Skip to main content
Unik tur

Skandinavia rundt - Oslo - Stockholm - Kiruna - Narvik - Tromsø

En reise med tog, fly og buss gjennom nordisk historie og kultur, sammen med vår kunnskapsrike reiseleder Nils Krister Larsen.

Vi tar toget til vakre Stockholm og får med egne øyne se hvorfor byen også blir kalt Nordens Venezia. På vei inn til sentrum kjører toget over flere broer. Stockholm er bygget på 14 øyer og er bundet sammen av 53 broer. Vi flyr så til gruvebyen Kiruna, som har en spennende historie og er nært sammenvevd med Narvik og Narvik havn. Turens endepunkt er i Nordens Paris – Tromsø. Etter sju dager har vi reist gjennom Skandinavia på langs - gjennom vekslende natur og kulturlandskap. Fra det urbane livet i Stockholm til gruvebyen Kiruna og havnebyen Narvik. Vi når turens nordligste punkt når vi ser Ishavskatedralen kneise mot himmelen i Tromsø.

Gled deg til
  • Vakre Stockholm
  • Lapplands hovedstad Kiruna
  • Togtur fra Oslo til Stockholm og Kiruna til Narvik
  • Kulturbyen Tromsø
  • Sightseeing og historiefortelling

Transport

 

  • Togreise med SJ fra Oslo S til Stockholm C.
  • Flymed SAS fra Stockholm til Kiruna.
  • Vy tog fra Kiruna til Narvik.
  • Ekspressbuss fra Narvik til Tromsø
  • Fly med Norwegian fra Tromsø til Oslo

 

Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Stockholm med tog(M)

    Avreise fra Oslo med SJ tog mot Stockholm. Det er en tur på ca.6 timer gjennom vakkert kulturlandskap. Fra Oslo S går turen via Lillestrøm mot Nes og Odalen før toget kommer til Kongsvinger. Derfra går turen sydøst over gjennom Eidskog og passerer Riksgrensen til Sverige mellom Magnor og Charlottenberg. Turen går videre gjennom områder som har vært og er preget av næringsvirksomhet som er basert på skogen. Etter å ha passert Arvika og Kil kommer vi til regionhovedstaden i Värmland nemlig Karlstad, som ligger ved utløpet av Klaraelven eller Trysileva som den heter på norsk side. Vi fortsetter gjennom svensk kulturlandskap på vei østover mot Kristinehamn, Hallsberg, Katrineholm, Södertälje før vi ankommer Stockholm.
    Stockholm er bygget på 14 øyer hvor livet gjennom århundrene er blitt dominert av nærheten til havet og vann. Dette vil du merke på en bytur, når du passerer over noen av byens 57 broer. I løpet av et besøk bør du få med deg noen av byens severdigheter, som f.eks. Stadshuset som er ett mesterverk av 1900-talets arkitektur og plassen for den årlige Nobelfesten.
    Reiseleder tar dere med på en liten sightseeing – ”promenade” i Gamla Stan for å nyte de små ” - kvarterens trånga gränder, de ”kullerstenslagda gatorna och de spännande byggnaderna-”. På kvelden er det ikke vanskelig for de som vil, å finne fram til noen av Stockholms hyggelige utesteder med liv og røre. Felles middag på kvelden.

    Oslo – Stockholm med tog(M)
  • Dag 2: Stockholm – Arlanda - Kiruna (F,M)

    Etter en god og rolig frokost har du litt tid på egenhånd, før transferbussen som kjører til Arlanda flyplass kommer. Vi vi går om bord i Norwegians fly til Kiruna - en tur på ca. 1,5 time. Kiruna ble etablert på 1900 tallet og har i dag ca.20.000 innbyggere. Denne spesielle byen er etablert på og av store forekomster av jernmalm. Malmen har gjennom tiden vært meget verdifull og er blitt sendt med Malmbanen til kysten.
    Vi sjekker inn på hotellet og har litt tid til egen disposisjon, før vi spiser felles middag.

    Stockholm – Arlanda - Kiruna (F,M)
  • Dag 3: Kiruna (F,L)

    Etter frokost kommer lokalguiden og tar oss med på en sightseeing i denne spesielle byen. Vi får høre om etablering av gruvedriften og hva den betyr for lokalsamfunnet på godt og ondt. Det er den viktigste arbeidsplassen, men den negative siden er at gruvevirksomheten har ført til at man er redd for at deler av de gamle gruvene skal kollapse og deler av den gamle byen skal falle ned i gruvesjaktene. Men byens arkitektur har noen perler som har høsytet stor anerkjennelse. Bl.a Kiruna Kirke og Kiruna Rådhus er kåret til noen av Sveriges vakreste bygninger. Guiden forteller også litt om dagliglivet i en by nord for Polarsirkelen, samt jernbanens betydning i forhold til nabo og vennskapsbyen Narvik. Etter sightseeingen er det felles lunsj.
    Resten av dagen til egen disposisjon og middag på egenhånd.

    Kiruna (F,L)
  • Dag 4: Kiruna – Narvik med tog (F,M)

    Frokost og utsjekk fra hotellet. Transferbussen kommer og kjører ned til Kiruna Järnvegstation hvor vi skal gå om bor på toget til Narvik. Turen går nordvest over og vi kommer etter hvert til innsjøen Torneträsk og rett før Bjørkliden passerer vi Abisko nasjonalpark. Vi passerer Riksgrensen til Norge og kommer til grensestasjonen Bjørnfjell, hvor det også ligger et populært friluftsområde og hyttefelt. Fra ca 500 moh. slynger toget seg nedover mot Rombakfjorden og du har en flott utsikt fra toget. Fra toget er det faktisk mulig å se vraket av en av de 4 tyske jagerne som ble som under slaget om Narvik 13. april 1940, ble rent på land.

    Ankomst Narvik stasjon kl. 12.47 og vi fra stasjonen bort til Hotel Quality Grand Royal Narvik. Resten av dagen til egen disposisjon før det er felles middag på kvelden.

    Kiruna – Narvik med tog (F,M)
  • Dag 5: Narvik – sightseeing (F,M)

    Etter frokost møtes vi av lokalguiden som vil fortelle litt om byen sin. Selvfølgelig har malmbanen fra Kiruna og utskipningshavna for jernmalm vært viktig for næringsutvikling og bosetning i byen og regionen. Men det har også vært bergverksdrift i området rundt Narvik allerede på 1600-tallet.
    Den strategiske betydningen Narvik hadde, ble tydelig ved oppstart av 2.verdenskrig. Det var viktig for okkupasjonsmakten å få kontroll over jernmalmtransporten, for det var råvarer for opprustning og produksjon av våpen. Her fikk Okkupasjonsmakten sitt første nederlag, da tyske tropper ble slått tilbake av britisk, franske, polske og norske soldater. Flere skip ble senket på havna og i Rombakfjorden.
    Etter sightseeingen er dagen til egen disposisjon, før vi spiser felles middag på hotellet.

    Narvik – sightseeing (F,M)
  • Dag 6: Narvik – Tromsø med ekspressbuss(F,M)

    Etter frokost så går turen videre nordover gjennom en vakkert Nordnorsk kultur landskap. Etter en halv time kommer vi til Bjerkvik, som ligger nord i Narvik kommune. Turen går videre nordover og etter en times kjøring kommer vi til «bygdebyen» Setermoen, som mange kjenner fra militærtjenesten. Byen er administrasjonssenter i Bardu og har siden 1898 utdannet soldater til Brigade Nord og er fortsatt en viktig militærleir. En halvtimes kjøring lenger nord kommer vi til Bardufoss som er hjemmebase for flere store avdelinger i hæren og luftforsvaret. Her ligger også en sivil flyplass, som betjener Midt-Troms. SAS har daglige ruter hit.

    En times kjøring lenger nord kommer vi til Nordkjosbotn ofte omtalt som Nord-Norges største veikryss. Etter ca.1 times kjøring ankommer vi Tromsø – “Nordens Paris”. Vi sjekker inn på hotellet og har litt tid på egenhånd før vi spiser felles middag på kvelden.

    Narvik – Tromsø med ekspressbuss(F,M)
  • Dag 7: Sightseeing Tromsø og retur til Oslo (F)

    Frokost før vi dra på sightseeing i Tromsø, slik at vi blir bedre kjent med denne spennende byen og fylkeshovedstad i Troms og Finnmark. Her finner vi sete for Nord-Hålogaland Bispedømme, Arktisk Råd, Norsk Polarinstitutt og Universitetet i Tromsø. Tilnavnet «Nordens Paris» har sin opprinnelse fra tida rundt 1840. Jentene fra Tromsø gikk kledd som parisiske sypiker het det da. Besøkende på 1800-tallet ble ofte svært overrasket over dannelse, språkkunnskaper og kultur i Tromsø.
    I 1940 ble Tromsø Radio og Simavik kraftverk bombet i april. I mai sendes 20 tonn gull fra Tromsø til England. Samme år var Tromsø det frie Norges hovedstad i tre uker mens Oslo og Sør-Norge var okkupert. Kong Haakon og regjeringen forlot imidlertid Tromsø med krysseren «Devonshire» 7. juni 1940.
    Hjemreise fra Tromsø til Oslo.

    Sightseeing Tromsø og retur til Oslo (F)

Tillegg enkeltrom

kr 2 500,- 

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på turen må opplyses om ved påmelding.