Skip to main content

Langtidsferie Mallorca - Det gode liv

Vårt langtidsopphold på Mallorca passer for deg som er aktiv og ønsker en opplevelsesrik høst eller vinter i varmere strøk. Mange av de som reiser til Mallorca, drar alene da det ikke tilkommer noe enkeltromstillegg på dette langtidsoppholdet.
Resortet ligger i Torrenova, et rolig og kupert område mellom Palma Nova og Magaluf, med kun 5 minutters gange til stranden. Her finnes et utvalg av butikker, restauranter og kaféer, samt god forbindelse til øyas hovedstad Palma de Mallorca.

Som vinterreisemål er Mallorca en flott destinasjon med frodig og grønn natur. For alle som ønsker en aktiv høst eller vinter så er det mange opplevelser i vente, både på øya og i Palma by. Her er det flotte vandremuligheter og herlige utflukter til både markeder og kulturelle steder med praktfull arkitektur og rik historie.

På våre Det Gode Liv Langtidsferie har vi voksne verter som bidrar til trygghet og sosialt samvær. Det arrangeres ulike aktiviteter og utflukter hvor du som gjest er med på det du måtte ønske. Les mer under «Verter og aktiviteter».

Høydepunkter
  • Leilighet med separat soverom og nypusset bad
  • Uten enkeltromstillegg
  • Innendørs svømmebasseng
  • Gode turmuligheter
  • Flotte utfluktsmål
Informasjon
Grunnprisen inkluderer følgende:
  • Fly fra Oslo/Gardermoen t/r
  • Innsjekket bagasje 2 x 20 kg per person
  • Alle skatter og avgifter
  • Leilighet i valgte uker
  • Transport flyplass-resort t/r
  • Norske representanter
  • Ulike aktivitetstilbud under oppholdet
Grunnprisen inkluderer ikke:
  • Avbestillingsforsikring og reiseforsikring
  • Måltider
  • Tilslutningsfly fra andre byer

Slik bor du

Leilighetene har moderne innredning og består av et oppholdsrom med sovesofa, kjøkken, separat soverom og et nyoppusset bad. I grunnprisen tilbyr vi leilighet med balkong med delvis havutsikt og morgen/formiddagssol. Ønsker du derimot og oppgrader til balkong med havutsikt og ettermiddagssol kan også dette tilbys mot et tillegg på kr 1500,- pr leilighet. Videre har alle en godt utstyrt kjøkkenkrok med kokeplater, kjøleskap, mikroovn, vannkoker, kaffetrakter og brødrister. Leilighetene rengjøres tre ganger i uken, skifte av sengetøy/håndklær en gang i uken.

Leilighetsanlegget ligger i et kupert og rolig område vinterstid  i Torrenova, ved grensen til Palma Nova og Magaluf. På denne måten får du det beste av begge steder, hvor du kan utforske både to strender og to steder. Magaluf er en rolig by under vinterhalvåret med mange nybygde restauranter og butikker. Palma Nova er også rolig, med et mindre utvalg av restauranter og suvenirbutikker. I Palma Nova finner du også sjømannskirken (ca 2 km) og i tillegg det største supermarkedet i området, Aldi, kun 9 minutters gange fra hotellet.

Resorten ligger på en høyde mellom Palma Nova og Magaluf, så området er noe kupert. Det finnes heis på resorten, men en del trapper må likevel påregnes. Vi anbefaler at gjester som velger dette resortet er gode til bens og ønsker en aktiv ferie.

Vårt lille kontor befinner seg i resepsjonsområdet hvor våre verter er tilgjengelige alle hverdager. Det vil bli arrangert ulike sosiale aktiviteter som for eksempel quiz, vaffelsteking, felles middager og informasjonsmøter. Nevnte aktiviteter vil foregå i vårt fellesrom i kjelleren, utendørs på terrassen eller i restauranten på hotellet. Vi har selvfølgelig et lite norsk «bibliotek» for våre gjester, slik at du kan låne en bok for avkobling og late dager ved bassenget. Hotellet har både et innendørs- og utendørs svømmebasseng

Du kan velge mellom både et innendørs- eller utendørsbasseng.  Bassenget utendørs er dog for den mest vågale som ønsker seg en oppfriskende dukkert, da det ikke er oppvarmet. Ønsker du å holde deg i form så kan du bli med på hotellets ukentlige aktiviteter som både vanngym og tøying. Hotellet har ellers et mindre utstyrt trimrom som også kan benyttes, her har du tilgang til både sykkel, vekter og yoga/pilates utstyr.

Det er ikke inkludert måltider i vår pakkepris, men våre gjester kan kjøpe frokost og middag til en redusert pris direkte i restauranten på hotellet.  

Hotellet Vistasol ligger ca 20 km fra Palma de Mallorcas flyplass, og det tar oss cirka 40 minutter med transferbussen til hotellet.

Wifi er inkludert i prisen for våre gjester, men merk at du vil ikke oppleve samme kvalitet som du har hjemme. Wifi tilgangen er av middels kvalitet. Det vil si at du kan lese avisen og sende/motta mail, men du vil ikke kunne se en film.

Norsk TV kanal vil være tilgjengelig på resorten og du vil få beskjed om hvilken, nærmere avreise.  Siden Mallorca er en øy så kan tv kanalene være ustabile, ha lav kvalitet og enkelte ganger dessverre falle helt ut.

Det er ingen vaskemaskin i leilighetene, men det er vaskemaskin på anlegget som er tilgjengelig for gjestene. Den er enkel å bruke og koster 4 euro per vask/3 euro per tørk (mynter).

Det er selvfølgelig mulig for våre reisende og ta imot gjester på Vistasol i Torrenova. I stuedelen finnes det en sovesofa hvor 1 person kan sove. Pris EUR 100,- per påbegynt uke, maks 2 personer i 2 uker.  Barn under 12 år gratis. Gi beskjed til verten i god tid og betal til verten på stedet.

Vistasol Apartamentos
Carrer Alt 5, 07181 Magaluf
Mallorca, Spania                

Fasiliteter hotell

 

Hotell - 9 etg.

Heis

Hotellrestaurant

Svømmebasseng ute (ikke oppvarmet)

Trimrom, stort og lyst

Svømmebasseng inne (oppvarmet)

Myntvaskeri, koster ca 4 EURO pr. vask

 

Fasiliteter leilighet 

Aircondition (for varme og kjøling)

Safe mot gebyr

Hårføner

Kjøkkenutstyr for inntil 4 personer

Vannkoker

Kokeplater - 2 stk

Kjøleskap - lite

Mikrobølgeovn

Brødrister

Kaffetrakter

Dusj - ikke badekar

Wi-fi middels kvalitet

TV

Tynn sommerdyne

Balkong eller terrasse

Nærmiljøet

Flygplass
30 min
Matbutik
9 min
Apotek
5 min
Strand
5 min
Restauranger
7 min
Bank
5 min
Minibank (hotellet)
0 min
Legekontoret
6 min
Sjømannskirken
35 min
Palma
15 min


Resortet Vistasol, ligger sentralt i Torrenova som ligger i et område med tre større strandområder der du kan nyte fine promenader. Morgenturen kommer til å gå langs disse strandområdene. Denne er
steinbelagt - så kan bli glatt ved regn.
Resortet ligger i et rolig og kupert område vinterstid mellom Palma Nova og Magaluf, med kun 5 minutters gange til stranden. Her finnes et utvalg av butikker, restauranter og kaféer, samt god forbindelse til øyas hovedstad Palma de Mallorca. Torrenova er et av flere steder i Calvia kommune, som har en unik beliggenhet mellom storby og det tradisjonelle Mallorca, mellom kyst og fjellområder.

På vinterstid er området rundt resortet rolig. En del restauranter og butikker holder stengt, men noen er fortsatt åpne og skaper en hyggelig atmosfære. Små kupert terreng med enkelte bakker. Den norske sjømannskirken ligger i Palma Nova, kun ca 2 km fra resortet.
 
Med lokalbuss kan man fint ta seg rundt på Mallorca. I nærhet til hotellet finner du en bussholdeplass med forbindelse til Palma, Santa Ponsa og de andre spennende stedene i Calvia. Det tar fra 35 – 50 minutter inn til Palma, og busstoppet er rett nedenfor hotellet.
Høsten 2018 kostet bussbilletten EUR 3,50. Fra Palma finnes det forøvrige gode buss– og togforbindelser rundt til hele øya.

Kart Mallorca

Kart langtidsferie Mallorca

Vistasol Apartamentos
Carrer Alt, 5 
07181 Magaluf
Mallorca
Spania

Verter, aktiviteter og utflukter

På våre Det Gode Liv Langtidsferie har vi voksne verter som bidrar til trygghet og sosialt samvær. Våre verter er tilstede hele tiden. På Mallorca blir det arrangert mange aktiviteter, og fra tidligere sesonger har blant annet disse vært populære; quiz, bingo, sang, foredrag, vaffelstunder, faste gåturer, kreativt hjørne, osv.

Palma City Tour; Dette er den første «utflukten» som blir arrangert. Palmanova er så nære Palma at en må lære seg å kjenne Palma. Det er en svært sjarmerende europeisk metropol med noe mer enn 420 000 innbyggere – og historie og kultur som kan imponere de fleste. Den første turen er bare starten på den opplevelsen. 

Vandretur til Cap Andritxol; Fra Palmanova kan en bruke bussen til mange områder i Calvia. Dette er en kombinert bli – kjent – tur og en tur i den Mallorkinske naturen. 

Vandring fra Galilea til Calvia; Vi spleiser på taxi for å komme til Galilea, og går gjennom naturområder i fjellområdene Serra de Tramuntana til hovedstaden i Calvia; Calvia Vila.

Kunstturer til Palma, Vi vandrer gjennom bydelen Santa Catalina til muséet for moderne kunst, Es Baluard - en flott bygning med forskjellige utstillinger av både unge og gamle Spanske kunstnere.
Derfra går vi videre til Palau March, hvor vi bla finner en nydelig permanent miniatyr utstilling av en fantastisk julekrybbe. 

Vi arrangerer også kunstutflukter til Fundacio Miro og til CCA Andratx, kunstgalleri.

Tur til mathallen i Palma; Vi tar bussen til Estation Intermodal, sentralbanestasjonen i Palma og går til matmarkedet Mercat de l`Olivar. 

Dette vil kun være for våre gjester, og du blir med på det du måtte ønske. Detaljert program (ukeplan) og tilbud får du ved ankomst. Ellers blir det arrangert ulike utflukter hver uke til interessante områder i regionen. Favoritter fra tidligere utflukter har vært; Vestkysten til LA Granja, en reise til fjellene og klosteret i Lluc og Pollenca og utsiktspunktet på nordkysten av Mallorca. I tillegg har en reise via Valldemossa og Soller og Port Soller vært populære. Til sammen gir dette et ganske så godt innsyn i Mallorca sin del av Verdensarvområdet Serra de Tramuntana. Blir du med på alle turene får du godt kjennskap til hele fjellkjeden. Mange av disse utfluktene kommer tilbake. Påmelding og informasjon rundt dette vil du også få ved ankomst.

Vertene har tidligere organisert «spleiselagsturer» hvor det brukes offentlig kommunikasjon. Det kan være tur til Palma når det skjer noe spesielt – eller spektakulært der. Det kan også være restaurantbesøk når det er lokale «matfestivaler». Dette er unikt for Calvia. 

Vertene for neste sesong er ennå ikke fastsatt, men vi håper å se mange av de erfarne, dyktige vertene våre tilbake. Vi oppdaterer siden så snart det er fastsatt hvilke verter som skal hvor.

Dagsprogram

  • Hver uke vil våre verter presentere en ukesplan med ulike aktiviteter og utflukter. Under ser du et eksempel på hvordan en uke på Mallorca kan se ut. Programmet vil kunne variere fra uke til uke.

  • mandag-fredag: Hver morgen:

    08:30 Gåtur langs strandpromenaden

    Hver morgen:
  • mandag-fredag: Kontortid:

    10:30-12:00 Kom innom dersom du har spørsmål, trenger tips eller råd. Vertene er her for å hjelpe deg, slik at du får en minnerik ferie.

    Kontortid:
  • mandag-fredag: Eksempler på aktiviteter:

    10:30 Stretching
    11:30 Bingo
    12:30 Aqua gym

  • mandag-fredag: Eksempler på kveldsarrangement:

    18:00 Vaffelstund m/quiz og info
    19:00 Vi arrangerer singelmiddag og bli kjent middag. Møt opp dersom du vil være med ut å spise.
    20:00 Underholdning på hotellet

    Eksempler på kveldsarrangement:
  • Utflukter: Eksempler på våre mest populære utflukter:

    Bli med oss og oppdag de mange perlene på Mallorca: Formentor, Valdemossa, Soller, Polenca. Du får mer informasjon om våre poulære utflukter ved ankomst.

    Eksempler på våre mest populære utflukter:

Temperatur og vær

Vinterstid er det gjennomsnittlig 15 - 19 grader. Det kan være kaldere om morgen/natt – og som oftest passerer dagtemperaturen 19-20 grader. 

 

Antall nedbørs­dager

Antall soltimer

Gjennom­snitts­temperatur

januar
6
7
15
februar
6
8
15
mars
5
9
15
april
5
10
16
mai
4
12
18
juni
2
12
21
juli
1
13
24
august
2
12
26
september
5
10
25
oktober
7
8
22
november
6
7
19
desember
7
6
17

Uten enkeltromstillegg. Begrenset antall.

Avganger

Vi har avganger fra Oslo i oktober, november, januar, februar og mars. Opphold på 4 uker.

Viktig informasjon

  • For å delta på turen må man være selvhjulpne og kunne håndtere sin egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre verter skal bistå med dette.
  • Spesielle behov av helsemessige årsaker på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst.

Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • Trenger du hjelp til å sjekke inn på innsjekkingsautomatene? Ta kontakt med flyselskapets representanter som er tilgjengelige i området.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling

Flytider
Alle flyreisene blir gjennomført av Norwegian. Det er inkludert 2 kofferter á 20 kilo per reisende. Flytider for sesongen 2019/2020 er ennå ikke bekreftet og kan variere noe fra måned til måned.

Turen til Palma de Mallorca flyplass

Flyselskap
Norwegian
Bagasje
Du kan sjekke inn 2 x 20 kg bagasje

Turen hjem fra Palma de Mallorca flyplass

Flyselskap
Norwegian
Bagasje
Du kan sjekke inn 2 x 20 kg bagasje

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
15/10Oslo GardermoenMallorca - Det Gode Liv-15 450,-Ring oss!Mer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
13/11Oslo GardermoenMallorca - Det Gode LivMer enn 814 990,-Start bestillingMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
22/1Oslo GardermoenMallorca - Det Gode Liv615 490,-Start bestillingMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
19/2Oslo GardermoenMallorca - Det Gode LivMer enn 815 490,-Start bestillingMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
18/3Oslo GardermoenMallorca - Det Gode LivMer enn 814 990,-Start bestillingMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest 40 dager før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Comet Consular Services og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Comet finner du her: www.cometconsular.com

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres inne på Norwegian sin Reward  side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.