Skip to main content

Vietnam - fra nord til sør

Dette er en reise som viser deg mange vakre deler av Vietnam. En reise der ingen dag er lik, og der opplevelsene er store og mange, men med tid til å nyte sol og hav. Velkommen til eventyr i Vietnam!

Vår eventyrlige reise i Vietnam starter i Hanoi i nord og avsluttes i Ho Chi Minh City i sør. Mellom disse to storbyene får du oppleve vakre bølgende landskaper med rismarker, elver med flytende markeder og hele landsbyer som flyter på vannet. Her er det bukter med mektige fjell-formasjoner formet av naturen gjennom tusener av år, deilig badevann og kritthvite strender. Et av de store høydepunktene er kanskje dagene hvor vi disponerer vår egen båt i Halong Bay. Området regnes som et av de vakreste i verden og finnes naturligvis på UNESCOs verdensarvliste. 

Ikke bare får du oppleve vakker natur, du får også innblikk i en interessant historie og får se bygninger fra kolonitiden fra den gang Vietnam var en del av Fransk Indochina, og enda tidligere tider da landet var under kinesisk styre. Du får oppleve landsbyer med etniske folkegrupper og fargerike markeder. Du får kjøre med richshaw gjennom trange gater og smug og oppleve et yrende folkeliv med et kaos av sykler og mopeder. Vi nyter deilige dager i sjarmerende Hoi An hvor gamlebyen også finnes på UNESCOs verdensarvliste. Utenfor byen fordøyer vi inntrykk på vårt hyggelige strandhotell med ett fint bassengområde.

I Vietnam blir du møtt av smil og varme, vennlighet og gjestfrihet og kan nyte deilig mat. Her føler du deg velkommen!

Norske Tone Mjøberg er reiseleder på turen. Tone er svært interessert i historie og kultur, og er en meget erfaren reiseleder som har reist verden rundt.

«For en reise! Helheten og variasjonen var perfekt. Reiseleder formidlet fakta om Vietnam på en meget god måte, inkluderte også politisk historie som vi er svært interessert i. Vietnamesisk kultur og historie fascinerer, og det var sterkt å få møte folk der de bor. Vi satte ekstra stor pris på å få komme utenfor allfarvei, til små steder og spesielle farkoster som vi forflyttet oss med; alle båtene, tuk-tuk etc, veldig gøy» Reisende februar 2023

Gled deg til
  • Spennende Hanoi
  • 2 netter blant sukkertoppfjell i Halongbukta om bord på vår egen båt
  • Sjarmerende Hoi An og hyggelig strandhotell
  • Utflukt til Mekongdeltaet med båttur
  • Cu Chi Tunnelene hvor Vietcong holdt til
  • Gode hoteller
  • Mange deilige måltider inkludert

Slik bor du

  • The Lapis hotel (2 netter)

    The Lapis hotell ligger sentralt i Hanoi, i det franske kvarteret nær den populære Hoan Kiem-sjøen. Hotellet tilbyr gratis wi-fi i fellesområdene, og har utendørs basseng, solterrasse, restaurant og bar. Alle rommene har a/c, flatskjerm-TV med kabelkanaler, minibar og vannkoker.

  • Bahaya Classic (2 netter)

    Avhengig av gruppens størrelse kan det bli endring av skip, men med samme gode kvalitet.

    Bhaya Cassic båtene er bygget og designet for å innlemme tradisjonell stil og moderne fasiliteter. De er bygget i tre, noe som gir en rik og varm atmosfære. Skipet har små men hyggelige lugarer som alle har velutstyrte fasiliteter og aircondition.

  • Hoi An Beach Resort (5 netter)

    Hoi An Beach Resort ligger mellom Cua Dai-stranden og De Vong-elven langs Cua Dai-stranden, ca. 4 km fra gamlebyen i Hoi An. Hotellet har to utendørsbasseng, treningsrom og spa. Hoved- restauranten serverer et bredt utvalg av vestlige og asiatiske retter, og alle rommene har klimaanlegg, wi-fi, satellitt-TV, safe, minibar og utsikt enten mot hagen, elven eller sjøen.

  • Eden Star Saigon hotel (3 netter)

    Eden Star Saigon hotel har sentral beliggenhet og har utendørs basseng, restaurant, treningsrom/spa og gratis wi-fi. De moderne rommene har a/c, safe, minibar, flatskjem-TV, og hårføner.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / FM = Flymat / M = Middag

  • DAG 1: Avreise (FM)

    Avreise fra Gardermoen med fly via Doha til Hanoi.

  • DAG 2: Ankomst Hanoi (M)

    Vel fremme i Hanoi blir vi hentet på flyplassen og kjørt til vårt sentralt beliggende hotell. Vi sjekker inn og får tid til å slappe av og finne oss til rette på hotellet og kanskje ta en tur i bassenget før vi spiser felles velkomstmiddag.

  • DAG 3: Hanoi (F, L, M)

    Vi starter dagen med et besøk til det etnologiske museet hvor man får en fullstendig oversikt over livet og kulturen til Vietnams 54 etniske grupper. Deretter fortsetter vi til Litteraturtemplet som er et sjeldent eksempel på velbevart tradisjonell, vietnamesisk arkitektur. Grunnlagt i 1070, er det vakre komplekset dedikert til Konfucius (Khong Tu) og var også stedet for Vietnams første universitet. Vi spiser lunsj på en lokal restaurant. Etter lunsj ser vi også Hanois «tog-gate» nord for Hanois sentralbanestasjon. Vi fortsetter i sykkeldrosjer gjennom de travle strøkene i Hanois gamle kvartal - hjertet og sjelen til den opprinnelige byen - nå kjent for små håndverksbutikker og eklektisk arkitektur. Gatene er trange og fulle av tutende mopeder og scootere og overalt finnes det små butikker, restauranter og reisebyråer. De lokale innbyggerne sitter gjerne på fortauskafeene og sosialiserer mens de spiser nudelsuppe eller vårruller. Tilbake på hotellet får vi litt tid til å friske oss opp før middag.

    Hanoi (F, L, M)
  • DAG 4: Båttur i Halongbukta (F, L, M)

    I dag setter vi kursen mot Halongbukta, en 3 timers kjøretur gjennom frodige jordbruksområder. Vi ser dagliglivet og bøndene som jobber på rismarkene med vannbøfler og plog. Halongbukten ble anerkjent av UNESCO som verdensarvsted i 1994 for sine tusenvis av naturlige øyer. Dette spesielle naturfenomenet regnes som ett av de mest naturskjønne stedene i Vietnam, kanskje i verden.
    Ved ankomst havnen i Halong, går vi om bord i vår private båt hvor vi skal overnatte i to netter mens vi utforsker dette vakre området. Vi skal nyte den fantastiske utsikten over «sukkertoppfjellene», det grønne vannet, øde strender, utallige grotter, flytende landsbyer og skjulte laguner.

    Båttur i Halongbukta (F, L, M)
  • DAG 5: Båttur i Halongbukta (F, L, M)

    Vi våkner i ett spektakulært landskap omgitt av praktfulle fjellformasjoner. Det blir mulighet for å forsøke Thai chi på soldekket med skipets instruktør. Thai chi er svært populært blant vietnameserne som ofte møtes i parker og nabolag for å gjøre øvelser sammen tidlig morgen. Vi bruker dagen til å utforske Halongbuktas mer bortgjemte og uberørte områder. Vi kan nyte tiden med å slappe av på dekk og det blir også muligheter for å svømme, padle kajakk og utforske grotter.

    Båttur i Halongbukta (F, L, M)
  • DAG 6: Halongbukta - Hoi An (F, M)

    Vi våkner opp til solen som belyser de flotte fjellformasjonene. Det blir mulighet til å besøke en av de mest berømte og vakreste av områdets dryppsteinsgrotter, her ser vi utrolige formasjoner vakkert opplyst. Etter frokost/brunsj ankommer vi bryggen i Halong og forlater båten for denne gang og setter kursen mot flyplassen i Hanoi. Vi flyr sørover til Da Nang hvor vi blir hentet og kjørt til vårt hotell ved stranden i Hoi An. Felles middag om kvelden.

  • DAG 7: Hoi An og vandretur i gamlebyen (F, L)

    I dag skal vi utforske den gamle, tidligere handelshavnen i Hoi An og lærer om dens historie. Vi skal spasere i de smale, svingete gatene i gamlebyen og beundre den velbevarte arkitekturen, hvor kinesiske samlingshaller ligger side om side med butikkfronter i portugisisk stil. Vi ser blant annet Chua Ong Pagoda, den kinesiske forsamlingshallen, den 400 år gamle japanske broen og det fargerike markedet. Det blir mulighet for besøk hos en av byens mange og berømte skreddere. I Hoi An står fotomotivene i kø, så her blir det ofte mange flotte bilder!

  • DAG 8: Hoi An, dag uten program (F)

    Denne dagen er fri til egen disposisjon. Nå kan man enten slappe av og nyte hotellet og stranden eller forsøke hotellets spa hvor det er muligheter for deilig massasje, eller du kan rusle rundt i sjarmerende Hoi An på egen hånd. Hoi An er perfekt å utforske til fots da hele den gamle bydelen er stengt for biler, avstandene er små og byen er lett å finne frem i. Har du lyst til å handle så er dette rette stedet – her er det utallige butikker. Det er også mulighet for både matlagingskurs og eventuelle utflukter i området.

  • DAG 9: Hoi An og landsbybesøk (F, L)

    Etter frokost tar vi en kort kjøretur til «grønnsakslandsbyen» Tra Que. Vi får en omvisning gjennom den organiske urtehagen og se alt de dyrker i dette vakre området. Vi får mulighet til selv å prøve å hjelpe bøndene med arbeidsoppgavene; såing, raking, vanning etc. Deretter får vi mulighet for et deilig fotbad og fotmassasje (tillegg i pris) før vi hjelper den lokale familien med å forberede lunsj som vi inntar der. Vel tilbake på hotellet har vi resten av dagen til å slappe av og nyte livet ved bassenget eller stranden.

    Hoi An og landsbybesøk (F, L)
  • DAG 10: Hoi An (F)

    Dagen er til fri disposisjon.

  • DAG 11: Hoi An - Ho Chi Minh byen (F, L, M)

    Vi sjekker ut av hotellet tidlig morgen og kjøres til flyplassen i Da Nang, vi setter kursen sørover til Ho Chi Minh byen, som fortsatt kalles Saigon av mange i lokalbefolkningen. Byen ligger nær Mekong Delta og er den største byen i Vietnam. Fremdeles finnes bydeler som er preget av over sytti år med fransk kolonistyre. Frankrike erobret byen i 1859, og byen blir ofte kalt for Orientens Paris. Ho Chi Minh City er som de fleste andre asiatiske storbyer, både forurenset, støyende, hektisk og kaotisk. Dette er Vietnams kulturelle midtpunkt, med sydende folkeliv og et hav av fortausrestauranter og markeder hvor alt selges og kjøpes.

    Ved ankomst nyter vi en autentisk vietnamesisk lunsj før vi drar på bytur for å oppdage Ho Chi Minh-byens historiske landemerker. Vi besøker War Remnant Museum (Krigsminne-museet) og utstillingen om den amerikanske fasen av Vietnam-krigen. Videre skal vi til den imponerende Notre Dame-katedralen og det gamle postkontoret. I byens eldste leilighet fra kolonitiden, bygget i 1886, ser vi hva de unge, kreative vietnameserne er opptatt av – her er funky butikker og kafeer. På den andre siden av gaten er bygningen som tidligere var Indokina Bank på 1920-tallet. Det er et fantastisk eksempel på indokinesisk øst/vest fusjonsstil arkitektur som dette området er kjent for.
    Vi drar tilbake til hotellet for en liten hvil før vi gjør oss klare til middagscruise på Saigon-elven. Vi krysser hjertet av den travle byen og ser de glitrende lysene mot nattehimmelen mens vi spiser middag om bord.

    Hoi An - Ho Chi Minh byen (F, L, M)
  • DAG 12: Mekong Delta (F, L)

    Vi kjører ut av byen, sørover til My Thao, kjent for kokosnøttproduksjon og stille, fredelige vannveier. Når vi kommer ned til Mekong-elven går vi om bord i en båt og kjører gjennom kanaler i vakkert tropisk landskap. Vi går etter hvert over i en slags tuk-tuk og kjører en tur forbi rismarker og fruktfarmer langs smale veiene i landsbyene i området. Vi stopper for å se en families kokosnøttverksted og alt man kan produsere av kokosnøtter. Ferden fortsetter med en sampan hvor vi glir gjennom en frodig, smal kanal. Dagens lunsj inntas hos en lokal familie.

    Mekong Delta (F, L)
  • DAG 13: Cu Chi tunnelene (F, L, M)

    Om morgenen kjører vi til båtkaia og går over i speedbåter som tar oss en times rask båttur ut av Ho Chi Minh-byen til Cu Chi. Cu Chi tunnelene er et utrolig underjordisk tunnelnett konstruert av vietnamesiske motstandskrigere under deres lange kamp for uavhengighet. Under Vietnamkrigen strakk dette massive tunnelsystemet seg helt fra Saigon til den kambodsjanske grensen. De som ønsker kan komme ned i tunnelene og få førstehånds erfaring med de forferdelige forholdene Vietcong, som bodde her, sto ovenfor - en virkelig spennende opplevelse. Vi møter også en tidligere Vietcong soldat som levde under jorden her i flere år. Vi får høre hans sterke historie og mer om hvordan forholdene virkelig var disse vanskelige årene som Vietnameserne kaller den Amerikanske krigen. Vi spiser lunsj på en lokal restaurant før våre speedbåter tar oss tilbake til byen. Felles avskjedsmiddag på kvelden.

  • Dag 14 : Hjemreise (F, FM)

    Vi har dagen fri til egen disposisjon frem til felles avreise til flyplassen på ettermiddagen. Det er mulighet til å nyte hotellets basseng som finnes på taket, benytte tiden til en god massasje eller kanskje siste mulighet for shopping. Vi beholder rommene frem til avreise. Fly tilbake til Norge via Doha.

  • DAG 15: Hjemkomst

    Vi ankommer Gardermoen tidlig på dagen.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Tone Mjøberg
    Tone Mjøberg
    Tone Mjøberg
    har jobbet med reiseliv i 25 år, og er kjent som en svært dyktig og entusiastisk reiseleder. Tone er verdensvant, og lever og ånder for kultur og reising. Hun er brennende interessert i all slags historie og liker å dele sin kunnskap. I tillegg er Tone veldig omgjengelig og imøtekommende, og tar godt vare på gruppen også når det ikke er program. Tone sier: «I Aller travel har jeg fått mulighet til å lage turer til områder som jeg kjenner godt. Noen av stedene har jeg bodd selv, og da vet jeg hvor vi skal bo, hvilken restaurant vi skal til, og akkurat hva vi bør spise. Jeg er så glad i mennesker og liker godt å være sosial med hele reisegruppa. Ikke bare når vi er på omvisning, men også rundt måltidene, hvor vi sitter sammen og har gode samtaler og diskusjoner om hva vi har sett i løpet av dagen. Det tror jeg er en viktig del!»

Om flyreisen

Ønsker du tilslutning fra andre byer i Norge er vi behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for pris og muligheter i god tid før avreise (minimum 60 dager før).
I forhold til bagasje og eventuelle forsinkelser/endringer på reisen, er det en fordel å ha gjennomgående flybillett fra avreisested til endelig destinasjon, framfor separate flybilletter.

Alle tider er lokale tider. Vær oppmerksom på at eventuelle endringer på flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Hanoi flyplass

Varighet
ca. 15,5 timer
Flyselskap
Qatar airways
 

*Inkluderer mellomlanding i Doha på ca. 2 timer.

Du kan sjekke inn 25 kg bagasje.

Turen hjem fra Ho Chi Minh flyplass

Varighet
ca. 17,5 timer
Flyselskap
Qatar airways

*Inkluderer mellomlanding i Doha på ca. 2 timer.

Du kan sjekke inn 25 kg bagasje.

Prisen inkluderer:
  • Fly Oslo-Hanoi//Ho chi minh city-Oslo inkl flyskatter
  • 10 netter på gode hoteller i gode rom
  • 2 netter på båtcruise i Halongbukta
  • 12 frokoster
  • 8 lunsjer
  • 1 brunch
  • 7 middager
  • 2 innenlandsflyvininger
  • All sightseeing inkl transport og inngangsbilletter
  • Lokale engelsktalende guider
  • Norsk reiseleder er med fra Norge
Prisen inkluderer ikke:
  • Tips til guider/sjåfører
  • Øvrige måltider/drikke

Tillegg for enkeltrom (begrenset antall)

kr. 8 990,-

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Temperaturer og vær

  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Hanoi 22 / 16 25 / 18 28 / 21 33 / 24 36 / 28 37 / 29 36 / 29 35 / 28 34 / 27 31 / 25 28 / 22 24 / 17
Ho Chi Minh-byen 34 / 26 36 / 26 37 / 27 37 / 29 36 / 30 33 / 28 32 / 27 33 / 28 33 / 27 33 / 27 33 / 26 33 / 26
Da Nang 25 / 21 27 / 21 29 / 23 32 / 25 34 / 27 35 / 27 35 / 26 34 / 26 33 / 26 31 / 25 28 / 24 26 / 22
Buon Ma Thuot 28 / 20 31 / 21 34 / 22 35 / 25 34 / 26 31 / 24 30 / 23 31 / 24 31 / 23 30 / 23 30 / 23 28 / 21

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris

Mars 2024

6/3Oslo GardermoenVietnam - fra nord til sør 15 dagerUtsolgt38 990,-Book på ventelisteMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Trygg reise

  • Hvem er Aller travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne, stort sett over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Nyhetsbrev fra Aller travel

    Ønsker du å få beskjeden om nye reiser før alle andre? Meld deg på vårt nyhetsbrev, mange reiser blir fort utsolgt. 

    Følg lenken, og meld deg på vårt nyhetsbrev: /bestill-nyhetsbrev

     

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. Ta kontakt med oss for priser og muligheter.
    Tilslutning må bestilles senest 2 måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår.

    Fordelen med å bestille tilslutninger gjennom Aller travel er at billetter er gjennomgående og du kan således sjekke inn bagasje hele veien, både på utreise og retur.* Noen unntak (spesifike destinasjoner).

    Ordner du tilslutning selv er dette på eget ansvar. Vi anbefaler alltid at man kjøper endringsbare billetter og har god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. Har du bestilt tilslutningsbilletter selv, er det viktig at du sjekker bagasjeregler for denne flyvningen. Dersom du har bestilt tilslutning via Aller travel, kan du ta med deg like mye bagasje på både innenlands- og utenlandsflyvningen.

    *Grunnet korona kan det nå være avvik fra normalen. Selv med gjennomgående flybilletter kan det være nødvendig å hente ut bagasje i Oslo, og sjekke inn denne på nytt. Du er selv ansvarlig for å sjekke ved første innsjekk om bagasje blir sendt hele veien til endelig destinasjon. Dette gjelder både utreise og retur.

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-15.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 23 32 70 00
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 15.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.