Reisevilkår

Særskilte vilkår for Aller travel 

Disse vilkårene gjelder for alle våre gruppereiser. På reiser med egne vilkår vil disse fremkomme tydelig i ordrebekreftelsen.

Alle reisearrangører er underlagt lov om pakkereiser og reisegaranti (pakkereiseloven), som gir en bred forbrukerbeskyttelse. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-32

Alle reisende forventes å ha satt seg grundig inn i reisens avtalegrunnlag. Avtalegrunnlaget kan bestå av følgende elementer: reisens program inkl. praktiske opplysninger og prisinformasjon, ordrebekreftelse, reiserute, samt reisevilkår. 

Vi forutsetter at våre kunder har gjort seg kjent med alt utlevert materiale.

Påmelding
Påmelding kan gjøres via nettsiden vår, e-post eller telefon. Avtalen mellom partene anses som bindende ved innbetalt depositum, og innebærer aksept av turens reisevilkår. 

Betaling av reisen
Etter bestilling av reisen vil du få tilsendt en ordrebekreftelse. Depositum forfaller vanligvis syv dager etter bestilling. Reisen er endelig bekreftet når depositum er innbetalt. Forfallsdato for sluttbetaling er normalt 60 dager før avreise og fremkommer av ordrebekreftelsen. Enkelte reiser kan ha særskilte betalingsvilkår og strengere vilkår for avbestilling. Vi aksepterer følgende kredittkort: Visa, Mastercard og Eurocard. Forsinket betaling anses alltid som vesentlig mislighold og gir Aller travel rett til å heve (annullere) kjøpet.

Reiseforsikring og avbestillingsbeskyttelse
Alle våre reisende anbefales å ha reiseforsikring, da mange land krever dette. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne nødvendige forsikringer. Aller travel anbefaler alle å tegne en avbestillingsforsikring i tillegg til selve reiseforsikringen. 

Dersom reiseforsikringen din ikke inkluderer avbestillingsforsikring, tilbyr Aller travel en egen avbestillingsbeskyttelse. Prisen utgjør 6% av reisens totale pris, og refunderes ikke i forbindelse med avbestilling. Beskyttelsen gjelder ved akutt oppstått sykdom eller alvorlige hendelser hos den reisende selv, eller noen i nærmeste familie (ektefelle, samboer, barn eller foreldre). Den må bestilles samtidig med reisen og innbetales sammen med depositum. Avbestillingsbeskyttelsen er gyldig fra bestilling og frem til avreise, og den er gjeldende mot fremvisning av legeerklæring eller annen nødvendig dokumentasjon. Kunden plikter å gi Aller travel beskjed om avbestilling så snart som mulig etter at han eller hun er kjent med de forbeholdene som berettiger avbestilling. 

Ved reise i EØS- eller EU-land bør man i tillegg ha med seg sitt Europeiske helsetrygdekort. Kortet dokumenterer at du har rett til dekning av nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på samme vilkår som oppholdslandets egne statsborgere. Kortet kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.

Avbestilling av reisen
Avbestilling skal skje skriftlig. Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

Ved avbestilling frem til 61 dager før avreise refunderes ikke innbetalt depositum.
Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise belastes 50% av reisens totale kostnad.
Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, blir hele reisens kostnad belastet.

Avbestilling ved force majeure
Reisen kan avbestilles dersom det konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre lignende begivenheter på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dagene før reisen starter. Det skal være rimelig grunn til å anta at disse forholdene også vil gjøre seg gjeldende når reisen starter. Slik avbestilling betinger at Utenriksdepartementet advarer mot å reise til det aktuelle reisemålet/-ene i reiserådene deres. Ved avbestilling av årsakene nevnt over tilbakebetales innbetalt beløp. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles hvis begivenheten som påberopes som grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent før bestilling.

Overdragelse og endring av reisen
Mot et gebyr på kr 500,- pr. person kan kunden endre sin reise eller overdra den til en annen person som oppfyller betingelsene for å delta på reisen. Forutsetningen er at Aller Travel og/eller underleverandører ikke er bundet av regler som forbyr en slik endring eller overdragelse. I tillegg til Aller travels gebyr kan det også komme gebyrer fra underleverandører. For eventuelle endringer f.o.m 60 dager før avreise henvises til våre avbestillingsvilkår, se ”Avbestilling av reisen”. 

Pass og visum
Alle som reiser til utlandet må ha gyldig pass. Mange land krever at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemreisedato. 

Det er den reisendes ansvar å gjøre seg kjent med innreisebestemmelsene til det enkelte land. Informasjon om hva som gjelder for reisemålet kan du finne på www.regjeringen.no og UDs reiseinformasjon.

Navn i passet må være identisk med navn i bestillingen. På en del av våre destinasjoner kreves det visum. Informasjon om behov for visum blir sendt sammen med ordrebekreftelsen. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Det gis ingen refusjon dersom man mangler de nødvendige papirene for å delta på hele reisen.

Reisende som ikke er norske statsborgere må selv sjekke med den aktuelle ambassaden eller konsulatet om det er behov for visum. 

Pris
Det tas forbehold om prisendringer på grunn av forhold som ligger utenfor Aller travels kontroll. Dette kan for eksempel gjelde valutaendringer og økning av skatter og avgifter. Aller travel forbeholder seg retten til å fakturere tillegg som følge av eventuelle endringer. En eventuell tilleggsfaktura vil bli sendt senest 20 dager før avreisedato. Ved prisforhøyelse på mer enn 8 % har kunden anledning til å heve avtalen og få tilbakebetalt innbetalt beløp

Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt, er en gruppetur basert på minimum 15 betalende deltagere. Ved færre påmeldte har Aller travel anledning til å avlyse reisen, øke prisen eller tilby turen uten reiseleder. Dette skal meddeles den reisende senest 35 dager før avreise. 

Informasjon om flytider og flyselskap som er spesifisert i programmet er foreløpige. Aller travel forbeholder seg retten til å korrigere flytider i henhold til flyselskapets endringer. Kunden vil bli meddelt endringer så fort som mulig. 

Merkostnader ved endringer i forbindelse med hotellopphold eller tilslutningstransport som ikke er kjøpt gjennom Aller travel, vil ikke dekkes av Aller travel.

Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet, i markedsføring eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig. Uforutsette hendelser som streik, stengte veier, vær- og seilingsforhold kan føre til programendringer på en gruppereise. Aller travel forbeholder seg i slike tilfeller retten til å endre programmet i samarbeid med våre lokale samarbeidspartnere uten at erstatningsansvar oppstår.

Rom og leiligheter kan ha forskjellig beliggenhet, størrelse og standard i ett og samme hotell eller anlegg. Utsikt, solforhold og ev. forstyrrelser kan variere mye. Normal variasjon i beliggenhet, størrelse og standard er ikke grunnlag for prisavslag.

Reparasjoner eller vedlikehold av f.eks. svømmebasseng skjer med jevne mellomrom, og de reisende må være forberedt på å bli berørt av dette.  

Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kan være vanskelige å påvirke.

Helse og førlighet
På Aller travels reiser må man være selvhjulpen. Man må kunne håndtere sin egen bagasje, klare å gå i trapper, samt delta på utflukter til fots. På våre destinasjoner er det ofte kupert terreng, høye fortauskanter og brosteinsbelagte veier og trapper. 
Er man dårlig til beins, eller ikke kan holde følge med gruppen, har reiseleder eller arrangør rett til å be deg avstå fra en utflukt eller et arrangement uten refusjon. 

Personer med spesielle behov, sykdommer, handikap og/eller allergier som er relevante for reisen, er pliktig til å informere Aller travel ved bestilling. I henhold til EU-direktiv 1107/2006 kan reisebyrået kreve at reisende som har begrenset førlighet må ledsages av egen medhjelper. Reisebyrået forbeholder seg retten til å avvise reisedeltaker, som etter reisebyråets bedømming ikke er i stand til å gjennomføre reisen selv, både fysisk og psykisk. En avvisning av denne art ligger utenfor byråets ansvar.

Reiseleder eller vi som arrangør forbeholder oss retten til å avbryte oppholdet for den reisende og/eller be personen om å avstå fra en utflukt eller et arrangement uten tilbakebetaling hvis dette kan begrunnes med den reisendes mentale tilstand, fysiske tilstand og/eller generende atferd. Dette inkluderer påvirkning av alkohol, narkotika og annet som utgjør en fare eller er til skade for den reisende selv, andre passasjerer, mannskap eller eiendom.

Reklamasjon
Reklamasjon over mangler ved reisen skal rettes til Aller travel eller reiseleder/vert med en gang den konstateres slik at Aller travel har mulighet til å avhjelpe mangelen på stedet. 

Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan klagen fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. Ved uenighet om mangler kan kunden bringe saken for Reklamasjonsnemnda for pakkereiser. 

Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

Generelle vilkår
Aller travel opptrer som formidler mellom kunden på den ene siden og flyselskap, agent og hoteller på den andre siden. Således kan ikke Aller travel holdes ansvarlig for forsinkelser/innstillinger eller utgifter ved uhell, skader eller tyveri. Ved uforutsette hendinger, eller force majeure kan det bli aktuelt å foreta programendringer som f.eks. omlegging av reiserute, bytte av transportmiddel, overnattingssted, o.l.

Aller travel personvernerklæring
Når du har bestilt en reise hos Aller travel og dermed er en kunde hos oss, lagrer vi din kontaktinformasjon som navn, fødselsdato, kjønn, bostedsadresse, telefonnummer, epostadresse og i noen tilfeller passnummer. I tillegg lagrer vi opplysninger om hvilken reise du har bestilt, når du har bestilt, bestillingsnummer og passord til «Min reise»
Vi lagrer kontaktopplysningene dine, opplysningene om bestillingen din og opplysningene vi ellers mottar fra deg for å kunne administrere kundeforholdet ditt og levere deg informasjon som er relevant for reisen din. Dette omfatter blant annet å behandle bestillingene dine, sende deg korrekte ordrebekreftelser og faktura, samt håndtere betalinger og kommunisere med deg slik at vi kan gi deg informasjon, tilbud og service i forbindelse med kjøpet ditt via e-post, telefon, SMS og postutsendelser. I etterkant av reisen vil du motta en e-post hvor vi spør deg om å delta i en evaluering av reisen.

Nødvendige opplysninger blir behandlet av Aller travel og våre samarbeidspartnere, som flyselskap og hotell, for å kunne fullføre våre forpliktelser overfor deg. 
Dersom du velger å abonnere på Aller travel sitt nyhetsbrev, samler vi inn navnet og e-postadressen din..

Dersom du bestiller en reise og velger å abonnere på nyhetsbrevet vårt, vil bestillings- og nyhetsbrevinformasjon bli knyttet sammen. Vi bruker informasjonen vi har lagret om deg til å gjøre nyhetene, tilbudene og invitasjonene mest mulig relevante og personlige.
Når du har reist med oss, lagres personopplysningene i et kunderegister i tre år. 
Du finner vår komplette personvernserklæring på; www.allertravel.no/personvernerklaering