Skip to main content

Opatija - Kroatias riviera

Har du lyst til å bli med til rivieraen i Kroatia? Den vakre byen Opatija kan by på deilige sommertemperaturer, storslagen, historisk arkitektur og helsebringende kurbadtradisjoner. Bedre kan det nesten ikke bli!

Svært mange kommer til Opatija på grunn av det behagelige klimaet og helse- og velværebehandlingene byen er kjent for. Mellom byen og vannet snor det seg en vakker strandpromenade, som byr på flotte turmuligheter forbi noen av de storslagne, historiske bygningene som finnes her. At Opatija har så mye vakker arkitektur skyldes at byen var yndet feriested for adelen på tidlig 1900-tallet.

Vi bor i den historiske delen av Opatija, på ærverdige Remisens Premium Grand Hotel Palace. Dette er et 4-stjernes hotell med privat strand, svømmebasseng og egen spa-og velværeavdeling. Alle frokoster og middager er inkludert, og nytes i den flotte spisesalen.

Opatija ligger på Kroatias vakre, men for mange ukjente riviera, nord-øst på Istra-halvøya. Beliggenheten er optimal for flotte utflukter. Vi drar blant annet på båttur langs den vakre kyststripen, hvor vi kan nyte et glass vin mens guiden forteller om den historiske bebyggelsen vi passerer på vei mot byen Lovran.

Det er lett å finne roen i vakre Opatija, enten du vil benytte deg av velværebehandlinger på hotellet, slappe av på stranden, bade i det krystallblå havet eller rusle rundt i byen. Du kan også bli med på mange valgfrie utflukter sammen med oss, blant annet til vingården Nada, hvor vi får lære om vinproduksjon og smake på de gode, lokale vinene. 
Du kan også bli med på valgfri utflukt til Slovenias hovedstad Ljubljana eller til den vakre kystbyen Porec. 

Høydepunkter
  • Kroatias uoppdagede riviera
  • Fasjonabelt 4-stjerners historisk hotell
  • Vakker by med flotte spasermuligheter
  • Storslagen arkitektur
  • Mange valgfrie utflukter
Informasjon
Pris inkluderer:
  • Fly Oslo-Pula t/r inkl flyskatter
  • Transport og utflukter iht program
  • 7 netter på Remisens Premium Grand Hotel Palace
  • 7 frokoster
  • 7 middager
  • Sightseeing Opatija til fots inkludert lunsj
  • Båttur til Lovran inkl. et glass vin.
  • Besøk i Pula med liten sightseeing hjemreisedagen
  • Reiseleder fra Aller Travel
Ikke inkludert:
  • Reise- og avbestillingsforsikring
  • Øvrige måltider og drikke som ikke er i programmet
  • Tilleggsutflukter

Slik bor du

Remisens Premium Grand Hotel Placa ligger vakkert til med utsikt over Kvarner bukta og Adriaterhavet, hvor vi ser øyene Krk og Cres i horisonten.  Det er bare ca. 100 meter ned til strandpromenaden som går langs kystlinjen flere kilometer til begge sider.  Her finnes det mange badeplasser, for de som ønsker et forfriskende bad i det asurblå vannet. I tillegg har hotellet et innendørs svømmebasseng med oppvarmet havvann.

Alle rom har air condition, minibar, Wi-Fi og hårtørker. Hotellet har både restaurant, kafe og bar, treningsrom og SPA fasiliteter. 

Remisens Premium Grand Hotel Placa ****
Maršala Tita 144/148 
51410 Opatija 

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Ankomst (M)

    Avreise fra Oslo med Norwegian kl. 17.20 til Pula. Her møter dere reiselederen og bussen som kjører til Opatija, som ligger vakkert til innerst i Kvarner bukten. Byen er kjent for sitt middelhavsklima og monumentale bygninger fra perioden hvor byen var en del av Østerrike-Ungarn. Vi passerer tunel Ucka som går igjenom Istriens højste fjell før vi ankommer Opatija og hotel Remisens Premium Grand Hotel Palace, hvor det etter innsjekk serveres en koldtallerken.

    Ankomst (M)
  • DAG 2: Opatija (F, L, M)

    Etter en deilig og rolig frokost, blir det i dag en liten rundtur til fots i Opatija. Byen har mye historie som lokalguiden vil fortelle om. I tillegg får vi høre litt om daglig livet og ikke minst praktisk informasjon om hva vi kan se og gjøre på egenhånd. Turen avsluttes med lunsj og middag på hotellet på kvelden.

    Opatija (F, L, M)
  • DAG 3: Opatija eller valgfri utflukt (F, M)

    Denne dagen kan du benytte til egen disposisjon.

    Valgfri utflukt – ikke inkludert: Istria rundt – Kr.580,-

    I dag er det, sammen med lokalguiden, mulig å besøke verdens minste by – Hum og den vakre byen Porec, som ligger på vestkysten av Istria halvøya. Vi får oppleve Istrias innland hvor det nesten er en by på hver topp. Byen Hum – har 30 innbyggere – men har faktisk bystatus. Historia går faktisk tilbake til 1100-tallet.

    Deretter går turen til Porec – en vakker kystby. Først tar vi en rundtur med lokal guiden, for deretter å få tid på egenhånd slik at du kan utforske byen, shoppe litt eller slappe av med et glass vin eller en lunsj på en av de mange restaurantene.

    På ettermiddagen kjører vi gjennom det vakre landbruksområdet, hvor det ved siden av korn og rotvekster, dyrkes både vindruer og trøffel i eikeskogene.

    Opatija eller valgfri utflukt (F, M)
  • DAG 4: Opatija - båtutflukt til Lovran (F, M)

    Etter frokost spaserer vi de få skrittene ned til marinaen, hvor vi skal ut på en båttur. Turen går vestover langs den vakre kysten med mye historisk bebyggelse, vakre badeviker, småbyer omgitt av mye grønn vegetasjon. Man får et helt annet inntrykk av området fra båt enn hva man gjøre når man kjører langs vegen. Ombord kan du nyte et glass vin, men lokalguiden forteller om stedene som passeres. I Lovran – en liten by på ca 2000 innbyggere), legger båten til og det blir tid til å rusle litt rundt eller ta seg en kopp kaffe.
    Turen tar ca. 3 timer.

    Opatija - båtutflukt til Lovran (F, M)
  • DAG 5: Opatija eller valgfri utflukt (F, M)

    Denne dagen kan du benytte til egen disposisjon.

    Valgfri utflukt – ikke inkludert: Utflukt til øya Krk, med besøk i byen Vrbnik og vingården Nada – Kr.550,-

    Turen går østover forbi storbyen Rijeka langs kysten og over broa til øya Krk, som er den største øya i Adriaterhavet. Terrenget er flatt og vegen bukter seg gjennom landbruks og beite marker, med en del tett vegetasjon. På veien passeres så byer og ikke minst disse små særegne steinhyttene, som ble brukt av gjeterne til å søke ly og beskytte dyrene.
    Byen Vrbnik ligger på øyas vestside, oppe på en topp. Byen er bygd opp med steinhus, med smale gater mellom. Enkelte steder så smale at 2 personer nesten ikke kan møtes.

    Derfra går turen videre til vingården Nada, hvor vi får innføring i vinproduksjon, samt en smaksprøve på både hvit og rødvin samt grappa. I tillegg serveres vi en enkel lunsj bestående av tradisjonell og lokal ost, spekeskinke, brød og olivenolje.
    Deretter går turen tilbake til Opatija.

    Opatija eller valgfri utflukt (F, M)
  • DAG 6: Opatija (F, M)

    Denne dagen er til egen disposisjon, uten noe utfluktsprogram.
    Men reiselederen kommer gjerne med råd i forhold til utflukter du kan gjøre på egenhånd. Som f.eks. å ta rutebussen inn til Rijeka og utforske byen litt på egenhånd.

    Opatija (F, M)
  • DAG 7: Opatija eller valgfri utflukt (F, M)

    Denne dagen kan du benytte til egen disposisjon.

    Valgfri utflukt – ikke inkludert: Utflukt til Slovenias hovedstad Ljubljana – Kr.500.-

    Etter frokost kjører vi sammen med lokalguiden nordover mot den Slovenske grensen og inn i Slovenia ved Rupa. Turen går oppover i fjellet og det er interessant å se hvor mye av området som er skogbevokst. Slovenia er faktisk det nest mest skogbevokste land i Europa i forhold til arealet etter Finland. Etter litt over 2 timer ankommer vi den vakre byen Ljubljana, med sine ca 280.000 innbyggere. Lokalguiden tar oss med på en sightseeing til fots, da deler av byen er stengt for bilkjøring.
    Etter sightseeingen blir det tid på egenhånd, som du kan bruke til å shoppe litt, spise lunsj eller kanskje ta taubanen opp på festningen som ligger flott over byen. For de spreke er det mulig å spasere opp også.

    Opatija eller valgfri utflukt (F, M)
  • DAG 8: Opatija – Pula – Oslo. (F)

    Etter frokost sjekker vi ut fra hotellet. Midt på dagen kommer bussen og vi setter kursen mot Pula. Siden flyet tilbake til Oslo har avreise kl.20.40, så har vi lagt inn en bytur i Pula. I tillegg til byturen setter vi av tid til lunsj og den siste shoppingen før vi reiser ut på flyplassen.

Tillegg for enkeltrom

kr. 1 680,- (begrenset antall)

Tilvalg/Utflukter

- Øya Krk med besøk i Vrbnik med vinsmaking og lett måltid, pris kr 550,-

- Istria med besøk i de vakre byene Hum og Porec, pris kr 580,-

- Ljublana, Slovenias hovedstad, pris kr 500,-

Dette bør bestilles samtidig med reisen og senest 60 dager før avreise.

Begrensninger

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Pula flyplass

Varighet
ca. 2,5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Turen hjem fra Pula flyplass

Varighet
ca. 2,5 timer
Flyselskap
Norwegian

Du kan sjekke inn 20 kg bagasje.

Temperatur og vær

  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Dubrovnik 10 / 1 11 / 3 15 / 6 19 / 9 24 / 13 28 / 17 32 / 20 32 / 20 27 / 17 22 / 11 15 / 7 11 / 3
Pula (Rovinj) 7 /3 9 / 4 12 / 6 17 /10 22 / 14 25 /18 28 / 20 27 /20 24 / 17 18 / 13 12 / 8 8 / 4
Zadar 8 / 1 10 / 2 13 / 5 17 / 8 22 / 12 26 / 15 29 / 17 28 / 17 25 / 14 20 / 10 14 / 6 10 / 3
Split 10 / 5 11 / 6 13 / 7 17 / 11 22 / 15 26 / 19 30 / 21 30 / 21 25 / 18 20 / 14 15 / 8 11 / 6
Zagreb 3 / -2 6 / -1 11 / 3 16 / 6 21 / 11 24 / 15 26 / 17 26 / 16 22 / 13 16 / 9 9 / 3 4 / -1
Osijek 3 / -3 6 / - 2 11 / 2 16 / 6 21 / 11 24 / 15 27 / 15 26 / 15 22 / 11 16/ 7 9 / 2 4 / -2

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
5/5Oslo GardermoenOpatija - historisk storhet i fasjonable omgivelserMer enn 89 200,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
12/5Oslo GardermoenOpatija - historisk storhet i fasjonable omgivelserMer enn 89 550,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
19/5Oslo GardermoenOpatija - historisk storhet i fasjonable omgivelserMer enn 810 500,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
26/5Oslo GardermoenOpatija - historisk storhet i fasjonable omgivelserMer enn 810 800,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
2/6Oslo GardermoenOpatija - historisk storhet i fasjonable omgivelserMer enn 810 800,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
9/6Oslo GardermoenOpatija - historisk storhet i fasjonable omgivelserMer enn 810 800,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.