Skip to main content

Langtidsferie Nerja - Det gode liv

Nerja er en liten, sjarmerende andalusisk by med gode spanske restauranter, barer og velfylte markeder. Det er mange turmuligheter i området som egner seg godt for den som ønsker å holde seg i form under sin langtidsferie.

Vårt leilighetshotell ligger rolig til i utkanten av den pittoreske byen i Sør-Spania. Her kan du oppleve en genuin liten by som har beholdt sitt opprinnelige preg. Leilighetsanlegget er familiedrevet og ligger i et rolig område. Leilighetene er romslige og har stor terrasse/balkong og et velutstyrt kjøkken. 

I tillegg til alle turmulighetene i området, kommer våre verter til å arrangere utflukter. Av stedene vi pleier å besøke kan vi nevne den vakre, hvite og «urspanske» byen Frigliana og den historiske strandbyen Almuñécar som begge er i nærheten av Nerja. Det er også mange muligheter til å dra på egenhånd med det lokale busstilbudet.

Gode opplevelser

Hos oss på «Det Gode Liv» langtidsferie får du aktiviteter, innholdsrike og meningsfulle dager – i sol, varme og trygge omgivelser. Hver dag kan du delta på våre sosiale samlinger, bli underholdt og få nye venner. Våre norske, voksne verter er limet i vårt unike langtidsferiekonsept.

De er der for deg og arrangerer aktiviteter som utflukter, vaffelstunder, fellesmiddager, turgåing, kurs, quiz, bingo, foredrag etc. Med varierte ukeprogram har du valgmuligheter og frihet til å velge hva du ønsker å være med på. Vertene gjør det de kan for at vi skal få gode opplevelser sammen.

Gled deg til
  • Hyggelig familiedrevet leilighetshotell
  • Rolig beliggenhet
  • Nærhet til sjarmerende by
  • Gode turmuligheter
  • Flotte utfluktsmål
  • God og stabil Wifi
Informasjon
Grunnprisen inkluderer følgende:
  • Fly t/r Oslo - Malaga inkl. skatter og avgifter
  • Innsjekket bagasje, antall kolli/kg vil kunne variere
  • Transport flyplass-resort t/r
  • Leilighet i valgt kategori
  • Vertskap
  • Ulike tilbud om aktiviteter under oppholdet
Grunnprisen inkluderer ikke:
  • Avbestillings- og reiseforsikring
  • Måltider
  • Tilslutningsfly fra andre byer

Slik bor du

Leilighetsanlegget Las Rosas er familiedrevet og ligger i et rolig område med lite trafikk. Leilighetene består av oppholdsrom med sovesofa, kjøkken, soverom og bad. Alle leilighetene har stor terrasse/balkong og et velutstyrt kjøkken med komfyr og kokeplater, kaffetrakter, vannkoker og brødrister. I tillegg finnes både strykejern- og brett. Leilighetene rengjøres én gang i uken hvor håndklær og sengetøy skiftes.

Las Rosas ligger øst for Malaga, i utkanten av Nerja. Det er omtrent 2 km til Nerja sentrum (Balcón de Europa) og cirka 1,5 km til nærmeste strand. Du vil finne et supermarked 50 meter fra resorten og lokalbussen stopper rett utenfor hotellet.

Det er en del trapper på anlegget og området er kupert, så vi anbefaler at gjester som velger Nerja for sin langtidsferie er gode til beins og ønsker en aktiv ferie. 

På resortet har vi et lite kontor hvor det finnes et utvalg av norske bøker, og våre verter er tilgjengelig for deg et par timer alle hverdager. I tillegg har vi velkomstmøter og andre aktiviteter ved kaféen. Det vil bli arrangert ulike sosiale aktiviteter som for eksempel quiz kvelder, bingo og vaffelsteking. 

Det er ikke inkludert måltider, men du kan kjøpe frokost i kaféen til en redusert pris. Åpningstidene er væravhengig.

Resortet ligger 55 km fra Malaga flyplass, og det tar oss ca 1 time med transferbussen til hotellet. Wifi er inkludert i prisen og forbindelsen er god og stabil. I Nerja kan vi tilby to norske TV kanaler; NRK og TV2. Disse er basert på internett og dermed kan det hende at de av og til faller ut.

Det er tilgjengelig vaskemaskin på anlegget. Den er enkel å bruke og koster 3 euro (mynter) pr. vask. 

Ønsker du besøk å ta imot besøk finnes det en sovesofa i stua hvor gjesten kan sove. Prisen er 100 euro per påbegynt uke, maks 1 person i 2 uker. Barn under 12 år bor gratis. Det er fint om du gir beskjed god tid i forkant og du betaler til verten på stedet.

 

Apartamentos Las Rosas de Capistrano
Calle Neptuno 4
29780 Nerja
Spania 
+34 952 52 73 21 

Fasiliteter hotell

 

Hotell, 3 eller 4 etasjer

Bar/cafe, åpningstider avhengig av vær

Utendørs svømmebasseng (ikke oppvarmet)

Myntvaskeri, koster ca 3 EURO pr. vask

 

Fasiliteter leilighet

Balkong eller terrasse

To varmeovner

Safe mot gebyr

Godt med kjøkkenutstyr

Vannkoker

Kjøleskap med frys

Brødrister

Kaffetrakter

Mikrobølgeovn

Komfyr med kokeplater

Dusj

Wi-fi - middels kvalitet 

TV med norske TV-kanaler:NRK og TV2 (ustabil kvalitet)

Nærmiljøet

Flyplass
60 min
Butikk
2 min
Apotek
10 min
Strand
15 min
Restaurang
5 min
Lokalbuss
2 min
Bank
15 min
minibank
12 min
Malaga
60 min
Balcon de europa
25 min

Nerja ligger attraktivt til ved foten av Sierra Almijara-fjellene. Dette er en sjarmerende by, kjent som en av de hvite Andalusiske byene og har lykkes i å beholde sin landsbystatus. Flere steder holder åpent på vinterstid, så her kan du nyte god mat fra spanske restauranter, ta turen innom barer og handle fra koselige markeder.

I hjertet av Nerja sentrum finner du byens mest ikoniske landemerke, Balcón de Europa, som er et viktig symbol for byen og er bygget over et gammelt fort. Dette er et ypperlig utgangspunkt for vandreturer som er fint om man vil gjøre seg kjent i byen. I tillegg finnes det flotte turstier i området. Våre verter vil arrangere ulike utflukter til for eksempel Frigliana, Torrox, Maro og Almuñécar som alle er i nærheten av Nerja. Det er mange muligheter til å dra på egenhånd med lokale busser, blant annet til Malaga, Granada og Sevilla!

Kart Nerja

Las Rosas
Calle Neptuno, 4.
Urbanización Las Rosas 
29780 Nerja, Málaga
Spania

Verter, aktiviteter og utflukter

På langtidsferie hos oss i «Det Gode Liv» knytter du nye vennskap og opplever meningsfulle dager – i sol, varme og trygge omgivelser. Våre norske, voksne verter er der for å gjøre ditt opphold best mulig og arrangerer mange forskjellige aktiviteter og hyggestunder.

På Det Gode Liv Nerja blir det arrangert aktiviteter, og fra tidligere sesong har blant annet disse vært populære vaffelstunder, fellesmiddager, turgåing, kurs, quiz, bingo, foredrag etc. Dette vil kun være for våre gjester, og du blir med på det du måtte ønske. Detaljert ukeplan og tilbud får du ved ankomst. 

Ellers blir det arrangert ulike utflukter hver uke til interessante områder i regionen. Påmelding og informasjon rundt dette vil du også få ved ankomst.

Alle i Aller Travel er opptatt av at du skal få gode opplevelser sammen med oss – og vi ønsker deg hjertelig velkommen!

Dagsprogram

  • Hver uke vil våre verter presentere en ukesplan med ulike aktiviteter og utflukter. Under ser du et eksempel på hvordan en uke i Nerja kan se ut. Programmet vil kunne variere fra uke til uke.

  • mandag - fredag: Hver morgen:

    08:30 Rolig gåtur

  • mandag - fredag: Kontortid:

    10:30-12:00 Kom innom dersom du har spørsmål, trenger tips eller råd. Vertene er her for å hjelpe deg, slik at du får en minnerik ferie.

  • mandag - fredag: Eksempler på aktiviteter:

    12:00 Spansklunch
    10:00 Morgentur til marknad
    13:00 Boccia på stranden

    Eksempler på aktiviteter:
  • mandag - fredag: Eksempler på kveldsarrangement:

    18:00 Vaffelstund m/quiz og info
    19:00 Vi arrangerer singelmiddag og bli kjent middag. Møt opp dersom du vil være med ut å spise.

  • Utflukter: Eksempler på våre mest populære utflukter:

    Bli med oss og oppdag de mange perlene ved Costa del Sol: Frigiliana, Maro, La Cueva de Nerja, Almunecar og Torrox og Malaga. Du får mer informasjon om våre populære utflukter ved ankomst.

    Eksempler på våre mest populære utflukter:

Temperatur og vær

Klimaet langs Costa del Sol er helt spesielt, og lokalt kan det være store svingninger i temperatur og vær. Været er stabilt med mange soldager året rundt. Det er ikke uten grunn at området har fått sitt navn som betyr "Solkysten". Costa del Sol er nemlig det området på fastlands Spania med høyest gjennomsnittstemperatur gjennom året.

Vinteren regnes fra desember til februar - med både solrike perioder og perioder med vind og regn. I den kaldeste måneden, januar - faller gradene ned mot 13, men det verken snør eller fryser til. Svært kalde dager er sjeldne, men selv da vil temperaturen stige i løpet av dagen. 
 

 

Antall nedbørs­dager

Antall soltimer

Gjennom­snitts­temperatur

januar
13
5
13
februar
12
7
14
mars
12
8
15
april
11
9
17
mai
8
8
19
juni
5
10
22
juli
3
11
24
august
3
10
25
september
5
8
23
oktober
9
7
20
november
11
6
16
desember
13
5
14

Tillegg for enkeltrom

Enkeltromstillegg vil forekomme, men vil kunne variere. Mer informasjon finner du under hver enkelt avgang. 

Avganger

Vi har avganger fra Oslo fra og med oktober til og med april. Opphold på 4 uker.

Viktig informasjon

  • For å delta på turen må man være selvhjulpne og kunne håndtere sin egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre verter skal bistå med dette.
  • Spesielle behov av helsemessige årsaker på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Ønsker du tilslutning fra andre byer i Norge er vi behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for pris og muligheter i god tid før avreise (minimum 60 dager før).
I forhold til bagasje og eventuelle forsinkelser/endringer på reisen, er det en fordel å ha gjennomgående flybillett fra avreisested til endelig destinasjon, framfor separate flybilletter.

Alle tider er lokale tider. Vær oppmerksom på at eventuelle endringer på flytider er utenfor Aller travels kontroll.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • Trenger du hjelp til å sjekke inn på innsjekkingsautomatene? Ta kontakt med flyselskapets representanter som er tilgjengelige i området.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling

Flytider
Alle flyreiser blir gjennomført av Norwegian. Det er inkludert 2 kofferter á 23 kilo per reisende. Forbehold om endringer utenfor Aller Travel sin kontroll.
Flytider for sesongen 2020/2021 er ennå ikke bekreftet og kan variere noe fra måned til måned.

Turen til Malaga flyplass

Flyselskap
Norwegian
Bagasje
Du kan sjekke inn 2 x 23 kg bagasje

Turen hjem fra Malaga flyplass

Flyselskap
Norwegian
Bagasje
Du kan sjekke inn 2 x 23 kg bagasje

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris

Oktober 2020

6/10Oslo GardermoenNerja - Det Gode LivMer enn 814 990,-BestillMer informasjon

November 2020

3/11Oslo GardermoenNerja - Det Gode LivMer enn 813 990,-BestillMer informasjon

Februar 2021

6/2Oslo GardermoenNerja - Det Gode LivMer enn 814 590,-BestillMer informasjon

Mars 2021

6/3Oslo GardermoenNerja - Det Gode LivMer enn 814 990,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Koronavirus og reise

  • Hvem er Aller Travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest to måneder før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-13.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll. Vær oppmerksom på at det er flytider som vises på dine reisedokumenter som gjelder.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Visumexpert og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Visumexpert finner du her.

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    For nærmere informasjon om legemidler til utlandet: 
    https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres via din personlige brukerprofil inne på Norwegian sin Reward side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.