstsamlinger i verdensklasse: Museum of Modern Art, Metropolitan Museum og Guggenheim Museum. Det meste er i gåavstand, men området er stort og man blir nødt å velge ut hva man vil se.

    Rundtur Manhattan og Ground Zero (F)
  • DAG 3: Frihetsgudinnen og Ellis Island (F)

    Denne formiddagen skal vi se den berømte Frihetsgudinnen på nært hold. Båten tar oss ut til Liberty Island, en øy som i gamle dager ble brukt til franskmennenes forsvar av «sitt land». Liberty Island er i dag statlig område, og øya blir passet på av Park Rangers og vedlikeholdt av National Park Service. Statuen ble gitt som en gave fra det franske folk til det amerikanske folk, som et symbol på frihet og rettferdighet, og som en takk for vennskapet som hadde utviklet seg mellom Frankrike og USA i forbindelse med den amerikanske revolusjonen. I nærheten av Frihetsgudinnen ligger Ellis Island, som var over 12 millioner europeiske immigranters første møte med ”Drømmelandet i vest".

    Frihetsgudinnen ligger i innseilingen til New York City, og er det første man ser hvis man kommer med båt til byen. I våre dager kommer de aller fleste med fly og mange kan se Frihetsgudinnen fra flyet, men det er litt avhengig av hvilken flyplass man lander på.

    Kvelden er til fri disposisjon – kanskje et show på Broadway kan friste?

    Frihetsgudinnen og Ellis Island (F)
  • DAG 4: Harlem Gospel Tour og piknik-lunsj i Central Park (F, L)

    Det er søndag morgen og tid for et kirkebesøk. I Harlem, nord på Manhatten, får vi oppleve en fargerik og fengslende gospelkonsert under morgenmessen. Etter besøket kjører vi til Central Park og spiser vår piknik-lunsj ute i det fri.

    Harlem Gospel Tour og piknik-lunsj i Central Park (F, L)
  • DAG 5: MoMa og Empire State Building (F, M)

    Etter frokost går vi samlet til Museum of Modern Art (MoMa), et av verdens viktigste og mest kjente museer for moderne kunst. Blant de mest kjente verkene i samlingen finner vi Vincent van Goghs maleri Stjernenatt, Pablo Picassos Pikene fra Avignon, Claude Monets Vannliljer og Salvador Dalís Minnenes Utholdenhet. Museet har også sentrale arbeider av amerikanske kunstnere som Jackson Pollock, Barnett Newman, Jasper Johns, Robert Smithson og Andy Warhol. Vi fortsetter til Empire State Building hvor vi også har adgangsbillett om du har lyst til å oppleve denne bygningen. Her oppe får man en fantastisk utsikt over Manhattan. Den 102 etasjer høye bygningen sto ferdig i 1931, og lobbyen er et fint stykke art deco-arkitektur i blankpusset marmor.

    Kvelden avsluttes med en hyggelig avskjedsmiddag i gangavstand fra hotellet.

    MoMa og Empire State Building (F, M)
  • DAG 6: Egentid og hjemreise (F)

    Etter frokost er det tid til egen disposisjon. Reiseleder gir deg gjerne tips i forhold til hva du vil oppleve mer av, eller hvor du kan finne de beste shoppingstedene. Vi sjekker ut av hotellet og kan sette igjen kofferten her. Buss til flyplassen går tidlig ettermiddag.

  • DAG 7: Ankomst Oslo (-)

    Vi ankommer Oslo på morgenen.

Tillegg for tosengsrom (to dobbeltsenger)     kr.    870,- pr. person

Tillegg for enkeltrom (en dobbeltseng)          kr. 5 550,-

Begrensninger

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Praktisk informasjon og innreise

Visum og maskinlesbart pass
Fra 26. oktober 2004 har USA krevd maskinlesbart pass for visumfri innreise for personer som i turist- eller forretningsøyemed ikke skal være i landet i mer enn tre måneder. Norske pass som utstedes etter 26. oktober 2005 må - i tillegg til å være maskinlesbare - inneholde biometriske kjennetegn for visumfri innreise til USA. 

Hvis du har et maskinlesbart pass som er utstedt før 26. oktober 2005, kan du reise visumfritt til USA med et slikt pass også etter dette tidspunktet. Håndskrevne pass kan fremdeles benyttes, men man må da også ha visum. Nordmenn som reiser til USA uten visum (under "visa waiver programme") må registrere seg på internett i ESTA databasen før avreise.

Endringer fra den 21/01/2016:
Den 18. desember 2015 signerte President Obama “The Visa Waiver Improvement and Terrorist Travel Prevention Act of 2015” som endrer kvalifikasjonskravene for reisende under Visa Waiver-programmet (VWP). Den 21. januar 2016 startet implementeringen av disse endringene.

Endringene innebærer at reisende i følgende kategorier ikke lenger kan reise til USA uten visum:
- Norske statsborgere som har reist til eller oppholdt seg i Iran, Irak, Sudan eller Syria fra og med 1. mars 2011. (Begrenset unntak gjelder for militært og diplomatisk personell som har reist til disse landene i kapasitet av sitt arbeid).
- Norske statsborgere som også er statsborgere i Iran, Irak, Sudan eller Syria.

De som er omfattet av disse endringene vil fremdeles ha mulighet til å søke om visum til USA på vanlig måte ved å følge instruksjonene på denne nettsiden http://www.ustraveldocs.com/no/index.html

Fra og med 21. januar 2016 vil reisende som tidligere har hatt gyldig innreisetillatelse via ESTA (Electronic System for Travel Authorization) og som har indikert i sin ESTA-søknad at de har dobbelt statsborgerskap med ett av de fire landene nevnt ovenfor, få sin ESTA-godkjennelse opphevet.

Registrering gjennom ESTA for nordmenn som reiser uten visum
Du søker på internett via ESTA`s hjemmeside (Electronic System for Travel Authorization)

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Din ESTA-søknad må sendes inn i god tid, og senest 72 timer før avreise. Dette koster 14 USD pr. person. Denne avgiften betales med kredittkort når man søker.

I de fleste tilfeller får man svar umiddelbart eller innen noen minutter.

Som søker vil du få 3 alternative svar:

Authorization Approved: Innreisen er godkjent.
Travel Not Authorized: Søknaden er ikke godkjent, og du må kontakte Den amerikanske ambassade for innreise til USA.
Authorization Pending: Innreise er enda ikke godkjent. Du må selv kontrollere på ESTA sin hjemmeside for endelig beskjed. Dette kan ta opptil 72 timer.
Ved godkjent søknad mottar du et "application number" som skal vises sammen med passet ved innsjekking på flyplassen i forbindelse med avreise til USA. Har du ikke innreisetillatelse/application number, vil du bli avvist ved innsjekking og nektet innreise til USA.

Det er den enkelte reisende sitt ansvar å søke via ESTA og sørge for at opplysningene som oppgis er korrekte. Aller Travel kan derfor ikke bistå med nevnte søknad.

For ytterligere informasjon om ESTA, hvilke land dette gjelder for og om du behøver visum, se no.usembassy.gov. 

Gyldighet pass
For nordmenn som reiser med visum til USA skal passet skal være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreise. For nordmenn som reiser uten visum under «visa waiver-programmet» skal passet være gyldig under hele oppholdet. 

Øvrig
Dersom du ikke er norsk statsborger må du selv kontakte Den amerikanske ambassade eller myndighetene i ditt opprinnelsesland angående regler for pass, visum og innreise. 

For øvrige spørsmål kan du kontakte Den amerikanske ambassade:
U.S. Embassy Oslo Morgedalsvegen 36 0378 Oslo 
Tlf. i Norge: 23 96 05 55
Tlf. i USA: +1 703-520-2568
https://no.usembassy.gov/ /

Tollregler
Tollreglene blir håndhevet strengt, herunder forbudet mot å innføre frukt, kjøtt og en del andre matvarer. Den amerikanske ambassade i Oslo (http://norway.usembassy.gov/) kan gi nærmere informasjon om regelverket for innreise til USA.

Sykeforsikring / Reiseforsikring
Reiseforsikring (opp til USD 500 000) anbefales på det sterkeste (gyldig forsikringsbevis må kunne fremlegges) , ettersom legebehandling og sykehusopphold i USA fort kan bli svært dyrt. Kun øyeblikkelig hjelp behandles uten forsikringsgaranti, og videre behandling kan nektes uten forsikringsgaranti eller depositum. Amerikanske sykehus og annen medisinsk hjelp holder generelt en svært høy standard.

Skikker og regler
USA er et flerkulturelt samfunn med mange religioner, vidt forskjellige politiske syn og mange subkulturer. Man kan likevel si at en del kulturelle elementer går igjen i USA. Amerikansk skikk og bruk likner det man finner i Norge. Det er altså vanskelig å si hva en ”typisk amerikaner” er eller mener. De fleste amerikanere er vant til at folk er forskjellige og har ulike syn på ting.

Nedenfor er noen tips om amerikansk kultur som kan være greit å vite om, i noe tilfeldig rekkefølge:

Amerikanere flest er utadvendte og hyggelige. De synes det er naturlig å snakke med fremmede dersom de har noe på hjertet.

Hvis man vil forbi noen så sier man ”excuse me”. Det regnes som uhøflig å komme borti fremmede, og hvis det skjer så unnskylder man seg (”sorry”).
Du vil ofte høre ”how are you?”, ”how ’you doin’?”,  ”how is it going?” eller liknende varianter når folk møtes. Det er oftest ikke en invitasjon til å stoppe og prate, men besvares bare med en kort “good – how are you?”, eller liknende.

Alkohol
Mange amerikanere drikker mindre enn det som er vanlig i Norge, og mange opplever det som upassende og ubehagelig med synlig berusede personer. Grensen for å kjøpe og nyte alkohol er 21 år i hele USA. Det anbefales å alltid ha med legitimasjon dersom du ønsker å kjøpe alkohol, også på restaurant. Mange steder ber om legitimasjon selv om du opplagt er betydelig eldre enn 21 år. Noen steder sjekker alle, uansett.

Tips
Amerikanere gir langt mer tips enn nordmenn, spesielt på restaurant. Tips utgjør en betydelig og forventet del av inntekten i mange serviceyrker. Gi minimum 15% på restaurant, gjerne 20%+. Under 15% betyr at du er misfornøyd. Dette kommer i tillegg til "moms" (sales tax). Der hvor måltider er inkludert i prisen er også tips inkludert i prisen du betaler til Aller Travel.

Regler og fleksibilitet
Amerikanere følger generelt regler og retningslinjer nøye. Ansatte som har kontakt med publikum har ofte liten beslutningsmyndighet. Dersom du føler deg urimelig behandlet kan du be om å få snakke med sjefen (”may I speak to your supervisor, please”). En ”manager” står mer fritt til å ta beslutninger. Amerikanere skiller ofte klart mellom hva som er ditt ansvar og hva som er deres ansvar - og føler ikke nødvendigvis noe behov for å løse problemer de oppfatter som ditt ansvar.

Noen tabuer
Amerikanere er sensitive overfor antydning til rasisme og diskriminering i bred forstand (inklusive funksjonshemming, religion, osv). Bruk aldri ordet ”negro”, ettersom det regnes som krenkende. Benytt i stedet ”African-American”, eventuelt ”black” (mindre formelt). Tilsvarende brukes "European-American", "Asian-American", "Hispanic" samt uttrykk som "Norwegian-American".

Amerikanere er betydelig mindre komfortable med kropp og nakenhet enn man er i Norge, spesielt dersom barn kan være tilstede. Det er ikke greit å sole seg toppløs, og selv små barn forventes å bruke badetøy - også noe som dekker overkroppen til jenter.

Unngå banning da mange blir lettere støtt av dette enn man kanskje skulle tro. Det kan ofte være vanskelig å vite hva som er støtende for hvem når man snakker et fremmedspråk.

Språk
USA har ikke noe offisielt språk. Det finnes heller ikke noe offisielt språklig normeringsorgan. I praksis er engelsk dominerende. Likevel er det mange i USA som snakker lite engelsk og benytter spesielt spansk og asiatiske språk som førstespråk. Myndigheter og organisasjoner opererer ofte med informasjon, skjemaer, gateskilt og liknende på flere språk. På grunn av betydelig innvandring fra Latin-Amerika, er spansk utbredt.

Praktisk
Nødtelefon politi/brann/ambulanse: Ring 911 (også fra mobiltelefon)

Strøm
110-120 Volt AC, 60Hz. Både spenning, frekvens og støpselet er forskjellig fra norsk standard. Amerikansk støpsel er to-punkt eller tre-punkt. Elektronisk utstyr kjøpt i Norge krever adapter eller omformer, som bør kjøpes i Norge grunnet begrenset tilgjengelighet i USA. Utstyr som kun håndterer norsk spenning må ha omformer til 220-240 Volt, mens apparater som kan håndtere begge spenninger kun behøver en adapter for å passe i støpselet. Noe utstyr kan også få problemer med amerikansk frekvens (f.eks. klokker). Se generelt merking på utstyret.

Telefon
I USA skilles det mellom "local" og "long distance" samtaler. Tast 1 foran nummeret for samtaler utenfor lokaldistriktet ("long distance"). Lokale samtaler på fasttelefon er inkludert i fastavgiften. Tast 011-47 for å ringe fra USA til Norge. For å ringe fra Norge til USA, tast 00-1. Gratis telefonnummer innen USA begynner med 1-800, 1-855, 1-866, 1-877 og 1-888.

Kontakt med ambassaden i Washington
Telefonnummer i åpningstiden er + 1 202 333 6000. Sentralbordet er åpent hverdager fra kl. 9 til kl. 16. Utenfor arbeidstiden vil du bli satt over til Utenriksdepartementets døgnbemannede vakttelefon.

Mobiltelefon
De fleste nyere mobiltelefoner kan benyttes i USA. Eldre modeller vil ofte ikke fungere, eller ha redusert dekning. Europeisk standard (GSM) mobildekning er god i byene og langs hovedveier, men varierende utenfor byer og begrenset i utmark. Tradisjonelt følger mobilnettene i USA ikke GSM standard og GSM nettene er fremdeles under utbygging. Det benyttes en annen frekvens på GSM enn i Europa (1900 MHz), men nyere mobiltelefoner håndterer som regel dette. De største GSM operatørene i USA er AT&T, T-Mobile og Verizon.

Internett
De fleste byer og tettsteder har internettkafeer og hoteller med bredbånd. Trådløse nett for bærbar PC blir stadig mer utbredt i kafeer, hoteller og andre steder.

Kredittkort
Kredittkort er svært utbredt i USA og aksepteres i de fleste butikker, restauranter og liknende. Visa, MasterCard, American Express, og Diners Club er mest utbredt, men andre kort aksepteres også i varierende grad. På restaurant tar servitøren med seg kortet og returnerer med betalingsanvisning for underskrift.

Drikkepenger / tips
Driks benyttes i større utstrekning i USA enn i Norge og utgjør i mange serviceyrker en betydelig og forventet del av inntekten. Følgende kan benyttes som et utgangspunkt for hva som er vanlig i USA: På restaurant med bordservice ventes 15-20% driks. Vær klar over at lavere beløp trolig blir oppfattet som lite hyggelig eller som et uttrykk for misnøye. En del restauranter fører selv driks på regningen for større grupper, da trenger du ikke legge på ytterligere. Gi et par dollar til en bartender som blander drinker. Beregn 10-15% driks til drosjer. Pizzabud forventer tre til fem dollar. Gi en til fem dollar dersom pikkolo bærer inn bagasje (en til to dollar per kolli). Det er omtenksomt å gi driks til hotellets rengjøringspersonell ved å legge to til tre dollar på nattbordet hver dag dersom du er fornøyd. Det er vanlig å gi 10%, opp til 20% i driks til frisører, massører, på spa og tilsvarende steder.

Åpningstider
Banker har vanligvis åpent fra 9.00 til 16.00 mandag til fredag. Butikker har åpent det meste av dagen til ca. 21.00. Noen forretninger er stengt søndag. Det er som regel mulig å finne døgnåpne matbutikker og apotek i byene.

Temperatur og vær

  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
New York 3 / -4 4 / -3 9 / 1 15 / 6 21 / 11 26 / 17 29 / 20 28 / 19 24 / 15 18 / 9 12 / 4 6 / -1
New Orleans 16 / 6 18 / 8 22 / 12 26 / 16 29 / 19 32 / 23 33 / 24 33 / 24 31 / 22 27 / 16 22 / 12 18 / 8
San Fransisco 13 / 7 16 / 8 16 / 8 17 / 9 18 / 10 19 / 11 20 / 12 20 / 13 22 / 13 21 / 12 17 / 10 14 / 7
Los Angeles 20 / 8 20 / 9 21 / 10 22 / 11 24 / 13 26 / 15 29 / 17 30 / 18 29 / 17 26 / 15 22 / 11 20 / 8
Las Vegas 14 / 2 18 / 5 21 / 7 25 / 11 31 / 16 38 / 21 41 / 25 39 / 24 35 / 19 28 / 13 20 / 7 14 / 2
Miami 24 / 16 24 / 16 25 / 18 27 / 20 29 / 23 30 / 24 31 / 25 31 / 25 31 / 25 29 / 23 27 / 20 24 / 17

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.