Skip to main content
Eksotisk reise

Kenya og Zanzibar - - Ville dyr og vakre strender!

"I had a dream of Africa" sa Karen Blixen i sin biografi om livet i Kenya. Vår afrikanske drømmereise begynner i hovedstaden Nairobi, før turen går til naturskjønne Lake Naivasha som er kjent for blant annet flodhester og et rikt fugleliv. I Masai Mara bor vi i luksustelt på savannen – et perfekt utgangspunkt for spennende safariopplevelser! En passende avslutning på eventyret, for å fordøye alle inntrykk, blir noen dager i sus og dus på vakreste Zanzibar! 

Det er i Kenya man opplever den klassiske afrikanske safarireisen, som står på ønskelisten til mange. Å kjøre i åpne safaribiler i det karakteristiske savannelandskapet med paraplyformede akasietrær og langhalsede giraffer som stikker opp hodene sine, er en opplevelse for livet. 

Turen starter i hovedstaden Nairobi, før den fortsetter gjennom The Great Rift Valley til Lake Naivasha, en ferskvanns innsjø og den nasjonalparken i Kenya med høyest tetthet av dyr, mest kjent for sitt rike fugleliv og flodhester. Her blir det både båttur på innsjøen og safari til fots! De rosa flamingoene holder seg rundt innsjøen Lake Nakuru, de skal vi også besøke.

I Masai Mara får vi naturen og dyrelivet tett innpå oss når vi bor i telt på savannen. Det blir to safariturer om dagen i åpne biler, og mulighet til å slappe av ved bassenget i campen midt på dagen, når det er varmest og både vi og dyrene må slappe av litt. Masai Mara er det mest kjente viltreservatet i Kenya, det er ikke så stort men har en høy tetthet av dyr, og muligheten for å se de fem store er tilstede. Etter noen fantastiske dager i Kenya, kan det vel ikke være en bedre avslutning på den afrikanske drømmereisen, enn noen late dager på Zanzibars hvite vakre strender! 

På Zanzibar, skal vi bo på nordkysten utenfor den sjarmerende byen Nungwi. Det er lagt opp til et avslappende strandliv her, med alt inkludert på hotellet, det vil si all mat og drikke. Fra stranden kan man dykke og snorkle rundt fantastiske korallrev, se etter delfiner og nyte solnedgangen! Zanzibar kalles krydderøya, og det er mulig å besøke en av de mange krydderfarmene som finnes der og kjøpe med seg hjem duftende vanilje, kanel og muskat. Den gamle byen Stone Town er også verdt et besøk, og det er som å komme til en annen verden når man rusler rundt i byens labyrinter av trange smug og gater, blant sultan palass, moskeer og flotte arabiske hus. 

Etter denne drømmereisen til Afrika, kanskje dere vil si som Ernest Hemingway:
"Alt hva jeg ønsker nå er å komme tilbake til Afrika. Vi hadde enda ikke forlatt det. Men når jeg våknet om natten, ville jeg ligge og lytte, allerede med en hjemlengsel etter Afrika"

Gled deg til
  • Safari i Masai Mara - store sjanser for å se ‘The Big Five’
  • Å bo i luksustelt på savannen
  • Båttur på Lake Naivasha og safari til fots
  • Rosa flamingoer på Lake Nakuru
  • Lunsj i Karen Blixen Gardens
  • Strandliv på flott hotell på Zanzibar med alt inkludert

Slik bor du

  • Tamarind Tree Hotel****

    Tamarind Tree Hotel ligger ikke langt fra flyplassen i Nairobi og har utendørs oppvarmet svømmebasseng, treningssenter og hage. Alle rom har TV, kaffe/te og utsikt mot hage eller basseng, og det finnes en restaurant og bar her.

  • Lake Naivasha Sopa Resort***

    Lake Naivasha Sopa Resort ligger helt nede ved Lake Naivasha. Her bor du midt i den afrikanske naturen, der dyrene ofte kommer for å beite eller drikke vann. Lodgen er bygget med respekt for naturen noe som gir en helt spesiell arkitektur. Bygningene på lodgen er i naturfarget sten, og omringes av en frodig hage. Her finnes det to bassenger, restaurant og bar og et fellesområde med TV og wifi. Det er også en liten souvenirbutikk, et treningssenter og tennisbane. Rommene ligger i separate hytter med to store rom i hver hytte. Alle har eget baderom, store panoramavinduer, TV, minibar, kaffe og te fasiliteter, safe og veranda, hvor man kan nyte den vakre utsikten.

  • Loyk Mara Camp****

    Loyk Mara Camp ligger midt i den afrikanske bushen og gir en følelse av fred og ro, og her kan man virkelig uforstyrret fornemme atmosfæren på den afrikanske savannen. Loyk Mara Camp ligger ved bredden av Ntiakitiak elven på et privat område, ved grensen til Olare Motorogi Conservancy og Masai Mara National Reserve. Campen har alle nødvendige fasiliteter og rommene er i behagelige ‘telt’. Dette er en liten lodge men det finnes restaurant, bar og basseng her.

  • Royal Zanzibar Beach Resort****

    Dette lekre hotellet er bygget i afrikansk stil, og ligger på nordkysten av øya, ved byen Nungwi, på en flott hvit sandstrand med korallrev. Det ble total renovert i 2019. Hotellet har en nydelig tropisk hage med 4 utendørsbassenger. Alle rommene har stor balkong og seng med myggnetting. Badet har badekar, dusj og badeprodukter. De 2 restaurantene serverer et utvalg av retter, alt fra internasjonal frokost på Spices, til fersk, lokal sjømat på Samaki. Coco Bar tilbyr småretter og drikke i løpet av dagen. Her finnes både treningssenter og spa, og det tilbys en rekke aktiviteter.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag / FM = Flymat

  • DAG 1: Avreise fra Oslo (FM)

    Avreise fra Oslo Gardermoen om ettermiddagen med Qatar Airways, til Nairobi, med mellomlanding i Doha. Nattflyvning videre. Mat og drikke om bord er inkludert.

  • DAG 2: Ankomst Nairobi (F, M)

    Det blir en tidlig ankomst til Nairobi, hvor vi blir møtt og kjørt til hotellet. Byen ligger rett sør for ekvator og har et deilig klima året rundt, den kalles ofte for ‘the City in the Sun’. Nairobi er en forholdsvis ung by, men den har likevel en interessant historie med innflytelse fra oppdagere, kolonister, misjonærer og handelsmenn som alle har satt sitt preg på byen – og som i dag også er et finanssentrum for mange selskap fra det afrikanske kontinentet. Hotellet har et deilig basseng, hvor man kan slappe av etter den lange reisen. Om kvelden blir det velkomstmiddag på en velkjent restaurant i Nairobi, Carnivore.

  • DAG 3: Nairobi – Lake Naivasha (F, L, M)

    Etter frokost sjekker vi ut fra hotellet i Nairobi, for å reise videre til Lake Naivasha, som ligger en to timers kjøretur nord for Nairobi. Innsjøen er en del av Great Rift Valley, som vi skal kjøre gjennom. Ved lunsjtid kommer vi frem til Lake Naivasha Sopa Resort, og kan slappe av litt her før det blir en båttur på sjøen, ut til øya Crescent Island hvor det blir safari til fots. Reservatet her på øya har et veldig rikt dyreliv, blant annet vannbøfler, zebraer, gaseller og gnuer. Å vandre rundt her i solnedgangen og se på dyrene som trekker til vannhullene – dette er Afrika!

    Nairobi – Lake Naivasha (F, L, M)
  • DAG 4: Lake Nakuru (F, L, M)

    En halvannen times kjøring fra Lake Naivasha ligger den kanskje enda mer kjente innsjøen Lake Nakuru. Vi er fremdeles i The Great Rift Valley, og sjøen ligger faktisk på 1750 m.o.h. Her bor det over en millioner av rosa flamingoer, men på grunn av høy vannstand har mange forlatt området de siste årene. Den veldig sky leoparden holder også til her, men den er sjelden å se. Både hvite og sorte neshorn kan man få se her. Det blir en safari tur rundt i reservatet og lunsjen i dag blir på Lake Nakuru Sopa Lodge.

    Lake Nakuru (F, L, M)
  • DAG 5: Lake Naivasha – Masai Mara (F, L, M)

    Etter frokost går ferden videre til Masai Mara, igjen gjennom The Great Rift Valley, og vi kommer frem i tide til lunsj på Loyk Luxury Mara Camp, etter at vi har sjekket inn i ‘teltene’ våre. Nyt atmosfæren og opplevelsen av å bo midt i bushen, som likevel er komfortabelt, til og med basseng finnes det i campen. Slapp av her før det er tid for ettermiddags safari. Masai Mara er reservatet som er kjent for de store kattedyrene, blant annet løver, geparder og leoparder. Landskapet er akkurat slik vi ser for oss Afrika, åpne savanner med frodige, grønne sletter og paraplyformende akasietrær. Det høyreiste og spretne Masai folket har holdt til her i generasjoner, og selv om de blir omtalt som krigerske er de vennlige mot turister og viser gjerne frem sine landsbyer.

    Lake Naivasha – Masai Mara (F, L, M)
  • DAG 6 og 7: Masai Mara (F, L, M)

    En typisk dag på safari starter tidlig, gjerne ved fem tiden, med litt varmt å drikke, før vi setter oss i åpne safaribiler. Sjåførene er kunnskapsrike og er også våre guider, og vil fortelle om alt vi ser underveis og de vet hvor dyrene befinner seg. Dyrene er mest aktive om morgenen og tidlig kveld, så det er da vi drar ut for å se etter dem. Det kan være litt kjølig på morgenkvisten og det finnes tepper i bilen, men litt varmt tøy er bra å ha med. Lyset er fantastisk når solen står opp over savannen, ha kameraet klart og vær på utkikk etter ‘the Big Five’ - elefanter, neshorn, bøffel, løve og leopard – alle finnes i Masai Mara. Når solen begynner å steke både på folk og dyr, drar vi tilbake til campen for en skikkelig god frokost og noen avslappende timer, før kveldsturen ut i bushen. Nå er stemningen og lyset annerledes, og å stå på savannen og se på solnedgangen, med en ‘sundowner’, det vil si noe godt å drikke, kan nesten ikke beskrives, det må oppleves! Om kvelden spiser man god mat sammen på campen og deler opplevelser. Og så gjør man det samme dagen etter – og det blir likevel en helt annen opplevelse, for man kjører i andre områder og ser sikkert andre dyr!

    Masai Mara (F, L, M)
  • DAG 8: Masai Mara - Zanzibar (F, L, M)

    Etter noen herlige og innholdsrike dager på safari i Kenya, så vil det passe helt fint med noen avslappende dager på Zanzibars vakre, hvite strender. Det blir en tidlig start denne dagen også, for vi skal få med oss en morgen safari før vi sjekker ut og kjører til Nairobi. Det blir et stopp underveis for å strekke på bena. Lunsj i dag blir i Karen Blixen Coffee Gardens, før vi fortsetter til flyplassen og tar kveldsflyet til Zanzibar. Det blir en sen middag denne kvelden.

    Masai Mara - Zanzibar (F, L, M)
  • DAG 9-12: Zanzibar (F, L, M)

    Krydderøya Zanzibar er en tropisk paradisøy i Det indiske hav og tilhører Tanzania. Her er tempoet behagelig og avslappet. Øya er ikke så stor men det er likevel mye å oppleve. Man kan dykke og snorkle, se etter delfiner og gjøre yoga på stranden. Eller dra på krydderutflukt til en av øyas mange krydderplantasjer, kanskje blir det med suvenirer hjem i form av duftende vanilje, kanel og muskat. Et besøk i den gamle byen Stone Town er som å komme til en annen verden. Å rusle rundt blant sultanpalass og vakre tredører med utskjæringer og kanskje besøke kryddermarkedet, gir fargerike minner for livet.
    Det er ikke noe felles program disse dagene på Zanzibar, her kan alle gjøre det de har lyst til, kanskje bare nyte hotellet og fasilitetene, slappe av på stranda eller ved bassenget. Alle måltider er inkludert og alle drikkevarer (inkludert vin, øl etc).

    Zanzibar (F, L, M)
  • DAG 13: Avreise fra Zanzibar til Norge

    Det blir sen utsjekk denne dagen, før transport til flyplassen, og nattflygning hjem til Norge via Doha i Qatar.

  • DAG 14: Hjemkost

    Ankomst Norge

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Githa Kristensen
    Githa Kristensen

    Githa Kristensen har jobbet innen reiseliv hele livet - som reiseleder, på cruiseskip og i reisebyrå. I 2015 begynte hun å lage strikketurer, som ble veldig populært, og hun har arrangert strikketurer til Island, Færøyene, Tsjekkia, Peru, Irland, Estland og på Hurtigruten, og også på elvecruise. Foruten strikking og reising, er andre lidenskaper mat og vin – reisemål blir ofte valgt ut fra hvor man spiser best! Favorittreisemål er mange - men høyt på lista står Italia, Hellas, Portugal og Sør-Afrika. Når hun ikke strikker og reiser, seiler hun!

Om flyreisen

Ønsker du tilslutning fra andre byer i Norge er vi behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for pris og muligheter i god tid før avreise (minimum 60 dager før).
I forhold til bagasje og eventuelle forsinkelser/endringer på reisen, er det en fordel å ha gjennomgående flybillett fra avreisested til endelig destinasjon, framfor separate flybilletter.

Alle tider er lokale tider. Vær oppmerksom på at eventuelle endringer på flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Nairobi flyplass

Varighet
ca. 14 timer*
Flyselskap
Qatar Airways
 

*Inkluderer mellomlanding i Doha på ca.  2 timer.

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Turen hjem fra Zanzibar flyplass

Varighet
ca. 15,5 timer*
Flyselskap
Qatar Airways

*Inkluderer mellomlanding i Doha på ca. 3 timer.

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

  • Flyreisen t/r Oslo – Kenya/Zanzibar inkl flyskatter
  • Flyreisen Nairobi - Zanzibar
  • 1 overnatting i Nairobi inkl frokost
  • 2 overnattinger i Lake Naivasha inkl helpensjon
  • 3 overnattinger i Masai Mara inkl alle måltider og safari aktiviteter
  • 4 overnattinger på Zanzibar med alt av måltider og drikkevarer inkludert
  • All transport og utflukter som beskrevet i programmet
  • Alle måltider som beskrevet i programmet
  • Norsk reiseleder er med fra Norge (Githa Kristensen)

Tillegg for enkeltrom (begrenset antall)

kr. 7.900 

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Visum

Begge land krever visum ved innreise, det koster USD 50 pr visum, og disse kan man søke om og kjøpe online:

Kenya: https://evisa.go.ke/single-entry-visa.html 
Tanzania: https://eservices.immigration.go.tz/visa/start 
 

Vaksine

Man må ta kontakt med nærmeste vaksine kontor for å få oppdaterte anbefalinger for vaksine krav i Kenya og Tanzania. Dette er eget ansvar.

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris

Mars 2023

15/3Oslo GardermoenKenya og Zanzibar13 dagerFå ledige40 900,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne, stort sett over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Nyhetsbrev fra Aller travel

    Ønsker du å få beskjeden om nye reiser før alle andre? Meld deg på vårt nyhetsbrev, mange reiser blir fort utsolgt. 

    Følg lenken, og meld deg på vårt nyhetsbrev: /bestill-nyhetsbrev

     

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. Ta kontakt med oss for priser og muligheter.
    Tilslutning må bestilles senest 2 måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår.

    Fordelen med å bestille tilslutninger gjennom Aller travel er at billetter er gjennomgående og du kan således sjekke inn bagasje hele veien, både på utreise og retur.* Noen unntak (spesifike destinasjoner).

    Ordner du tilslutning selv er dette på eget ansvar. Vi anbefaler alltid at man kjøper endringsbare billetter og har god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. Har du bestilt tilslutningsbilletter selv, er det viktig at du sjekker bagasjeregler for denne flyvningen. Dersom du har bestilt tilslutning via Aller travel, kan du ta med deg like mye bagasje på både innenlands- og utenlandsflyvningen.

    *Grunnet korona kan det nå være avvik fra normalen. Selv med gjennomgående flybilletter kan det være nødvendig å hente ut bagasje i Oslo, og sjekke inn denne på nytt. Du er selv ansvarlig for å sjekke ved første innsjekk om bagasje blir sendt hele veien til endelig destinasjon. Dette gjelder både utreise og retur.

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-15.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 23 32 70 00
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 15.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.