Skip to main content

Jordan med Tone

Reiseleder Tone Mjøberg har sterke bånd til Jordan og lang erfaring med denne flotte destinasjonen;

"Bli med meg på en rundtur for å se Jordans aller flotteste og historiske steder, og la deg forføre av den mystiske historien og de spennende kulturskattene."

Vi skal oppleve Amman på sine syv høyder, romernes storby Jerash, Mount Nebo hvor Moses en gang så utover det lovede land, Madaba med mosaikk-kartet, korsfarerborgen Shobak, Dødehavets vektløshet, Petras utrolige sandsteinsfasader, Lawrence av Arabias ørken i Wadi Rum samt deilige dager i Aqaba ved Rødehavet.

Vi besøker hele tre steder på Unescos verdensarvliste: Bethany hvor Jesus ble døpt, klippebyen Petra som er kåret til et av verdens syv nye underverk, og verdens vakreste ørken Wadi Rum. 

Vi bor på flotte hotell og reiser på den beste tiden av året. 

Dette blir en tur du sent vil glemme!

Norske Tone Mjøberg er svært interessert i historie og kultur, og er en meget erfaren reiseleder som har reist verden rundt.

Høydepunkter
  • Den fantastiske klippebyen Petra
  • Bethany – Jesus døpested
  • Verdens vakreste ørken, Wadi Rum
  • Historie og kultur blandet med sol og bad i
  • Dødehavet og Rødehavet
Informasjon
  • INKLUDERT
  • Fly t/r Oslo – Amman med alle skatter og avgifter
  • 10 overnattinger med frokost
  • 2 middager på hotell i Amman og Petra
  • 5 lunsjer
  • All transport, sightseeing og inngangsbilletter i henhold til programmet
  • Engelsktalende lokalguide
  • Norsk reiseleder med fra Oslo
  • Gruppevisum
IKKE INKLUDERT:
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Øvrige måltider
  • Drikke
  • Tips

PASS OG VISUM
Med dagens regler får norske statsborgere som reiser på gruppetur visum til Jordan ved ankomst flyplassen i Amman. For å få visum må passet være gyldig i minst seks måneder etter oppholdets slutt. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningsansvarlig for passasjerer som ikke har dette i orden.

VAKSINASJON
Ingen vaksiner er obligatoriske, men ta gjerne hepatitt A (Havrix), polio, stivkrampe og tyfoid. Større epidemisykdommer forekommer sjelden i Jordan. Legemiddel og apotekvarer kan anskaffes lokalt. Tilgangen på leger og standarden på sykehusene i Amman er god.

HELSEMESSIGE FORHOLD
Gjennomgående er de sanitære forhold på hoteller og restauranter tilfredsstillende. Vann fra springen bør ikke drikkes. Sjekk forseglingen på flasker.

PRAKTISK
Strømmen er 220 volt. Det benyttes flere ulike typer støpsler og det kan være lurt å ta med adapter.Det finnes flere landsdekkende GSM-nettverk, deriblant Jordan Mobilcom, Express, Zain og Orange.

Minibanker er lett tilgjengelige i Amman og de fleste steder turister ferdes. Visa og MasterCard aksepteres de fleste steder i storbyer og turiststeder, og kan også benyttes ved uttak av lokal valuta fra minibank. Vær oppmerksom på at kredittkort som regel sjekkes pr. telefon. Dersom det ikke oppnås forbindelse må man bruke kontanter. Ha derfor alltid kontanter i reserve.

Vanlig arbeidsuke for statsansatte jordanere er 08-15 søndag- torsdag.
Banker har vanligvis åpent fra 08.30 til 15.00, men er stengt fredag og lørdag.
Mange butikker er stengt fredager. Noen forretninger er også stengt søndager.
Myntenheten er jordanske dinarer og fils.

1 jordansk dinar (JOD)= 1000 fils. 

LOKALE SKIKKER, SPRÅK, LOVER OG REGLER
Jordanere er generelt svært gjestfrie og hyggelige mot utlendinger. På gaten og andre offentlige steder anbefales det å kle seg på et vis som minimum dekker til skuldre, knær og navle.
Ambassaden anbefaler reisende alltid å ha med seg passet. Det er forbudt å fotografere ambassader og militære anlegg, samt deres omgivelser. 

Arabisk er offisielt språk, men mange snakker engelsk. Utenfor turistområdene er engelsk mindre utbredt.

Slik bor du

  • Bristol Amman Hotel, 31.okt - 4.nov

    Godt hotell som ligger kun 100 meter fra inngangsporten til Petra. Hotellet tilbyr romslige rom med egen balkong og flatskjerm-TV samt en takterrasse med et sesongåpent utendørs basseng.

    De lydisolerte rommene satellitt-TV, DVD-spiller, ekstra lange senger, klimaanlegg og eget bad.

    Du kan nyte frokostbuffé i restauranten, som også tilbyr lokale og internasjonale retter til lunsj og middag. Her finner du også en dagligvarebutikk og en salgsautomat med drikkevarer.

  • Petra Moon Hotel, 4. - 6.nov:

    Dette flotte ferieanlegget ligger i Aqaba sentrum, 500 meter fra Rødehavet, med privat strand, flere utendørsbassenger og 8 spisesteder. Her tilbys gratis Wi-Fi overalt. De lyse rommene har moderne innredning, satellitt-TV samt kaffe- og tekoker. Noen av rommene har kjøkkenkrok og balkong.

    Du kan nyte lokal mat på Palm Court Restaurant & Terrace, eller hygge deg med fersk sjømat og internasjonale retter på Red Sea Grill. De ulike barene på Resort Aqaba tilbyr forfriskende juice og eksotiske cocktailer.
    Ferieanlegget tilbyr ulike avslappingsterapier, deriblant full kroppsmassasje, pedikyr og manikyr. Om du ønsker å holde deg i form, kan du ta deg en økt i treningsstudioet, hvor du finner toppmoderne utstyr.

  • Mövenpick Resort & Residences, Aqaba, 6. - 10.nov

    Hotellet ligger sentralt i Amman og tilbyr komfortable rom, flere restauranter og barer samt terrasse og basseng. Rommene er smakfullt innredet med tv, sittegruppe, kaffe/te-fasiliteter og tilgang til Internett mot betaling.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    FM = Flymat / F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Ankomst Ammam (M)

    Avreise fra Oslo med ankomst Amman (via Frankfurt) på kvelden. Transport til hotellet og felles velkomstmiddag på hotellet.

  • DAG 2: Amman (F, L)

    I dag opplever vi romerske ruiner og teater, det arkeologiske museet, lokale marked og mye annet i en av verdens eldste byer, Amman. Lunsj inkludert.

    Amman (F, L)
  • DAG 3: Jerash - Ajloun (F, L)

    Dagens utflukt går til den romerske ruinbyen Jerash, også kalt Østens Pompeii eller Gerasa. Jerash var en av de berømte Dekapolis-byene og huser noen av verdens største romerske ruiner utenfor dagens Italia. Vi nyter lunsj før ferden går videre til den velbevarte festningen Ajloun fra 1100-tallet. Hvis tiden tillater det blir det også besøk til en olivenpressefabrikk. På sen ettermiddag returnerer vi til hotellet i Amman.

    Jerash - Ajloun (F, L)
  • DAG 4: Dødehavet (F, L)

    Vi starter dagen ved Jordan-elven og Bethany, stedet hvor Jesus ble døpt av Johannes Døperen. Deretter fortsetter vi den korte strekningen til Dødehavet. Vi spiser lunsj og får tilgang til strand og strandhåndklær og nyter en deilig dag i det mineralholdige vannet. På ettermiddagen returnerer vi til Amman.

    Dødehavet (F, L)
  • DAG 5: Mount Nebo - Madaba - Wadi Mujib - Petra (F, L, M)

    Etter frokost sjekker vi ut og reiser mot Mount Nebo hvor Moses skal ligge begravet. Her har vi flott utsikt til det ”forjettede land”. Ferden går videre til mosaikkbyen Madaba og kirkebesøk, begge steder nevnt i bibelen. Reisen fortsetter på Wadi Mujib, som er en del av den gamle Kongeveien, og er spektakulært sted å kjøre mot Petra. Vi besøker vi det imponerenede byen Kerak og har lunsj underveis. Innsjekk og middag på hotellet i Petra.

    Mount Nebo - Madaba - Wadi Mujib - Petra (F, L, M)
  • DAG 6: Petra (F)

    Hele dagen til å oppleve den fantastiske oldtidsbyen Petra, kåret til et av verdens nye syv underverk. Nabateernes hovedstad ble hugget inn i de massive sandsteinsklippene for nesten 3000 år siden, her ser vi kongegraver og ruiner. Den eneste måten å ta seg inn i byen på er til fots eller med hest og vogn, gjennom den 200 meter dype og 2 km lange kløften Siq. Vi ser fantastiske formasjoner og farger i berggrunn. En uforglemmelig opplevelse. Overnatting i Petra.

    Petra (F)
  • DAG 7: Wadi Rum (F, L)

    Dagens utflukt går til Wadi Rum som byr på et av verdens mest fascinerende landskap. Her opplever vi Lawrence of Arabias områder på jeep-safari, ser levninger fra handelskaravaner som førte røkelse, krydder og myrra. Vi spiser lunsj hos beduiner. Vi prøver også å få til et besøk på en barneskole. Denne er meget spartansk og det er stort sett beduinbarn som går der. Vi tar forbehold om evt endringer/avslysning vedrørende dette besøket. På ettermiddagen sjekker vi inn på vårt flotte hotell i Aqaba.

    Wadi Rum (F, L)
  • DAG 8-10: Aqaba (F)

    De neste tre dagene er fri til å nyte herlige, avslappende dager på stranden ved Rødehavet.
    Ved foten av de røde sandsteinsfjellene Ain Shifa ligger Jordans eneste havneby vakkert til ved Rødehavet. Hit kom Moses etter flukten fra Egypt på vei til det forjettede land, her hold Kong Salomo sin flåte til og det var her som Dronningen av Saba kom på sine besøk til Kong Salomo. Herfra hentet man gull fra det sagnomsuste Ofir. Ved Rødehavet kan man nyte bad i det salte og klare vannet som er berømt for sine flotte korall rev eller bare nyte hotellets fasiliteter som spa, den flotte hagen eller hotellets private strand, spise godt av havets ferske delikatesser eller besøke lokale markeder.

    Aqaba (F)
  • DAG 11: Aqaba - Amman - Oslo (F)

    Vi sjekker ut etter frokost og fortsetter til flyplassen i Amman og retur til Oslo (via Wien). Ankomst Gardermoen sent om kvelden.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Våre reiseledere - Tone Mjøberg
    Tone Mjøberg

    Tone Mjøberg har jobbet med reiseliv i 25 år, og er kjent som en svært dyktig og entusiastisk reiseleder. Tone er verdensvant, og lever og ånder for kultur og reising. Hun er brennende interessert i all slags historie og liker å dele sin kunnskap. I tillegg er Tone veldig omgjengelig og imøtekommende, og tar godt vare på gruppen også når det ikke er program. Tone sier: «I Aller Travel har jeg fått mulighet til å lage turer til områder som jeg kjenner godt. Noen av stedene har jeg bodd selv, og da vet jeg hvor vi skal bo, hvilken restaurant vi skal til, og akkurat hva vi bør spise. Jeg er så glad i mennesker og liker godt å være sosial med hele reisegruppa. Ikke bare når vi er på omvisning, men også rundt måltidene, hvor vi sitter sammen og har gode samtaler og diskusjoner om hva vi har sett i løpet av dagen. Det tror jeg er en viktig del!»

Tillegg for enkeltrom

kr. 7 200,- (for avreisen 31.oktober) (begrenset antall)

kr. 7 600,- (for avreisen 19.mars) (begrenset antall)

Begrensninger

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Amman flyplass

Varighet
ca. 9 timer*
Flyselskap
Lufthansa og Austrian Airlines
 

*Inkluderer mellomlanding i Frankfurt på ca. 2,5 timer.

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Turen hjem fra Amman flyplass

Varighet
ca. 8 timer*
Flyselskap
Lufthansa og Austrian Airlines

*Inkluderer mellomlanding i Wien på ca. 1,5 timer.

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Kart

Kart

Temperatur og vær


 
  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Amman 13 / 4 15 / 5 17 / 6 23 / 10 28 / 13 31 / 16 32 / 18 33 / 19 31 / 16 28 / 14 20 / 9 15 / 5
Aqaba 21 / 3 22 / 10 26 / 13 31 / 17 35 / 21 38 / 24 39 / 25 39 / 25 36 / 23 33 / 20 27 / 15 22 / 11

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
31/10Oslo GardermoenJordan med Tone - Vi over 60Mer enn 824 450,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
19/3Oslo GardermoenJordan med Tone Mer enn 824 450,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest 40 dager før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Comet Consular Services og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Comet finner du her: www.cometconsular.com

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres inne på Norwegian sin Reward  side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.