Skip to main content

Nordvestlandet - med Geiranger, Ålesund og Atlanterhavsveien

Få med deg noen av de flotteste reiseopplevelsene i Sør-Norge på en og samme tur. Det er disse opplevelsene mange utenlandske turister drømmer om å få oppleve én gang i livet. Vi har de så nær oss at vi nesten ikke tenker over at de er der.

I en komfortabel og miljøvennlig buss sitter du høyt med perfekt utsikt over fjorder, fjell og skiftende landskap. Første stopp er Geiranger. Herfra tar vi sjøveien til Hellesylt og underveis kan vi se flotte fossefall som De syv søstre og Brudesløret. Vi besøker «jugendbyen» Ålesund og «rosebyen» Molde. Turen går videre på den fantastiske Atlanterhavsveien på Nordmøre, før vi kjører sørover igjen og over Dovrefjell, Rondane og Østerdalen.

Vi bor på gode hotell og vår dyktige reiseleder gjør dette til en behagelig og sosial reise gjennom et lite stykke, vakkert Norge. Dette er en tur med noen av de flotteste naturopplevelsene du kan tenke deg, med både vakre daler, fantastiske fjorder, sjarmerende byer, storhavets varierende luner og fjellets skjønne farger.

Gled deg til
  • Fantastisk natur
  • En flott båttur i Geirangerfjorden
  • Geiranger med Ørnesvingen
  • Atlanterhavsveien
  • Overnatting på flotte Savalen fjellhotell & Spa

Slik bor du

  • Hotel Union Geiranger

    Dette hotellet ligger flott til med utsikt over UNESCO-vernede Geirangerfjorden. Hotellet har 2 restauranter og en hyggelig lobby-bar. Hotellet har også en SPAavdeling med innendørs- og utendørs basseng, badstue og boblebad. Alle rommene har eget bad, TV, minibar, kaffe/tekoker og gratis wi-fi.

  • Scandic Parken Ålesund

    Scandic Parken ligger i Ålesund sentrum, og tilbyr gratis Wi-Fi, en populær frokostbuffé samt rom med kabel-TV og minibar. Du finner Byparken 50 meter unna. Flesteparten av rommene på Scandic Parken tilbyr utsikt over Ålesund og de nærliggende øyene.

  • Scandic Alexandra Molde (gjelder juni-avgangen)

    Scandic Alexandra Molde har 165 rom og ligger sentralt ved havnen. Alle rommene har TV, skrivebord og stol, bad med dusj, hårføner og gratis wi-fi.

  • Scandic Seilet Molde (gjelder augustavgangen)

    Scandic Seilet ligger rett ved Romsdalsfjorden og bare 250 m fra Molde sentrum. Bjørnsonhuset ligger i tilknytning til hotellet, og Moldebadet er rett ved siden av. Frokostrestauranten i 2. etasje har fantastisk utsikt og tilbyr en rikholdig frokost. Gratis wi-fi er tilgjengelig på alle rom og fellesområder.

  • Scandic Kristiansund (gjelder juni-avgangen)

    Scandic Kristiansund ligger sentralt ved havnen i Kristiansund, og har gratis Wi-Fi og en privat brygge. Med Sundbåt-fergen kan du besøke de 5 øyene i byen.
    De fleste av de elegant innredede rommene gir utsikt over sjøen og sjansen til å se hurtigruta som seiler inn i sundet.

  • Thon hotel Kristiansund (gjelder augustavgangen)

    Thon Kristiansund ligger idyllisk til, helt i sjøkanten på øya Innlandet, med flott utsikt over sundet til Kristiansund sentrum. I nærområdet er historiske bygninger, serveringssteder og gallerier. Hotellet har en restaurant og gratis wi-fi.

  • Savalen Fjellhotel & SPA

    Savalen Fjellhotell & Spa ligger på Tynset, og tilbyr innkvartering med restaurant, treningssenter, bar og gjestestue. Overnattingsstedet tilbyr salg av heiskort, hage og terrasse, og skiløypene ligger rett utenfor døren. Overnattingsstedet tilbyr også innendørsbasseng, døgnåpen resepsjon og gratis WiFi overalt.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag

  • DAG 1: Oslo – Otta – Grotli - Geiranger (L, M)

    Avreise fra Oslo Bussterminal kl. 08.00 hvor du går om bord i turistbussen og møter reiseleder Elbjørg Haugsdal. Det er mulig å gå om bord både på Jessheim, Gardermoen og Hamar.

    Turen går langs Mjøsa og passerer Lillehammer, Øyer og fortsetter gjennom Gudbrandsdalen hvor vi kan se mange av de gamle særegne gårdene oppe i dalsiden. Vi stopper underveis både for benstrekk og noen har sikkert lyst på å kjøpe en kaffekopp og en rømmevaffel.
    På Otta tar vi av fra E6 og fortsetter oppover Ottadalen forbi Vågåmo til Lom hvor det serveres lunsj. Deretter går turen videre nordvest gjennom et vakkert landskap innrammet av høye fjell og innsjøer knyttet sammen av buktene elver i dalbunnen. Vi passerer Bismo, Pollfoss og Grotli før vi ut på ettermiddagen nærmer oss Geiranger. Siste del av turen går på en vei med serpentinsvinger med utsikt over Geiranger og Geirangerfjorden. Her passer vi på å ta noen bilder før vi kommer ned til sentrum og sjekker inn på hotellet hvor det serveres middag.

    Oslo – Otta – Grotli - Geiranger (L, M)
  • DAG 2: Geiranger – Ålesund (F, M)

    Etter en god frokost så er reiseleder klar for å ta alle med på en liten spasertur i Geiranger, før vi setter oss på bussen og kjører opp den spektakulære Ørnefjellsvegen og opp til utsiktspunktet i Ørnesvingen. Her får du en uforglemmelig utsikt over Geirangerfjorden. Turen går tilbake til Geiranger. Her blir det litt tid på egen hånd før vi går om bord i fergen som tar oss gjennom Geirangerfjorden til Hellesylt Dette blir en opplevelsesrik tur mens båten kjører mellom stupbratte fjellsider med småbrukene som klamrer seg fast i fjellsiden og bekkene som stuper utover fjellsiden. En helt spesiell opplevelse. Deretter kjører bussen oss videre til Ålesund og til hotellet hvor vi sjekker inn og spiser middag.

    Geiranger – Ålesund (F, M)
  • DAG 3: Ålesund – Molde (F, M)

    Etter frokost skal vi bli litt bedre kjent med «jugendbyen» og en dramatisk historie med «svartedauen» og bybrann. Selvfølgelig tar vi oss en tur opp på byfjellet Aksla og nyter utsikten over byen. Deretter setter vi kursen mot «Rosenes by» Molde. Vi kjører fra Ålesund via Sjøholt og Vestnes til Molde. Vi tar ferge fra Vestnes til Molde. Når vi ankommer Molde får vi en liten sightseeing i byen før vi sjekker inn på hotellet. Det blir litt tid på egenhånd før middag på hotellet.

    Ålesund – Molde (F, M)
  • DAG 4: Molde – Atlanterhavsveien – Kristiansund (F, L, M)

    Dagen starter med frokost før vi møter reiseleder Elbjørg og bussen som skal ta dere med på en ny spektakulær opplevelse ut mot storhavet. Vi kjører ut mot Bud hvor vi stopper på Restauranten Bryggjen, hvor vi serveres en nydelig fiskesuppe til lunsj. Deretter går turen mot Hustad – hvor vi ser utover den beryktede Hustadvika – hvor som de fleste sikkert husker - utspilte seg et drama med et cruise skip som fikk motorstopp i storm.
    Deretter fortsetter vi mot et annet av høydepunktene på turen, nemlig Atlanterhavsveien. Et 8,3km langt stykke av nasjonal turistvei på Nord-Møre. På ettermiddagen ankommer vi Kristiansund, hvor vi sjekker inn på hotellet. Litt tid til egen disposisjon før vi spiser felles middag på hotellet.

    Molde – Atlanterhavsveien – Kristiansund (F, L, M)
  • Dag 5: Kristiansund – Sunndalsøra – Hjerkinn – Alvdal (F, M)

    I dag går turen østover. Etter frokost forlater vi Kristiansund og «Storhavet», setter kursen mot industribygda Sunndalsøra, hvor Hydro Aluminium produserer store mengder aluminium til eksport. Turen går videre mot Oppdal hvor vi fortsetter oppover Drivdalen mot Hjerkinn. Deretter går turen gjennom Folldal og ned i Østerdalen hvor vi skal overnatte på Savalen. Middag på hotellet.

    Kristiansund – Sunndalsøra – Hjerkinn – Alvdal (F, M)
  • Dag 6: Savalen – Oslo (F)

    Etter turens siste frokost, setter vi kursen sørover. Turen går nedover Østerdalen gjennom et rolig og vakkert terreng med store innslag av furuskog. Vi gjør et stopp ved Jutulhogget og får høre litt om historie og sagn.
    Turen fortsetter forbi Koppang og Rena til Elverum hvor vi stopper for benstrekk og en kaffekopp på egenhånd. Vi kjører via Hamar, Gardermoen og Jessheim (eventuelt avstigende gjester), før vi ankommer Oslo bussterminal på ettermiddagen.

    Savalen – Oslo (F)

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Elbjørg Haugsdal
    Elbjørg Haugsdal

    Elbjørg Haugsdal
    har alltid jobbet innen reiseliv, og har lang erfaring fra ulike områder i bransjen og innenfor reiseledelse. De siste årene har hun kun jobbet som reiseleder, og stortrives med det! Hun er med på alt fra rundreiser, elvecruise, vandringer og aktive turer til temareiser og opera- og musikkreiser. Hennes spesialområde er Russland og resten av Europa, men hun er også på reisefot ellers i den store verden. Elbjørg er opptatt av god service og tar rollen som reiseleder seriøst. Hun er flink til å «se hver og en i gruppen», og passer på at gjestene får innfridd sine forventninger.

Prisen inkluderer:
  • 6 dager transport i moderne turistbuss
  • 5 overnattinger på hotell inkludert frokost og middag
  • 2 lunsjer (Lom og Bud)
  • Fergetur i Geiranger
  • Atlanterhavsveien
  • Fergetransport
  • Sightseeingprogram som beskrevet
  • Norsk reiseleder

    Tillegg enkeltrom (begrenset antall)

    kr. 2 890,- 

    Verdt å vite

    • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
    • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
    • Spesielle behov på turen må opplyses om ved påmelding.

    Avganger & bestilling

    DatoAvreisestedReisemålVarighetLedige plasserFra pris

    Juni 2023

    24/6Oslo BussterminalNordvestlandet6 dagerLedige plasser12 990,-BestillMer informasjon

    August 2023

    1/8Oslo BussterminalNordvestlandet6 dagerLedige plasser13 990,-BestillMer informasjon

    Ofte stilte spørsmål

    Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

    • Koronavirus og reise

    • Hvem er Aller Travel?

      Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne, stort sett over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

    • Hvem reiser med Aller travel?

      Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

    • Nyhetsbrev fra Aller travel

      Ønsker du å få beskjeden om nye reiser før alle andre? Meld deg på vårt nyhetsbrev, mange reiser blir fort utsolgt. 

      Følg lenken, og meld deg på vårt nyhetsbrev: /bestill-nyhetsbrev

       

    • Er prisene på reiser per person?

      Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

    • Er det mulig å bestille enkeltrom?

      På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

    • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

      Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

      Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

    • Kan en reise bli kansellert?

      Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

    • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

      Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

    • Antall deltakere på hver reise?

      Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

    • Er det reiseleder med på turen?

      På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

      Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

    • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

      Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. Ta kontakt med oss for priser og muligheter.
      Tilslutning må bestilles senest 2 måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår.

      Fordelen med å bestille tilslutninger gjennom Aller travel er at billetter er gjennomgående og du kan således sjekke inn bagasje hele veien, både på utreise og retur.* Noen unntak (spesifike destinasjoner).

      Ordner du tilslutning selv er dette på eget ansvar. Vi anbefaler alltid at man kjøper endringsbare billetter og har god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. Har du bestilt tilslutningsbilletter selv, er det viktig at du sjekker bagasjeregler for denne flyvningen. Dersom du har bestilt tilslutning via Aller travel, kan du ta med deg like mye bagasje på både innenlands- og utenlandsflyvningen.

      *Grunnet korona kan det nå være avvik fra normalen. Selv med gjennomgående flybilletter kan det være nødvendig å hente ut bagasje i Oslo, og sjekke inn denne på nytt. Du er selv ansvarlig for å sjekke ved første innsjekk om bagasje blir sendt hele veien til endelig destinasjon. Dette gjelder både utreise og retur.

    • Hvordan bestiller jeg min reise?

      Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-15.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
       
      Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

    • Hvordan betaler jeg reisen?

      Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
      Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

      Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

    • Hvordan er avbestillingsreglene?

      Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

      - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
      - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
      - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

      Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

    • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

      Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

    • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

      Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

      Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
      Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 23 32 70 00
      Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

    • Flytider og endringer

      Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

      Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

      Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

    • Hva slags hotell skal vi bo på?

      Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
      På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

      En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

    • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

      Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

    • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

      Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
      Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

    • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

      Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

    • Kan jeg reservere sete på flyet?

      Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

    • Må jeg reise med pass?

      Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

      Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

      Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

      Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

    • Kreves det visum for min reise?

      Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

      Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

      Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

      Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

      Visum for Kina og USA – se respektive land

    • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

      På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

      Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

    • Håndbagasje?

      Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
      For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
      Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
      SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
      Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
      Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

      For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

    • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

      Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
      All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
      Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

      For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
      https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

      Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

    • Spesialbagasje?

      Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

    • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

      Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

    • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

      Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

    • Bør jeg vaksineres før reisen?

      Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

    • Vær og klima

      Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

      Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

    • Blir det servert mat om bord på flyet?

      Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

    • Bør jeg ha med kontanter på turen?

      Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
      Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

    • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

      Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
      Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
      Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

    • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

      Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
      Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

    • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

      Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
      Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
      Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
       

      Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

    • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

      2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
      Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

      Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
       

    • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

      Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

    • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

      Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
      Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
      Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
      Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

    • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

      Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
      Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 15.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
      Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.