Skip to main content

Langtidsferie Thailand - Det gode liv

Tørster du etter sol og varme er Thailand et perfekt valg for din langtidsferie. Her kan du nyte late dager, men også oppleve lokal kultur og severdigheter på nært hold.

Vi bor i den lille landsbyen Sam Roi Yot, som er en autentisk perle i et stille område cirka 40 minutter sør for feriebyen Hua Hin. Vi holder til i The Beach Village Resort, som ligger i gangavstand fra Dolphin Beach, en langgrunn sandstrand med gyllenmyk sand og deilig badetemperaturer året rundt. Sam Roi Yot er et sted ukjent for de fleste turister, det er nettopp derfor vi er stolte av vårt nye anlegg. Her kan du som besøkende komme ganske tett inn på det lokale livet i regionen.

Vi bor i moderne leiligheter, alle på bakkeplan og med alle fasiliteter. Leilighetene har soverom, kjøkken og direkte utgang til svømmebasseng. Våre hus ligger i klynger rundt hvert sitt innbydende lille basseng med utsikt til sukkertoppfjell, kokospalmer og lyden av eksotiske fugler. 

I vår resort kan du oppleve områdets beste restaurant, og det er sykler til låns, kort vei til nærmeste lokale thaimassasje og golfbane. Her kan du nyte herlige, late dager og sosiale samlinger med mange muligheter for utflukter. Det blir turer til nasjonalparken med sine templer og båtturer for dem som vil, samt litt byliv, markeder og shopping i den nærmeste byen Hua Hin. Området i og rundt resortet er flatt og godt egnet til å ta sykkelturer, samt lange rusleturer på strandpromenaden.

Gode opplevelser

Hos oss på «Det Gode Liv» langtidsferie får du aktiviteter, innholdsrike og meningsfulle dager – i sol, varme og trygge omgivelser. Hver dag kan du delta på våre sosiale samlinger, bli underholdt og få nye venner. Våre norske, voksne verter er limet i vårt unike langtidsferiekonsept. 

De er der for deg og arrangerer aktiviteter som utflukter, vaffelstunder, fellesmiddager, turgåing, kurs, quiz, bingo, foredrag etc. Med varierte ukeprogram har du valgmuligheter og frihet til å velge hva du ønsker å være med på. Vertene gjør det de kan for at vi skal få gode opplevelser sammen. Les mer under «Verter, aktiviteter og utflukter». 

Gled deg til
  • Garantert varme og mange soldager
  • Kort vei til stranden og golfbane
  • Autentisk perle med lokalt preg
  • Flott beliggenhet i et frodig, rolig og trygt område
  • Moderne leiligheter
  • God restaurant på resort
Informasjon
Grunnprisen inkluderer følgende:
  • Fly t/r Oslo - Bangkok inkl. skatter og avgifter
  • Innsjekket bagasje, antall kolli/kg vil kunne variere
  • Transport flyplass-resort t/r
  • Frokost hver morgen
  • Leilighet i valgt kategori
  • Vertskap
  • Ulike tilbud om aktiviteter under oppholdet
Grunnprisen inkluderer ikke:
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Måltider
  • Tilslutningsfly fra andre byer

Slik bor du

Leilighetene er store og romslige medsoverom og bad, kjøkkenkrok og spisehjørne. De er moderne innredet og har en sofa, stuebord, soverom med dobbeltseng og klesskap. Vi har 4 ulike leilighetskategorier:

2-roms leilighet med bassengutsikt
2-roms leilighet med takterrasse (tillegg i pris)
2-roms leilighet (ca. 15 m2 større, tillegg i pris)
2-roms leilighet (ca. 15m2 større, med takterrasse, tillegg i pris)
 
Alle leilighetene ligger på bakkeplan med direkte utgang til uteplassen og bassengområdet og har satelitt-TV inkl. norske kanaler og aircondition. Bassengområdet har solsenger. Husene våre ligger i klynger på syv enheter, rundt hvert sitt bassengområde.

Hele området består av lav bebyggelse og har en frodig fauna med flotte og fargerike blomster og grøntanlegg. Vår resort ligger landlig til, omringet av palmer og høye fjell i det fjerne. Det er cirka 10 minutter å gå ned til strandpromenaden. Det går gratis shuttlebuss flere ganger daglig fra resortet til stranden.

Det sies at resortet har områdets beste restaurant med både thaimat og vestlige alternativer. Restauranten er en nydelig oase i balinesisk stil med stråtak, dempet belysning og store vifter. Det er også mulighet for å bestille hjem italiensk pizza fra naboresorten som ligger 10 minutter unna. Ellers har resortet et lite treningsrom og gratis sykler til utlån.

Wifi er inkludert i prisen for våre gjester, men merk at du vil ikke oppleve samme kvalitet som du har hjemme. Det vil si at du kan lese avisen og sende/motta e-post, men du vil antagelig ikke kunne se en film da tilkoblingen har begrenset hastighet. Vær oppmerksom på at det kan forekomme oftere strømavbrudd i Thailand enn hva vi er vant til hjemme.

Det er ingen vaskemaskin i leilighetene. Du kan levere klærne i resepsjonen som vaskes mot en ekstra kostnad. Leilighetene rengjøres tre ganger per uke.


Resort Thailand - The Beach Village Resort
602 moo 4, Sam Roi Yod,
Prachuap Khiri Khan 77120
Thailand

Fasiliteter hotell

1-2 etasjer, 10 klynger med 7 hus

Gratis sykkelutleie

Boccia- og badmintonbane

Hotellrestaurant - vestlig og thai meny

Svømmebasseng utendørs

Treningsrom

Gratis parkering med forbehold om plass

 

Fasiliteter leilighet

Kokeplater

Kjøleskap

Brødrister

Kaffetrakter

Mikrobølgeovn

Dusj

Aircondition og vifte i taket

Safe

Middels med kjøkkenutstyr

Vannkoker

Hårføner

Wi-fi middels kvalitet

Satellitt TV - inkl. norske kanaler

Nærmiljøet

Flyplass m/buss ca 4 timer
240 min
Matbutikk
20 min
Apotek
20 min
Strand
12 min
Restaurant
15 min
Bank
45 min
Hua Hin
45 min
Golfbane
5 min
Minibank
5 min

Vårt tilholdssted er på kyststripen inn mot Siambukta, en drøyt 4 timers (ca 26 mil) busstur sør for Bangkok flyplass. Gevinsten etter en lang reise er et unikt, autentisk og rolig område med en milelang sandstrand, Dolphin Beach. Dette er et flatt område som er godt egnet for sykkelturer og rusleturer. Landsbyen vi bor i er en skjermet strandperle som ligger i området som heter Sam Roi Yot. Direkte oversatt betyr det «de tre hundre fjelltopper», og det er et vakkert, frodig landskap omringet av imponerende sukkerfjellstopper som møter oss.

På dagtid går livet her sin rolige gang med fiskere som reiser ut i tidlige morgentimer for å skaffe dagens fangst. Når kvelden kommer, drar de båtene sine opp på stranden for å forberede neste dag.

I enden av strandpromenaden ligger et buddhistisk tempel som absolutt er verdt et besøk. En 9-hulls golfbane som også passer nybegynnere ligger bare tre kilometer unna resortet, og du kan lett sykle dit. Dersom du ønsker å teste en 18-hullsbane, ligger denne i Pranburi, om lag 18 km fra resortet.

Hver tirsdag er det et fruktmarked i Sam Roi Yot hvor du får kjøpt smakfulle, lokale delikatesser. Mange tar med litt frukt til stranden og benytter mulighetene til en thaimassasje under palmene. Det er balsam for kropp og sjel.

På restaurantstripen ved strandpromenaden finnes både lokale og vestlige restauranter og puber med levende musikk og god stemning. Fra vår resort er det 20 minutters biltur til nærmeste matbutikk, Tesco Lotus og cirka 20 minutters gange til nærmeste minimarked (7/11). Resortet har shuttlebus som har flere stopp langs veien, både ved stranden og butikken.

Det er cirka 45 minutter til nærmeste storby, Hua Hin. Her kan du være med på flere utflukter for både å handle og se på det yrende livet. Dette er en travel by med store shoppingsentre og markeder. Den thailandske kongen har sitt sommerpalass i byen, og landets lange historie kommer til uttrykk på mange av de restaurerte hotellene, samt den gamle togstasjonen.

Vi befinner oss ikke langt fra det første kystreservatet i Thailand, Khao Sam Roi Yot. Her kan du komme tett innpå den tropiske flora og fauna, og det arrangeres elvebåtcruise eller gåturer til grottene, og på lange stier av trebrygger over innsjøene.

Kart

Kart


 

Verter, aktiviteter og utflukter

På langtidsferie hos oss i «Det Gode Liv» knytter du nye vennskap og opplever meningsfulle dager – i sol, varme og trygge omgivelser. Våre norske, voksne verter er der for å gjøre ditt opphold best mulig og arrangerer mange forskjellige aktiviteter og hyggestunder.

På Det Gode Liv Thailand blir det arrangert mange ulike aktiviteter som; foredrag, vaffelstunder, faste gåturer, quiz, dans osv. Dette vil kun være for våre gjester, og du blir med på det du måtte ønske. Detaljert ukeplan og tilbud får du ved ankomst.

Ellers vil det bli arrangert ulike utflukter hver uke til interessante områder i området, blant annet byen Hua Hin, ulike steder i nasjonalparken og kulturelle høydepunkt som templer.

Påmelding og informasjon rundt dette vil du også få ved ankomst.

Alle i Aller Travel er opptatt av at du skal få gode opplevelser sammen med oss – og vi ønsker deg hjertelig velkommen til smilets land!

Praktisk info

Pass / visum  
Du trenger gyldig pass, og dette må være gyldig i minst 6 måneder etter innreise til Thailand. Som norsk statsborger trenger du ikke visum i opptil 30 dager ved turistreiser
Reisende som ikke er norske statsborgere, må selv sjekke aktuelle pass- og visumregler.

Vaksiner
Ved turistferie i Thailand inntil 4 uker anbefaler vi følgende vaksiner:

Hepatitt A skal vurderes til alle over 1 år.

Påfyll av difteri/stivkrampe/kikhoste/polio dersom du ikke har tatt påfyll de siste 10 år (se www.helsenorge.no).

Hepatitt B (gjerne i kombinasjonsvaksinen Twinrix) bør også vurderes. Da trenger man evt. to doser med minst fire ukers intervall, og må starte i god tid før avreise.
  
Penger / kredittkort  
I Thailand bruker man valutaen Baht. Vi anbefaler å ta med bankkort og kredittkort, f. eks både VISA og MasterCard. Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger i minibank med bankkort. 
Vi anbefaler at du benytter en minibank som ligger i tilknytning til en bank. Bankautomater nær resortet finner du i nærmeste by. Du kan selvfølgelig også ta ut kontanter her hjemme i Norge, enten i bank eller på Oslo Gardermoen. 
Husk å sjekke at dine bankkort ikke har noen regionsperre for Thailand.
 
NB! 
Vi er blitt pålagt fra myndighetene om ikke å ta imot kontanter og vil derfor kun ta imot betaling av utflukter, besøk etc. med et betalingskort (VISA/MasterCard). 

Forsikringer   
Norske reisende til Thailand oppfordres til å ha gyldig reiseforsikring og til å registrere seg på reiseregistrering.no. Å havne på sykehus i utlandet eller å miste bagasjen kan fort bli en dyr affære. Ha alltid med deg forsikringsbeviset når du er på reise.

Strøm  
Thailand og Norge har samme strømstyrke. Det er ingen grunn til å ta med omformer da de thailandske støpslene takler både de lokale flate stiftene og de runde som vi er vant til fra Norge.  
 
Vann 
Drikk alltid bare vann fra flaske. Flaskevann er billig og kan kjøpes over alt. Drikk aldri vann fra vannkraner.

Temperatur og vær

Vårt resort i Sam Roi Yot området, er en skjermet liten oase, bort fra de ekstreme værforandringene eller hendelsene.  Det er tropisk klima med gjennomsnittlig 26 grader året rundt, døgnet rundt. Noe mer regn er det rundt mai til november. Tørreste månedene er mellom desember og april, og de varmeste månedene mellom april og august.

Antall nedbørs­dager

Antall soltimer

Gjennom­snitts­temperatur

januar
1
9
26
februar
1
9
28
mars
3
10
29
april
3
9
30
mai
9
8
30
juni
10
7
30
juli
12
7
29
august
12
7
29
september
13
7
29
oktober
14
7
28
november
4
8
27
desember
1
9
26

Tillegg for enkeltrom:

Enkeltromstillegg vil forekomme, men vil kunne variere. Mer informasjon finner du under hver enkelt avgang. 

Avganger

Vi har avganger fra Oslo hver måned fra januar til mars. Opphold på 4 uker.

Viktig informasjon

  • For å delta på turen må man være selvhjulpne og kunne håndtere sin egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre verter skal bistå med dette.
  • Spesielle behov av helsemessige årsaker på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Ønsker du tilslutning fra andre byer i Norge er vi behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for pris og muligheter i god tid før avreise (minimum 60 dager før).
I forhold til bagasje og eventuelle forsinkelser/endringer på reisen, er det en fordel å ha gjennomgående flybillett fra avreisested til endelig destinasjon, framfor separate flybilletter.

Alle tider er lokale tider. Vær oppmerksom på at eventuelle endringer på flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise. For oversjøiske reiser er det andre tider som gjelder.
  • Trenger du hjelp til å sjekke inn på innsjekkingsautomatene? Ta kontakt med flyselskapets representanter som er tilgjengelige i området.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling

Flytider
Flytider og flyselskap for sesongen 2020/2021 er ikke bekreftet for alle avganger og kan variere noe fra måned til måned.

Turen til Bangkok flyplass

Flyselskap
Varierende
Bagasje
Antall kilo vil kunne variere avhengig av flyselskap

Turen hjem fra Bangkok flyplass

Flyselskap
Varierende
Bagasje
Antall kilo vil kunne variere avhengig av flyselskap

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris

November 2020

11/11Oslo GardermoenThailand - Det Gode LivMer enn 819 990,-BestillMer informasjon

Januar 2021

6/1Oslo GardermoenThailand - Det Gode LivMer enn 820 990,-BestillMer informasjon

Februar 2021

3/2Oslo GardermoenThailand - Det Gode LivMer enn 820 990,-BestillMer informasjon

Mars 2021

3/3Oslo GardermoenThailand - Det Gode LivMer enn 819 990,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-13.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.