Skip to main content
Eksotisk reise

Marokkos kongebyer

Dette blir en flott introduksjon til den rike historien og mangfoldige kulturen i Marokko, med de spektakulære, ikoniske kongebyene Rabat, Fes, Meknes og Marrakesh. Sammen med oss på turen har vi vår lokalkjente norske reiseleder Anne Marthe Barfod.

Marokko har fire gamle kongebyer, og vi skal besøke dem alle. Sultaner med deres harem og konger har gjennom århundrer hersket og bygget byene som nå huser flotte palasser, moskeer og vakre mosaikker. Flere av dem er på UNESCOs verdensarvliste. Vi skal oppleve byenes mylder av mystikk, farger og herlige lukter. I de såkalte medina bydelene snirkler gatene seg i labyrintformer, og i soukene, altså basarene eller markedene, blir vi underholdt av teppehandlere, skreddere og håndverkere som gjør at vi føler vi har kommet til en annen tidsepoke. Her finnes de mest fantastiske stoffer, håndknyttede berber-tepper, smijernslamper i alle former, sko og keramikk.

På vår rundreise til kongebyene, stopper vi også i den romerske ruinbyen Volubilis, hvor vi blir kjent med det gamle imperiets historie. 

Denne reisen blir variert og spennende med fantastiske møter med de orientalske tradisjonene, mystikken og ikoniske arkitekturen.  

«Anne Marthe er en unik reiseleder som øste av sin kunnskap om landets historie, politikk, økonomi og de forskjellige folkegruppene og hvordan de lever. Det var en stor trygghet og berikelse at hun kan språket, mye detaljkunnskap som vi ellers ikke hadde fått. Utrolig dyktig!»  Gjest til Marokko mars 2023

Gled deg til
  • De 4 kongebyene
  • Å oppleve de livlige soukene/markedene
  • Den eksotiske stemningen
  • Kunnskapsrik, lokalkjent norsk reiseleder

Slik bor du

  • I Marrakesh: Kech Boutique Hotel & Spa ****

    Kech Boutique hotel & spa ligger i bydelen Agdal, med kort vei til mange severdigheter, souks (markeder), koselige kafeer og shopping. Hotellet er bygget i marokkansk stil og har svømmebasseng, spa, restaurant, bar og en terrasse med utsikt til Oukaimden i Atlas fjellene. Resepsjonen er døgnåpen og mot en ekstra kostnad har du også tilgang til hammambad og massasje. Det serveres frokostbuffé med kontinental, vegetarisk, og glutenfrie alternativ.
    Rommene er lyse og romslige, med balkong eller markterrasse. De er utstyrt med aircondition, bad m/hårføner, safe og wi-fi.

  • I Afourer: Chems Le Tazarkount ****

    Chems Le Tazarkount ligger i en olivenlund ved de midtre Atlasfjellene og har basseng, tennisbane og spa med hammam. Restauranten serverer marokkanske og internasjonale retter. Gratis wi-fi. De romslige rommene har balkong, minibar og klimaanlegg.

  • I Fes: Hôtel L'escale ****

    Hotel L’escale er et sentralt beliggende hotell, med gratis wi-fi og restaurant på takterrassen med flott utsikt. Romslige rom med satellitt-TV, lydisolering og klimanlegg.

  • I Rabat: Mercure Shéhérazade Rabat ***

    Mercure Shéhérazade Rabat hotell ligger i sentralt i Marokkos hovedstad, i boligområdet Hassan, bare 5 minutter fra forretningsstrøk og historiske monumenter. Hotellet tilbyr gratis wi-fi og restauranten har både internasjonal og marokkanske retter på menyen.
    Rommene er moderne innredet og har a/c, satellitt-TV, safe og minibar, samt hårtørker på badet.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme. (Angitt kjøretid er ca tider, med forbehold om trafikksituasjonen etc).

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Avreise/ankomst (M)

    Avreise fra Gardermoen med direktefly til Marrakesh. Vel fremme blir vi møtt av reiseleder og vi kjøres til hotellet for innsjekk. Middag på hotellet.

  • DAG 2: Marrakesh (F, M)

    Etter frokost starter vi vår sightseeing i denne vakre rosa byen, grunnlagt i 1062. Vi ser først de røde murene som omkranser byen, før vi besøker den gamle jødiske delen og det fargerike frukt- og grønnsaksmarkedet.
    Vi skal til Dar Si Said Palace, en gang hjemmet til Si Said og hans koner og tallrike harem, hvor vi får høre den spennende historien og nyter den vakre arkitekturen. Vi får mulighten til å beundre det eldste historiske monumentet, Koutoubia-moskeen med sine 67 meter høye minaret, bygget i 1147, og fortsatt i bruk. Vi skal også inn i den gamle medina og soukene, med sine travle butikker, labyrinter av små gater, butikker og farger. Her er de mest fantastiske stoffer, håndknyttede berber-tepper, smijernslamper i alle former, sko og keramikk. Den gamle medinaen er et fantastisk sted utforske livet i Marrakech. Lunsj kan for eksempel nytes i medinaen på en av takterrassene, deretter har vi ettermiddagen på egen hånd.
    Ved solnedgang er det tid for det berømte Djemma el Fna-torget. Bygget i det ellevte århundre, har Jemaa el Fna blitt et symbol på Marrakech. Det tilbyr en unik samling av tradisjoner, som historiefortellere, tradisjonell medisin og ulike former for underholdning, samt kommersielle aktiviteter. Det er også den største utendørsrestauranten i verden, med hundrevis av små steder som selger all slags gatemat og marokkanske spesialiteter, som kuføtter, den smakfulle harirasuppen, all slags grillet mat, salater og supper.
    Vi spiser felles middag på en gammel tradisjonell marokkansk restaurant med magedans som underholdning.

    Marrakesh (F, M)
  • DAG 3: Marrakesh – Cascades d’Ouzoud – Afourer (F, L, M) ca 210 km

    Etter frokost setter vi kursen mot Cascades d’Ouzoud som er samlenavnet for flere fossefall som
    renner ut i El-Abid-elven (arabisk for Slave-elven). Dette populære turistmålet ligger nære Atlas-landsbyen Tanaghmeilt, 150 km nordøst for Marrakesh. «Ouzoud» betyr «å male korn» på berber, noe som bekreftes av de mange møllene i regionen. Her spiser vi lunsj på Chez Mounir restaurant, plassert høyt over fossen. Vi reiser videre til demningen Bin el Ouidane, en buedam som ligger 28 kilometer sør for Beni Mellal. Vi kjører videre gjennom vakker natur, gjennom Atlasfjellene og furuskogene, og om ettermiddagen ankommer vi Afourer som ligger ved den fruktbare Tadla-sletten.
    Innsjekk og middag på hotellet i Afourer.

    Marrakesh – Cascades d’Ouzoud – Afourer (F, L, M) ca 210 km
  • DAG 4: Afourer – Ifrane – Fes (F, M) ca 300 km

    Etter frokost drar vi videre til Fes via Ifrane. Ifrane ble grunnlagt i 1929 og ligger 60 km sør øst for Fes, og er en av Marokkos fremste områder for sommer- og vinter resort. Byen ligger i en høyde på omtrent 1650 meter over havet, og har et perfekt klima for de varme sommermånedene, og ble brukt av franskmennene til skiferie vintermånedene. Vi passerer vakker sedertreskog og eple- og aprikosplantasjer på veien. Dette er også berber-apenes rike, så kanskje får vi øye på noen av disse.

    Om ettermiddagen kommer vi til den keiserlige byen Fez el Bali, en av de best bevarte middelalder-byene i verden. Byen har tusenvis av smug, og har en fantastisk beliggenhet mellom fjellkjedene Rif og Midtre Atlas. Det er en av Marokkos perler og en magnet for besøkende, som tiltrekkes av dens spennende historie, fantastiske arkitektur og innblikk i en livsstil som knapt er endret seg siden middelalderen.

  • DAG 5: Fes (F, L)

    Fes er det åndelige og kulturelle hjertet av Marokko; levende, støyende, fascinerende og overveldende - en fest for sansene. Den består av tre forskjellige "byer" eller kvartaler, og vi skal bo i den elegante Nouveau Ville - eller New City, som har en tydelig fransk/europeisk karakter.
    I dag skal vi inn i den store, bevarte middelalderske gamlebyen, kjent lokalt som Fes el Bali, og mor til alle Medinas. Middelalderlige Fes var et av verdens store sentre for utdanning og kultur, både islamsk og jødisk. Dens religiøse institusjoner og biblioteker er legendariske, og dets moskéer er berømte. Vi går gjennom de svingete gatene og smugene, passerer esler lastet høyt med varer, og utforsker souken. Fylt med historiske palasser, madrasaer, boder fulle av frukt, urter og supper, og hvor levende kyllinger, lukten av krydder og lyden av hamring av kobber fyller luften, er det ikke vanskelig å forestille seg tilbake til middelalderen. Vi tilbringer dagen med å utforske den gamle byen, besøker den vakreste madrasa i Fes; Bou Inania, de kjente garveriene og verdens eldste universitet Qaraouine

    Valgfritt: Middag med show på restaurant Palais La Medina (ikke inkl). Bestilles og betales direkte til reiseleder.
    Dette er et show med 5 forskjellige typer folkedans fra flere stammer i Marokko, tryllekunstner og avsluttes med magedans. Starter kl 20.00 og vi er tilbake rundt kl 23.00

    Fes (F, L)
  • DAG 6: Fes– Volubilis – Meknes – Fes (F, M) ca 150 km

    Etter frokost tar vi turen til Volubilis. Ruinbyen var en gang en provinsiell romersk hovedstad, en fjern utpost i imperiet, og restene gjør et ubestridelig imponerende syn. Volubilis er den best bevarte romerbyen i denne delen av Nord-Afrika, og ble av den grunn oppført på UNESCOs verdensarvliste i 1997. Ikke glem å ta kameraet med, da byen er fylt med fantastiske mosaikker, hvorav mange fortsatt er intakte.
    Vi kjører videre forbi den hellige byen Moulay Idriss før vi ankommer den keiserbyen Meknes.
    Vi utforske de sjarmerende gatene i Meknes’ medina – som ligger innenfor den gamle bymuren. Vi besøker Moulay Ismails Mausoleum, dette fredelige og åndelige hvilestedet for Sultan Moulay Ismail som er en av de få hellige stedene i Marokko som er åpen for ikke-muslimer.
    Vi skal besøke det jødiske området, det gamle kornkammeret og Moulay Ismaels staller. Vi spiser lunsj i Meknes (ikke inkludert). Tilbake i Fes spiser vi middag på hotellet.

    Fes– Volubilis – Meknes – Fes (F, M) ca 150 km
  • DAG 7: Fes – Rabat (F, M) ca 207 km

    Etter frokost kjører vi til kysten og til Rabat, den elegante og moderne hovedstaden i Marokko. Byen inneholder mange fine arabiske monumenter, noen som daterer seg fra Almohad og Merenid dynastiene fra det 10. til 15. århundre, og andre som er langt eldre. Vi starter vårt besøk i byen med å spasere gjennom medinaer og souker for deretter å utforske den flotte Kasbah des Oudayas og den enorme minareten til Hassan-moskeen.
    Middag på hotellet.

  • DAG 8: Hjemreise (F)

    Etter utsjekk kjører vi tilbake til flyplassen i Marrakesh (ca 3 timer) og flyr tilbake til Norge.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Anne Marthe Barfod
    Anne Marthe Barfod
    Anne Marthe Barfod
    Anne Marthe er vår Marokko-ekspert. Hun pendler mellom Norge og dette eksotiske landet, og er levende interessert i både mat, kunst, kultur og historie. Hun har blant annet skrevet boken «Bismillah» som handler om det marokkanske kjøkken, skikker og tradisjoner. Anne Marthe begynte å jobbe som reiseleder tidlig på 80-tallet, og har vært bereist store deler av livet sitt. Dette har gitt henne en lang erfaring og mye kunnskap innen ulike reisemål verden rundt. I tillegg er hun flerspråklig og snakker både engelsk, fransk, arabisk og gresk! Anne Marthe vil gi deg en trygg og innholdsrik tur med mange flotte opplevelser!

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Marrakesh flyplass

Varighet
ca 5 t
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Turen hjem fra Marrakesh flyplass

Varighet
ca 5 t
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Prisen inkluderer:
  • Fly Oslo – Marrakesh t/r inkl flyskatter
  • 7 netter på hotell, med frokost
  • 6 middager
  • 2 lunsjer
  • Transport og utflukter iht til program
  • Engelsktalende lokalguider
  • Norsk reiseleder møter i Marrakesh

Tillegg for enkeltrom

kr. 2 450,- (begrenset antall)

Pass/visum

Norske borgere er ikke visumpliktige for innreise til Marokko, og kan oppholde seg maks. 3 måneder i landet. For norske borgere som reiser til Marokko kreves det fra marokkanske myndigheter 6 måneders gyldighet av pass ved innreise. Reisende med andre statsborgerskap må selv sjekke hva som kreves av innreisedokumenter. Det er den reisendes ansvar å påse at reisedokument er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land.

Vaksinasjon

Ta kontakt med et vaksinasjonskontor i god tid før avreise for å sjekke hva som er aktuelt for deg. Nyttig informasjon fås også på nettsiden til Folkehelseinstituttet.

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Temperatur og vær

  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Marrakech 19 / 6 21 / 8 25 / 11 27 / 13 29 / 15 35 / 19 38 / 21 38 / 21 38 / 21 29 / 16 23 / 11 20 / 8
Casablanca 17 / 8 17 / 9 19 / 10 20 / 11 21 / 14 23 / 17 26 / 19 26 / 20 26 / 19 23 / 15 21 / 12 18 / 10
Tanger 16 / 9 16 / 9 18 / 10 19 / 11 22 / 13 24 / 16 28 / 19 29 / 19 28 / 19 23 / 16 20 / 13 17 / 10

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris

November 2023

25/11Oslo GardermoenMarokkos kongebyer8 dagerLedige plasser17 950,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Trygg reise

  • Hvem er Aller travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne, stort sett over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Nyhetsbrev fra Aller travel

    Ønsker du å få beskjeden om nye reiser før alle andre? Meld deg på vårt nyhetsbrev, mange reiser blir fort utsolgt. 

    Følg lenken, og meld deg på vårt nyhetsbrev: /bestill-nyhetsbrev

     

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. Ta kontakt med oss for priser og muligheter.
    Tilslutning må bestilles senest 2 måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår.

    Fordelen med å bestille tilslutninger gjennom Aller travel er at billetter er gjennomgående og du kan således sjekke inn bagasje hele veien, både på utreise og retur.* Noen unntak (spesifike destinasjoner).

    Ordner du tilslutning selv er dette på eget ansvar. Vi anbefaler alltid at man kjøper endringsbare billetter og har god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. Har du bestilt tilslutningsbilletter selv, er det viktig at du sjekker bagasjeregler for denne flyvningen. Dersom du har bestilt tilslutning via Aller travel, kan du ta med deg like mye bagasje på både innenlands- og utenlandsflyvningen.

    *Grunnet korona kan det nå være avvik fra normalen. Selv med gjennomgående flybilletter kan det være nødvendig å hente ut bagasje i Oslo, og sjekke inn denne på nytt. Du er selv ansvarlig for å sjekke ved første innsjekk om bagasje blir sendt hele veien til endelig destinasjon. Dette gjelder både utreise og retur.

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-15.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 23 32 70 00
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 15.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.