Skip to main content

Nivå på vandreturer

Nivå 1

Denne turen passer for alle med normal kondisjon. Vandringene går i relativt lett terreng uten mye stigning. Dette kan være f.eks. skogsstier/veier og byvandringer med hardere underlag. Dagsetappene strekker seg fra 2-4 timer, pluss pauser. Vi gleder oss over vakker natur og det sosiale samværet. Gode og behagelige joggesko er tilstrekkelig for denne turen.

Eksempel på turer:
Les om "Lette vandringer Portugal" nivå 1-2 TRYKK HER

Nivå 2

Denne turen passer for alle med normal kondisjon. Her er etappene noe lengre og terrenget mer variert. Vanskelighetsgraden kan variere i løpet av uken, og underlaget kan være ujevnt, men fokus skal være å komme til unike steder til fots, nye opplevelser og kultur. Man må kunne gå i et normalt tempo over lengre distanser uten pauser, og dagsetappene kan strekke seg over 4 timer. Behagelige joggesko med god demping er vanligvis tilstrekkelig for denne turen, med mindre annet er spesifisert.

Eksempel på turer:
Les om "Den Portugisiske Pilegrimsveien" nivå 2 TRYKK HER
Les om "Vandringer på Azorene" nivå 2-3 TRYKK HER
Les om "Vandring på Finnskogen" nivå 2 TRYKK HER
Les om "Fotturer i Finnmark" nivå 2-3 TRYKK HER

Nivå 3

Denne turen passer for deg som er turvant og kan bevege deg i et mer krevende terreng. Etappene er ofte litt lengre, og kan vare opptil hele dagen med innlagte pauser. Vi går delvis i terreng med mye stigning, og underlaget kan variere. Du må være i god form og ikke ha problem med knær eller hofter. Behagelige joggesko med god støtte og demping, eller lette vandresko er vanligvis tilstrekkelig for denne turen, med mindre annet er spesifisert.

Eksempel på turer:
Les om "Vandring i Rondane" nivå 3 TRYKK HER
Les om "Bad Gastein - vandring i Alpene" nivå 3-4 TRYKK HER
Les om "Flåm og Aurland - vandring i Norges eventyrrike" nivå 3-4 TRYKK HER

Nivå 4

Denne turen passer for deg som er turvant og gjerne har gått en del i fjellet og ønsker en utfordring i nytt terreng. Etappene er ofte litt lengre og tøffere, og kan vare opptil hele dagen med innlagte pauser. Du bør være fjellvant, ha god form samt gode knær og hofter. Her er det mye opp- og nedstigninger og underlaget kan være krevende. Gode vandresko som går over ankelen bør brukes for denne turen. NB! På enkelte turer er dette lovpålagt på grunn av terrenget.

Eksempel på turer:
Les om "Vandringer på Senja" nivå 4 TRYKK HER
Les om "Zell am See" nivå 4 TRYKK HER