Skip to main content
Sol & Bad

Rovinj - Den kroatiske perlen

Bli med til vakre Kroatia og historiske Rovinj! Her skal vi nyte Adriaterhavets krystallklare vann, istrisk gjestfrihet og deilig, lokal mat og vin fra områdets vingårder. Vi bor godt på øya St. Andrea, en liten båttur fra Rovinj.

Middelalderbyen Rovinj er en liten, fascinerende by med smale brosteinsbelagte gater og hus i venetiansk arkitektur. Her kan du gå i fred for biler, nyte utsikten, arkitekturen og sjarmerende, lokale restauranter. Med den lange historien og frodig, vakker natur er Rovinj et godt utgangspunkt for spennende og interessante utflukter. 

Vår dyktige reiseleder Synnøve Langfeldt tar godt vare på hver og en. Hun tilbringer flere måneder av året her sammen med våre gjester, og hun vil tilpasse oppholdet til dine interesser og behov. 

På vårt flotte hotell har du både frokost og middag inkludert. To utflukter er også inkludert, men det gis mulighet for flere.

Slik oppsummerte en av våre gjester reisen:
«Fantastiske omgivelser på en øy uten biler og støy. Fint hotell og nydelig utsikt fra rommet. Det var herlig med den rene sjøen. Jeg drømmer meg tilbake til restauranten på den lille naboøya, den var super.»
 

Gled deg til
  • Sol, strand og bad
  • Rovinj – en av Adriaterhavets vakreste byer
  • Flott 4-stjerners strandhotell i rolige omgivelser
  • Båttur til Porec

Slik bor du

  • Hotel Istra ****

    På øya St. Andrea skal vi bo godt på hotel Istra. Øya St. Andrea ligger ca. 15 min. med båt fra Rovinj og hotellet kun 50 meter fra den klare blå sjøen og stranden. Det går gratis ferge fra øya og inn til Rovinj ca. hver time fra kl. 06.00 på morgenen til midtnatt i høysesong. 

    Hotellet tilbyr lyse, pene og moderne rom med aircondition, balkong, minibar, safe, telefon og TV. Badekar eller dusj og WC. Wi-Fi er gratis.

    Hotellet har to restauranter og barer. Innendørs- og utendørs saltvannsbasseng. Tennisbane, padlebåter, sauna og SPA senter.

    Mulighet til å leie strandhåndklær. Solsenger og parasoller er gratis. Ved opphold med halvpensjon er lokale viner, øl, vann og juice fra en dispenser inkludert i middagstilbudet.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.
    Vi gjør oppmerksom på et rekkefølgen på utfluktene kan bli endret under oppholdet!

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • PROGRAM

    Programmet under beskriver 8-dagersturen. Innholdet i 7-, 10-, 11- og 12-dagersturen vil være det samme som på 8-dagersturen, men det vil variere noe hvilken dag de ulike utfluktene arrangeres.

    På noen avganger vil det på ankomstdagen bli servert en koldtallerken ved ankomst, lunsj flyttes til en annen dag pga. sen ankomst fra Norge.

  • DAG 1: Ankomst (L, M)

    Avreise fra Oslo Gardermoen. Ved ankomst venter reiseleder og bussen som skal kjøre oss til Rovinj. Vi spiser lunsj på en koselig, lokal restaurant i gamlebyen, før en kort båttur til hotellet på øya St. Andrea. Vi sjekker inn og får tildelt rom. Middag på hotellet.

    Ankomst (L, M)
  • DAG 2: Rovinj med byvandring (F, M)

    Etter en god frokost møtes vi til avtalt tid. Reiseleder informerer om hotellet og programmet under oppholdet. Vi tar båten inn til gamlebyen i Rovinj. Her møter vi vår lokale guide som tar oss med på en sightseeing til fots. Husk gode sko.

    Resten av dagen på egen hånd. Middag på hotellet.

    Rovinj med byvandring (F, M)
  • DAG 3: Rovinj (F, M)

    Dagen på egen hånd eller man har mulighet for å melde seg på en tilleggsutflukt. Middag på hotellet.

    Tilleggsutflukt: Middelalderbyen Groznjan med vinsmaking på vingården Vino Gortan Pazin.
    Pris fra kr 750,- per person
    Minimum antall påmeldte: 15

    Rovinj (F, M)
  • DAG 4: Båttur til Porec (F, M)

    Etter frokost blir det en fin båttur i den istriske skjærgården. Turen går til en annen flott venetiansk by – nemlig Porec, som ligger 20 km. nord for Rovinj. Turen går langs en vakker kystlinje og vi nyter båtturen til Porec. Her blir det tid på egen hånd, både for å gjøre seg litt mer kjent med byen og man kan kjøpe seg litt å spise. Middag på hotellet.

    Båttur til Porec (F, M)
  • DAG 5: Rovinj (F, M)

    Dagen på egen hånd. Frokost og middag på hotellet.

    Rovinj (F, M)
  • DAG 6: Rovinj (F, M)

    Dagen på egen hånd eller mulighet for å melde seg på en tilleggsutflukt. Middag på hotellet.

    Tilleggsutflukt: Trieste (Italia) og Piran (Slovenia)
    Pris fra kr 900,- per person
    Minimum antall påmeldte: 15

    Rovinj (F, M)
  • DAG 7: Rovinj (F, M)

    Dagen på egen hånd. Middag på hotellet. Mulighet for å melde seg på til avskjedsmiddag i Klosteret, en nydelig restaurant rett ved siden av vårt hotell, i stedet for middag på hotellet.

    Tillegg: Middag på Klosteret
    Pris: fra kr 420,- per person
    Minimum antall påmeldte: 15

    Rovinj (F, M)
  • DAG 8: Avreise (F)

    Vi takker for oss og tar fatt på hjemturen. Til avtalt tid tar vi båten inn til sentrum hvor bussen venter og vi kjører til flyplassen for hjemreise til Norge.

Om flyreisen

Ønsker du tilslutning fra andre byer i Norge kan vi være behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for pris og muligheter i god tid før avreise (minimum 60 dager før).

Med tanke på bagasje og eventuelle forsinkelser/endringer på reisen, er det en fordel å ha gjennomgående flybillett fra avreisested til endelig destinasjon, framfor separate flybilletter.

Alle tider er lokale tider. Vær oppmerksom på at eventuelle endringer på flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo, Tromsø eller Bodø. For avreise fra andre byer i Norge - spør ved bestilling!
  • Vi flyr t/r Oslo-Pula på alle avganger, unntatt i april og mai, samt på siste retur 9. oktober. Se detaljer på hver avgang.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Pula flyplass eller andre flyplasser (varierer)

Varighet
varierende
Flyselskap
Norwegian el. Brussel Airlines

På noen avganger benyttes andre flyplasser enn Pula, som f. eks Ljubljana, Venezia eller Trieste. 
 

Turen hjem fra Pula flyplass eller andre flyplasser (varierer)

Varighet
varierende
Flyselskap
Norwegian eller Brussel Airlines

På noen avganger benyttes andre flyplasser enn Pula, som f. eks Ljubljana, Venezia eller Trieste.

Transfertid mellom flyplass og hotell med buss:
Pula: Ca. 1 time
Trieste: Ca. 2,5 timer
Ljubljana: Ca. 3 timer
Venzia: Ca. 3 timer

Pris inkluderer:
  • Fly t/r Oslo-Pula, Tromsø-Pula (Oslo-Ljubljana, Oslo-Venezia eller Oslo-Trieste på noen avganger)
  • Transport og utflukter iht. program
  • Overnatting på Hotel Istra **** m/frokost
  • Middag på hotellet hver kveld, inkl. drikke (lokal øl, vin, brus, vann og jus)
  • 1 lunsj
  • Sightseeing i Rovinj til fots
  • Båttur til Porec
  • Norsk reiseleder

Ikke inkludert:
  • Valgfri utflukt til Trieste (Italia) og Piran (Slovenia) m/lunsj
  • Valgfritt besøk til byen Groznjan og vingård m/vinsmaking og enkel lunsj
  • Avskjedsmiddag på Klosteret
  • Evt. tips til guider og sjåfører

Tillegg for enkeltrom

Hotel Istra kr 950,-/kr 1500,- (begrenset antall)  

Tilvalg/Utflukter

•    Utflukt til Groznjan med vinsmaking og enkel lunsj - fra kr 750,- (med forbehold om nok påmeldte).

•    Utflukt til Trieste i Italia og middelalderbyen Piran i Slovenia inkl. lunsj - fra kr 900,- (med forbehold om nok påmeldte).

•    Avskjedsmiddag på Klosteret, en stemningsfull avslutning i historiske omgivelser - pris fra kr 420,-

Dette bør bestilles samtidig med reisen og senest 60 dager før avreise.

Verdt å vite

  • På avgangen 2/10 flyr vi til Pula og hjem fra Ljubljana. Bussturen til Rovinj tar ca. 1 time fra Pula og ca. 3 timer til Ljubljana.
  • På øvrige avganger flyr vi direkte Oslo-Pula. Bussturen til Rovinj tar ca. 1 time.
  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Temperatur og vær


 
  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Dubrovnik 10 / 1 11 / 3 15 / 6 19 / 9 24 / 13 28 / 17 32 / 20 32 / 20 27 / 17 22 / 11 15 / 7 11 / 3
Pula (Rovinj) 7 /3 9 / 4 12 / 6 17 /10 22 / 14 25 /18 28 / 20 27 /20 24 / 17 18 / 13 12 / 8 8 / 4
Zadar 8 / 1 10 / 2 13 / 5 17 / 8 22 / 12 26 / 15 29 / 17 28 / 17 25 / 14 20 / 10 14 / 6 10 / 3
Split 10 / 5 11 / 6 13 / 7 17 / 11 22 / 15 26 / 19 30 / 21 30 / 21 25 / 18 20 / 14 15 / 8 11 / 6
Zagreb 3 / -2 6 / -1 11 / 3 16 / 6 21 / 11 24 / 15 26 / 17 26 / 16 22 / 13 16 / 9 9 / 3 4 / -1
Osijek 3 / -3 6 / - 2 11 / 2 16 / 6 21 / 11 24 / 15 27 / 15 26 / 15 22 / 11 16/ 7 9 / 2 4 / -2

Bestill det lille ekstra

Ekstra utflukter og andre tilvalg kan bestilles samtidig med reisen eller senere via «Min side».

  • Utflukt til Groznjan med vinsmaking og enkel lunsj.
    Utflukt til Groznjan med vinsmaking og enkel lunsj. Etter frokost tar vi buss til det sentrale Istria. Underveis forteller den lokale guiden om Istria generelt, kultur og tradisjoner. Ved ankomst til Groznjan blir det felles byvandring og litt tid på egen hånd til å besøke noen av byens koselige gallerier eller til å ta en kopp kaffe. Her er det også mulighet for å smake på produkter av trøffel, ettersom Groznjan ligger i et område der "skogens gull" vokser.

    Reisen går videre til Pazin hvor vi besøker den prisbelønnede vinbonden Tomaz. Her får vi smake på både rød og hvit vin, og i tillegg får vi skinke, ost, brød og olivenolje. Etter en hyggelig stund på landsbygda reiser vi tilbake til Rovinj.

    Minimum antall påmeldte: 15

    Pris: 750,-
  • Utflukt til Trieste i Italia og middelalderbyen Piran i Slovenia inkl. lunsj.
    Utflukt til Trieste i Italia og middelalderbyen Piran i Slovenia inkl. lunsj. Vi kjører fra Rovinj nordover mot den kroatiske/slovenske grensen, nyter det istriske landskapet og får høre mer om Istrias historie og forbindelsene mellom Kroatia, Slovenia og Italia gjennom historien.

    Ved ankomst Trieste gjør vi en kort rundtur med buss før vi stopper ved den fine plassen Piazza Unita. Denne plassen ligger ut mot Trieste-bukten og er omringet av fantastiske palasser, samt rådhuset som ofte er scenen for konserter under åpen himmel. Vi går en rundtur forbi restene av et romersk teater og de travle gatene i sentrum hvor det er mange butikker og kaffebarer. Det blir pause til en god kopp kaffe fra Trieste før vi reiser til Piran – en liten, koselig by i Slovenia med historie og arkitektur fra tiden med venetiansk styre.

    Vi nyter en felles lunsj og utforsker byen før vi reiser tilbake til Rovinj. På turen tilbake kjører vi gjennom turistbyen Portoroz. Dersom det er tid til det, gjør vi en kort stopp her før turen går tilbake til Rovinj.

    Minimum antall deltagere: 15

    Pris: 900,-
  • Avskjedsmiddag på Klosteret
    Avskjedsmiddag på Klosteret En stemningsfull avslutning i historiske omgivelser. Klosteret ligger rett ved siden av vårt hotell.

    For de som ønsker en litt spesiell middag den siste kvelden, kan du bli med på middagen som holdes på Restaurant Lanterna – eller Klosteret - som ligger rett ved siden av hotellet vårt. Dette er en stilfull avslutningsmiddag i vakre omgivelser.

    Minimum antall deltagere: 15

    Pris: 420,-

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris

August 2024

28/8Oslo GardermoenRovinj - Den kroatiske perlen8 dagerFå ledige14 400,-BestillMer informasjon
31/8BodøRovinj - Den kroatiske perlen 12 dgr.12 dagerFå ledige21 300,-BestillMer informasjon
31/8Oslo GardermoenRovinj - Den kroatiske perlen 12 dgr.12 dagerFå ledige19 600,-BestillMer informasjon
31/8TromsøRovinj - Den kroatiske perlen 12 dgr.12 dagerFå ledige21 300,-BestillMer informasjon
31/8TrondheimRovinj - Den kroatiske perlen 12 dgr.12 dagerFå ledige21 300,-BestillMer informasjon

September 2024

4/9Oslo GardermoenRovinj - Den kroatiske perlen8 dagerFå ledige14 950,-BestillMer informasjon
11/9Oslo GardermoenRovinj - Den kroatiske perlen8 dagerFå ledige14 700,-BestillMer informasjon
11/9Oslo GardermoenRovinj - Den kroatiske perlen 11 dgr11 dagerFå ledige21 300,-BestillMer informasjon
18/9Oslo GardermoenRovinj - Den kroatiske perlen8 dagerUtsolgt13 100,-Book på ventelisteMer informasjon
21/9BodøRovinj - Den kroatiske perlen 12 dgr.12 dagerUtsolgt20 800,-Book på ventelisteMer informasjon
21/9Oslo GardermoenRovinj - Den kroatiske perlen 12 dgr.12 dagerUtsolgt17 200,-Book på ventelisteMer informasjon
21/9TromsøRovinj - Den kroatiske perlen 12 dgr.12 dagerFå ledige20 800,-BestillMer informasjon
21/9TrondheimRovinj - Den kroatiske perlen 12 dgr.12 dagerFå ledige18 900,-BestillMer informasjon
25/9Oslo GardermoenRovinj - Den kroatiske perlen8 dagerFå ledige13 600,-BestillMer informasjon

Oktober 2024

2/10Oslo GardermoenRovinj - Den kroatiske perlen8 dagerFå ledige12 900,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvor mye håndbagasje kan jeg ta med?

    Tillatt håndbagasje er vanligvis 1 kolli á 10 kg (Norwegian 55x40x23 cm).
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med væsker i håndbagasjen. Det er likevel åpnet for å ta med mindre mengder væske, forutsatt at:
    Væskene er i beholdere som rommer inntil 100 milliliter hver (beholdere som rommer mer enn 100 ml er ikke tillatt, uavhengig av hvor mye væske de inneholder).
    Beholderne er plassert i en gjennomsiktig, gjenlukkbar ("zip-lock") og lukket plastpose med kapasitet på høyst 1 liter.
    Det er kun tillatt med én 1- liters pose per reisende. For mer informasjon: Bagasjeregler Avinor

    Husk å ha pass i håndbagasjen!

  • Hva gjør jeg med spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette, og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og destinasjon.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg, enten ved å ta med  originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring (engelsk) eller kopi av resept.
    Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om at du maks kan ha 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen!

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller travel i god tid før avreise.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er økonomisk uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå på venteliste, er det fint om du kontakter oss snarest.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Senest 2 uker før avreise vil reisedokumentene ligge på Min side. Da vil du også få informasjon om din reise og hvem som er vert på ditt resort.  

    I e-posten du får med din ordrebekreftelse finner du en link som tar deg til Min side.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. Ta kontakt med oss for priser og muligheter.
    Tilslutning må bestilles senest 2 måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår.

    Fordelen med å bestille tilslutninger gjennom Aller travel er at billetter er gjennomgående og du kan således sjekke inn bagasje hele veien, både på utreise og retur.* Noen unntak (spesifike destinasjoner).

    Ordner du tilslutning selv er dette på eget ansvar. Vi anbefaler alltid at man kjøper endringsbare billetter og har god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. Har du bestilt tilslutningsbilletter selv, er det viktig at du sjekker bagasjeregler for denne flyvningen. Dersom du har bestilt tilslutning via Aller travel, kan du ta med deg like mye bagasje på både innenlands- og utenlandsflyvningen.

    *Grunnet korona kan det nå være avvik fra normalen. Selv med gjennomgående flybilletter kan det være nødvendig å hente ut bagasje i Oslo, og sjekke inn denne på nytt. Du er selv ansvarlig for å sjekke ved første innsjekk om bagasje blir sendt hele veien til endelig destinasjon. Dette gjelder både utreise og retur.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 23 32 70 00
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    2 uker før avreise vil dine flybilletter og ytterligere informasjon ligge tilgjengelig på "Min Side"
    Du vil få endelig dagsprogram, og annen nyttig informasjon som blant annet reiseleders navn og telefonnummer.

    Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Dersom du trenger hjelp til å komme deg fra innsjekkingen til gaten, kan du be om rullestolassistanse. Vennligst kontakt oss i god tid og senest 35 dager før avreise. Husk å oppgi hvilken form for assistanse du trenger.

    WCHR – rullestol til rampe
    WCHS – rullestol til trapp
    WCHC – rullestol til sete

    Dersom du reiser med en elektrisk rullestol, husk å oppgi vekt og batteriinformasjon på rullestolen.

    Vær oppmerksom på at rullestolassistanse gjelder først når du kommer til innsjekkingsskranken enten i Norge eller i utlandet.

    Dersom du skulle ha behov for ytterligere assistanse, vennligst kontakt Aller travel, tlf. 23 89 64 70.
     

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.