Skip to main content

Elvecruise i Russland - - fra St. Petersburg til Moskva

Om du har drømt om å oppleve Russland, så er et elvecruise den beste måten å gjøre det på. I løpet av 11 dager kan du være med å seile på elvene Volga, Svir og Neva, og du får møte den russiske landsbygda med sitt vell av kulturskatter og lokale tradisjoner. I hver ende av seilasen har vi god tid til å utforske tsarenes St. Petersburg og hovedstaden Moskva. 

Tone Mjøberg, vår elvecruise-ekspert, er med som reiseleder på denne turen. Tone er formidabel til å ta vare på våre gjester, og hun gleder seg til å vise deg denne delen av verden. Det blir fem stopp langs elvene der du blitt tatt med inn i den russiske kulturens indre. Gled deg til møter med Matrjosjka-dukker, kirker med endeløse løkkupler, klostre og festninger, vodkamuseet i Mandrogi og byen Uglitsj sin Kreml.

Vi besøker flere steder på UNESCOs verdensarvliste:
Historiske sentrum av St. Petersburg
Katarina-palasset i Tsarskoje Selo/Pushkin
Det historiske sentrumet av Jaroslavl
Kristi Forklarelseskirke i Kishi
Kreml og den Røde plass

Høydepunktene dine blir kanskje metropolene St. Petersburg og Moskva. Tidligere Leningrad, nå St. Petersburg var tsarenes hovedsete, og fortsatt fremstår byen som en keiserlig storhet. Bygget på mer enn 42 øyer, har den over 300 barokkbroer og fullt av klassiske landemerker. Vi tar turen inn til byen for å se det berømte Vinterpalasset, Isak-katedralen, Oppstandelseskirken, Peter- og Paul-festningen, samt besøk på et av verdens største kunstmuseer, Eremitasjen. I Moskva ser vi blant annet Vasilij¬katedralen med sine fargerike løkkupler og selvfølgelig Den røde plass.

Vi skal seile med MS Surikov som er et relativt lite skip med enkel, koselig og intim atmosfære ombord. Her får vi servert daglig helpensjon og et eller annet foredrag på kveldstid. Dette elvecruiset er både spennende og behagelig, i form av at landskapet forandrer seg utenfor og vi stopper på nye steder hver dag. Vi skal gjennom kanaler, flere sluser og to av Europas største innsjøer, Lagoda og Onega. 

Velkommen ombord!

Informasjon
Pris inkluderer:
  • Fly Oslo-St. Petersburg//Moskva-Oslo
  • Alle skatter og avgifter
  • Transport tur/retur fra flyplassen til skipet
  • Overnatting i lugar på hoveddekk
  • Helpensjon om bord på skipet (drikke til lunsj og middag ikke inkl)
  • Utflukter iht til program
  • Engelsktalende lokalguider
  • Norsk reiseleder med lokalkunnskap
Ikke inkludert:
  • Visum til Russland
  • Reise- og avbestillingsforsikring
  • Tips til besetningen om bord (ca 7 euro pr gjest pr dag)
  • Tips til lokale guider og sjåfører underveis (ca 1-2 euro pr person)
  • Valgfrie utflukter
  • Drikke til maten (unntatt frokost)

Slik bor du

MS Vassiliy Surikov, oppkalt etter en berømt russisk maler, er med sin lengde på 110 m et relativt lite skip og har plass til 150 passasjerer. Skipet er bygget i Østerrike i 1975, og tilbyr en koselig og intim atmosfære om bord. Skipet har enkel standard, er utstyrt med moderne navigasjonsfasiliteter og ble totalrenovert i 2007. Generelt har de fleste elvebåter i Russland lavere standard enn i Vest-Europa.

Fellesområdene har resepsjon, restaurant, to barer, et konferanserom og et soldekk med solsenger og bord. Det er også en suvenirbutikk om bord. På soldekket er det bord, stoler og solsenger. Det er underholdning om bord; dans, foredrag etc.

Skipet har 86 relativt små lugarer (standardlugarer er ca 10 m²) fordelt på to dekk; hoveddekk og øvre dekk. Alle lugarene er utvendige, med store panoramavinduer som kan åpnes. Alle lugarene er utstyrt med klimaanlegg, flatskjerm-TV, innebygd garderobeskap, kjøleskap, hårtørker, privat bad med dusj og toalett. Det er 220 V stikkontakter.

MS VASSILIY SURIKOV *** (russisk standard)

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: AVREISE/ANKOMST ST. PETERSBURG (M)

    Vi flyr til Russland med Finnair fra Gardermoen med en mellomlanding og flybytte underveis. Fra flyplassen er det busstransport til skipet, som venter i havnen utenfor sentrum. Innsjekking og siden middag. De to første nettene ligger skipet ved kai i St. Petersburg.

  • DAG 2: ST. PETERSBURG (F, L, M)

    St. Petersburg ble grunnlagt i 1703 av tsar Peter den store som hans ansikt mot Europa. Byen ligger ved utløpet av Neva-elven fordelt på over 40 øyer ved Finskebukten. St. Petersburg eller Leningrad som byen en gang het, består av et nett av kanaler, brede avenyer, mange flotte parker og praktfull arkitektur. Peter den store reiste selv til Amsterdam for å lære seg å bygge kanaler, byen ble senere kalt for Russlands Amsterdam. Byen var landets hovedstad fra 1712 til 1918, i dag landets nest største by med ca 5 milli-oner innbyggere.
    Vi skal oppleve byen på en heldags bytur med buss. Vi kommer til å få se Isak-katedralen, Oppstandelseskirken, Peter- og Paul-festningen for å nevne noe. Videre så blir det besøk på det som regnes som et av verdens aller største kunstmuseer, Eremitasjen. Dette enorme museet strekker seg over mange bygninger, deriblant det berømte Vinterpalasset som var hjem til de seks siste tsarene. Tsar familien var svært opptatt av å samle kunst og her finner vi arbeider av blant annet Leonardo da Vinci, Rembrandt, Rubens, Michelangelo, Picasso og Matisse. Lunsj denne dagen er på restaurant i byen.
    Om kvelden tilbys det valgfrie utflukter.

    ST. PETERSBURG (F, L, M)
  • DAG 3: ST. PETERSBURG (F, L, M)

    I dag er det mulighet til å oppleve byen på egen hånd.
    Alternativt kan du bli med på en valgfri utflukt til Pusjkin. Palasset med det verdenskjente Rav-rommet var sommerpalass for Katarina I, Elisabeth og Katarina II. Palasset er utrolig vakkert og bygget i barokk stil. Rav-panelene ble stjålet av tyskerne under 2. verdenskrig, det er fortsatt et mysterium hvor de finnes. I dag er det rekonstruert og utrolig vakkert å se. Palasset er på UNESCOs verdensarvliste. Utflukten inkluderer også besøk i parken til det berømte Peterhof som ble den offisielle sommer residensen til tsarene. Anlegget er også på UNESCOs verdensarvliste. Sommerpalasset ligger vakkert til nede ved vannet ved Finske-bukten og blir ofte kalt for Russlands Versailles. Her er det praktfulle fontener med springvann, flott landskapsarkitektur og mye morsomt å se.

    Valgfri utflukt: Pusjkin, kr 800,- pr pers (med forbehold om nok påmeldte)
    Vi besøker det svært vakre Katarina-palasset med det berømte rav-rommet.
    Utflukten inkluderer også et besøk i den imponerende nedre delen av parken til Peterhof slott, kalt Russlands Versailles. Palasset ligger svært vakkert til og en vandretur i parken er en opplevelse.
    Denne må forhåndsbestilles (senest 60 dager før avreise).

    Om ettermiddagen starter seilasen og selve cruiset begynner. Vi blir invitert til velkomst-cocktail av kapteinen, videre blir det middag og musikk i baren.

    ST. PETERSBURG (F, L, M)
  • DAG 4: MANDROGI (F, L, M)

    Vi seiler på elven Svir mellom Europas to største innsjøer, Ladoga og Onega. På formiddagen legger vi til kai i en liten landsby ved navn Mandrogi. Stedet er som et stort utendørsmuseum hvor vi spaserer på egen hånd. Her ser vi tradisjonelle hus, og kan besøke det lille vodkamuseet og verkstedet hvor det lages tradisjonelt russisk håndverk. Her kan du kjøpe håndlagde suvenirer som keramikk, treskjæringer og matrjosjka-dukker. Om været tillater det så får vi servert piknik-lunsj i land før seilasen fortsetter mot Onega-sjøen.

    MANDROGI (F, L, M)
  • DAG 5: KISHI (F, L, M)

    Vi besøker den liIle øya Kishi med sine gamle trehus, kirker og vindmøller. Øya ligger nord i Onega-sjøen og er kjent for den imponerende Kristi Forklarelseskirke med 22 løkformede kupler, kirken finnes på UNESCOs verdensarvliste. Kirken er bygget på begynnelsen av 1700-tallet uten en eneste spiker og er helt spesiell og svært vakker. Skipet seiler videre og vi nyter en avslappende ettermiddag om bord. Du kan høre på foredrag eller delta på ulike aktiviteter som arrangeres.

    KISHI (F, L, M)
  • DAG 6: GORITSY (F, L, M)

    Vi seiler videre på Volga-Østersjøkanalen som er et nett av kanaler, sluser og elver som gjør det mulig å seile fra Østersjøen til Volga via Svir.
    Det blir stopp ved Goritsy, som ligger omtrent halvveis mellom St. Petersburg og Moskva. Goritsy er utgangspunkt for en valgfri tur inn i landet til den lille byen Kirillov hvor vi besøker Kirillov-Belozersky klosteret. På havnen er det et vell av salgsboder som selger alt fra pels, strikkeplagg, matvarer og all slags suvernirer. Her er det mulig å vandre for de som ikke velger klostertur. Seilasen fortsetter på Volga mens du kan slappe av om bord.

    GORITSY (F, L, M)
  • DAG 7: JAROSLAVL (F, L, M)

    Jaroslavl ble grunnlagt i 1010 av fyrst Jaroslav I som også ble kalt Jaroslav den vise. Byen ble etter hvert et viktig handelssenter og havneby langs elven, i dag over 600 000 innbyggere. Jaroslavs datter Elisabeth ble giftet bort til den norske kongen Harald III (Hardråde) som var halvbror til Olav den Hellige. Bykjernen ble i 2005 oppført på UNESCOs verdensarvliste. Jaroslavl er én av kulturbyene i Den gylne ring – utvalgte middelalderbyer beliggende nord og nordvest for Moskva. Byene er alle historiske byer med arkitektoniske skatter i form av kirker, klostre og festninger fra det 12. til det 18. århundre. Vi opplever byen med buss og fortsetter til fots, vi ser blant annet St. Elias-kirken og et kloster.

  • DAG 8: UGLITSJ (F, L, M)

    I dag blir det stopp ved pittoreske Uglitsj som ligger på Volgas bredder. Byen ble grunnlagt i 1148 og er best kjent for et mørkt kapittel i Russlands historie. Ivan den grusommes sønn, tsarevitsj Dimitrij, ble drept i Uglitsj da han og hans mor ble forvist til Uglitsj i 1591. Den røde Dimitrij-kirken, også kalt Blodskirken, er reist til minne om hendelsen. Vi ser både Blodskirken og byens Kreml. Om kvelden er det «kapteinens middag» hvor det er vanlig å pynte seg.

    UGLITSJ (F, L, M)
  • DAG 9: MOSKVA (F, L, M)

    Seilasen fortsetter på den 125 kilometer lange Moskvakanalen, som ble gravd ut av Stalins straffanger fra 1932 til 1937. Ved lunsjtid legger skipet til kai i Moskva. Russlands hovedstad fra 1918 ble grunnlagt på 1100-tallet, og i dag bor det rundt 12 millioner mennesker her. Etter ankomst skal vi på byrundtur med buss for å oppleve hovedstaden. Vi ser Vasilij¬katedralen med sine fargerike løkkupler, Den røde plass, GUM varehuset og andre kjente landemerker. Det er mulighet til å være med på ulike valgfrie utflukter om kvelden, for eksempel sirkus som Russland er berømt for (om de har forestilling denne dagen), Metro-tur i den berømte metroen, eller busstur gjennom den vakkert opplyste byen. Metro-stasjonene er ofte kalt verdens vakreste der vi finner skulpturer og vakre malerier.

    MOSKVA (F, L, M)
  • DAG 10: MOSKVA (F, L, M)

    I dag skal vi besøke Kreml-festningen, Moskvas berømte borg som omkranses av en 20 meter høy mur som er forsterket med 19 tårn. Innenfor murene ligger flere palasser og katedraler. Dette er stedet hvor verdens største land bli styrt, vi ser også presidentboligen, den berømte klokken og mye mer.
    Det er mulighet for en valgfri utflukt til The Armory Museum (Tsarenes rustningskammer), også kalt skattkammeret. For de som ikke bestiller den valgfrie utflukten blir det retur om bord.

    Valgfri utflukt: The Armory Museum, pris kr 620,- pr pers (med forbehold om nok påmeldte)
    I skattkammeret finner vi alt fra de berømte Faberge-eggene til de vakreste og mest overdådige juveler. Her er fantastiske kjoler benyttet i kroningsseremonier og brudekjoler, juvelbesatte våpen, gulldekorerte vogner, porselen og serviser og mye annet vakkert fra tsar-tiden. Her er gaver fra Europas kongehus med skatter som de ønsket å imponere tsar-familien med.
    Denne må forhåndsbestilles (senest 60 dager før avreise)
    Det er mulighet for en valgfri utflukt til The Armory Museum, skattkammeret.

    Valgfri utflukt: The Armory Museum, pris kr 620,- pr pers (med forbehold om nok påmeldte)
    I skattkammeret finner vi alt fra de berømte Faberge-eggene til juveler, kjoler, våpen og annet vakkert fra tsar-tiden.
    Denne må forhåndsbestilles (senest 60 dager før avreise)

    MOSKVA (F, L, M)
  • DAG 11: HJEMREISE (F)

    Etter frokost tar vi farvel med skipet. Transport til flyplassen og fly tilbake til Oslo.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Tone Mjøberg
    Tone Mjøberg

    Tone Mjøberg har jobbet med reiseliv i 25 år, og er kjent som en svært dyktig og entusiastisk reiseleder. Tone er verdensvant, og lever og ånder for kultur og reising. Hun er brennende interessert i all slags historie og liker å dele sin kunnskap. I tillegg er Tone veldig omgjengelig og imøtekommende, og tar godt vare på gruppen også når det ikke er program. Tone sier: «I Aller Travel har jeg fått mulighet til å lage turer til områder som jeg kjenner godt. Noen av stedene har jeg bodd selv, og da vet jeg hvor vi skal bo, hvilken restaurant vi skal til, og akkurat hva vi bør spise. Jeg er så glad i mennesker og liker godt å være sosial med hele reisegruppa. Ikke bare når vi er på omvisning, men også rundt måltidene, hvor vi sitter sammen og har gode samtaler og diskusjoner om hva vi har sett i løpet av dagen. Det tror jeg er en viktig del!»

Tillegg 

Tillegg for øvre dekk:  kr. 1 000,- pr person (dobbeltlugar)

Tillegg for dobbel lugar til 1 person: kr 7 900,- (hoveddekk)

Valgfrie utflukter

Valgfri utflukt til Pusjkin og Armory museum må forhåndsbestilles (senest 60 dager før avreise). De øvrige valgfrie utfluktene som vil tilbys kan kun bestilles om bord og betales kontant.

Visum til Russland

Alle nordiske statsborgere må ha visum til Russland, og dette må ordnes før avreise. Passet må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato og ha minst 2 motstående, ubrukte sider. Ødelagte eller bøyde pass aksepteres ikke. Det gjøres oppmerksom på at innreisebestemmelser kan endre seg. Aller travel har ikke ansvar dersom innreisebestemmelser eller krav til visum endres på kort varsel. Det er den reisendes eget ansvar å påse at reisedokument er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land.

Visum til Russland søkes ikke direkte hos den russiske ambassaden, men via TASS (Visumsenteret) For deres visumtjenester gå inn på https://tass-norway.no/

Hvis man ønsker hjelp til å søke visum kan man benytte seg av et visumbyrå, vi anbefaler Visumexpert

Verdt å vite

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Finnair kan dessverre ikke tilby tilslutningsbilletter i Norge. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider og eventuelle endringer av flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til St. Petersburg flyplass

Varighet
ca. 3 timer*
Flyselskap
Finnair

*Inkluderer mellomlanding i Helsinki på ca. 45 minutter.

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Turen hjem fra Moskva flyplass

Varighet
ca. 4 timer
Flyselskap
Finnair

*Inkluderer mellomlanding i Helsinki på ca. 45 minutter.

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Temperatur og vær

  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
St. Petersburg -1 / -6 0 / -5 2 / -3 8 / 2 16 / 8 19 / 12 24 / 16 22 / 15 16 / 12 8 / 5 4 / 2 2 / -2
Moskva -1 / -8 0 / -8 2 / -3 11 / 5 20 / 12 23 / 14 27 / 17 26 / 17 18 / 13 8 / 5 3 / 1 1 / -4

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris

Juli 2020

20/7Oslo GardermoenElvecruise i RusslandMer enn 818 750,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

    Vi får mange spørsmål om det nye koronaviruset og hvordan det påvirker våre reiser. Vi forstår godt at dere er bekymret og dette er en vanskelig situasjon for både reisende og oss som operatør.

    Utenriksdepartementet utsteder reiseråd basert på en samlet vurdering av situasjonen for reisende. Aller travel har selv ingen ekspertise i helsemessige eller sikkerhetspolitiske spørsmål, og vi forholder oss derfor alltid til UDs reiseråd og pakkereiseloven. Så lenge det ikke frarådes å reise til et spesifikt reisemål gjennomføres alle reiser som vanlig, og vanlige avbestillings- og endringsregler gjelder. Skulle din reise bli påvirket hører du fra oss. 

    Per i dag er det kun utstedt reiseråd for Kina. Det er rapportert om lokal spredning i flere andre land, men UD fraråder ikke reiser til disse områdene. 

    Uansett om UD fraråder eller ikke, må reisende selv ta beslutningen om en eventuell reise. Vi anbefaler alle å følge med på UDs reiseinformasjon og informasjon fra folkehelsemyndighetene;

    UDs reiseinformasjon: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/
    Folkehelseinstituttet: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/

    Hvis noe skulle oppstå underveis på reisen står vi parat med et solid beredskapsgruppe, og vi har tett kontakt med både reiseledere, flyselskap og våre leverandører på destinasjonen. 

    Koronaviruset smitter på samme måte som en vanlig forkjølelse eller influensa. Som ved alle infeksjoner er god håndvask med såpe og vann et viktig forebyggende tiltak, både på reisen og for å avgrense videre smitte. Reisende som tilhører risikogrupper bør ifølge folkehelseinstituttet vaksinere seg mot sesonginfluensa innen 14 dager før avreise, da det for tiden også er utbrudd av sesonginfluensa i flere land. Alkoholbasert hånddesinfeksjon kan være et alternativ hvis ikke håndvaskmuligheter er tilgjengelig. 

    Skulle noe være uklart må dere bare ta kontakt, ellers håper og tror vi at dere får flotte reiser uten å måtte tenke for mye på smittefare.

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.