Skip to main content

Egypt med Tone - Reis tilbake til faraoenes Egypt

Bli med vår dyktige reiseleder Tone og la henne vise deg sitt eventyrlige Egypt! Her opplever vi historie og kultur i verdensklasse og vi fordøyer inntrykk på flotte hoteller og ombord på et av Nilens beste skip.

Vår ferd starter i Luxor med en ukes flott elvecruise på Nilen. Vi fortsetter til Kairo og besøker de fantastiske pyramidene i Giza, Sfinxen og det Egyptiske museet med noen av verdens mest kjente kulturskatter. Vi skal også til oldtidens hovedstad Alexandria med sitt berømte bibliotek.

Opplevelsene står i kø og vi besøker gravene i Kongenes Dal, det kjente tempelområdet Karnak, opplever vakker natur, rikt fugleliv og nyter god mat og godt drikke.

Reiseleder Tone Mjøberg har bodd mange år i Egypt og er lokalkjent. Her viser hun deg sine favoritter i landet hun er så glad i.

Høydepunkter
  • Pyramidene i Giza, Karnak-tempelet, Kongenes Dal
  • En ukes elvecruise på Nilen
  • Slående naturlandskap
  • Dyktig og lokalkjent reiseleder
Informasjon
Prisen inkluderer:
  • Fly Oslo – Luxor // Kairo - Oslo via Istanbul med Turkish Airways
  • Innenlands fly Luxor - Kairo
  • Flyskatter pr. april 2019
  • 4 netter i 5* hoteller, inkl. frokost
  • 7 netters elvecruise på Nilen med helpensjon
  • All transport, sightseeing og inngangsbilletter i henhold til program
  • Engelsktalende lokalguide
  • Gruppevisum ved ankomst (med mindre bestemmelser for visum endres før avreise)
  • Norsk reiseleder
Ikke inkludert:
  • Reise- og avbestillingsforsikring
  • Valgfrie utflukter
  • Tips

INNREISE
Norske borgere trenger visum for opphold i Egypt. Passet må være gyldig i inntil seks måneder etter hjemkomst. Pass må være maskinlesbart for innreise til Egypt. Det vil si at håndskrevne nødpass ikke er gyldig for innreise til Egypt. Visum som fås ved ankomst i Egypt er inkludert i prisen på denne reisen. 

Det kan forekomme kontroll av identitet hovedsakelig fra politiet; ta derfor alltid med deg gyldig pass/ID.

Pass på at du har reiseforsikring og tilgjengelige midler som kan dekke kostnadene for en eventuell medisinsk behandling i utlandet ved behov. Sykehus og legetjenester utenfor Kairo har ofte lav standard. Du bør derfor søke medisinsk hjelp i Kairo hvis du ikke er akutt syk. Det anbefales at man vaksinerer seg mot hepatitt A, etter at man har sett en økning av hepatitt A-smitte hos reisende til Egypt.

Det henvises til Folkehelseinstituttets hjemmesider for offisielle helsefaglige reiseråd og veiledning til nordmenn ved reiser til utlandet.
Søk også råd hos lege eller Folkehelseinstituttet i god tid før avreise om eventuelle vaksiner.

Norske borgere som oppholder seg i eller som planlegger å reise til Egypt oppfordres til å holde seg oppdatert via hjemmesidene til den norske ambassaden i Kairo og anbefales å registrere sin reise på www.reiseregistrering.no

STRØM
Moderne bygninger har stort sett samme type stikkontakter som i Norge, 220 volt. Retningsnummer fra Norge til Egypt er +20.

VALUTA
Myntverdi: Egyptiske pund (EGP/LE)

Kredittkort: Visa, MasterCard, American Express, Maestro og Diners aksepteres de fleste steder i storbyer og turiststeder og kan benyttes ved uttak av lokal valuta fra minibank. Kontanter er eneste betalingsmiddel i mange drosjer og småbutikker.

TIDSFORSKJELL
Tidsforskjell til Norge: + 1 timer ved vintertid.

SKIKKER OG REGLER
Egypt er et muslimsk land, og lokale lover og skikker bør respekteres. Dette gjelder i særlig grad under fastemåneden ramadan.

KLESKODE
Man kan i utgangspunktet kle seg som man vil i Egypt, men det settes pris på om man kler seg noe mer konservativt enn i Vesten. Dette innebærer at man dekker til skuldre og knær. Turistbyene ved Rødehavet og rundt Sharm el-Sheik er mindre konservative.

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Luxor flyplass

Varighet
ca. 8,5 timer*
Flyselskap
Turkish Airways

*Inkluderer mellomlanding i Istanbul på ca. 1,5 timer.

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Turen hjem fra Cairo flyplass

Varighet
ca. 8 timer*
Flyselskap
Norwegian

*Inkluderer mellomlanding i Istanbul på ca. 1,5 time.

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Slik bor du

  • Steigenberger Nile Palace 5* (eller hotell med lignende standard) 19. - 20.jan / 01.-02.mar

    Godt hotell med beliggenhet i hjertet av Luxor. Hotellet tilbyr moderne fasiliteter, døgnåpen resepsjon og vakker utsikt over Nilen.

    Romslige rom med aircondition, satelitt TV, telefon, safe, minibar og bad med hårtørker. Wifi mot gebyr.

    Hotellet tilbyr flere restauranter og gjester har tilgang til Karnak VIP lounge som tilbyr snacks, friske juicer, kaffe/te og aviser. Hotellet har også et treningsrom og sauna.

  • MS Esplanade, 20. - 27.jan / 02.-09.mar

    MS Esplanade er et flott skip med nydelig mat, komfortable lugarer samt et flott soldekk med svømmebasseng. Alle lugarene er utvendige med aircondition, lite kjøleskap, minisafe, dusj & badekar, kaffe/te-koker og gratis Wifi.

  • Le Méridien Pyramids Hotel & Spa 5*, 27. - 30.jan / 09.-12.mar

    Le Méridien Pyramids Hotel & Spa er et godt hotell som tilbyr enestående utsikt over de majestetiske Giza-pyramidene, kun 1 km unna. Hotellet kan også skilte med et stort utendørs basseng med bar-øy. Gratis WiFi er tilgjengelig overalt. Rommene er utstyrt med flatskjerm-TV og skrivebord.

    Blant spisestedene på ferieanlegget finner du Latest Recipe, som tilbyr buffé- eller à la carte-retter 24 timer i døgnet. Citrus Bar serverer snacks og drikke ved bassenget, mens Gardenia byr på Tex-Mex-retter i en uformell atmosfære. Harris Café serverer bakverk, og en shisha-kafé finnes også på stedet.

    Du kan slappe av på solsengene ved bassenget eller ta en forfriskende dukkert. Explore Spa by Le Méridien tilbyr treningsstudio, boblebad, badstue og et utvalg av massasjer.

    Le Méridien Pyramids ligger 13 km fra Tahrirplassen i Kairo sentrum. Du finner også en gavebutikk på hotellet.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    FM = Flymat / F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Avreise (FM)

    Avreise fra Gardermoen via Istanbul med ankomst Luxor på natten. Transport fra flyplassen til hotellet.

  • DAG 2: Luxor (F, L, M)

    Etter en sen frokost sjekker vi ut fra hotellet for å utforske Luxor, Egypts tidligere hovedstad under navnet Theben, et religiøst og seremonielt sentrum. Tidsepoken 1550–1100 f.Kr. var storhetstiden i Egypt med de kjente faraoene Ramses, Tutmoses og Hatshepsut. Luxor kalles ofte for verdens største utendørsmuseum da mer enn en tredjedel av verdens antikke funn finnes her. Vi sjekker inn på vår flotte elvecruisebåt og besøker Karnak-templet. Dette er verdens største tempelområde og de ulike delene ble bygget under en periode på 2000 år. Mer enn 70 faraoer har satt sitt preg på Karnak. På kvelden nyter vi en deilig middag ombord.

    Luxor (F, L, M)
  • DAG 3: Luxor - Esna - Edfu (F, L, M)

    På formiddagen besøker vi vestbredden og Kongenes dal, dronning Hatshepsuts dødstempel og Memnon-kolossene. I Kongenes dal ser vi de utroligste gravkamre som er cirka 3500 år gamle, fortsatt med de mest fantastiske farger. Det var her Howard Carter fant farao Tut Ankh Amons grav i 1922. De fantastiske skattene som ble funnet i gravene, er i dag utstilt på Det egyptiske museum i Kairo. Dronning Hatshepshut styrte Egypt i siste halvdel av 1400-tallet f.Kr. Hennes dødsstempel ble bygget av arkitekten Senmut, som sies å ha vært hennes elsker. Bygget er det eneste tempelet i den egyptiske historien som er bygget i tre etasjer, det ser ut som et moderne bygg fra vår tid.

    Lunsj ombord på skipet før vi kaster loss og seiler mot Esna. Resten av dagen kan du slappe av på soldekket og nyte den vakre utsikten. Landskapet er fascinerende, grønt og frodig nær elven, med ørkenen rett bak. Vi ser hvordan folk lever og bor i Nildalen, hvordan bonden og hans dyr arbeider på markene og kvinnene som vasker klær, kopper og kar i elven. Om ettermiddagen ankommer vi slusen i Esna. Det er ofte mange båter som skal passere, så dette kan ta litt tid. Det blir imidlertid aldri kjedelig, da kjøpmennene i Esna kommer roende ut til cruisebåtene med sine flytende forretninger og forsøker å selge alt fra egyptiske klesdrakter til fine skjerf og sjal. Når vi har kommet gjennom slusen, fortsetter vi til Edfu hvor skipet legger til for natten.

    Luxor - Esna - Edfu (F, L, M)
  • DAG 4: Edfu - Aswan (F, L, M)

    Om morgenen besøker vi falkeguden Horus sitt tempel i Edfu. Dette er et av Egypts vakreste og best bevarte templer, bygget under den hellenistiske perioden. Et svært interessant tempel som inneholder fantastiske relieffer av det man kaller for verdens første tegneserie. Vi seiler videre mot Aswan, og etter en deilig lunsj kan man slappe av på soldekket og nyte inntrykkene mens dagliglivet langs breddene går sin gang. Her er det en vakker natur med ørken, landsbyer og palmeskog. Ankomst Aswan om kvelden.

    Edfu - Aswan (F, L, M)
  • DAG 5: Aswan (F, L, M)

    Aswan kalles Egypts vakreste by og har et fascinerende landskap. På den ene siden av Nilens bredd strekker ørkenen seg helt ned til elven med sine gule sanddyner. På den andre siden av elven finner vi Aswan med promenadegaten langs Nilen. Dagen starter med besøk i området rundt Aswan.Vi får blant annet se og høre hvordan man kunne løfte og flytte de enorme granittblokkene uten dagens verktøy, til ulike templer og graver rundt i landet. Vi besøker Philae-templet som opprinnelig lå på Bikaøya, men som ble flyttet i forbindelse med byggingen av Aswan-demningen på 1960-tallet. Innsjøen, som ble dannet bak demningen, er verdens største kunstige sjø og fikk navnet etter Egypts andre president, Gamal Abdel Nasser. Demningen var engang verdens største, 3800 meter lang og 111 meter høy. Lunsj om bord. Vi nyter en avslappende ettermiddag ved å seile på Nilen i en felucca, en tradisjonell seilbåt som har trafikkert på Nilen i alle tider. Vi besøker den botaniske hagen, som er et vakkert anlegg på Lord Kitcheners øy i Nilen. Vi vandrer gjennom anlegget, ser på de vakre plantene som er hentet fra hele verden og nyter freden i denne grønne oasen. Vi fortsetter i motorbåt ut i naturreservatet, ser det flotte landskapet og nyter fuglelivet, her hvor mange av Skandinavias trekkfugler samles om vinteren.

    Aswan (F, L, M)
  • DAG 6: Fri formiddag eller valgfri utflukt til Abu Simbel (F, L, M)

    Det er mulighet til å være med på en valgfri halvdags utflukt til fantastiske Abu Simbel, det berømte tempelet som ligger helt syd i Egypt, bare noen mil i fra grensen til Sudan. Vi flyr med rutefly på morgenen tur/retur Aswan. Abu Simbel ble bygget av Egypts mektige farao Ramses II, til minne om seg selv og sin hustru Nefertari. Tempelet ble flyttet i forbindelse med byggingen av den store demningen i Aswan. Dette førte til at vi fikk Nasser-sjøen som i dag ligger over størstedelen av Nubias sivilisasjon. For å redde tempelet ble det satt i gang en storstilt redningsaksjon med Unesco, egyptiske myndigheter og mange svenske firmaer. Templet er verdenskjent og fantastisk å oppleve sin unike historie der det ligger vakkert til ved bredden av Nasser-sjøen. Templet er hugget inn i fjellet slik at solen to dager i året står opp og skinner inn gjennom døren og lyser opp det innerste rommet i tempelets aller helligste rom. Det skjer på Ramses II sin fødselsdag og kroningsdag. Ypperlig ingeniørkunst gjort for nesten 3 500 år siden. Vår tids ingeniører satte det sammen slik at fenomenet er forsinket med 1 dag.

    Pris valgfri utflukt til Abu Simbel: kr 3.190,- (minimum 10 personer)

    Lunsj om bord. Om ettermiddagen skal vi oppleve et unikt ”hjemme hos besøk” hos en nubisk familie som er venner av Tone. Familien har gjennom flere år forsøkt å bygge ett lite museum over nubiernes historie og dyrelivet i området. Vi får se deres lille museum, høre om nubiernes tradisjoner, se dyre- og fiskeliv i området samt ulike bergarter.

    Fri formiddag eller valgfri utflukt til Abu Simbel (F, L, M)
  • DAG 7: Aswan - Kom Ombo - Edfu - Luxor (F, L, M)

    Tidllig morgen seiler vi mot Kom Ombo og vi besøker Kom Ombo-tempelet som ligger vakkert til ved Nilens bredder. Vi vandrer opp til tempelet som er dedikert til to guder; krokodilleguden Sobek og falkeguden Horus. Templet har en spennende del som viser oss de gamle egypternes kjennskap til legevitenskap og de redskaper som ble brukt på denne tiden. Seilasen fortsetter mot Luxor som vi ankommer sen kveld.

    Aswan - Kom Ombo - Edfu - Luxor (F, L, M)
  • DAG 8: Luxor (F, L, M)

    Vi slapper av om bord og nyter siste dagen i Luxor. Før middag besøker vi Luxor-templet vakkert opplyst på kveldstid. Lunsj og middag om bord på skipet.

    Luxor (F, L, M)
  • DAG 9: Luxor - Kairo (F, L)

    Vi sjekker ut fra skipet og flyr fra Luxor tilbake til Kairo. Vi kjører inn til byen, spiser lunsj og besøker det enorme basarområdet Khan al Khalili – en opplevelse for alle sanser. Her finner du alt fra vakre skjerf og sjal til trearbeider, kobber, gull, sølv, klær og sko. Det var også her den egyptiske forfatteren Naguib Mahfouz skrev Kairo-triologien. Mahfouz var den første arabiskspråklige forfatter som fikk Nobels litteraturpris. Det blir lunsj i byen. Etter lunsj går ferden videre til Det egyptiske museet, som huser verdens største samling av antikke funn med mer enn hundretusen ulike gjenstander. Her finnes historiske skatter fra hele Egypts historie, mumier, statuer, møbler, smykker, klær med mer. Vi får en guidet vandring gjennom de ulike delene av museet. Vi sjekker inn på vårt hotell i Cairo.

    Luxor - Kairo (F, L)
  • DAG 10: Fridag eller valgfri utflukt til Alexandria (F)

    Vi drar på valgfri dagstur til Alexandria, som ligger ved Middelhavet, cirka 25 mil nordvest for Kairo. Byen ble grunnlagt av Alexander den store etter hans inntog i Egypt i år 332 f.Kr. Byen ble den nye verdens hovedstad, samt kultur- og læresenter i den hellenistiske verden. Vi besøker blant annet de romerske katakombene som strekker seg over tre nivåer under jorden, og Nasjonalmuseet. Vi spiser lunsj på en fiskerestaurant ved havnen før vi får en omvisning i biblioteket som er tegnet av det norske arkitektfirmaet Snøhetta. Det opprinnelige biblioteket var i sin tid verdens største med hundretusener av papyrusruller. Retur til hotellet om ettermiddagen.

    Pris valgfri utflukt til Alexandria inkl. lunsj: kr 950,- (minimum 8 personer)

  • DAG 11: Sakkara og Giza (F, L, M)

    De mektige faraoene viste frem sin store rikdom og makt gjennom oppføringen av pyramidene. I dag skal vi besøke Sakkara, her finner vi de eldste pyramidene og gravene i Egypt. Det blir også besøk i den mektige vesiren Mererukas grav. Dette er en av de aller vakreste gravene fra det gamle rikets tid med mange rom og flotte relieffer fra datidens Egypt. Graven stammer fra perioden ca. 2340 f.Kr. Her skal vi se på farao Zosers gravkompleks med den kjente trappetrinnpyramiden, som også er verdens eldste steinbygning.

    Etter lunsj fortsetter turen til Giza, hvor vi ser de tre mest kjente pyramidene. Kheopspyramiden, som er den eneste gjenværende av verdens syv underverker, ble bygget til farao Kheops for ca. 4 500 år siden. Vi får se og høre mer om den gamle kulturen, om hvordan og hvorfor man tror at disse fantastiske og enorme byggverkene ble bygget. Vi fortsetter ned til den mytiske Sfinxen som har en løves kropp og et menneskes hode. Felles avskjedsmiddag på kvelden.

    Sakkara og Giza (F, L, M)
  • DAG 12: Hjemreise (FM)

    Avreise fra Cairo på morgenen, via Istanbul. Ankomst Oslo på ettermiddagen.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Våre reiseledere - Tone Mjøberg
    Tone Mjøberg

    Tone Mjøberg har jobbet med reiseliv i 25 år, og er kjent som en svært dyktig og entusiastisk reiseleder. Tone er verdensvant, og lever og ånder for kultur og reising. Hun er brennende interessert i all slags historie og liker å dele sin kunnskap. I tillegg er Tone veldig omgjengelig og imøtekommende, og tar godt vare på gruppen også når det ikke er program. Tone sier: «I Aller Travel har jeg fått mulighet til å lage turer til områder som jeg kjenner godt. Noen av stedene har jeg bodd selv, og da vet jeg hvor vi skal bo, hvilken restaurant vi skal til, og akkurat hva vi bør spise. Jeg er så glad i mennesker og liker godt å være sosial med hele reisegruppa. Ikke bare når vi er på omvisning, men også rundt måltidene, hvor vi sitter sammen og har gode samtaler og diskusjoner om hva vi har sett i løpet av dagen. Det tror jeg er en viktig del!»

Tillegg for enkeltrom

kr. 6 900,- (begrenset antall)

Tilvalg/Utflukter

Dagstur til Abu Simbel, inkludert fly tur/retur - kr. 3 190,-
Dagstur til Alexandria - kr. 950,-

Utfluktene gjennomføres ved min. 8/10 deltakere.

Dette bør bestilles samtidig med reisen og senest 60 dager før avreise.

Begrensninger

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Temperatur og vær

  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Kario 18 / 9 18 / 9 22 / 12 27 / 15 32 / 18 34 / 20 34 / 22 33 / 22 32 / 20 28 / 20 23 / 14 19 / 10
Aswan 23 / 9 26 / 10 30 / 14 35 / 19 38 / 22 41 / 25 41 / 26 40 / 25 39 / 20 36 / 20 29 / 15 24 / 11
Alexandria 17 / 9 17 / 9 20 / 11 24 / 14 26 / 17 27 / 19 30 / 22 31 / 22 28 / 21 26 / 17 23 / 14 18 / 10

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
19/1Oslo GardermoenEgypt med Tone - Vi over 60526 990,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
1/3Oslo GardermoenEgypt med Tone - Vi over 60Mer enn 826 990,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.