Skip to main content

Vandringer Gardasjøen

Bli med på en aktiv uke i vakre omgivelser!

Gardasjøen har gjennom mange år vært et yndet feriested for hele Europa. Dette med god grunn! Med sin sentrale beliggenhet er det lett å komme hit, og vel fremme møtes man av et mildt middelhavsklima som er unikt for beliggenheten ved Alpenes sydlige fot.

Ved den ene enden av sjøen er det fantastisk frodig med mengder av frukt, oliven og vin. Den andre enden er mer dramatisk med fjell som på mange måter minner om en norsk fjord med omliggende fjell. I denne enden er det i tillegg et hav av fargerike og velduftende blomster og trær, og mange gamle og romantiske middelalderbyer. Utover den skjønne naturen byr Gardasjøen også på en flere tusen år gammel historie, og ikke minst gastronomiske opplevelser i særklasse.

Under våre daglige vandringer ser vi vidunderlige utsikter over sjø og fjell, gamle vannmøller og det hele krydres med gode lunsjer og vinsmaking. Vi bor sentralt og sjarmerende i sentrum av Garda, som er en av områdets hyggeligste byer. Vi skal også ta båttur og taubane, og kort sagt oppleve mye på disse 7 dagene!

Vandringene ligger på et middels nivå der du bør ha normalt god helse og være vant med å gå/vandre i terreng, uten å være veldig topptrent! Vi går til tider bratt, men med riktig innstilling kommer vi langt.

Vandreturen ligger på nivå 3. For mer informasjon om vår nivå inndeling klikk her.

Høydepunkter
  • Aktive dager i vakker natur
  • God mat og vin
  • Vi bor i hyggelige Garda
  • Lokalkjent reiseleder
Informasjon
Grunnprisen inkluderer:
  • fly t/r Oslo-Milano / Verona med alle skatter og avgifter
  • 7 netter i 2-roms leilighet med frokost
  • All transport med buss, båt og taubane som nevnt i program
  • 1 velkomstmiddag ost, skinke og vin
  • 1 pizzaaften med vin og vann
  • 5 lunsjer med vin og vann
  • 2 vinsmakinger
  • Skandinavisk reiseleder under oppholdet i Italia
Grunnprisen inkluderer ikke:
  • Reiseforsikring / avbestillingsforsikring
  • Øvrige måltider og drikke
  • Tips
  • Tilslutninger

Slik bor du

Hotel Residence Doria er et enkelt men godt leilighetshotell som ligger meget sentralt i den hyggelige byen Garda, ca. 400 m. fra sjøen.

Hotellet har en liten bar samt en takterrasse med flott utsikt over sjøen og Garda. Hotellets gjester har dessuten fri adgang til nabohotellets basseng.

Leilighetene består av oppholdsrom med kjøkken, soverom og bad, og de har telefon, TV, safe, aircondition (mot et tillegg) og balkong.

HOTEL RESIDENCE DORIA
Via Don Carlo Gnocchi, 47
37016 Garda

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme. Vær og vind bestemmer ofte hvilke løyper som egner seg å gå, og således vil reiseleder/ turguide se an hver dag og tilrettelegge vandringene deretter.

    F= Frokost / L= Lunsj / M= Middag

  • DAG 1: Ankomst (M)

    Ankomst Verona flyplass, hvor vår reiseleder og buss venter på oss. Underveis mot Gardasjøen (ca. 45-60 min i buss) forteller reiselederen nærmere om den kommende ukes program, om italienske skikker og ikke minst om mattradisjonene. Vel fremme sjekker vi inn og slapper av. På ettermiddagen går vi en liten tur i det historiske sentrum av Garda og langs sjøen. Vi avslutter på en hyggelig og liten lokal restaurant, hvor velkomstmiddag serveres i form av lokale oster og skinker.

    Ankomst (M)
  • DAG 2: Vandring Garda - Bardoino m/vinsmaking (F, L)

    Etter frokost tar vi fatt på vår første vandring. Den første delen har en rimelig bratt stigning, men vi belønnes snart med en storslagen utsikt over hele den sydlige delen av Gardasjøen. Herfra går vi nedover mot vinbyen Bardolino, og på veien besøker vi et lite vinhus som byr på en smak av flere av sine viner.

    Så er det bare det siste stykket ned til Bardolino, hvor vår felles lunsj inntas i et flott 500 år gammelt palass ved sjøen. Litt rusling blant Bardolinos koselige små gater og elegante butikker før vi vandrer langs sjøpromenaden hjem til Garda. Kvelden fri.

    (ca. 3,5 timers vandring)

    Vandring Garda - Bardoino m/vinsmaking (F, L)
  • DAG 3: Vandring Møllerens dal (F, L)

    Dagens vandring fører oss bort fra sjøen og opp mot Møllernes Dal. Dalen bærer mange vitnesbyrd om den geologiske utviklingen i området, og vi ser også en gammel vannmølle fra 1500-tallet. Herfra går vi gjennom olivenlunder og vinmarker opp til den lille byen Marciaga. Her inntar vi dagens lunsj og fra byen har vi en flott utsikt over Garda og sjøen. Hjemturen går i nedoverbakke langs landeveien.

    (ca. 3 timers vandring)

    Vandring Møllerens dal (F, L)
  • DAG 4: Vandring Monte Luppia - Albisano (F, L)

    Dagens tur byr på herlig utsikt og vi starter langs Gardasjøen og går forbi flotte villaer, ikke minst Villa Canossa som tilhørte en særdeles innflytelsesrik kardinal. Her svinger vi opp mot Monte Luppia og fortsetter så opp til den lille byen Albisano. Her nyter vi først den utrolige utsikten, før vi spiser felles lunsj. Vi tar deretter landeveien tilbake til Garda.
    (ca. 4 timers vandring)

    Vandring Monte Luppia - Albisano (F, L)
  • DAG 5: Vandring i Valpolicella - Fumane (F, L, M)

    I dag forlater vi Gardasjøen og kjører med bussen til det kjente vindistriktet Valpolicella. Her ble det allerede under romertiden produsert betydelige mengder vin og navnet Valpolicellas latinske opprinnelse betyr nettopp ”Dalen med mange vinkjellere”. I den lille byen San Giorgio besøker vi kort den romanske kirken før vi begir oss ut blant vinmarker som gjør druene til en av verdens beste viner, Amarone.

    Deretter kommer vi til Fumane, som er en av de 5 kommunene som utgjør Valpolicella Classico. Her besøker vi en agriturismo, som først dekker til en herlig lunsj for oss akkompagnert av deres egne viner, både av Ripasso og Amarone. Bussen kjører oss så tilbake til Garda og på kvelden går vi samlet til en lokal pizzeria, hvor vi nyter flere forskjellige pizzaer og litt vin.

    (ca 2,5 timers vandring)

    Vandring i Valpolicella - Fumane (F, L, M)
  • DAG 6: Fridag (F)

    Turens fridag. Noen vil kanskje bare slappe av mens andre kanskje vil ta rutebussen til Romeo & Julies Verona. Den praktfulle provinshovedstaden byr på romantiske historier, men også store mengder av historie og kultur helt tilbake fra romertiden. Byen bugner av elegante butikker, gode restauranter og hyggelige vinbarer. Mulighetene er mange. Spør gjerne reiseleder om tips og råd.

    Fridag (F)
  • DAG 7: Vandring Malcesine (F, L)

    På vår siste dag er det høye fjell som er dagens mål. For å komme dit starter dagen med rutebuss opp langs sjøens østlige vei. Vi ankommer Malcesine hvor vi tar taubanen opp til ca. 1760 moh. Her har vi en storslått utsikt over hele Gardasjøen. Selv om været normalt er mildt og varmt på våren og høsten bør man ta med en ekstra genser og vindjakke. Været kan også variere, så vandringen tilpasses etter værforholdene.

    Vår vandring slutter ved toppen av taubanen, og på rifugio’en her tar vi vår siste felles lunsj med Gardasjøen som ser ut som et blått speil 1700 meter under våre føtter. Etter at vi har returnert med taubanen til Malcesine blir det tid til å nyte den hyggelige middelalderbyen. Kanskje lokker et besøk i den gamle borgen fra 1300-tallet. Herfra har man flott utsikt og borgen huser både geologisk og faunistisk museum for Monte Baldo og Gardasjøen. Eller kanskje frister en kaffe eller et glass kald hvitvin på en av uteserveringene i den koselige lille havnen.

    På ettermiddagen går vi ombord på båten som tar oss ned langs sjøens kyst til Garda.

    (ca 3-4 timers vandring)

  • DAG 8: Avreise (F)

    Etter frokost blir det avgang mot flyplassen for videre hjemreise til Norge.

Tillegg for leilighet til bruk som enkeltrom

kr. 1 900,- (begrenset antall)

Begrensninger

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Verona / Milano flyplass

Varighet
ca. 2,5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Turen hjem fra Verona / Milano flyplass

Varighet
ca. 2,5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Kart

Kart

Temperatur og vær


 
  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Milano 5 / -2 8 / 0 13 / 3 17 / 7 22 / 11 26 / 15 29 / 17 28 / 17 24 / 13 18 / 8 11 / 4 6 / -1
Verona 5 / -2 8 / 0 13 / 3 17 / 7 22 / 11 26 / 15 29 / 18 28 / 17 24 / 14 18 / 8 11 / 3 6 / -1
Firenze 9 / 1 11 / 2 14 / 5 18 / 7 23 / 11 26 / 14 30 / 17 30 / 17 26 / 14 20 / 10 14 / 6 10 / 2
Pisa 10 / 2 12 / 3 14 / 5 18 / 8 22 / 11 25 / 14 29 / 17 29 / 17 25 / 15 21 / 11 15 / 6 11 / 3
Cinque Terre 9 / 3 10 / 4 12 / 6 15 / 8 19 / 12 22 / 15 26 / 18 26 / 18 23 / 15 18 / 12 13 / 8 10 / 5
Roma 12 / 3 13 / 4 16 / 5 18 / 8 23 / 11 27 / 15 30 / 17 30 / 18 27 / 15 22/ 11 17 / 7 13 / 4
Napoli 12 / 4 13 / 5 15 / 6 18 / 8 23 / 12 26 / 15 29 / 18 30 / 18 26 / 16 22 / 12 17 / 8 14 / 5
Sorrento 12 / 5 12 / 5 14 / 7 17 / 9 22 / 13 25 / 16 28 / 19 28 / 19 25 / 17 21 / 13 16 / 9 12 / 7
Bari 12 / 4 13 / 5 15 / 6 18 / 9 23 / 12 26 / 16 29 / 19 29 / 19 26 / 16 21 / 12 17 / 9 13 / 6
Sardinia 14 / 6 15 / 6 16 / 7 19 / 9 23 / 12 27 / 16 30 / 19 30 / 19 27 / 17 23 / 14 18 / 10 15 / 7
Sicilia 13 / 8 13 / 8 15 / 9 18 / 11 22 / 14 25 / 18 29 / 21 29 / 22 26 / 19 22 / 16 18 / 13 14 / 10

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
10/10Oslo GardermoenVandringer Gardasjøen- Vi over 60-12 550,-Book på ventelisteMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
17/10Oslo Gardermoen Vandringer Gardasjøen 212 550,-Start bestillingMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
26/3Oslo GardermoenVandringer Gardasjøen - Vi Over 60Mer enn 812 550,-Start bestillingMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
9/4Oslo GardermoenVandringer Gardasjøen - PÅSKETUR - Vi Over 60Mer enn 812 750,-Start bestillingMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest 40 dager før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Comet Consular Services og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Comet finner du her: www.cometconsular.com

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres inne på Norwegian sin Reward  side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.