Skip to main content

Langtidsferie Albufeira - Det gode liv

Vårt langtidsopphold i Albufeira ved Algarve-kysten i Portugal passer for deg som ønsker et trivelig opphold i store og lyse leiligheter. Her kan du nyte et grønt og frodig uteområde og mange hyggelige fellesaktiviteter.

Resortet "Vila Petra" ligger sentralt i en rolig del av Albufeira, med kort vei til «The Strip» - som er hovedgaten for restauranter og barer. Vinterstid fra midten av november til midten av mars holder en del av restaurantene stengt. Butikker og kjøpesentre holder åpent hele året.

På Det Gode Liv langtidsferie får du trygge dager med innhold, aktivitet og mening – i sol, lys og varme. Hver dag kan du delta på våre sosiale samlinger, bli underholdt, bli beriket og få nye venner. Våre norske voksne verter er «limet» i vårt unike langtidsferiekonsept. De ser og tilrettelegger for blant annet utflukter, vaffelstunder, fellesmiddager, turgåing, kurs, quiz, bingo, foredrag etc. Vårt allsidige ukeprogram gir deg valgmuligheter og frihet. Les mer under «Verter, aktiviteter og utflukter». 

For oss er det aller viktigste at du blir sett og trives. Derfor har alle våre steder eget fellesrom og et lite bibliotek med norske bøker, som bidrar til nærhet og kos, også om du er alene. Vi tar deg på alvor – det vil du merke.

Høydepunkter
  • Store, lyse leiligheter
  • Godt utrustede leiligheter
  • Innendørs svømmebasseng
  • Hyggelig fellesrom
  • Underholdning med dansemuligheter i baren flere kvelder i uken
  • Flotte utfluktsmål
  • Flott beliggenhet på Algarvekysten
Informasjon
Grunnprisen inkluderer følgende:
  • Fly Oslo til Faro t/r inkl. alle skatter og avgifter
  • Innsjekket bagasje 2 x 20 kg per person
  • Transport flyplass-resort t/r
  • Leilighet i valgt kategori
  • Vertskap
  • Ulike tilbud om aktiviteter under oppholdet
Grunnprisen inkluderer ikke:
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Øvrige måltider
  • Tilslutningsfly fra andre byer

Slik bor du

Leilighetene er romslige, lyse og har oppholdsrom, separat kjøkken og soverom, bad og balkong. Noen av leilighetene har bassengutsikt mot tillegg i prisen. Kjøkkenet er godt utstyrt med komfyr, mikrobølgeovn, brødrister, vannkoker, kaffetrakter og kjøleskap. Oppholdsrom/stue har sittemøbler, sovesofa, TV og spiseplass. Badet har badekar med dusj. Soverommene har store senger, leselys og små nattbord.
Leilighetene rengjøres lett fem ganger i uken. Håndklær skiftes to ganger og sengetøy en gang i uken. Kjøkkeninventar vaskes ikke.

Resortet har et lekkert og frodig uteområde med utendørs svømmebasseng (ikke oppvarmet) samt solstoler rundt bassenget. Det finnes også et innendørsbasseng til fri benyttelse.

Ingen måltider er inkludert, men man kan kjøpe frokostbuffé. Dette bestilles og betales direkte til resepsjonen.

Vi har et eget stort og hyggelig fellesrom på bakkeplan i hotellet. Her er våre verter tilgjengelige alle hverdager. Vi arrangerer ulike sosiale aktiviteter som for eksempel quiz, foredrag, bingo, kreativt hjørne, vaffelsteking, underholdning etc. Disse arrangementene foregår i vårt fellesrom. Her finner du også vårt lille bibliotek med et utvalg av norske bøker og noen blader og magasiner.
 
På hotellet finner du to restauranter som ofte blir benyttet av våre gjester. Frokostrestauranten serverer frokost. Lunsjrestauranten holdes åpen på dagtid slik at gjester som oppholder seg i basseng- og uteområdet kan kjøpe lunsj, forfriskninger, is og snacks.

Wifi er inkludert i prisen for våre gjester, men merk at du vil ikke oppleve samme kvalitet som du har hjemme. Wifi tilgangen er av middels kvalitet. Dvs. du kan lese avisen og sende/motta mail, men du vil ikke kunne se en film da tilkoblingen har begrenset hastighet. TV-kanalene sendes via satellitt og kan være ustabile, og tilgangen er av middels kvalitet. 

Det er ingen vaskemaskin i leilighetene i Albufeira. Det finnes imidlertid et myntvaskeri med stor kapasitet på hotellet som kan benyttes.

Det er mulig for våre reisende å ta imot gjester på vårt resort i Albufeira. I stuedelen finnes det en sovesofa hvor gjesten kan sove. Pris EUR 100,- per påbegynt uke, maks 1 person i 2 uker. Merk at hver påbegynt uke teller som full uke.  Barn under 12 år gratis. Gi beskjed god tid i forkant og betal til verten på stedet.

 Fasiliteter hotell

3-5 etasjer, 141 leiligheter

Heis

Tennisbane, squashbane og treningsrom mot kostnad

Innendørsbasseng

Hotellrestaurant

Utendørsbasseng  (ikke oppvarmet)

Myntvaskeri
(ca kr 40 for vask/kr 40 for tørk)

Spa-avd, behandlinger koster ekstra

 

Fasiliteter leilighet

Kokeplater

Kjøleskap

Brødrister

Kaffetrakter

Dusj med badekar

Aircondition (varme og kjøling)

Safe mot kostnad 

Kjøkkenutstyr (middels)

Vannkoker

Hårføner

Lett dyne

Wi-fi
(middels kvalitet)

TV m/norsk kanal (ustabil kvalitet)

Nærmiljøet

Apotek
3 min
Bank
7 min
Flyplass
40 min
Lokalbuss
7 min
Matbutikk
10 min
Minimarked (på hotellet)
0 min
Minibank
4 min
Restauranter
4 min
Albufeira sentrum
40 min
Storby, Faro
40 min
Strand
20 min

 

Under vinterhalvåret finner du roen i Albufeira. Tempoet er lavere og turistene færre. Albufeira er et perfekt utgangspunkt for å utforske andre deler av Portugal, som Lisboa og Estoril.

Algarves største by, Faro er også et hyggelig bekjentskap. Byen har en sjarmerende gamleby, et universitet, havn, jernbanestasjon og marina.  Store deler av den gamle bydelen har bilfrie og koselige smågater med et yrende folkeliv. Her ligger spennende butikker, små kafeer og gode restauranter side om side. Ønsker du flere shoppingalternativer så ligger blant annet shoppingsenteret Jumbo rett på utsiden av bykjernen.

Litt vest for selve båthavnen kan du bli med på båtturer ut til de nærliggende strendene som ligger i naturskjønne områder langs kysten. En annet alternativ er å bli med en av småbåtene ut i de vakre våtmarksområdene.

Langs Algarvekysten finner du mange finnes det mange små tettsteder og byer som du lett kan ta deg til med buss. Området har mange historiske minnesmerker og flotte naturlandskaper. Algarvekysten passer godt for deg som liker å ferdes i naturen og kulturlandskaper.

Tavira er en sjarmerende fiskerlandsby i den østre delen av Algarve. Den historiske byen er regnet for å være nesten 3000 år gammel med bygninger og strukturer fra mange tidsaldre, og har fungert som havneby for bl.a. fønikerne og romerne.  Byen er stor nok til å ha et tilstrekkelig utvalg av barer, restauranter, markeder og butikker - men likevel liten nok til at man kan gå fra den ene enden til den andre på 15 minutter. En fergetur på noen få minutter tar deg ut til den fantastiske øya Ilha de Tavira med sine kjente sanddyner.

Østover finner du Vilamoura, et populært tettsted blant nordmenn med både kasino og en elegant marina i tillegg til ypperlige golfbaner.

Ellers er det gode turmuligheter og turstier i området hvor våre verter arrangerer flere utflukter til de nærliggende byene og markedene i og rundt Albufeira.
 

Kart

Resort Albufeira - Hotel Vila Petra
Rua Mouzinho de Albuquerque,
8200-356 Albufeira
Portugal

Verter, aktiviteter og utflukter

På vårt Det Gode Liv Langtidsferie i Albufeira har vi voksne verter som bidrar til trygghet og sosialt samvær. Våre verter er tilstede hele tiden. På Albufeira blir det arrangert mange aktiviteter som blant annet quiz, bingo, sang, foredrag, dans, vaffelstunder, faste gåturer, kreativt hjørne, pub eller restaurantbesøk osv. Dette vil kun være for våre gjester, og du blir med på det du måtte ønske. Detaljert program (ukeplan) og tilbud får du ved ankomst.

Ellers blir det arrangert ulike utflukter hver uke til interessante områder i regionen som Lisboa, Faro og Tavira. Påmelding og informasjon rundt dette vil du også få ved ankomst.

Vertene for neste sesong er ennå ikke fastsatt, men vi håper å se mange av de erfarne, dyktige vertene våre tilbake. Vi oppdaterer siden så snart det er fastsatt hvilke verter som skal hvor.

Dagsprogram

  • Hver uke vil våre verter presentere en ukesplan med ulike aktiviteter og utflukter. Under ser du et eksempel på hvordan en uke i Albufeira kan se ut. Programmet vil kunne variere fra uke til uke.

  • Mandag - fredag: Hver morgen:

    08:30 Gåtur, ca 45 - 60 min

    Hver morgen:
  • Mandag - fredag: Kontortid:

    10:30-12:00 Kom innom dersom du har spørsmål, trenger tips eller råd. Vertene er her for å hjelpe deg, slik at du får en minnerik ferie.

    Kontortid:
  • Mandag - fredag: Eksempler på aktiviteter:

    10:30 Markedsbesøk
    13:00 Boccia
    15:00 Minigolf

  • Mandag - fredag: Eksempler på kveldsarrangement:

    16:00 Kurs i portugisisk
    17:00 Vaffelstund og bingo
    18:00 Quiz og info
    19:00 Vi arrangerer singelmiddag og bli kjent middag. Møt opp dersom du vil være med ut å spise.
    21:00 Sang & Dans - underholdning i restauranten

    Eksempler på kveldsarrangement:
  • Utflukter: Eksempler på våre mest populære utflukter

    Bli med oss og oppdag de mange perlene i Algarve-området: Vilamoura med sine klipper, storbyen Faro, Tavira, Olhao og Lagos- bukten. Du får mer informasjon om våre populære utflukter ved ankomst.

    Eksempler på våre mest populære utflukter

Temperatur og vær

Algarve er et av de mest solrike steder i Europa. Her skinner solen mer enn 3000 timer i året og området får minimale mengder med regn. I sommermånedene kan temperaturen snike seg helt opp til 35 grader, og i vintermånedene har området behagelige temperaturer på omkring 16 grader på dagtid.

Temperaturene kan imidlertid variere fra dag til dag. En dag kan temperaturen være 20 grader og det egner seg med shorts og t-skjorte, mens neste dag kan temperaturen falle til kjøligere 9 grader.

 

Antall nedbørs­dager

Antall soltimer

Gjennom­snitts­temperatur

januar
9
5
12
februar
5
6
13
mars
6
7
15
april
8
9
16
mai
7
12
18
juni
2
12
21
juli
1
12
24
august
0
12
24
september
5
9
23
oktober
8
7
19
november
7
6
16
desember
12
5
14

Tillegg for enkeltrom

Pris per uke er kr 1.250,- // kr 5.000,- for 4 uker

Avganger

Vi har avganger fra Oslo i november, februar, mars og april. Opphold på 4 uker.

Viktig informasjon

  • For å delta på turen må man være selvhjulpne og kunne håndtere sin egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre verter skal bistå med dette.
  • Spesielle behov av helsemessige årsaker på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst.

Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • Trenger du hjelp til å sjekke inn på innsjekkingsautomatene? Ta kontakt med flyselskapets representanter som er tilgjengelige i området.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling

Flytider
Det er inkludert 2 kofferter á 20 kilo per reisende. Flytider for sesongen 2019/2020 er ennå ikke bekreftet og kan variere noe fra måned til måned.

Turen til Faro flyplass

Flyselskap
Blir bekreftet senere
Bagasje
Du kan sjekke inn 2 x 20 kg bagasje

Turen hjem fra Faro flyplass

Flyselskap
Blir bekreftet senere
Bagasje
Du kan sjekke inn 2 x 20 kg bagasje

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
5/10Oslo GardermoenAlbufeira - Det Gode Liv-14 990,-Book på ventelisteMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
12/10Oslo GardermoenAlbufeira - Det Gode Liv-14 990,-Book på ventelisteMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
2/11Oslo GardermoenAlbufeira - Det Gode LivMer enn 814 490,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
9/11Oslo GardermoenAlbufeira - Det Gode LivMer enn 813 990,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
1/2Oslo GardermoenAlbufeira - Det Gode Liv214 490,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
8/2Oslo GardermoenAlbufeira - Det Gode Liv214 490,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
29/2Oslo GardermoenAlbufeira - Det Gode Liv614 490,-BestillMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
7/3Oslo GardermoenAlbufeira - Det Gode Liv-14 490,-Book på ventelisteMer informasjon
DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
28/3Oslo GardermoenAlbufeira - Det Gode LivMer enn 814 490,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest 40 dager før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Comet Consular Services og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Comet finner du her: www.cometconsular.com

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres inne på Norwegian sin Reward  side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.