Skip to main content

Reisevilkår

Særskilte vilkår for Aller Travel

Disse vilkårene gjelder for alle våre gruppereiser. På reiser med egne vilkår vil disse fremkomme tydelig i ordrebekreftelsen. Alle reisearrangører er underlagt lov om pakkereiser og reisegaranti (Pakkereiseloven), som gir en bred forbrukerbeskyttelse. Les mer om Pakkereiseloven her: www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/alminnelige-vilkar-pakkereiser

Aller Travel er medlem av Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti, hvilket er en trygghet for deg som reisende.

Alle reisende forventes å ha satt seg grundig inn i reisens avtalegrunnlag. Avtalegrunnlaget kan bestå av følgende elementer: reisens program inkl. praktiske opplysninger og prisinformasjon, ordrebekreftelse, reiserute, samt reisevilkår.

Vi forutsetter at våre kunder har gjort seg kjent med alt utlevert materiale.

Påmelding
Påmelding kan gjøres via nettsiden vår, e-post eller telefon. Avtalen mellom partene anses som bindende ved innbetalt depositum, og innebærer aksept av turens reisevilkår.

Betaling av reisen
Etter bestilling av reisen vil du få tilsendt en ordrebekreftelse. Depositum forfaller vanligvis syv dager etter bestilling. Reisen er endelig bekreftet når depositum er innbetalt. Forfallsdato for sluttbetaling er normalt 60 dager før avreise og fremkommer av ordrebekreftelsen. Enkelte reiser kan ha særskilte betalingsvilkår og strengere vilkår for avbestilling. Vi aksepterer følgende kredittkort: Visa, Mastercard og Eurocard. Forsinket betaling anses alltid som vesentlig mislighold og gir Aller Travel rett til å heve (annullere) kjøpet.

Reiseforsikring og avbestillingsforsikring
Alle reisende skal ha gyldig reiseforsikring, samt Europeisk Helsetrygdekort for reiser i Europa. Anbefaler også å tegne en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Avbestillingsforsikring bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.

Avbestilling av reisen
Avbestilling skal skje skriftlig.

Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

* Ved avbestilling frem til 61 dager før avreise refunderes ikke innbetalt depositum.
* Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise belastes 50% av reisens totale kostnad.
* Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, blir hele reisens kostnad belastet.

Avbestilling ved force majeure
Reisen kan avbestilles dersom det konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre lignende begivenheter på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dagene før reisen starter. Det skal være rimelig grunn til å anta at disse forholdene også vil gjøre seg gjeldende når reisen starter. Slik avbestilling betinger at Utenriksdepartementet advarer mot å reise til det aktuelle reisemålet/-ene i reiserådene deres. Ved avbestilling av årsakene nevnt over tilbakebetales innbetalt beløp. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling.

Overdragelse og endring av reisen
Mot et gebyr på kr 500,- pr. person kan kunden endre sin reise eller overdra den til en annen person som oppfyller betingelsene for å delta på reisen. Forutsetningen er at Aller Travel og/eller underleverandører ikke er bundet av regler som forbyr en slik endring eller overdragelse. I tillegg til Aller Travels gebyr kan det også komme kostnader fra underleverandører. For eventuelle endringer f.o.m 60 dager før avreise henvises til våre avbestillingsvilkår, se ”Avbestilling av reisen”.

Pass og visum
Alle som reiser til utlandet må ha gyldig pass. Mange land krever at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemreisedato.

Det er den reisendes ansvar å gjøre seg kjent med innreisebestemmelsene til det enkelte land. Informasjon om hva som gjelder for reisemålet kan du finne på www.regjeringen.no og UDs reiseinformasjon.

Navn i passet må være identisk med navn i bestillingen. Eventuelle gebyrer for navnendring på allerede utstedte og oversendte billetter betales av kunden. Kostnaden varierer fra selskap til selskap, men minimum kostnad på kr 250,- må påregnes.

Alle reisende er selv ansvarlig for å oppgi korrekt navn i henhold til pass ved bestilling. På en del av våre destinasjoner kreves det visum. Informasjon om behov for visum blir sendt sammen med ordrebekreftelsen. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Det gis ingen refusjon dersom man mangler de nødvendige papirene for å delta på hele reisen.

Reisende som ikke er norske statsborgere må selv sjekke med den aktuelle ambassaden eller konsulatet om det er behov for visum.

Pris
Det tas forbehold om prisendringer på grunn av forhold som ligger utenfor Aller Travels kontroll. Dette kan for eksempel gjelde valutaendringer og økning av skatter og avgifter. Aller Travel forbeholder seg retten til å fakturere tillegg som følge av eventuelle endringer. En eventuell tilleggsfaktura vil bli sendt senest 20 dager før avreisedato. Ved prisforhøyelse på mer enn 8 % har kunden anledning til å heve avtalen og få tilbakebetalt innbetalt beløp.    

Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt, er en gruppetur basert på minimum 15 betalende deltagere. Ved færre påmeldte har Aller Travel anledning til å avlyse reisen, øke prisen eller tilby turen uten reiseleder. Dette skal meddeles den reisende senest 35 dager før avreise.

Informasjon om flytider og flyselskap som er spesifisert i programmet er foreløpige. Aller Travel forbeholder seg retten til å korrigere flytider i henhold til flyselskapets endringer. Kunden vil bli meddelt eventuelle endringer.

Merkostnader ved endringer i forbindelse med hotellopphold eller tilslutningstransport som ikke er kjøpt gjennom Aller Travel, vil ikke dekkes av Aller Travel. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet, i markedsføring eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig. Uforutsette hendelser som streik, stengte veier, vær- og seilingsforhold kan føre til programendringer på en gruppereise. Aller Travel forbeholder seg i slike tilfeller retten til å endre programmet i samarbeid med våre lokale samarbeidspartnere uten at erstatningsansvar oppstår.

Hotell/leiligheter
Vi benytter offisiell hotellklassifisering i de respektive land.

Rom og leiligheter kan ha forskjellig beliggenhet, størrelse og standard i ett og samme hotell eller anlegg. Utsikt, solforhold og evt. forstyrrelser kan variere. Normal variasjon i beliggenhet, størrelse og standard er ikke grunnlag for prisavslag.

I lavsesong er det vanlig med reparasjoner og vedlikehold av hotellet og dets fasiliteter.  De reisende må være forberedt på å bli berørt av dette.  

Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kan være vanskelige å påvirke.

Dersom noe uforutsett skjer og vi må bytte hotell, er vi pliktig til å tilby et annet hotell av tilsvarende standard.

Spesielle ønsker
Spesielle ønsker om innkvarteringsforhold eller lignende vil bli formidlet til hotellet. Vi kan ikke garantere at ønsker blir innfridd.

WiFi/Internett/TV
Man vil ikke oppleve samme kvalitet på internettlinjer i utlandet som hjemme. Dette gjelder både hotell så vel som cruise. Norske TV-kanaler på våre langtidsresort kan også være ustabile. Disse forholdene gir ikke grunnlag for prisavslag.

Særskilte forbehold på elvecruise
Skulle det oppstå uforutsette endringer i vannstanden, vil rederiet kunne endre både reiseruten, transportmiddel og programmet. Disse forholdene gir ikke grunnlag for prisavslag.

Da vi er om bord på et skip kan det forekomme vibrasjoner og støy fra motoren i alle lugarer. Det er imidlertid mer støy i de bakerste lugarene.

Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå.  Underveis er det ofte mye gåing, og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen. Man må være selvhjulpen og kunne håndtere sin egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.

Helse og førlighet
På Aller Travels reiser må man være selvhjulpen. Man må kunne håndtere sin egen bagasje, klare å gå i trapper, samt delta på utflukter til fots. På våre destinasjoner er det ofte kupert terreng, høye fortauskanter og brosteinsbelagte veier og trapper. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.

Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen. Selv på bussturer og elvecruise vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av reisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp i mer enn 5 kilometers gåing.

Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Personer med spesielle behov, sykdommer, handikap og/eller allergier som er relevante for reisen, er pliktig til å informere Aller Travel ved bestilling. Iht. EU-direktiv 1107/2006 kan reisearrangøren kreve at bevegelseshemmede ledsages av en medhjelper på hele reisen. Reisearrangøren forbeholder seg retten til å avvise kunder som etter skjønnet vurdering ikke vil være i stand til å gjennomføre reisen ved egen hjelp.

Reiseleder eller vi som arrangør forbeholder oss også retten til å avbryte oppholdet for den reisende og/eller be personen om å avstå fra en utflukt eller et arrangement uten tilbakebetaling hvis dette kan begrunnes med den reisendes mentale tilstand, fysiske tilstand og/eller generende atferd. Dette inkluderer påvirkning av alkohol, narkotika og annet som utgjør en fare eller er til skade for den reisende selv, andre passasjerer, mannskap eller eiendom.

En avvisning av denne art ligger utenfor reisearrangørens ansvar.

Reklamasjon
Reklamasjon over mangler ved reisen skal rettes til Aller Travel eller reiseleder/vert med en gang den konstateres slik at Aller Travel har mulighet til å avhjelpe mangelen på stedet. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen fremsettes skriftlig til Aller Travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. Ved uenighet om mangler kan kunden bringe saken for Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.

Aller Travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling.

Insekter og dyr
Insekter (maur, kakerlakker, skjeggkre osv) kan forekomme uavhengig av hotellstandard, uten at disse forholdene gir grunnlag for prisavslag. Husdyrhold kan enkelte steder være forstyrrende (bjeffende hunder og hanegal).

Kjæledyr tillattes ikke på våre reisemål.

Ikke som hjemme
Våre reiser går til et land med kulturer som skiller seg fra vår egen, det være seg mat, hotellstandard, kommunikasjon, infrastruktur og skikker.

Generelle vilkår
Aller Travel opptrer som formidler mellom kunden på den ene siden og flyselskap, agent og hoteller på den andre siden. Således kan ikke Aller Travel holdes ansvarlig for forsinkelser/innstillinger eller utgifter ved uhell, skader eller tyveri. Ved uforutsette hendinger, eller force majeure kan det bli aktuelt å foreta programendringer som f.eks. omlegging av reiserute, bytte av transportmiddel, overnattingssted, o.l.

Aller Travels personvernerklæring
Når du har bestilt en reise hos Aller Travel og dermed er en kunde hos oss, lagrer vi din kontaktinformasjon som navn, fødselsdato, kjønn, bostedsadresse, telefonnummer, epostadresse og i noen tilfeller passnummer. I tillegg lagrer vi opplysninger om hvilken reise du har bestilt, når du har bestilt, bestillingsnummer og passord til «Min reise»

Vi lagrer kontaktopplysningene dine, opplysningene om bestillingen din og opplysningene vi ellers mottar fra deg for å kunne administrere kundeforholdet ditt og levere deg informasjon som er relevant for reisen din. Dette omfatter blant annet å behandle bestillingene dine, sende deg korrekte ordrebekreftelser og faktura, samt håndtere betalinger og kommunisere med deg slik at vi kan gi deg informasjon, tilbud og service i forbindelse med kjøpet ditt via e-post, telefon, SMS og postutsendelser. I etterkant av reisen vil du motta en e-post hvor vi spør deg om å delta i en evaluering av reisen.

Nødvendige opplysninger blir behandlet av Aller Travel og våre samarbeidspartnere, som flyselskap og hotell, for å kunne fullføre våre forpliktelser overfor deg.

Dersom du velger å abonnere på Aller Travel sitt nyhetsbrev, samler vi inn navnet og e-postadressen din. Bestiller du en reise og velger å abonnere på nyhetsbrevet vårt, vil bestillings- og nyhetsbrevinformasjon bli knyttet sammen. Vi bruker informasjonen vi har lagret om deg til å gjøre nyhetene, tilbudene og invitasjonene mest mulig relevante og personlige.
Når du har reist med oss, lagres personopplysningene i et kunderegister i tre år.

Du finner vår komplette personvernerklæring på; www.allertravel.no/personvernerklaering

 

 

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.