Skip to main content

Opera i Leipzig - Ringen av Wagner

La drømmen om å høre hele Wagners Nibelungens ring gå i oppfyllelse!

Operasyklusen tar utgangspunkt i nordiske sagaer og tyske heltekvad og er et av operahistoriens største verk; fire forestillinger fordelt på fire dager, og til sammen mellom 14 og 16 timer.

Sammen med vår dyktige reiseleder Jan Heider skal vi på hyggelige byvandringer og oppleve musikkens Leipzig. Vi får blant annet oppleve Bachmuseet og Thomaskirken, vi nyter lunsj på den historiske Auerbachs Keller og det blir tid til å utforske byen ytterligere på egenhånd
eller sammen med reiseleder. Det blir også mulighet for ekstra utflukt til Dresden og Wagners hjem.

Vi bor på flotte Radisson Blu, bare et steinkast fra operahuset. Her reiser du med en eksklusiv gruppe med maks 25 plasser!

Dette er en tur i samarbeid med magasinet 

Høydepunkter
  • Den komplette Nibelungens ring
  • Flott hotell rett ved operaen
  • Historiske byvandringer og guidet omvisning på Bach-museet
  • Mulighet for utflukt til Dresden og Wagners hjem
Informasjon
Prisen inkluderer:
  • Fly t/r Oslo – Berlin med alle skatter og avgifter
  • Transport t/r flyplass - hotell
  • 6 netter med frokost på Radisson BLU Hotel ****
  • Billetter til Ringens fire forestillinger, kat 3
  • Opera-tallerken med 1 drikke på siste forestilling
  • 3-retters middag på hotellet ankomstdag
  • Byvandringer med reiseleder
  • Guidet omvisning på Bach-museet
  • 2-retters lunsj på Auerbachs Keller
  • Norsk reiseleder
Ikke inkludert:
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Øvrige måltider og tips
  • Ekstra utflukt til Dresden med lunsj og omvisning Wagners hjem
    – kr 1 230,-
  • Tilslutning fra andre byer

Slik bor du

Godt designhotell som ligger i hjertet av Leipzig, bare 150 meter fra Gewandhaus Konserthall og Augustusplassen trikkestopp. Både togstasjonen, den historiske Nikolaikirken og Leipzig Operahus ligger like ved.

Hotellet har restaurant, bar, roomservice og treningsrom.

Rommene er dekorert i varme farger og moderne møbler, alle med air condition, flatskjerm TV, safe, hårtørker og gratis WiFi.

Radisson BLU Hotel, Leipzig ****
Augustusplatz 5-6
D-04109 Leipzig

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F= Frokost / L= Lunsj / M= Middag

  • Dag 1: Ankomst (M)

    Vi ankommer Berlin og tar buss inn til hotellet. På kvelden spiser vi middag sammen på hotellet.

  • Dag 2: Byvandring og opera (F, L)

    Vi starter dagen med en byvandring i musikkens Leipzig. Vi får blant annet en guidet omvisning på Bach-museet og vi nyter lunsj på den historiske Auerbachs Keller.

    På ettermiddagen er det tid for vår første forestilling på Opera Leipzig; "Das Rheingold"

    Byvandring og opera (F, L)
  • Dag 3: Fridag og opera (F)

    Dagen er fri til å utforske byen på egenhånd, eller sammen med reiseleder.

    På ettermiddagen står andre forestilling for tur; "Die Walküre"

    Fridag og opera (F)
  • Dag 4: Valgfri utflukt til Dresden (F)

    I dag blir det mulighet til å være med reiseleder på en heldags utflukt til flotte Dresden, som bare ligger 1 time med buss fra Leipzig. Her gjør vi en byvandring og vi får en omvisning i Wagners hjem (Lohengrin House & Jagdschloss). Vi spiser felles lunsj underveis og setter kursen mot Leipzig igjen på ettermiddagen.

    Pris inkl. lunsj kr. 1 230,- pr. pers.

    Valgfri utflukt til Dresden (F)
  • Dag 5: Fridag og opera (F)

    Dagen er fri til å utforske byen på egenhånd, eller sammen med reiseleder.

    På ettermiddagen står tredje forestilling for tur; "Siegfried"

  • Dag 6: Fridag og opera (F, lett måltid)

    Fridag. De som ønsker kan bli med reiseleder til "The Battle Monument of Leipzig" (Völkerschlachtdenkmal).

    Siste forestilling hvor vi i pausen får servert "Opera Plate" inkl. 1 drikke; "Götterdämmerung"

    Fridag og opera (F, lett måltid)
  • Dag 7: Hjemreise (F)

    Etter frokost sjekker vi ut og bussen tar oss til flyplassen for hjemreise til Norge.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Våre reiseledere - Jan Heider
    Jan Heider

    Jan Heider har i sitt reiserelaterte yrkesliv jobbet over hele Europa. Han er nå pensjonist, men har tatt på seg oppdrag i flere år som reiseleder. Han har stor interesse for historie, kultur og politikk hvor turene hans gjenspeiler dette. Jan har ledet alt fra tematurer, pensjonistgrupper og foreninger til rundturer med buss og elvecruise. Over en periode på 50 år har han blitt godt kjent med europeiske forhold, og karakteriserer seg som svært samfunnsengasjert, spesielt innen europeisk historie. Jan tar stor glede i å dele erfaringer og kunnskap med sine gjester, og holder gjerne foredrag om landenes bakgrunn og historie.

Tillegg for enkeltrom

kr. 3 500,- (begrenset antall)

Tilvalg/Utflukter

Ekstra utflukt til Dresden med lunsj og omvisning Wagners hjem – kr 1 230,- pr. person. Dette bør bestilles samtidig med reisen og senest 60 dager før avreise.

Begrensninger

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Informasjon om Nibelungens Ring av Richard Wagner (på engelsk)

Das Rheingold
Prelude to the scenic festival Der Ring des Nibelungen | Text by the composer | In German with supertitles | Playing time ca. 2 3/4 hours | No intermission

Conceived as a preliminary evening to Wagner’s interpretation of world mythology, »Das Rheingold« introduces the central themes of this tetralogy: »Only he who renounces the power of love« can form the Rheingold into a ring that promises its bearer power over the world. It is the low E-flat in the strings that gives us the musical manifestation of the idea of a natural primitive state. But once Alberich steals the Rheingold, a chain of events are set in motion: Wotan’s megalomaniacal plan to build a structure representative of gods’ long-lost authority is followed by Alberich’s betrayal at Wotan and Loge’s hand and Alberich’s subsequent curse. The murder of Fasolt by his brother Fafner ensues. Not even Erda, with her wisdom and warning, can stop the chain of events from unfurling.

To coincide with the Wagner anniversary in 2013, the Oper Leipzig kicks off a new staged production of the Ring des Nibelungen, together with the Gewandhaus Orchestra under the direction of Intendant and General Music Director Prof. Ulf Schirmer. Das Rheingold isn’t just the shortest of the four operas, but also the most comical. Gods are, after all, just like men…

Musikalische Leitung Ulf Schirmer, Inszenierung Rosamund Gilmore, Bühne Carl Friedrich Oberle, Kostüme Nicola Reichert, Licht Michael Röger, Dramaturgie Christian Geltinger, Gewandhausorchester

Mitwirkende

  • Fricka - Karin Lovelius
  • Freia - Gal James
  • Erda - Marina Prudenskaya
  • Woglinde - Magdalena Hinterdobler
  • Wellgunde - Sandra Maxheimer
  • Floßhilde - Sandra Janke
  • Wotan - Tuomas Pursio
  • Donner - Anooshah Golesorkhi
  • Froh - Alvaro Zambrano
  • Loge - Thomas Mohr
  • Fasolt - Sebastian Pilgrim
  • Fafner - James Moellenhoff
  • Alberich - Werner van Mechelen
  • Mime - Dan Karlström

Die Walküre
First day of the scenic festival Der Ring des Nibelungen | Text by the composer | In German with supertitles | Playing time ca. 5 hours | Two intermissions

Wotan, spurred on by his wife Fricka, the protectress of honor, orders the death of his son, the Walsung Siegmund. Brünnhilde defies her father Wotan’s will, however.

Siegmund was placed on Earth as a hero to bring back the Ring of Power to the gods. On his mission, he meets his twin sister, Sieglinde, and falls in love with her. When Siegmund falls in battle, Brünnhilde flees with the now-pregnant Sieglinde to Valhalla. Wotan enacts his punishment, banishing Brünnhilde to a rock ringed in fire, where she is to sleep forever.

Richard Wagner’s The Valkyrie is a drama in and of itself. For this reason, this second part of the »Ring« tetralogy is often programmed as a single piece on an opera house’s season. It uniquely captivates the listener through its clear musical dramaturgy, as well as through such musical highlights as Siegmund’s Spring Song, Brünnhilde’s Pleading, the Ride of the Valkyries, and Wotan’s Farewell. Not least because of the various incestuous entanglements, The Valkyrie is an enthralling familial drama.

Musikalische Leitung Ulf Schirmer, Inszenierung Rosamund Gilmore, Bühne Carl Friedrich Oberle, Kostüme Nicola Reichert, Licht Michael Röger, Dramaturgie Christian Geltinger, Gewandhausorchester.

Mitwirkende

  • Sieglinde - Meagan Miller
  • Brünnhilde - Allison Oakes
  • Fricka - Karin Lovelius
  • Gerhilde - Gal James
  • Ortlinde - Magdalena Hinterdobler
  • Waltraute - Monica Mascus
  • Schwertleite - Sandra Janke
  • Helmwige - Daniela Köhler
  • Siegrune - Sandra Maxheimer
  • Grimgerde - Marta Herman
  • Rossweiße - Christiane Döcker
  • Siegmund - Robert Dean Smith
  • Hunding - Randall Jakobsh
  • Wotan - Simon Neal
  • Grane - Ziv Frenkel

Siegfried
Second day of the scenic festival Der Ring des Nibelungen | Text by the composer | In German with supertitles | Playing time ca. 5 hours | Two intermissions

The Young Siegfried (the original title of Wagner’s libretto) tells the story of the son of Siegmund and Sieglinde, the Wälsung pair. After his father’s death at Hunding’s hand, and his mother’s death in childbirth, Siegfried is raised by Mime. Siegfried tells the story of a young man railing against his foster father, who, though he claims to have the boy’s best interests at heart, is only interested in Siegfried as a part of his plan to claim the treasure of the Niebelungen from Fafner the dragon. Only one who has no fear can defeat Fafner. And so Siegfried forges his sword, slays Fafner, and claims the ring and the Tarnhelm for himself.

In defeating Fafner, Siegfried matures into an adult. He can now understand the woodbird’s song, and its warning that Mime wants to kill him. He kills Mime. He even defeats the Wanderer (his grandfather Wotan in disguise), destroying his spear in the process, and subsequently makes his way to the fiery rock where Brünnhilde is held captive in sleep. His love for Brünnhilde causes him to forget his own mission.

The third part of Wagner’s tetralogy, often referred to as the scherzo of the four, is a mixture of comedy and fairy tale. Wagner musically brings to life the elemental powers that first appeared in Rheingold and were so vital to that piece. They form a central theme for director Rosamund Gilmore’s interpretation of the complete cycle. Intendant and General Music Director Ulf Schirmer conducts the Gewandhaus Orchestra.

Musikalische Leitung Ulf Schirmer, Inszenierung Rosamund Gilmore, Bühne Carl Friedrich Oberle, Kostüme Nicola Reichert, Licht Michael Röger, Dramaturgie Christian Geltinger, Gewandhausorchester.

Mitwirkende

  • Erda - Marina Prudenskaya
  • Brünnhilde - Elisabet Strid
  • Stimme des Waldvogels - Bianca Tognocchi
  • Siegfried - Stefan Vinke
  • Mime - Dan Karlström
  • Der Wanderer - Simon Neal
  • Alberich - Tuomas Pursio
  • Fafner - Randall Jakobsh

Götterdämmerung
Third day of the scenic festival Der Ring des Nibelungen | Text by the composer | In German with supertitles | Playing time ca. 5 3/4 hours | Two intermissions

“They are rushing toward their own ruin, they who are so confident of their own existence,” prophesies Loge at the end of Rheingold. And then, in Walküre, Wotan becomes painfully aware that he’s borrowed more than he can afford in order to build Valhalla, and confides in his daughter Brünnhilde that his plans have foundered – and that he wishes only for the end. Time and again, Alberich’s curse strikes, always demanding a new sacrifice: Love or power — but never both. Siegmund and Sieglinde, the twin lovers, tasted the power of the Ring, and fell victim to its curse. But one final hope remains, one final chance to win the Ring of the Nibelungs back from Fafner. Siegfried, a new hero, who never learned to be afraid. But this naive child of nature is bound to fall victim to the ice-cold machinations of an ever-coarsening society, in which love, friendship, truth, and loyalty are increasingly disregarded. In the end, a complete collapse of the existing world is the only way to guarantee a new beginning. Wagner’s The Twilight of the Gods describes the transition from nature to civilization, from the world of gods to the world of men, from legend to reality – until the apocalyptic moment when nature returns, with all of her force. The myriad musical motives coalesce in this, the final part of Wagner’s tetralogy. They culminate in Brünnhilde’s immolation scene, when once again the entire world of the Ring passes before our eyes. The Twilight of the Gods is perhaps the most exciting story that Wagner ever wrote: A thrilling psychological tale of love, power, and betrayal, and performing the opera is a tour de force for soloists, choir and orchestra. Ulf Schirmer, managing director and general music director of the Oper Leipzig, leads the Gewandhausorchester.

Musikalische Leitung Ulf Schirmer, Inszenierung Rosamund Gilmore, Bühne Carl Friedrich Oberle, Kostüme Nicola Reichert, Licht Michael Röger, Choreinstudierung Thomas Eitler-de Lint, Dramaturgie Christian Geltinger, Opernchor, Gewandhausorchester

Mitwirkende

  • Brünnhilde - Christiane Libor
  • Gutrune - Gal James
  • Waltraute - Karin Lovelius
  • 1. Norn - Karin Lovelius
  • 2. Norn - Kathrin Göring
  • 3. Norn - Magdalena Hinterdobler
  • Woglinde - Magdalena Hinterdobler
  • Wellgunde - Sandra Maxheimer
  • Floßhilde - Sandra Janke
  • Siegfried - Thomas Mohr
  • Gunther - Tuomas Pursio
  • Alberich - Werner van Mechelen
  • Hagen - Sebastian Pilgrim
  • Tanz (Grane) - Ziv Frenkel

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Berlin flyplass

Varighet
ca. 1,5 timer

Mer informasjon om flyreisen spesifiseres senere.

Turen hjem fra Berlin flyplass

Varighet
ca. 1,5 timer

Mer informasjon om flyreisen spesifiseres senere.

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
19/5Oslo GardermoenOpera i Leipzig - Ringen av Wagner - Vi Over 60Mer enn 816 990,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.