Skip to main content

Norge på langs - med tog og båt

Bli med og la tankene vandre gjennom Norges vakre natur, historie, kultur og dagligliv fra Oslo til Tromsø. Reisen byr på store variasjoner i norsk natur, kultur og klima - fra frodige landbruksområder og store skoger, storslåtte fjellområder, ned daler til kysten. Gjennom fjorder og forbi små samfunn til Nord-Norges største by.

Nordlandsbanen er blitt kåret til en av verdens vakreste togreiser av Lonely Planet - en reise gjennom særegen natur og kultur. Dikteren Sveinulv Jarnæss beskrev det slik i et dikt fra 1950: "Ta Nordlandsnetter i favn, om du kan, som det vakreste du øyner i verden. En himmel flammer i nordlysets brann over drømmenes eventyrland"

Kanskje så du på den populære NRK produksjonen «Sommertoget minutt for minutt» i 2017.  På denne turen kommer vi til å oppleve litt av den stemningen, selv om det ikke blir noen lange stopp, med entusiastisk lokalbefolkning og underholdning underveis. Her er et lite eksempel: Sommertoget minutt-for-minutt
Fra Bodø kjører vi nordover og inn i Knut Hamsunds rike med bl.a Kjerringøy og Hamarøy.

Men vi skal ikke glemme reisens siste del – nemlig Hurtigruten fra Svolvær til Tromsø.  Kanskje får vi litt den samme opplevelsen, som da NRK i 2013 sendte «Hurtigruten minutt for minutt».  

Gled deg til
  • En opplevelsesrik togtur gjennom norsk landskap
  • Hamsunds Kjerringøy
  • Svolvær og Lofoten
  • Hurtigruten fra Svolvær til Tromsø
  • Tromsø - nordens Paris
Informasjon
Prisen inkluderer:
  • Togreise regiontog Oslo-Trondheim-Mo i Rana-Fauske
  • Fly Tromsø – Oslo med alle skatter og avgifter
  • 1 overnatting i Trondheim i dbl rom med middag og frokost
  • 1 overnatting i Mo i Rana i dbl rom med middag og frokost
  • 1 overnatting i Bodø i dbl rom med middag og frokost
  • 1 overnatting i Svolvær i dbl rom med middag og frokost
  • 2 overnatting i Tromsø i dbl rom med middag og frokost
  • 1 overnatting på Hurtigruten – innvendig dobbel lugar med frokost og lunsj
  • Hurtigbåt Bodø – Svolvær
  • All busstransport i henhold til program
  • 2 timers by sightseeing i Trondheim
  • 2 timers sightseeing i Mo i Rana
  • Utflukt til Saltstraumen
  • Utflukt til Kjerringøy med sightseeing i Bodø
  • Sightseeing i Lofoten med Galleri Lofoten og Lofoten Akvariet
  • Sightseeing i Tromsø med Ishavskatedralen og Forsvarsmuseet i Tromsø
  • Reiseleder fra Aller Travel
Prisen inkluderer ikke:
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Utvendig uspesifisert dbl lugar med begrenset utsikt - tillegg kr.400 pr.person
  • Utvendig uspesifisert dbl lugar med full utsikt - tillegg kr.650 pr.person
  • Drikke
  • Øvrige måltider
  • Tips

Tillegg enkeltrom/enkelt lugar

kr. 3 300,- 

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på turen må opplyses om ved påmelding.

TRYGG PÅ TUR MED OSS:
Du kan være trygg på at vi, i samarbeid med våre leverandører tilrettelegger våre Norgesturer i henhold til gjeldende smittevernregler. Sammen med våre leverandører forholder vi oss til gjeldende smitteverns-bestemmelser.

Slik bor du

  • Clarion Hotel & Congress Trondheim

    Clarion Hotel Trondheim ligger ved Pirbadet på Brattøra, og har kostnadsfri Wi-Fi og fine rom. Skybaren Kitchen & Table by Marcus Samuelson ligger i 10. etasje, og har utsikt over Trondheimsfjorden. Rommene på Clarion Hotel Trondheim har flatskjerm-TV, minibar, kaffe- og tekoker, klimaanlegg og utsikt over byen eller fjorden.

  • Scandic Meyergården Mo i Rana

    Meyergården Hotel ligger i en bygning fra slutten av 1800-tallet, 5 minutters gange fra Mo i Rana stasjon. Som gjest har du tilgang til gratis Wi-Fi. Gågata handlegate ligger 2 minutters gange unna. De fleste av rommene på Meyergården ligger i det moderne tilbygget. Alle rommene har flatskjerm-TV med kabelkanaler samt eget bad med dusj.

  • Scandic Bodø

    Scandic Bodø ligger ved havnen i Bodø, kun 200 meter fra Bodø stasjon. Wi-Fi er gratis overalt. Alle rom har moderne innredning, TV og buksepresse. Noen av rommene har et sittehjørne og sjøutsikt.

  • Scandic Svolvær

    Scandic Svolvær ligger på en øy i Svolvær havn, 150 meter fra sentrum av Svolvær-byen, og har gratis Wi-Fi, gratis parkering og rom med eget bad.

    Alle rommene på Scandic Svolvær har klimaanlegg, kabel-TV og skrivebord. Noen av rommene har sjøutsikt, mens andre har egen balkong.

    Hotellets restaurant og bar ligger i en båtformet bygning med panoramautsikt over havnen og fjellene rundt. Mens du spiser middag eller tar deg en drink, kan du få et glimt av Hurtigruten som seiler forbi.

  • MS Finnmarken

    MS Finnmarken er elegant utsmykket i Art Deco-stilen som var moderne da det første skipet som bar dette navnet ble bygget. Prangende farger, dristige geometriske former og elegant utsmykning – typisk for Art Deco-stilen – er gjennomgående på skipet. MS Finnmarken er også det eneste av Hurtigrutens skip som har både svømmebasseng og boblebad på dekk. Et annet karakteristisk trekk er baugen, og på dekk 5 kan du bevege deg helt ut til spissen av skipet.Tidlig i 2020 hadde MS Finnmarken den største enkeltstående oppgradering i Hurtigrutens historie. Flere dekk ble fullstendig omgjort for å skape en helt ny opplevelse om bord.

  • Scandic Grand Tromsø

    Moderne hotell midt i handlegaten Storgata i Tromsø sentrum. Hotellet serverer en rikholdig frokostbuffé og har egen bar. Fargerike rom med komfortable senger og gratis WiFi. Alle rom har tregulv, et lite kjøleskap og en flatskjerm-TV.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Oslo S – Lillehammer – Dombås – Trondheim (L, M)

    Dagen starter på Oslo S på morgenen, hvor vi går om bord i toget med kurs for Trondheim. Reiseleder møter dere på toget og vil være med dere på hele reisen. Det er mulig med påstigning på Gardermoen, Hamar og Lillehammer.
    Det er behagelig å kjøre tog i Norge. Man har god utsikt til landskapet som passerer, god benplass og mulighet til å bevege seg under reisen. Toget har en liten kafè, hvor man får kjøpt både kaffe og noe å spise. Det serveres også lunsj om bord. Turen går via Gardermoen og Eidsvoll og langs Mjøsa og over landbruksbygdene på Hedemarken. Vi skimter Lysgårdsbakken når vi kommer til Lillehammer. Terrenget forandrer seg, og vi ser alpinanlegget i Hafjell på høyre side og når vi nærmer oss Ringebu ser vi alpinanlegget i Kvitfjell på høyre side.
    Vi passerer gjennom det vakre landskapet i Gudbrandsdalen, hvor vi ser mange av de gamle historiske gårdene oppe i fjellsidene. Fra Otta fortsetter toget mot Dombås og deretter fortsetter toget opp på fjellet og passerer Fokstua og Hjerkinn og banens høyest punk på 1024 moh. Deretter går turen nedover Drivdalen mot Oppdal og Støren. Terrenget skifter på nytt når vi kommer ned mot landbruksområdene i Trøndelag. Når vi ankommer Trondheim stasjon, venter bussen på oss. Det blir en sightseeing i Trondheim hvor vi får med oss Nidarosdomen og den trivelige «hovedstaden» i Trøndelag, før vi kommer til hotellet. Felles middag på hotellet på kvelden.

    Oslo S – Lillehammer – Dombås – Trondheim (L, M)
  • DAG 2: Trondheim – Mo i Rana (F, L, M)

    Etter en tidlig og god frokost fortsetter turen med tog fra Trondheim mot Stjørdal og Levanger. Turen går gjennom det vakre «trønderlandskapet» med utsikt over Trondhjemsfjorden og vi ankommer etter hvert Steinkjer. Vi kjører nå inn i et mer skogkledd terreng mot Snåsa og Grong. Deretter går turen mot Namsskogan og Majavatn. Vi får servert lunsj om bord mens vi kjører gjennom Nordland mot Mosjøen og Mo i Rana. Når vi ankommer Mo i Rana, skal vi bli bedre kjent med denne spennende byen på Helgeland. Mo i Rana er Nord-Norges 4. største by og Nordlands nest største by med ca 19000 innbyggere. Her tar vi en vandring til Statuen havmannen og den gamle delen av Mo I Rana som heter Moholmen. Det er en fin spasertur etter lang tid i toget. Vi får høre litt om innbyggerne, historien og industrien. Alt sammen utrolig spennende! Fra den tidligste bosetting til det moderne samfunn det er i dag. Du vil få en bedre forståelse av hvorfor byen og omegn er slik den er, og hvorfor ting skjedde slik det gjorde. Vi overnatter her og spiser middag på hotellet.

    Trondheim – Mo i Rana (F, L, M)
  • DAG 3: Mo i Rana – Fauske – Bodø (F, M)

    Frokost på hotellet. I dag blir det den siste dagen med tog, og turen tar ca 3 timer. Turen går nordover mot Polarsirkelen som ligger mellom Dunderland og Lønsdal, som var endestasjon på Nordlandsbanen fra åpningen fram til 1955. Vi fortsetter nedover Saltdalen til Fauske, som var endestasjon på Nordlandsbanen fram til 1962, da banen ble åpnet fram til Bodø. I Saltdalen var det under krigen store fangeleirer med opp mot 100.000 russiske krigsfanger i tillegg til Yugoslaviske og Polske krigsfanger. Hitler sendte dem til Nord-Norge for å delta i utbyggingen av Nordlandsbanen. God infrastruktur var viktig for okkupasjonsmakten.
    Fra Fauske skal vi fortsette med buss i retning mot Bodø. Men vi vil gjerne vise dere Saltstraumen – et spektakulært naturfenomen som har begeistret så mange. Strømmen blir til når tidevannet snur og strømmer inn og ut av sundet mellom Saltenfjorden og Skjerstadfjorden. Hver sjette time skal vannmasser på 400 millioner kubikkmeter vann passere det 3km lange og 150m brede sundet i en hastighet på opp til 20 knop eller 45 km/t. Dette skaper enorme krefter i form av strømvirvler som kan bli opp til 10 m i diameter og 4-5 m dype.
    Nå fortsetter turen videre vestover til Bodø hvor vi sjekker inn på hotellet. Det blir litt tid til å slappe av før vi spiser felles middag på hotellet.

    Mo i Rana – Fauske – Bodø (F, M)
  • DAG 4: Kjerringøy, Bodø og Svolvær (F, M)

    Etter morgenens frokost, skal vi besøke Kjerringøy Handelssted nord for Bodø. Vi kjører buss i ca, en halv time og tar fergen over til Kjeringøy. Sjansen er stor for at du kjenner deg igjen når du kommer til Kjerringøy handelssted. Enten fordi du har sett en av de mange filmene som er spilt inn her, eller fordi du kjenner dette vakre handelsstedsmiljøet fra Hamsuns nordlandsromaner.

    Kjerringøy er et unikt kulturminne, et helt kulturmiljø fra 1800-tallet som har frosset i tid. 15 fredede bygninger med autentisk interiør ligger vakkert til ved Kjerringøysundet og tar deg med på en tidsreise. Det er en reise tilbake til nordlandsbåten og jektenes tidsalder, en tid skapt av tørrfisk og tran. Et besøk her gir et unikt innblikk i livet på et nordnorsk handelssted. Handelsstedene utgjorde et vendepunkt i Nord-Norges historie. Med handelsstedene opphevet man handelsmonopolet til byene i sør, og mer av overskuddet fra fiskehandel i nord ble igjen i landsdelen. Dette var viktig for landsdelens utvikling utover 1800-tallet.
    Vi returnerer til Bodø, hvor vi det blir sightseeing i byen med både den gamle bebyggelsen og de nye monumentale byggene som kulturhuset «Stormen».

    Når klokken blir 18.00 tar vi hurtigbåten til Svolvær, hvor vi skal overnatte. Båten ankommer Svolvær kl 2125, men da har vi fått med oss en tur nordover langs kysten hvor vi anløper Hellenessund, Nordskot, Bogøy, Skutvik og Skrova før Svolvær.

    Kjerringøy, Bodø og Svolvær (F, M)
  • DAG 5: Svolvær og Hurtigruten (F)

    I dag skal vi ha en rolig dag. Vi ser nærmere på ”godbitene” som ikke ligger så langt unna. Vi kjører først ut til Henningsvær for å ta et av Norges mest intime fiskevær nærmere i øyesyn. Et besøk i Galleri Lofotens Hus, hvor bl.a. Karl Erik Harr har mange av sine fantastiske verker er inkludert i turen. Videre tar vi turen til Kabelvåg, hvor et besøk i Lofoten-akvariet er inkludert. Her ligger også galleri Espolin, hvor kunstneren Kaare Espolin Johnson har sin samling. På ettermiddagen vil det være muligheter til en liten utflukt på egen hånd, eller rett og slett nyte livet i Svolvær. På kvelden er det middag på egenhånd, før vi sjekker inn på nordgående Hurtigrute som har avgang kl.22.00. Trollfjorden passeres ca.1 time etter avgang fra Svolvær.

    Svolvær og Hurtigruten (F)
  • DAG 6: Hurtigruten – Tromsø (F, L, M)

    Etter en behagelig natt om bord i det moderne Hurtigruteskipet, spiser vi en felles frokost mens vi passerer gjennom den vakre Nordnorske skjærgården. For de som vil ta en liten tur i land i Harstad må stå tidlig opp, da ankomst er kl.06.45. Her ligger skipet til kl.07.45 før den setter kurs mot Finnsnes. Vi kan nå nyte den vakre nord-norske naturen i fulle drag. Litt før kl.14.00 ser vi Tromsø og etter hvert landemerket Ishavskatedralen. Her venter bussen på oss og vi kjører til hotellet. Det blir litt tid til egen disposisjon før vi samles til middag.

    Hurtigruten – Tromsø (F, L, M)
  • DAG 7: Tromsø (F, M)

    I dag blir det en rolig frokost. Deretter setter vi oss på bussen hvor en av Tromsøs dyktige lokalguider tar oss med på en by sightseeing, hvor vi besøker Ishavskatedralen, spaserer gjennom gatene og hører historiene om livet i Tromsø. Vi besøker Tromsø Forsvarsmuseum, hvor man kan høre historien om slagskipet Tirpitz som sank nær byen 12.november 1944. Resten av dagen til egen disposisjon. Felles middag på hotellet.

    Tromsø (F, M)
  • DAG 8: Tromsø - Oslo (F)

    Etter frokost kommer transfer bussen og kjører oss ut til Tromsø Lufthavn Langnes, hvor det blir hjemreise med fly til Oslo.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Nils Krister Larsen
    Nils Krister Larsen

    Nils Krister Larsen har jobbet hele sitt voksne liv som reiseleder, guide og turoperatør. Studier og eventyrlyst har gitt ham flere års opphold i Tyskland, Italia og Spania. Han er i dag bosatt i Bergen. Nils Krister jobbet i nesten 15 år som guide på Hurtigruten. Samtidig tok han også oppdrag som reiseleder til mange steder i verden. Særlig ofte gikk turene til Berlin og Roma, men gleden kunne være vel så stor når oppdraget gikk i retning Syd-Spania, USA, Syd-Amerika eller India. Likevel er det utvilsomt Europa som er den foretrukne tumleplass. Først og fremst er Nils Krister opptatt av det som gjør livet rikt, meningsfullt og vakkert. «Jeg gleder meg over kunstutstillinger, museumsbesøk, musikkopplevelser og vandringer i bymiljøet og landskaper, hvor jeg kan ta og føle på historien. Det viktigste for meg som reiseleder er det sosiale samværet og felleskapet som oppstår når jeg deler opplevelser og inntrykk. Jeg er glad i mennesker og å reise er en lidenskap».

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris

September 2020

22/9Oslo SentralbanestasjonNorge på langs med tog og båt-15 650,-Book på ventelisteMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-13.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.