Skip to main content
Nyhet

Elvecruise på Donau - 9 dager - - fra Budapest til Oltenita

Vi kaster loss og seiler gjennom Europa i vakre omgivelser på elven Donau. 

Inkludert i prisen er et flott utfluktsprogram og helpensjon med all inclusive drikkepakke!

På dette elvecruiset er det mange høydepunkter med spennende historier, servert av vår reiseleder, og dessuten møte med ulike kulturer langs veien. Gled deg til det svært naturskjønne seilaset gjennom Jernporten. Det er her vi ser den enorme steinskulpturen av Kong Decebal - et magisk øyeblikk. Ellers blir det mye hygge over måltider og avslapning på soldekket. 

Reiseleder på turen er Tone Mjøberg. Hun er meget kunnskapsrik og er lokalkjent i området. 

Gled deg til
  • Mange flotte utflukter som er inkludert
  • Helpensjon og med lokal mat fra landene vi besøker
  • Besøk i Donaudelta
  • Fint skip
  • All-inclusive drikkepakke inkludert i prisen

Slik bor du

  • Avgangen 19.-27. mai: MS L'Europe

    MS L’Europe er et elegant skip som ble totalrenovert i 2016. Skipet måler 110 meter langt og 11,40 meter bredt og har plass til 180 passasjerer, fordelt på 90 lugarer på tre dekk. Størrelsen på hver lugar er mellom 9 m² og 13 m², og tilbyr fasiliteter som gir gjestene alle bekvemmeligheter man trenger under oppholdet. Restauranten ligger på hoveddekket, hvor alle måltider serveres under cruiset, og tilbyr delikat mat i en raffinert setting, hvor store vinduer lar gjestene nyte panoramaet fullt ut. På samme dekk ligger også loungen/baren med dansegulv, mens på soldekket kan passasjerene nyte komfortable solsenger, samt et stort skyggefullt område. Et behagelig sted å slappe av og nyte landskapet vi glir forbi. Det er gratis wi-fi om bord, men dekningen kan variere underveis.
    Alle lugarene er utvendige og over vannflaten. Lugarene å hoveddekk har vinduer som ikke kan åpnes. På mellomdekk kan vinduets øvre del åpnes, og på øvre dekk er det store vinduer som kan åpnes.

  • Avgangen 25.sep-3. okt: MS Vivaldi

    MS Vivaldi er et flott skip med god standard, som måler 110 meter langt og 11,40 meter bredt. Den har plass til 176 passasjerer, fordelt på 88 lugarer på tre dekk. Størrelsen på hver lugar er mellom 9 m² og 13 m², og tilbyr fasiliteter som gir gjestene alle bekvemmeligheter man trenger under oppholdet. Innredningen og atmosfæren er både elegant og vennlig, og i perfekt harmoni med omgivelsene. Restauranten ligger på mellomdekket og tilbyr delikat mat i hyggelig omgivelser, hvor store karnappvinduer lar gjestene nyte panoramaet fullt ut. På mellomdekket ligger også loungen/baren med dansegulv, og på øvre dekk finner vi en hyggelig pianobar. Komfortable solsenger er tilgjengelig på soldekket, med et stort skyggefullt område, det ideelle stedet å slappe av og beundre det omkringliggende landskapet. Det er gratis wi-fi om bord, men dekningen kan variere underveis. Alle lugarene er utvendig og over vannflaten. Lugarene å hoveddekk har vinduer som ikke kan åpnes. På mellomdekk kan vinduets øvre del åpnes, og på øvre dekk er det store vinduer som kan åpnes (fransk balkong).

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    Det er helpensjon på båten, alle måltider blir servert om bord. Det er inkludert en all-inclusive drikkepakke

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Avreise/Ankomst Budapest, Ungarn (M)

    Avreise fra Gardermoen. Ved ankomst Budapest blir vi hentet i buss og får en omvisning i en av Europas vakreste byer før vi går om bord i båten. Donau deler Budapest i de to bydelene Buda og Pest som vi opplever på en inkludert buss-sightseeing. På Pest siden ligger den berømte Markedshallen og jernbanestasjonen designet av Gustave Eiffel. Vi ser også Helteplassen og tusenårsmonumentet så vel som det berømte badet Szecheniye. Ungarns parlament er Europas nest største og uendelig vakkert der det ligger på Donau sin bredd. Bygningen har hele 365 tårn og er rikt dekorert. Turen fortsetter til Buda høyden hvor vi forlater bussen for en spasertur frem til Fiskebastionen og Mattias-kirken, herfra ser vi den praktfulle utsikten over Budapest.
    Vi sjekker inn sen ettermiddag og kommer i orden i våre komfortable lugarer. Før middag ønskes vi velkommen av kapteinen med en velkomstdrink mens vi får presentert mannskapet om bord. Velkomstmiddag, mens vi starter vårt seilas.

    Avreise/Ankomst Budapest, Ungarn (M)
  • DAG 2: Osijek, Kroatia (F, L, M)

    I selskap med guide starter vi dagen med et besøk til Osijek, en by øst for den historiske kroatiske regionen Slavonia. Byen ble grunnlagt av slaverne, som bygde en elvehavn på ruinene av den romerske byen på 700-tallet.
    Turen vår tar oss først til den øvre byen for en utsikt over kirken St Peter og St. Paul. Videre til gamlebyen med et besøk i festningen fra 1700-tallet, bygget mellom 1712 og 1721 av arkitekt Maximilien Gosseau d'Hennef. Både osmanere og Habsburgere har kjempet om området i århundre etter århundre. Vi får også med oss hovedtorget med dens hellige treenighets-monument.
    Tilbake om bord cruiser vi videre mot Novi Sad.

    Osijek, Kroatia (F, L, M)
  • DAG 3: Novi Sad – Beograd, Serbia (F, L, M)

    Vi reiser med buss for å besøke Novi Sad. Byen har en lang og urolig historie, den var under styre av keltere, romere, frankere, barbarere og tyrkere til den ble en del av det habsburgske imperiet. Byens historie ble ytterligere urolig i løpet av 1900-tallet, med første verdenskrig og Balkan-territoriene som ble forent og atskilt under forskjellige navn, inntil i 2006 da byen endelig ble en del av et uavhengig Serbia.
    Vi besøker sentrum til fots og vandrer de vakre gågatene som er omgitt av fordums storhet med sin flotte arkitektur. Vi besøker sentrum til fots. Den østerriksk-ungarske gamlebyen, med barokke bygninger, vokste opp rundt de gamle festningsverkene. Bussen venter på oss ved Frihetsplassen og vi avslutter omvisningen i byen langs boulevardene.
    Vi fortsetter til den lille landsbyen Sremski Karlovci hvor vi besøker St Nicholas-katedralen, bygget i typisk barokkstil i 1758. . Den lille perlen av en by ble sentrum i regionen da den serbisk ortodokse kirke etablerte sitt hovedsete her etter den osmanske invasjonen. Byen er også sentrum for vinproduksjon i regionen. Vi besøker også den første videregående skolen i Serbia som dateres fra slutten av 1700-tallet. Vi tar oss tid til å beundre et av de mest kjente av byens monumenter, Four Lions Fountain, bygget i 1799 for å feire byens første vannverk noensinne.
    Tilbake til skipet og vi seiler videre til Beograd, Serbias hovedstad, hvor vi får en guidet omvisning. Byen er en av Europas eldste byer med en spennende og blodig historie. Byen ble grunnlagt der hvor de to viktige elvene Sava og Donau møtes. I århundrer var den underlagt det osmanske riket og grense mellom øst og vest. Vi får høre byens lange og dramatiske historie. Det blir besøk på Kalemegdan-festningen med vandring til utsiktspunktet med flott utsikt over elvene Donau og Sava. På bussturen ser vi også byens historiske monumenter. Det blir også stopp ved den spektakulære St. Sava kirken som er en av verdens største ortodokse bygninger. Innvendig bli man målløs av fantastiske gull mosaikker, vakre marmorgulv og uforglemmelige ikoner.

    Novi Sad – Beograd, Serbia (F, L, M)
  • DAG 4: Jernporten (F, L, M)

    Hele dagen seiler vi i det naturskjønne området «Jernporten». Her er Donau på sitt smaleste og dypeste og svært idyllisk. Kløften ligger mellom Romania og Serbia, og på hver side av elven har man valgt å ta vare på naturen ved å grunnlegge nasjonalparker.
    Dagen nytes på soldekket med vakker natur rundt oss. Det er her vi ser minneplaten hugget inn i fjellveggen til minne om den romerske keiseren Trajan, det er også her vi ser den enorme steinskulpturen av kong Decebal. Vi passerer også en av Europas største sluser/demninger i løpet av dagen, det enorme Jernporten anlegget også kjent som Djerdap I. Det tar oss ofte 1,5 time å passere dette enorme anlegget som skal sluse oss ca 35 meter ned.

    Jernporten (F, L, M)
  • DAG 5: Ruse, Bulgaria (F, L, M)

    Dagen kan nytes om bord eller i Ruse på egen hånd.

    Mulighet for valgfri utflukt til Veliko Tarnovo og Arbanassi (ikke inkl). Veliko Tarnovo var Bulgarias hovedstad i middelalderen og en spektakulært beliggende by. Arbanassi er et arkitektonisk reservat, kjent for de enorme husene sine som likner små festninger, flere klostre og gamle kirker. Heldagstur inkludert lunsj.

  • DAG 6: Bucuresti – Oltenita, Romania (F, L, M)

    Fri formiddag i Ruse. Skipet seiler den korte strekningen til Giourgu hvor vi går i land på ettermiddagen. Det blir busstur og guidet omvisning i Bucuresti. Byen har en slående kombinasjon av arkitektoniske stiler; ortodokse kirker, herregårder i empirestil og kommunistinspirert arkitektur. Vi får se de viktigste severdighetene, som for eksempel president Ceausescus «Folkets hus» som vi får se fra utsiden - verdens nest største bygning. Det blir også besøk i det berømte landsby-museet som er ganske unikt. Dette er et utendørs museum som gir oss et godt innblikk i både liv og arkitektur fra de ulike områdene av Romania. (museet er stengt på mandager, det vil da bli et annet stopp).
    Om natten seiler vi videre mot Cernavoda/Fetesti.

    Bucuresti – Oltenita, Romania (F, L, M)
  • DAG 7: Cernavoda/Fetesti, Romania (F, L, M)

    Vi ankommer Cernavoda om morgenen, og etter frokost kjører vi en drøy time i buss til Constanta som er den største havnebyen i Romania. Historisk er byen kjent under navnet Tomis og grunnlagt allerede 600 år f.Kr. Her blir det sightseeing og vi besøker Det historiske og arkeologiske museet. Vi spiser lunsj på en lokal restaurant, før vi kjører til Murfatlar, hvor Romanias beste viner produseres og vi får selvfølgelig noen smaksprøver.
    Tilbake på skipet seiler vi videre mot Tulcea.

    Cernavoda/Fetesti, Romania (F, L, M)
  • DAG 8: Tulcea – Donaudelta, Romania (F, L, M)

    Vi seiler mot Tulcea om morgenen. Vi går vi land og fortsetter i mindre båter beregnet for dette området ut i de ulike kanaler og små innsjøer. Vi håper å få se et yrende fugleliv i de små kanalene med alt fra pelikan til ulike trekkfugler. I deltaet finnes mer enn 1200 plantearter, 300 fuglearter og 45 fiskearter i de mange innsjøer og våtmarksområder som finnes her. Den unike biosfæren har gitt Donau delta status på UNESCOs liste og regnes som Europas best bevarte deltaområde.

    Tulcea – Donaudelta, Romania (F, L, M)
  • DAG 9: Oltenita og hjemreise (F)

    Frokost og utsjekk og tidlig avreise til flyplassen i Bucuresti og vi flyr tilbake til Norge.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Tone Mjøberg
    Tone Mjøberg
    Tone Mjøberg
    har jobbet med reiseliv i 25 år, og er kjent som en svært dyktig og entusiastisk reiseleder. Tone er verdensvant, og lever og ånder for kultur og reising. Hun er brennende interessert i all slags historie og liker å dele sin kunnskap. I tillegg er Tone veldig omgjengelig og imøtekommende, og tar godt vare på gruppen også når det ikke er program. Tone sier: «I Aller travel har jeg fått mulighet til å lage turer til områder som jeg kjenner godt. Noen av stedene har jeg bodd selv, og da vet jeg hvor vi skal bo, hvilken restaurant vi skal til, og akkurat hva vi bør spise. Jeg er så glad i mennesker og liker godt å være sosial med hele reisegruppa. Ikke bare når vi er på omvisning, men også rundt måltidene, hvor vi sitter sammen og har gode samtaler og diskusjoner om hva vi har sett i løpet av dagen. Det tror jeg er en viktig del!»

Om flyreisen

Ønsker du tilslutning fra andre byer i Norge er vi behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for pris og muligheter i god tid før avreise (minimum 60 dager før).
I forhold til bagasje og eventuelle forsinkelser/endringer på reisen, er det en fordel å ha gjennomgående flybillett fra avreisested til endelig destinasjon, framfor separate flybilletter.

Alle tider er lokale tider. Vær oppmerksom på at eventuelle endringer på flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Budapest flyplass

Varighet
 
Flyselskap
Varierer, se under hver avgang

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Turen hjem fra Bucuresti flyplass

Varighet
 
Flyselskap
Varierer, se under hver avgang

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Turen til Bucuresti flyplass

Varighet
 
Flyselskap
Spesifiseres senere

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Turen hjem fra Wien flyplass

Varighet
 
Flyselskap
Spesifiseres senere

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Prisen inkluderer:
  • Fly tur/retur Oslo – Budapest/Bucuresti
  • Alle skatter og avgifter
  • Transport tur/retur fra flyplassen til båten
  • Overnatting i utvendig lugar i 8 netter i delt dobbeltlugar
  • Helpensjon (frokostbuffet, 3-retters lunsj og 4-retters middag)
  • Drikkepakke inkludert
  • En «galla-middag», inkl. aperitiff
  • Norsk reiseleder med god lokalkunnskap
Prisen inkluderer ikke:
  • Obligatorisk serviceavgift/tips til besetningen om bord, 9 euro pr.pers/pr.dag
  • Tips guider/sjåfører (anbefalt 2 euro pr.pers/utflukt)
  • Valgfrie utflukter som bestilles og betales om bord
  • Avbestilling- og reiseforsikring

Pris fra kr 22.950,- pr person i dobbeltlugar (hoveddekk)


Tillegg mellomdekk: kr 1 500,- pr person
Tillegg øvre dekk:   kr 2 000,- pr person
Tillegg enkel lugar: kr 6 950,- (hoveddekk)

Begrenset antall av alle lugarer.

Da vi er om bord på et skip kan det forekomme vibrasjoner og støy fra motoren i alle lugarer.

Pass/visum

Norske statsborgere trenger ikke visum på denne reisen. Passet må være gyldig i minst 3 måneder fra hjemreisedato.

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Vi gjør oppmerksom på at det ikke er helsepersonell om bord, og det kan til tider være mange timers reise til nærmeste lege eller sykehus.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen. I noen havner vil man måtte gå gjennom flere andre skip for å komme til land, dette foregår noen ganger opp/ned via soldekk. Landganger kan være bratte å komme opp/ned.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Aller travel forbeholder seg retten til å avvise kunder som etter skjønnet vurdering ikke vil være i stand til å gjennomføre reisen ved egen hjelp. En slik avvisning er uten ansvar for Aller travel.

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris

September 2023

25/9Oslo GardermoenElvecruise på Donau - fra Budapest til Bucuresti9 dagerUtsolgt22 950,-Book på ventelisteMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

  • Hvilke lugarer er støyfrie?

    Da vi er om bord på et skip kan det forekomme vibrasjoner og støy fra motoren i alle lugarer. Det er imidlertid mer støy i de bakerste lugarene. Hvis du lett plages av støy anbefaler vi å ta med «sov-i-ro» til å bruke om nettene. 

  • Er drikke inkludert?

    Om drikke er inkludert eller ikke kan variere fra elvecruise til elvecruise.

    På Donau elvecruise er drikke inkludert i frokosten, men ikke til lunsj og middag. Det kan kjøpes drikkepakker om bord. Reiseleder gir mer informasjon om drikkepakken ved ankomst. 

    På Douro elvecruise gjelder følgende: 
    Til lunsj og middag: Øl, vann og skipets viner.
    Fra baren: Dagens øl, vann og skipets viner, samt kaffe, te, drinker i perioden kl 10- 24

    For øvrige elvecruise se egen spesifikasjon under selve reisen.

  • Kan man nyte medbrakt drikke?

    Medbrakt drikke kan kun nytes på lugaren, men ikke i fellesområdene eller på soldekket.

  • Jeg bruker rullator, passer elvecruise for meg?

    Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen. Selv på bussturer og elvecruise vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter.

    På mange av reisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp i mer enn 5 kilometers gåing. Man må være selvhjulpen og kunne håndtere sin egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.