Skip to main content

Langtidsferie Ayia Napa - Det gode liv

Vårt langtidsopphold i Ayia Napa passer for deg som ønsker de ekstra varmegradene når høsten og vintermørket ligger over Norges land.

Kypros er det stedet i Middelhavet som har flest soldager i løpet av et år. Vår resort ligger midt i Ayia Napa som er en hektisk by i sommermånedene, men svært rolig på vinteren. Leilighetshotellet vi bor på ligger sentralt i byen med kun 5-10 minutters gange fra stranden. Området rundt er flatt slik at man lett kan ta seg rundt, også med sykkel.

På resortet finner du det meste du trenger - både restauranter, bar, cafe, trimrom, spa og bakeri med flere butikker i nærheten. Leiligheten er moderne innredet, og i midten av resortet finner du et hyggelig bassengområde.

På Det Gode Liv langtidsferie får du trygge dager med innhold, aktivitet og mening – i sol, lys og varme. Hver dag kan du delta på våre sosiale samlinger, bli underholdt, bli beriket og få nye venner. Våre norske voksne verter er «limet» i vårt unike langtidsferiekonsept. De ser og tilrettelegger for blant annet utflukter, vaffelstunder, fellesmiddager, turgåing, kurs, quiz, bingo, foredrag etc. Vårt allsidige ukeprogram gir deg valgmuligheter og frihet. Les mer under «Verter, aktiviteter og utflukter». 

For oss er det aller viktigste at du blir sett og trives. Derfor har alle våre steder eget fellesrom og et lite bibliotek med norske bøker, som bidrar til nærhet og kos, også om du er alene. Vi tar deg på alvor – det vil du merke.

Høydepunkter
  • Moderne leiligheter
  • Stabilt klima, over 300 soldager i året
  • Butikk og restauranter på anlegget
  • Flatt terreng
  • Sentralt, midt i sentrum
  • Gode sykkelmuligheter
Informasjon
Grunnprisen inkluderer følgende:
  • Fly Oslo til Larnaca t/r inkl. alle skatter og avgifter
  • Innsjekket bagasje, antall kolli/kg vil kunne variere
  • Transport flyplass-resort t/r
  • Leilighet i valgt kategori
  • Vertskap
  • Ulike tilbud om aktiviteter under oppholdet
Grunnprisen inkluderer ikke:
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Øvrige måltider
  • Tilslutningsfly fra andre byer

Slik bor du

Melpo Antia Hotel Apartments ligger i sentrum av Ayia Napa. Leilighetene er funksjonelt innredet og fremstår som moderne. Leilighetene har et oppholdsrom med kjøkkenkrok og spiseplass, separat soverom, bad og balkong. Alle leilighetene har et greit utstyrt kjøkken med komfyr, kjøleskap og vannkoker. Badet har dusj, noen få har badekar. Stuedelen har en sofa/sovesofa og et lite bord samt TV. Soverommene har store senger, leselys og små nattbord. Leilighetene rengjøres lett fem ganger i uken. Håndklær skiftes tre ganger og sengetøy en gang i uken. Kjøkkenutstyr vaskes ikke.

Leilighetshotellet består av 2-3 etasjer, og det er heis i bygningen. Til noen av leilighetene må du gå i trapper.

Det finnes flere restauranter, en cafe og et bakeri hvor du kan kjøpe ferskt brød på resortet. Blant annet er Frankie’s Bar & Grill og Avra populære spisesteder.  Anlegget har to utendørs svømmebasseng (ikke oppvarmet) samt et spa og et lite treningssenter i kjelleren. Det er ikke inkludert noen måltider, men man kan kjøpe måltider for deler eller hele oppholdet. Dette bestilles og betales i resepsjonen på hotellet.

Vårt lille kontor befinner seg i resepsjonsområdet hvor våre verter er tilgjengelige alle hverdager. Det vil bli arrangert ulike sosiale aktiviteter som for eksempel quiz, bingo, kreativt hjørne, vaffelsteking, felles middager og informasjonsmøter. Dette foregår i vårt fellesrom i kjelleren eller i en av restaurantene på hotellet.

Hotellet ligger 45 km øst fra Larnaca flyplass, og det tar oss ca 1 time med transferbussen til hotellet.

Wifi er inkludert i prisen for våre gjester, men merk at du vil ikke oppleve samme kvalitet som du har hjemme. Wifi tilgangen er av middels kvalitet. Dvs. du kan lese avisen og sende/motta mail, men du vil ikke kunne se en film da tilkoblingen har begrenset hastighet. Den norske TV-kanalen kan være ustabil og falle ut med jevne mellomrom, og tilgangen er av middels kvalitet.

Det er ingen vaskemaskin i leiligheten på Ayia Napa. Du kan enten levere klærne i resepsjonen slik at de vaskes mot en ekstra kostnad, eller benytte deg av et myntvaskeri på hotellet som et billigere alternativ.

Det er ikke mulig for våre reisende å ta imot gjester, besøkende på vårt resort i Ayia Napa.


Melpo Anita Hotel Apartments
4 Nissi Avenue
5340 Ayia Napa
Kypros  
 

Fasiliteter hotell

2-3 etasjer, 130 leiligheter

Heis

Bakeri

Hotellrestaurant

Bar/cafe

Utendørs svømmebasseng (ikke oppvarmet)

Myntvaskeri (ca kr 40 for vask/ kr 30 for tørk)

Treningsrom

Spa-avd, behandling koster ekstra

 

Fasiliteter leilighet 

Aircondition (for varme og kjøling)

Gratis safe

Kjøkkenutstyr (middels)

Vannkoker

Kjøleskap med frys

Kokeplater

Dusj eller badekar 

Hårføner

Lett dyne

Wi-fi 
(middels kvalitet)

TV m/norsk kanal (ustabil kvalitet)

Nærmiljøet

Apotek
7 min
Matbutikk
7 min
Minimarked
2 min
Bank
15 min
Minibank
2 min
Restauranter
2 min
Kjøpesenter
10 min
Flyplass
45 min
Storby, Larnaca
45 min
Strand
10 min

 

Ayia Napa ble kjent takket være sine fantastiske hvite sandstrender, og har utviklet seg til en komplett ferieby som er blitt svært populær hos skandinaviske besøkende. Om sommeren syder Ayia Napa av liv med puber, restauranter og underholdningstilbud på hvert et hjørne.

Under vinterhalvåret senker tempoet seg betraktelig, og du finner roen i byen. Turistene er færre og sammen med de lokale fastboende finner man en koselig rytme som passer for våre besøkende. En del restauranter, kaféer, butikker og barer holder fortsatt åpent. Vårt resort ligger i hovedgaten Nissi Avenue, midt i hjertet av Ayia Napa. Her er det kort vei til den langstrakte strandpromenaden som egner seg ypperlig for gåturer. I enden av strandpromenaden og kun 700 meter fra resortet finner du den hyggelige havnen med sine gode fiskerestauranter. Her skal du sette av noen timer til å nyte en god fiskemeze. 

Byen er også kjent for sine mange og langgrunne strender. Totalt 12 strender på øya har fått EUs utmerkelse Blue Flag, de 2 lengste og mest populære er Grecian Bay og Nissi Beach. Like ovenfor vårt resort ved torget finner du det gamle klosteret fra 1570-tallet, og er absolutt verdt et besøk.

I området rundt Ayia Napa finnes det mange små landsbyer som du lett kan sykle til. De kalles ofte de røde landsbyene fordi jordsmonnet er jernholdig og dermed rødlig. Ellers er det gode turmuligheter og turstier i området, og våre verter arrangerer flere utflukter.

50 meter fra resortet finner du en bussholdeplass med forbindelser til Larnaca. Det tar ca 50 minutter inn til sentrum av Larnaca og koster ca 2 Euro. Herfra finner du bussforbindelser videre rundt på hele øya om du ønsker å gjøre noen turer på egenhånd. Vi anbefaler en tur til Paralimni hvis du vil oppleve det lokale kypriotiske hverdagslivet. Her finner du gode tavernaer og et bra utvalg med butikker. Ytterst i Ayia Napa ligger naturperlen Cape Greco, med en fabelaktig utsikt mot Middelhavet. Dette regnes som et av de vakreste stedene på hele Kypros, og skal visstnok ha sitt eget sjømonster.

Et populært innslag i Ayia Napa er Sjømannskirken som samarbeider med Svenska Kyrkan i Utlandet (SKUT) om et tilbud til de skandinaviske gjestene. Her kaller vi den «Den skandinaviske Kirken i Ayia Napa».  De har åpent fra mandag – lørdag kl 10:00 – 14:00. Her arrangeres gudstjenester og kveldsmesser, hyggekveld med sang og foredrag på tirsdager, lørdagsgrøt etc. Kirken er svært aktiv i sitt diakonale arbeid i området, spesielt rettet mot ungdom i sommerperioden. Det finnes også en norsk klubb i Ayia Napa. Den ble i sin tid startet for å hjelpe nordmenn som ønsket å slå seg ned her i vinterhalvåret.

Foruten klimaet, skiller Kypros seg ut i forhold til mange andre reisemål gjennom den kypriotiske gjestfriheten og den gode servicen. Kypriotene møter turismen med et smil og vet hvordan gjestene deres ønsker å bli behandlet. Dette merkes kanskje spesielt på spisestedene. Kypriotene legger nemlig all sin ære i maten de lager. Middelhavsøya har et klima som gjør at det dyrkes mange gode råvarer. Potetene for eksempel er anerkjent, men det dyrkes også mange andre grønnsaker og frukter - noe som kypriotene vet å utnytte.
Du finner flere velsmakende retter som skulle passe de fleste. Meze bør prøves! Det er et koldtbord med mange ulike retter av lokale spesialiteter.

Kart

Kart

Resort Ayia Napa - Melpo Antia Hotel Apartments
4, Nissi Avenue
Ayia Napa
Kypros

Verter, aktiviteter og utflukter

På våre Det Gode Liv Langtidsferie har vi voksne verter som bidrar til trygghet og sosialt samvær. Våre verter er tilstede hele tiden. På Det Gode Liv Ayia Napa blir det arrangert mange aktiviteter, og fra tidligere sesong har blant annet disse vært populære; quiz, bingo, foredrag, vaffelstunder, faste gåturer, kreativt hjørne, pub besøk osv. Dette vil kun være for våre gjester, og du blir med på det du måtte ønske. Detaljert program (ukeplan) og tilbud får du ved ankomst.

Ellers blir det arrangert ulike utflukter hver uke til interessante områder i regionen, blant annet utflukter til Nikosia, Trodos-fjellene og den nord-kypriotiske delen, Famagusta.
Påmelding og informasjon rundt dette vil du også få ved ankomst.

I november er Anita og Helge vertskap. I februar, mars og april er det Anne Berit og Antra som ønsker dere velkommen til herlige Ayia Napa.

Dagsprogram

  • Hver uke vil våre verter presentere en ukesplan med ulike aktiviteter og utflukter. Under ser du et eksempel på hvordan en uke i Ayia Napa kan se ut. Programmet vil kunne variere fra uke til uke.

  • Mandag - fredag: Hver morgen:

    08:30 Gåtur i vandretempo, inkludert stretching, ca 45 min

    Hver morgen:
  • Mandag - fredag: Kontortid:

    10:30-12:00 Kom innom dersom du har spørsmål, trenger tips eller råd. Vertene er her for å hjelpe deg, slik at du får en minnerik ferie.

    Kontortid:
  • Mandag - fredag: Eksempler på aktiviteter:

    11:30 Boccia
    12:30 Skulpturparken
    14:30 Rusletur i området

    Eksempler på aktiviteter:
  • Mandag - fredag: Eksempler på kveldsarrangement:

    16:30 Vaffelstund med quiz
    17:00 Bingo og info
    19:00 Vi arrangerer singelmiddag og bli kjent middag. Møt opp dersom du vil være med ut å spise.
    21:00 Sang & Dans - underholdning på hotellet

    Eksempler på kveldsarrangement:
  • Utflukter: Eksempler på våre mest populære utflukter:

    Bli med oss og oppdag de mange perlene langs Middelhavets solrike øy: storbyen Larnaca, Trodos-fjellene, Afrodites fødested samt spennende Famagusta. Du får mer informasjon om våre populære utflukter ved ankomst.


    Eksempler på våre mest populære utflukter:

Temperatur og vær

Kypros er et av reisemålene i Europa hvor varmen varer lengst. Øya er kjent for sitt stabile klima også vinterstid med mer enn 300 soldager i året. I sommermånedene ligger dagtemperaturen gjennomsnittlig på 31 grader og det regner svært sjelden.

I vintermånedene går temperaturen sjelden under 16 grader på dagtid. De fleste vinterdager er klare og solfylte, men temperaturene kan variere betydelig. En dag kan temperaturen være 20 grader og det egner seg med shorts og t-skjorte, mens neste dag kan temperaturen falle til kjøligere 10 grader.

Antall nedbørs­dager

Antall soltimer

Gjennom­snitts­temperatur

januar
9
6
15
februar
8
7
15
mars
8
7
15
april
9
9
16
mai
10
10
18
juni
7
11
21
juli
4
12
24
august
6
11
26
september
9
9
25
oktober
11
7
22
november
9
6
19
desember
10
6
16

Tillegg for enkeltrom

Pris per uke er kr 1.400,- // kr 5.600,- for 4 uker

Avganger

Vi har avganger fra Oslo i november, februar, mars og april. Opphold på 4 uker.

Viktig informasjon

  • For å delta på turen må man være selvhjulpne og kunne håndtere sin egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre verter skal bistå med dette.
  • Spesielle behov av helsemessige årsaker på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst.

Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • Trenger du hjelp til å sjekke inn på innsjekkingsautomatene? Ta kontakt med flyselskapets representanter som er tilgjengelige i området.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling

Flytider
Flytider og flyselskap for sesongen 2019/2020 er ikke bekreftet for alle avganger og kan variere noe fra måned til måned.

Turen til Larnaca flyplass

Flyselskap
Blir bekreftet senere
Bagasje
Antall kilo vil kunne variere avhengig av flyselskap

Turen hjem fra Larnaca flyplass

Flyselskap
Blir bekreftet senere
Bagasje
Antall kilo vil kunne variere avhengig av flyselskap

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
1/2Oslo GardermoenAyia Napa - Det Gode Liv-13 990,-Ring oss!Mer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
8/2Oslo GardermoenAyia Napa - Det Gode Liv-14 490,-Ring oss!Mer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
29/2Oslo GardermoenAyia Napa - Det Gode Liv414 490,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
7/3Oslo GardermoenAyia Napa - Det Gode Liv314 490,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
28/3Oslo GardermoenAyia Napa - Det Gode LivMer enn 814 490,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.