Skip to main content

Frodige Madeira

Madeira er den blomsterrike og gjestfrie øya i Atlanterhavet du kan reise til hele året på grunn av det milde og behagelige klimaet.  Her kan du vandre i tropisk grønne skoger og bade i oppvarmede basseng, samt nyte fantastiske utsikter.

Det finnes et hundretalls blomsterarter, urter, eukalyptustrær, vingårder og fruktåkre, og selv om blomstringen varierer etter årstid vil du alltid kunne nyte den frodige floraen.
I tillegg har du Madeiras unike urskog som er på UNESCOs bevaringsliste, det 2.150 km lange nettet av vanningskanaler (levadas), som sørger for vann til gårdene, og den ville kysten med bratte klippevegger hvor skjønnhetsopplevelsen er nærmest total! På bakgrunn av sin skjønnhet og sitt varierte landskap, har denne skogen tidligere blitt kåret til én av de 7 naturlige underverker i Portugal.

Øyas velkjente gjestfrihet har hundreårige tradisjoner, og service har blitt et av Madeiras varemerker. Livet i hovedstaden Funchal, og likeså i de små byene, er som solskinn for sjelen. Stress har ennå ikke funnet veien hit, så her tar man seg tid til å prate med hverandre - både om livets vesentligheter, om alt og om ingenting.

Det er inkludert tre hovedmåltider hver dag med fri bar, rom med balkong og tre utflukter. Med unntak av lunsjen på heldagsutflukten til nordkysten inntas alle de inkluderte måltidene på hotellet.

Utfluktene tar deg nesten øya rundt, og du velger selv hvilke du vil være med på. I tillegg til de tre som er inkludert, kan du også bestille ekstra utflukter av vår reiseleder - eller utforske på egen hånd (se program).

Sydkysten har det beste klimaet, og det er nettopp her vi bor, på et 4-stjerners nyrenovert all inclusive hotell, sentralt beliggende ved Funchals havpromenade.

Velkommen til Madeira!

Høydepunkter
  • Sommertemperatur året rundt
  • All Inclusive-hotell
  • Frodig og vakker natur
  • Kjent for sin gjestfrihet
Informasjon
Prisen inkluderer:
  • Fly Oslo - Madeira tur-retur
  • Transport i henhold til program
  • 3 utflukter i henhold til program
  • 7 Overnattinger på hotell Alto Lido (4*)
  • All inclusive
  • Skandinavisktalende reiseleder fra ankomst Madeira
Ikke inkludert:
  • Reise- og avbestillingsforsikring
  • Tilslutningsbilletter
  • Valgfrie utflukter - bestilles hos reiseleder på stedet
  • Enkeltromstillegg

Slik bor du

Hotell Alto Lido er et flott 4* hotell som ble renovert i 2018, med sentral beliggenhet 2,5 km fra bykjernen og nære havpromenaden, restauranter, kafeer og butikker. Hotellet har gratis shuttlebuss, både innendørs og utendørs basseng, treningsrom, spa-fasiliteter og gratis wi-fi. 
Alle rommene har balkong, delvis sjøutsikt, a/c, safe, hårføner og TV.

HOTELL ALTO LIDO ****
Estrada Monumental, 316, Sao Martinho, 9004-529 Funchal

ALL INCLUSIVE
Hotell Alto Lido er et «all inclusive»-hotell som inkluderer:
✔ Frokost, lunsj og middag
✔ Ettermiddagskaffe
✔ Fri bar mellom 11-23
Maten serveres som buffet. Det er et bredt utvalg av ulike retter, og maten holder en god standard.  Det er dog viktig å understreke at det på et «All inclusive hotell» ikke kan forventes «gourmet mat». Du kan fritt velge drikkevarer som kaffe, te, vann, mineralvann, øl, vin og sprit (lokale merker). 

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    All Inclusive: Det er inkludert tre hovedmåltider hver dag med fri bar.

    Pris på valgfrie utflukter vil bli oppgitt i reiseinformasjonen nærmere avreise.

  • DAG 1: Ankomst

    Vi møtes av reiseleder, og blir introdusert for Portugals blomsterøy på vei til hotellet. Vi sjekker inn, får et glass Madeira-juice og tar resten av dagen fri etter at guiden har vist oss hotellet og området rundt. Middag på hotellet kl 18.30.

  • DAG 2: Byvandring i Funchal

    Finn frem gode sko, for i dag blir det byvandring i Madeiras lille hovedstad. Byvandringen begynner foran Funchals domkirke, som er byens kjennetegn. Funchal er en middels stor by med ca. 100.000 innbyggere, men som nok ikke føles så stor som antallet innbyggere antyder. Byens sentrum har en god atmosfære og spesialbutikker, et shoppingsenter og mange kafeer der lokalbefolkningen møtes.

    Denne vandringen fører oss gjennom Funchals historiske sentrum, som nesten er som en utendørs kunstutstilling med en herlig kreativ atmosfære. I den gamle bydelen er det i tillegg et hav av restauranter og barer, som du kan utforske nærmere når du skal rundt i Funchal på egen hånd. I Rua Santa Maria-gaten har unge kunstnere utsmykket alle gatedørene. Vi går forbi Zarco-statuen, og hører historien om de store oppdagelsesreisende da Madeira ble oppdaget. Vi passerer også Rådhusplassen på vei gjennom brosteinsgatene.

    Det er ved elven mellom ”den nye og den gamle” bydelen vi besøker det store grønnsaks-, frukt- og blomstermarkedet: ”Mercado dos Lavradores”. I markedsbygningen er det opplevelser i flere etasjer. Her får vi et innblikk i hvordan Madeiras milde klima er årsaken til at markedet har ferske råvarer året rundt. Prøv å smake på de lokale pasjonsfruktene som fås i flere smaksvarianter, og nyt synet av Madeiras flotte blomster. (Markedet er stengt søndager.)

    Byvandringen slutter i Funchal før lunsj. Bli i byen og gå på oppdagelsestur på egen hånd, eller retur til hotellet (på egenhånd).

    Byvandring i Funchal
  • DAG 3: Heldagsutflukt Madeiras nordkyst - Rundt på Madeira

    Madeira er geografisk sett ikke så stor, men likevel er landskapet mangfoldig og skifter karakter alt etter hvor på øya du beveger deg. Dette gjør også at det er mye å oppleve i løpet av en ukes opphold.
    I dag kjører vi inn i Madeiras indre for å oppleve naturens mange ansikter og de utallige små byene vi passerer. Vi begynner i Cabo Girão – en av Europas høyeste kystklipper. Her kan vi nyte den spektakulære utsikten over sydkysten fra den nye «sky-walk'en», en plattform med gjennomsiktig glass.

    Vi fortsetter videre tvers over øya, over store fjellandskap med vill natur. På nordkysten stopper vi i Porto Moniz for en liten pause. Her kan vi nyte solen, havet og været. Hvis tiden tillater det, kan de som er interessert ta en hurtig dukkert i de naturlige bassengene (husk badetøy og håndklær), som er formet av de gamle vulkanene.

    Vi besøker byen São Vicente, som ligger midt på nordkysten. Som i Porto Moniz har lava fra tidligere tiders vulkanutbrudd hatt en avgjørende faktor for byens utseende og oppbygging. Vi besøker en vingård oppe i fjellene hvor det blir vinsmaking og litt snacks. Underveis besøker vi også en håndverksbedrift med lokale produkter og kunstverk. Vi får med oss en lunsjpakke fra hotellet som vi nyter i løpet av dagen. Tilbake på hotellet sent om ettermiddagen.

    Heldagsutflukt  Madeiras nordkyst - Rundt på Madeira
  • DAG 4: HALVDAGSUTFLUKT EIRA DO SERRADO, MONTE OG KRISTUS-FIGUREN 

    Har du lyst til å se noen av Madeiras fabelaktige utsikter, opplever vi dem i dag. Tross den relativt korte avstanden fra Funchals byliv, kommer vi raskt inn i en helt annen verden, når vi nærmer oss utsiktspunktet til "Nonnenes Dal". Området betraktes som et av de skjønneste på øya, og herfra skuer vi utover store fjellmassiver og grønne terrasser, samt husene rundt. Her kan du ta «postkort-bilder» – og kommer du hit på en skyfri dag vil det være «prikken over i’en». Vi hører naturligvis også historien om hvorfor dalen på folkemunne kalles "Nonnenes Dal". 
    Fra Eira do Serrado kjører vi gjennom forstedene videre oppover i terrenget til landsbyen Monte, som ligger i et kupert terreng ovenfor Funchal. Herfra kan vi nyte en særdeles flott utsikt over bukten, og vi vil raskt oppdage at Funchal dekker et stort område. Monte er kjent for sin landlige idyll i pittoreske omgivelser, valfartskirken og ikke minst den urgamle tradisjonen med å kjøre slede.
    Vi fortsetter til et av de beste utsiktspunktene i Funchal: Miradoro das Neves, med en enestående utsikt over Funchalbukten og byen. Vi avslutter med et besøk ved Christo Rei-statuen (1927) i Garajau, som minner om den berømte Jesus-statuen i Rio de Janeiro. Hvis tiden og været tillater det, tar vi en tur ned til den idylliske og fredede stranden ved Garajau.
    Vi er tilbake på hotellet på ettermiddagen.

    HALVDAGSUTFLUKT EIRA DO SERRADO, MONTE OG KRISTUS-FIGUREN 
  • DAG 5: FRIDAG ELLER VALGFRI UTFLUKT

    Du har nå fått et godt innblikk i Funchals mange muligheter enten det gjelder shopping, restauranter eller kulturelle formål. Har du mest lyst på en dag med avslapning på egen hånd er hele dagen til fri disposisjon.

    Valgfri utflukt: Heldagsutflukt til Botanisk hage og Madeiras fjell (ikke inkludert).  Vi lærer mer om Madeiras blomster og planter i Botanisk hage. Deretter drar vi videre til Camacha og besøker en håndverksbedrift før vi reiser videre opp til Pico Arierio, et av de høyeste fjellene på øya; 1818 moh. Her får man fantastisk utsikt over øya.
    Neste stopp er Ribeiro Frio, et vakkert og beskyttet naturområde nord på øya. Her tar vi en liten levada-tur til Balcoes. Balcoes (balkong på norsk) er et utkikkspunkt hvor vi kan se utover dalen langt der nede, som om vi står på en virkelig balkong.
    Deretter går turen videre til Faial og til Santana hvor vi stopper for å se på de typiske fargerike trekanthus. Dagens siste stopp blir i Ponta S. Lourenço hvor vi kan se både nord- og sørkystens fantastiske landskap.
    Turen bestilles og betales hos reiseleder på stedet.

    FRIDAG ELLER VALGFRI UTFLUKT
  • DAG 6: Fridag

    Dagen fri til egen disposisjon. 

  • DAG 7: Fridag - Valgfri utflukt

    Dagen fri til egen disposisjon.

    Valgfri utflukt: Levadavandring og den lokale drinken Poncha (ikke inkludert). Levadaer er særegent for Madeira. Dette vanningssystemet sørger for at de tørrere delene sør og sør-øst på øya får vann fra områdene med mer fukt. Langs disse levadaene går det stier, og levadavandring er en populær syssel for besøkende på øya. Vandringen tar ca 2 timer.  NB! Sko med gummisåler nødvendig. Vi anbefaler ikke denne turen dersom du lider av høydeskrekk eller sliter med svimmelhet. Forhør deg gjerne med guiden på forhånd. Turen bestilles og betales hos reiseleder på stedet.

  • DAG 8: Hjemreise

    Sammen med reiselederen kjører vi til flyplassen og flyr hjem til Norge.

Tillegg for enkeltrom

kr. 2 690,- (begrenset antall)

Tilvalg/Utflukter

Mulighet for ekstra utflukter. Dag 5 (fridag) heldagsutflukt til botanisk hage og Madeiras fjell.
Dag 7 (fridag) levadavandring og den lokale drinken Poncha.
Utfluktene bestilles og betales hos reiseleder på stedet.

Begrensninger

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Funchal flyplass

Varighet
ca. 5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Turen hjem fra Funchal flyplass

Varighet
ca. 5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Temperatur og vær

januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Lisboa 15 / 8 16 / 9 18 / 10 19 / 11 21 / 13 25 / 16 28 / 18 28 / 18 26 / 17 22 / 15 18 / 12 15 /10
Porto 14 / 5 14 / 6 16 / 7 18 / 8 20 / 11 23 / 14 25 /15 25 / 15 24 / 14 21 / 11 17 / 8 14 / 6
Funchal 19 / 13 19 /13 20 / 13 20 / 14 21 / 15 23 /17 24 /18 26 / 19 26 / 19 24 / 17 22 / 16 20 / 14
Azorene 17 / 12 17 / 11 17 / 12 18 / 12 20 / 12 21 / 16 24 / 17 26 /18 25 / 18 22 / 16 20 / 14 18 / 13

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
16/9Oslo GardermoenFrodige Madeira -11 790,-Book på ventelisteMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
23/9Oslo GardermoenFrodige Madeira 511 790,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
19/11Oslo GardermoenFrodige Madeira Mer enn 811 790,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
26/11Oslo GardermoenFrodige Madeira Mer enn 810 990,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
28/1Oslo GardermoenFrodige Madeira Mer enn 811 790,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
25/2Oslo GardermoenFrodige Madeira Mer enn 811 990,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
10/3Oslo GardermoenFrodige Madeira Mer enn 811 990,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
17/3Oslo GardermoenFrodige Madeira Mer enn 811 990,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest 40 dager før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Comet Consular Services og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Comet finner du her: www.cometconsular.com

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres inne på Norwegian sin Reward  side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.