Skip to main content

Cuba - en fargerik rundreise

Bli med vår dyktige reiseleder Aase Kristiansen og la henne vise deg sitt eventyrlige Cuba! Her opplever vi kultur, fargeeksplosjoner, historie og rytmer, og vi avslutter med å nyte av de vakre strendene.

«For meg er Cuba en eksotisk, spennende og uslepen diamant! Denne spesielle øya, der jeg har guidet hundrevis an reisende, har mye å by på. Havannas arkitektur, bleket av sola og slitt - men vi aner fortidens pomp og prakt - en skjønnhet i forfall! Jeg gleder meg til å fortelle dere om landets spesielle og unike historie, fra kolonitiden, revolusjonen og tiden fram til i dag. Menneskene som bor her er vennlige og åpne, smilene sitter løst, og livsgleden er stor!» Reiseleder Aase Kristiansen gir oss det beste av sitt Cuba.

Vi starter i Havanna. Vi besøker Hemingways vakre hacienda, vi ser og lærer hvordan verdens beste sigarer rulles, og vi besøker den franskinspirerte byen Cienfuegos som  regnes for å være Cubas vakreste by. Så står Trinidad for tur, med sin spesielle arkitektur - en tur gjennom byen er som en reise tilbake i tid. Vi avslutter i Varadero, som byr på kritthvite strender og vaiende palmer - her nyter vi de siste dagene på vårt 5 stjerners hotell.

Dette er en tur i samarbeid med 

Høydepunkter
  • Hovedstaden Havanna
  • Franskinspirerte Cienfuegos
  • Kolonibyen Trinidad
  • Gode hoteller og fantastiske strender
Informasjon
Prisen inkluderer:
  • Fly t/r Oslo – Havanna via Amsterdam med KLM
  • Flyskatter pr. mai 2019
  • 4 netter i Havanna 4* hotell, inkl. frokost
  • 2 netter i Cienfuegos 3* hotell, inkl. frokost
  • 1 natt i Trinidad i Casa Particular, inkl. frokost
  • 4 lunsjer på lokale restauranter
  • 1 middag på hotell i Havana
  • 1 middag på lokal restaurant
  • 3 netter i Varadero 5* hotell, all inclusive
  • All transport, sightseeing og inngangsbilletter i henhold til program
  • Engelsktalende lokalguide
  • Norsk reiseleder
Ikke inkludert:
  • Reise- og avbestillingsforsikring
  • Tips og øvrige måltider
  • Visum (vi sender ut informasjon nærmere avreise)

Slik bor du

  • Hotel Selvilla 4*, 24.-28.feb

    Godt hotell som ligger sentralt i Havanna med nærhet til attraksjoner, cafeer og restauranter. Hotellet tilbyr utendørs basseng, døgnåpen resepsjon, roomservice, restaurant, bar, treningssenter, sauna, hage og terrasse.

    Alle rom har kaffemaskin, flatskjerm TV med satellittkanaler, safe, minibar, bad med hårføner, klimaanlegg og skrivebord.

    Frokostbuffé serveres hver morgen. Restauranten på stedet byr på internasjonale retter.

  • HOTEL JAGUA by Melia Hotels Int 3*+, 28.feb-01.mar

    Hotel Jagua ligger i eksklusive Punta Gorda, med utsikt over Cienfuegos flotte havn og med kort avstand til gamlebyen. Hotellet tilbyr rom både i hovedbygningen og i tre ulike annekser, og dermed kan stil og utforming på rom variere fra moderne til tradisjonell kolonial stil.
    Hotellet har flere restauranter og barer, utendørs basseng, hage samt en terrasse med utsikt over havet.
    Rommene har flatskjerm TV med satellittkanaler, dobbeltseng eller to separate senger og bad med badekar.

  • Hotel Paradisus Varadero Resort & Spa 5*, 02.-04.mar

    Flott resort som ligger ved Cubas mest kjente strand – Varadero Beach. Hotellet består av en hovedbygning og flere bungalower i to etasjer.

    Her spiser du godt med flere restauranter å velge mellom, flere barer, spa og et stort bassengområde med to basseng hvor det ene er et aktivitetsbasseng. Hotellet tilbyr flere aktiviteter som aerobics, yoga og dansetimer, samt mulighet for å prøve ulike typer vannsport og låne snorkleutstyr.

    All-inclusive er inkludert under vårt opphold.

Dagsprogram

  • Vær oppmerksom på at dette programmet er veiledende og endringer kan forekomme.

    F = Frokost / L = Lunsj / M = Middag / FM = Flymat

  • DAG 1: Avreise (FM, M)

    Avreise fra Gardermoen via Amsterdam med ankomst Havanna på ettermiddagen. Transport fra flyplassen til hotellet og middag på hotellet på kvelden.

  • DAG 2: Byvandring Havanna (F, L)

    Etter frokost blir vi med reiseleder på en hyggelig rusletur i gamle Havanna, som kom på Unescos verdensarvliste i 1982. Havanna er en av Latin- Amerikas best bevarte byer fra kolonitiden, og byen har hundrevis av historiske bygninger og monumenter fra 1500-1800-tallet. Vi opplever det pulserende livet i denne spesielle byen som har så mye spennende å by på. Vi nyter en felles lunsj i Havannas gamle bydel før vi får litt tid på egenhånd til å utforske Havanna videre.

    Byvandring Havanna (F, L)
  • DAG 3: Sigarfabrikk og Hemingways Cuba (F, L, M)

    Vi starter dagen med et spennende besøk på Havannas eldste sigarfabrikk. Der får vi en omvisning, og ser og lærer hvordan man ruller de berømte cubanske sigarene. Cubanske sigarer regnes for å være verdens beste, og sigarrulling er utsøkt håndverk. Kanskje flotte gaver å ta med hjem til Norge?

    Etter lunsj på en privat restaurant dedikerer vi ettermiddagen til den amerikanske forfatter Ernest Hemingway, som forelsket seg i Cuba da han satte sin fot i landet for første gang i 1932. Han bosatte seg på Cuba, og bodde der i perioder fram til 1960. Vi skal besøke hans vakre landsted som ligger i San Francisco de la Paula, en kort kjøretur fra Havanna. Landstedet framstår slik Hemingway forlot det i 1960. Hans kjære fiskebåt og store stolthet Pilar står utstilt på området. Hemingways kjærlighet til Cuba overlevde alle hans ekteskap, Batistas forhatte regime, og begynnelsen på den cubanske revolusjonen.

    Før vi returnerer til hotellet gjør vi et kort stopp i den gamle fiskerlandsbyen Cojimar, som var bakteppet for Hemingways roman «Den gamle mannen og havet» - som han fikk Nobels pris for i 1954. Der ser vi en statue av forfatteren, satt opp av de lokale fiskerne - for å hedre sin kjære venn. Kveldens middag inntas på en av byens beste statlige restauranter, med herlig musikk fra 1950-tallet som det lille ekstra.

    Sigarfabrikk og Hemingways Cuba (F, L, M)
  • DAG 4: Fridag i Havanna (F)

    Dagen er fri til å utforske byen på egenhånd eller sammen med reiseleder.

  • DAG 5: Havanna - Cienfuegos (F, L)

    Etter frokost kjører vi sør-østover til Cienfuegos, byen som har fått tilnavnet «Sydens perle» for sin vakre franskinspirerte arkitektur, og sin beliggenhet ved Det karibiske hav. Før vi ankommer byen stopper vi i Grisebukta, der det amerikanske forsøket på å invadere Cuba i 1961 mislyktes. Det asurblå havet vil nok friste til en dukkert! Deretter kjører vi til vårt hotell i Cienfuegos, som ligger i byens gamle aristokratiske kvarter, like ved Det karibiske hav. Vi spiser lunsj underveis på et hyggelig sted. På kvelden nyter vi et godt cubansk måltid.

    Havanna - Cienfuegos (F, L)
  • DAG 6: Cienfuegos (F)

    Vi kjører til sentrum av Cienfuegos, og spaserer gjennom byens trivelige hovedgate. Der er det alltid mye liv og røre, flere butikker og markeder. Vi gjør et stopp på byens torg, som er byens samlingspunkt - og beundrer de mange flotte bygningene fra kolonitiden - blant annet det vakre Thomas Therry teateret. Vi spiser en god lunsj på en terrasse, med utsikt over Det karibiske hav. Kvelden nytes med nok et godt måltid.

  • DAG 7: Cienfuegos - Trinida (F)

    Etter frokost kjører vi videre sydover til Trinidad, som også ligger ved Det karibiske hav. Trinidad er Cubas 3. eldste by, grunnlagt i 1514. Vi sjekker inn på våre respektive private hus før vi starter vår byvandring. Trinidads arkitektur er unik, her er lave murhus fra kolonitiden i karibiske pastellfarger, vi vandrer på brostein lagt ned av afrikanske slaver, og opplever et snev av fortiden. En tur gjennom Trinidad er som en reise tilbake i tid!

    Vi besøker Museo Romantico, som har en samling møbler og utstyr fra datidens overklasse, de rike sukkerbaronene. Vi nyter vår lunsj på et helt spesielt sted!

    De private husene vi skal bo i er eid av cubanere, som leier ut rom til turister. Alle rom har eget bad med dusj, toalett og vask. Vertskapet serverer oss en typisk cubansk frokost på morgenen - vi spiser ikke frokost sammen med vertskapet. Standarden er enkel, men sjarmerende. Vi spiser middag på en privat restaurant på kvelden.

    Cienfuegos - Trinida (F)
  • DAG 8: Trinidad - Santa Clara - Varadero (F, L, M)

    Vi forlater Trinidad, og setter kursen mot Santa Clara, som var en viktig by før revolusjonens endelige seier. For det var her slaget om Santa Clara sto, og ble vunnet av Chequevara og hans menn i desember 1958, da landets diktator forlot Cuba, og den revolusjonære seieren var et faktum. Vi spiser en innholdsrik lunsj, og deretter besøker vi Revolusjonsplassen, som har en gigantisk statue av Chequevara, byens store helt!

    I 1977 ble restene av Chequevara og 37 av hans revolusjonære kamerater funnet i en massegrav i Bolivia, og ført til Cuba samme år - der de ble stedt til hvile i mausoleet på revolusjonsplassen. Under denne høytidelige seremonien var Fidel Castro til stede, og han tente ilden som skal brenne til evig tid - til minne om Chequevara og hans menn.

    Etter besøket i Santa Clara kjører vi nordover til Varadero, der vi skal nyte herlige dager på vårt flotte 5 stjerners hotell, Paradisus Varadero - et av Varaderos beste hotell. Her er alt inkludert av mat og drikke. Vaiende palmer og kritthvite stender venter på oss!

    Trinidad - Santa Clara - Varadero (F, L, M)
  • DAG 9 & 10: Varadero (F, L, M)

    Vi nyter deilige dager på vårt all-inclusive hotell! På stranda vaier palmene i den svake brisen, havet blinker med sin smaragdgrønne farge, og 2 km med kritthvite stender venter på oss. Det sies at havet som omgir dette hotellet smaker litt av champagne. Kan vi ha det bedre?

    Varadero (F, L, M)
  • DAG 11: Hjemreise (F, FM)

    Avreise fra Varadero til Havanna, og derfra videre til Norge via Amsterdam.

  • DAG 12: Ankomst (FM)

    Vi ankommer Norge på ettermiddagen.

Våre reiseledere

På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst destinasjonen.

  • Våre reiseledere - Aase Kristiansen
    Aase Kristiansen

    Aase Kristiansen er en erfaren, positiv og kunnskapsrik reiseleder, som virkelig elsker jobben sin! Hun er interessert i historie, kultur og friluftsliv, og hennes fokus på tur er at alle gjester skal trives og få gode og minnerike opplevelser. Aase har tidligere erfaring fra både forsvaret, som freelancejournalist, som miljøterapeut og treningsinstruktør. Hun har nå jobbet som reiseleder i 13 år og har stor reiseerfaring, fra både Europa, Latin-Amerika og USA

Tillegg for enkeltrom

kr. 5 540,- (begrenset antall)

Begrensninger

  • For å delta på turen må du være selvhjulpen og kunne håndtere din egen bagasje. Det kan ikke forventes at våre reiseledere skal bistå med dette.
  • Generelt egner ikke våre reiser seg for den som har vondt for å gå. På utfluktene er det ofte mye gåing og det forventes at man skal kunne gå i et jevnt tempo og holde følge med gruppen.
  • Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må opplyses om ved påmelding.

Om flyreisen

Har du behov for tilslutning fra andre byer er vi selvfølgelig behjelpelig med dette. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. I noen tilfeller må overnatting på Gardermoen påregnes på ut- og/eller hjemreise, grunnet tidlig avreise eller sen ankomst. Vi gjør oppmerksom på at alle tider er lokale tider.

  • Avgang fra Oslo.
  • Vi anbefaler at du møter opp i god tid og senest 2 timer før avreise.
  • For avreisetidspunkt se Avganger & bestilling.

Turen til Havana flyplass

Varighet
ca. 14 timer*
Flyselskap
KLM

*Inkluderer mellomlanding i Amsterdam på ca. 1,5 timer.

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Turen hjem fra Havana flyplass

Varighet
ca. 15 timer
Flyselskap
KLM

*Inkluderer mellomlanding i Amsterdam på ca. 4 timer.

Du kan sjekke inn 23 kg bagasje.

Temperatur og vær

  januar februar mars april mai juni juli august september oktober november desember
Havana 26 / 19 26 / 19 28 / 20 29 / 21 30 / 22 31 / 23 31 / 24 31 / 24 31 / 24 29 / 23 28 / 21 27 / 20
Camaguey 28 / 16 29 / 17 32 / 18 32 / 19 32 / 20 32 / 21 33 / 22 34 / 21 33 / 21 31 / 21 30 / 21 28/ 17

Innreise og praktisk informasjon

INNREISE
Vi gjør oppmerksom på at innreisebestemmelser kan endre seg. Aller Travel har ikke ansvar for om følgende informasjon eller krav til visum endres på kort varsel. Det er den reisendes ansvar å påse at reisedokument er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land.

Norske statsborgere må ha visum og reiseforsikring for å besøke Cuba. Passet må være gyldig minimum 6 måneder etter hjemreisedato.

Turistvisum anskaffes i ambassaden, koster per juni 2019 kr. 475,- og gir tillatelse til opphold i 30 dager. For oppdatert informasjon om cubanske visumbestemmelser kan Cubas ambassade i Oslo kontaktes:

Besøksadresse: Oscars gate 78B, 0256 Oslo
Postadresse: Boks 4081 Amb, 0244 Oslo
Tel: +47 23 08 32 63 og 60
E-post: consulado@embacuba.no og enoruega@online.no
hjemmeside: http://misiones.minrex.gob.cu/es/noruega

Norske borgere som oppholder seg på Cuba oppfordres til å registrere seg på reiseregistrering.no. Det vil gjøre det lettere for ambassaden å få tak i deg i tilfelle en krise- eller katastrofesituasjon skulle oppstå.

HELSE
Før man reiser til Cuba bør man vaksinere seg mot hepatitt A og difteri/tetanus. Sjekk med lege og ta vaksiner i god tid før avreise.

Når man oppholder seg på Cuba, bør man ikke drikke vann fra springen. Flaskevann er lett tilgjengelig. Mathygienen er stort sett god, men som reisende er man alltid utsatt for endringer i bakteriefloraen.

ENDRINGER
Cuba er en kommuniststat. Hotell og programinnslag kan endres på meget kort varsel, iblant uten noen som helst informasjon eller forklaring.

VALUTA
Det er to gyldige myntenheter på Cuba - konvertible pesos (CUC) og cubanske pesos (CUP). Som turister bruker man CUC. Verdien på CUC er litt høyere enn 1 USD.

Vi anbefaler deg å ta med kontanter i Euro, som du kan veksle på hotellet til CUC. Du kan også ta ut kontanter i CUC i minibank like ved hotellet vårt. Har du CUC til overs på hjemreisedagen kan de veksles tilbake til euro på flyplassen.

Visa er det eneste kortet som fungerer i cubanske minibanker. American Express, Diners og andre kredittkort tilsluttet bank i USA aksepteres ikke (pga. USAs handelsblokade). Reisesjekker kan ikke brukes. Det meste på Cuba må betales kontant. Husk å åpne for at du kan ta ut penger i minibank på Cuba. For reiser i noen land må man fysisk inn på nettbanken og åpne for dette. Kontakt banken din hvis du er i tvil om dette.

TIDSFORSKJELL
Norsk tid minus 6 timer. Man har sommer- og vintertid på Cuba, men man skifter tid 2 uker tidligere enn i Norge.

STRØM
Cuba bruker 110 volt, men de fleste hotellene har også 220 volt kontakter. Vi anbefaler at du tar med et adaptersett som har flere valgmuligheter.

INTERNETT OG TELEFON
Den internasjonale landskoden for Cuba er +53. Det er dyrt å ringe hjem til Norge fra Cuba, samt å benytte mobildata. Når du lander på Cuba vil du få en SMS om hva teletjenester koster. Hotellene har WIFI mot gebyr.

KLIMA
Klimaet på Cuba er tropisk, med behagelige temperaturer. Gjennomsnitt-temperaturen på Cuba er 26 grader, og luftfuktigheten ligger på 70-80 %.

KLÆR OG PAKKING
Vi anbefaler at du tar med lette og ledige klær, og komfortable sko. Ta gjerne med en genser eller en lett sommerjakke for kveldene, og en sammenleggbar paraply. Ta også med badetøy, solkrem og myggmiddel. Viktig medisin må ALLTID tas med i håndbagasjen! Vi anbefaler at du tar med et lite miniapotek med hodepinetabletter, Imodium, plaster o.l.

TIPS
Tips er ikke inkludert i prisen. Reiseleder vil samle inn tips, som deretter vil bli fordelt til de berørte personer. Vi anbefaler at du beregner mellom 60 -70 CUC i tips pr person. Tips er en viktig del av lønna for de som jobber innenfor turist- og servicenæringen.

FORVENTNINGER TIL SERVICE OG HOTELL
Landets økonomi er under press, og standarden på hotellene er derfor noe dårligere enn i Norge.

Vi på Aller Travel gjør vårt beste for å tilby deg det beste Cuba kan by på!

Avganger & bestilling

DatoAvreisestedReisemålLedige plasserFra pris
24/2Oslo GardermoenCuba - en fargerik rundreise - Vi Over 60Mer enn 831 990,-BestillMer informasjon

Ofte stilte spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på, send oss gjerne en e-post til info@allertravel.no eller ring oss på telefon +47 23 89 64 70. Vi hjelper deg gjerne!

  • Hvem er Aller travel?

    Vi er en turoperatør som har spesialisert oss på opplevelsesreiser for eventyrlystne over 60 år. Vi legger vekt på personlig service før, under og etter reisen, slik at du hele tiden føler deg ivaretatt og trygg på din reise.

  • Hvem reiser med Aller travel?

    Våre gjester er godt voksne, reiseglade mennesker - både par, enslige og venner. Alderen er stort sett fra 60 år og oppover, og generelt har vi litt flere damer enn menn med på tur. 

  • Er prisene på reiser per person?

    Våre grunnpriser er angitt per person, og er basert på at man deler dobbeltrom/leilighet/lugar med en man reiser sammen med. Det tilkommer tillegg for enkeltrom dersom du reiser alene. Det er dessverre ikke mulig å bestille et halvt dobbeltrom som deles med en vilkårlig reisende. Unntaket er våre singelturer, hvor prisene er angitt per person i enkeltrom.

  • Er det mulig å bestille enkeltrom?

    På våre reiser tilbyr vi et begrenset antall enkeltrom per reise mot et tillegg i pris. Vi er enige i at det urettferdig at det skal være dyrere å reise alene, og vi gjør alltid vårt beste for å holde tillegget så lavt som mulig. Vær likevel klar over at enkeltrommene ofte er små. Noen ganger vil det være dobbeltrom som benyttes som enkeltrom, men dette vil da spesifiseres under den aktuelle reisen.

  • Er det påmeldingsfrist for bestilling?

    Det er ingen påmeldingsfrist på våre turer, men hvis du har bestemt deg for å være med på en tur – bestill tidlig! Mange turer blir raskt fulltegnet, så det er viktig å sikre seg en plass. 

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Kan en reise bli kansellert?

    Ved enkelte anledninger har vi også måttet kansellere turer tre måneder før avreise grunnet for få påmeldte. Dette er trist både for oss og for de som har meldt seg på, så meld deg på tidlig så blir det tur! 

  • Er det påmeldingsfrist for ekstra utflukter i programmet?

    Ekstra utflukter/aktiviteter bør velges ved bestilling av reisen og senest innen restbetalingen 60 dager før avreise. 

  • Antall deltakere på hver reise?

    Våre grupper har vanligvis mellom 18 og 30 deltakere.

  • Er det reiseleder med på turen?

    På våre turer er det alltid med en dyktig norsk eller skandinavisktalende reiseleder. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst til destinasjonen. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i reisedokumentene som sendes fra oss 2-3 uker før avreise.

    Når det gjelder verter på vår langtidsferie, les under langtidsferie.

  • Kan dere være behjelpelig med tilslutningsfly?

    Ønsker du tilslutning fra andre byer enn Oslo er vi behjelpelige med det. Ta kontakt med oss for priser og muligheter. Unntaket er de gangene det benyttes et flyselskap som ikke tilbyr tilslutning. 

    Tilslutning må bestilles senest 40 dager før avreise. Vær oppmerksom på at bekreftelse av tilslutningsbilletter er bindende. Ved avbestilling følger disse de generelle vilkår for reisen. 

    Skulle du ønske å ordne tilslutning selv skjer dette på eget ansvar. Vi anbefaler deg da å kjøpe endringsbare billetter og å ha god tid mellom to fly. Eventuelle utgifter for endring eller kjøp av nye billetter må du selv dekke. 
     

  • Hvordan bestiller jeg min reise?

    Du er alltid velkommen til å ringe oss for å bestille. Vårt telefonnummer er +47 23 89 64 70 og vår telefontid er mandag - fredag kl. 09.00-16.00. Det er også mulig å bestille reiser døgnet rundt på vår hjemmeside: www.allertravel.no
     
    Uansett om du bestiller per telefon eller på internett, vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post hvis ikke annet avtales. Ønsker du all korrespondanse per post tilkommer kr 70,- i porto og administrasjonsgebyr.

  • Hvordan betaler jeg reisen?

    Det er mulig å betale via bank eller med kredittkort. Alt du trenger av betalingsopplysninger står på ordrebekreftelsen du mottar ved bestilling. Er dere flere personer på samme bestilling så går det bra å betale hver for dere.
    Depositum forfaller 7 dager etter bestillingen har funnet sted. Det resterende beløpet forfaller 60 dager før avreisedato, og forfallsdato fremgår også av din ordrebekreftelse. 

    Vi gjør oppmerksom på at Aller Travel ikke sender egen separat faktura utover dette.

  • Hvordan er avbestillingsreglene?

    Følgende regler gjelder dersom det ikke er oppgitt andre vilkår på ordrebekreftelsen:

    - Ved avbestilling f.o.m innbetalt depositum frem til 61 dager før avreise, refunderes ikke depositum. 
    - Ved avbestilling f.o.m 60 dager t.o.m. 36 dager før avreise, belastes 50% av reisens totale pris.
    - Ved avbestilling f.o.m 35 dager før avreise, belastes reisens totale pris.

    Se også våre reisevilkår -/reisevilkar

  • Jeg har bestilt reise, men ikke mottatt en ordrebekreftelse

    Uansett om du bestiller per telefon eller online så vil vi umiddelbart sende ut en ordrebekreftelse med ytterligere informasjon, reisevilkår og betalingsinformasjon. Denne sendes på e-post, såfremt ikke annet avtales. Mottar du ikke denne, er det fint om du sjekker spamfilteret ditt, også kalt søppelpost. Finner du den ikke der, er det fint om du kontakter oss, da det mest sannsynlig er en feil i e-post adressen som er registrert i vårt system.

  • Selger dere avbestillings- og reiseforsikring?

    Forsikringer er ikke inkludert i prisen på våre reiser, og Aller travel selger ikke forsikringer. 

    Alle reisende må ha gyldig reiseforsikring når de reiser på tur med oss! Har du en forsikring gjennom jobb eller kredittkort er det viktig å sjekke at denne er gyldig for reisetidspunktet og landet/landene du skal til. Ha alltid med en kopi av forsikringsbeviset ditt samt din polise på turen.
    Europeisk Helsetrygdkort for reiser i Europa kan bestilles på www.helsenorge.no eller på telefon 800 43 573.
    Vi anbefaler også at du tegner en avbestillingsforsikring, dersom dette ikke er inkludert i selve reiseforsikringen. Denne bør tegnes hos ditt forsikringsselskap i forbindelse med bestilling av reisen. Skulle noe skje med deg eller en av dine nærmeste før reisen får du dermed dekket dine økonomiske tap. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer.

  • Flytider og endringer

    Flytidene som fremkommer på din bestillingsbekreftelse er basert på foreløpig bekreftelse fra flyselskapet. Det er viktig å være forberedt på at avgangstider og ruter kan bli endret, dette er dessverre helt utenfor Aller Travels kontroll.

    Velger du å kjøpe tilslutningsbilletter på egenhånd må du selv dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. 

    Vær oppmerksom på at programmet også er veiledende og endringer kan forekomme.

  • Hva slags hotell skal vi bo på?

    Vi gjør alltid det vi kan for å finne gode hoteller, hvor både standard, atmosfære og beliggenhet er riktig. Det er ikke alltid vi klarer å dekke alle punkter, men vi gjør alltid vårt beste. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3- og 4-stjerners, men vi henger oss ikke opp i stjerner hvis vi finner det riktige hotellet.
    På enkelte destinasjoner kan rommene på hotellet variere i størrelse, standard og beliggenhet. Vær også oppmerksom på enkeltrom kan være mindre og enklere innredet enn dobbeltrom. Vær også oppmerksom på at enkelte hotell ikke har aircondition. 

    En sjelden gang opplever vi overbookinger som gjør at vi må bytte hotell. Dette er dessverre utenfor vår kontroll. Skulle dette skje vil vi informere våre gjester umiddelbart.

  • Hva gjør jeg dersom jeg er allergisk eller har matintoleranse?

    Det er veldig viktig at allergier og matintoleranser blir oppgitt ved bestilling. Vi kan ikke garantere at du får nøyaktig den maten du trenger på tur, men vi gjør vårt beste. Det kan være lurt å ha med noe mat hjemmefra, og vær klar over at flyselskapene ikke serverer spesialdietter på kortere strekninger.

  • Jeg står på venteliste, når får jeg beskjed om jeg får plass?

    Vi kontakter deg umiddelbart på telefon hvis det dukker opp en ledig plass på turen. Det er dessverre umulig for oss å si noe om hvor stor mulighet det er for at du får plass på ønsket reise. Det er helt uforpliktende å stå på venteliste, og du betaler ikke depositum eller annet før turen er bekreftet av oss. Hvis du ikke ønsker å stå lengre på venteliste er det fint om du kontakter oss så vi får fjernet deg fra listen.
    Vi gjør oppmerksom på at det ikke sendes ut noen bekreftelse på at du har registrert deg på venteliste på en av våre turer.

  • Når får jeg tilsendt reisedokumenter?

    Alle våre reisende vil 2-3 uker før avreise få tilsendt flybilletter og ytterligere informasjon om din reise, som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer. Vi sender ikke ut deltakerlister på grunn av strenge personvernregler.

  • Kan jeg reservere sete på flyet?

    Det er få flyselskap hvor vi har mulighet til å reservere seter. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan!

  • Må jeg reise med pass?

    Vi anbefaler alle våre reisende å ha med gyldig pass på våre reiser, da pass ofte er eneste godkjente internasjonale legitimasjon på reiser utenfor Norden. Enkelte fly- og fergeselskap krever også pass som gyldig legitimasjon. Det er den reisendes ansvar å påse at pass er gyldig for innreise og gjøre seg kjent med de til enhver tid gjeldende innreisebestemmelser til det enkelte land. I noen land er det et krav om at pass er gyldig inntil 6 måneder etter hjemkomst.

    Sørg derfor for å undersøke passet ditt tidlig, så du eventuelt har tid til å bestille et nytt dersom det er i ferd med å utløpe. 

    Under www.regjeringen.no, tema og UDs reiseinformasjon finner du oppdatert informasjon om hvilke pass- og visumregler som gjelder for de enkelte land.

    Oppbevar alltid passet på et sikkert sted og sørg for at det ikke skades. Ha det på deg eller i din håndbagasje, ikke oppbevar det i innsjekket bagasje. På hotellet anbefaler vi at du oppbevarer dette i safe om dette finnes tilgjengelig, og bær heller med deg en kopi av passet.

  • Kreves det visum for min reise?

    Det kreves visum til flere av våre destinasjoner. Nærmere informasjon om dette blir sendt sammen med ordrebekreftelsen ved bestilling.

    Du bør tenke på å søke om visum så tidlig som mulig – ikke alle lands ambassader er like effektive.

    Vi samarbeider med Comet Consular Services og de kan hjelpe deg med søknadsprosessen. Nettsidene til Comet finner du her: www.cometconsular.com

    Reisende med utenlandsk pass må sjekke reglene ved den aktuelle ambassaden eller konsulatet. Det er den reisendes ansvar å sørge for at pass og eventuelt visum er gyldig ved avreise. Aller Travel er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden.

    Visum for Kina og USA – se respektive land

  • Hvor mye bagasje kan jeg reise med?

    På turer med fly minner vi om at du må tilpasse bagasjen etter flyselskapets vektbegrensninger. Disse kan variere fra flyselskap til flyselskap. Mer informasjon om hva som gjelder på din reise vil fremgå av reisedokumentene vi sender ut 2-3 uker før avreise.

    Har du bestilt tilslutning selv er det viktig at du sjekker bagasjereglene for denne flyvningen. Har vi bestilt tilslutning er bagasjereglene lik på innenlands som på den videre flyvningen.

  • Håndbagasje?

    Tillatt håndbagasje varierer fra selskap til selskap, samt destinasjon.
    For flyvninger innen Europa gjelder følgende hos våre mest brukte flyselskaper:
    Norwegian - 10 kg  (mål: 55x40x23 cm)
    SAS - 8 kg (mål: 55 x 40 x 23 cm)
    Du plikter selv å undersøke hva som gjelder for din reise og øvrige selskaper/destinasjoner.
    Merk også at det er regler vedrørende størrelse på det du har med deg av flytende væske i håndbagasjen. Hovedregelen er at du kan ha 100 ml per beholder, og max 1000ml totalt. Alle beholdere må kunne plasseres samlet i èn gjennomsiktig pose som rommer max 1 liter. Denne posen skal i tillegg kunne lukkes (type zip lock bag).

    For mer informasjon: https://avinor.no/en/airport/practical-information/plan-your trip/baggage/liquids.

  • Hvordan pakker jeg medisiner og kreves det dokumentasjon?

    Husk alltid å ta med dokumentasjon på at medisinen tilhører deg. Dette kan være ved å ta med originalemballasjen med apotekets etikett, legeerklæring eller kopi av resept. Flytende medisin som er nødvendig for flyreisen er unntatt fra sikkerhetsreglene om maks 100 ml væske i en beholder, men du kan bli bedt om å smake på medisinen og du må kunne dokumentere at dette er din medisin.
    All medisin bør være i originalemballasje og det er fornuftig å ta med resepten eller en bekreftelse fra legen på engelsk. Sjekk med ditt apotek, om du er i tvil om hvilke regler som gjelder når du skal medbringe medisin til utlandet.
    Sørg for å pakke alle livsnødvendige medisiner i håndbagasjen tilfelle den innsjekkede bagasjen skulle bli forsinket.

    Personer med bestemte sykdommer, handikap, fobier, matallergier eller lignende må informere Aller Travel i god tid før avreise. 

  • Spesialbagasje?

    Dersom du skal ha med deg for eksempel rullator, sykkel eller golfbag så skal dette sjekkes inn som spesialbagasje. Kontakt oss så snart som mulig da det er begrenset med plasser og en ekstra kostnad tilkommer. Skal du ha med deg oksygensylinder er det viktig at vi blir informert om dette og du må også sørge for å informere kabinpersonalet. Du er selv ansvarlig for å ordne med oksygensylinder hvis du skal ha dette med ombord i flyet. Hver sylinder kan ikke overstige 5 kg i totalvekt. Oksygensylindere med påmonterte regulatorer eller ventiler må være beskyttet slik at de ikke kan bli skadet og derved ha et utilsiktet utslipp av oksyge

  • Kan jeg bestemme hvor jeg vil sitte på flyet?

    Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som står for seteplassering på flyet. Er du i en særegen posisjon hvor du trenger et spesielt sete – ta kontakt så gjør vi det vi kan! På flyvninger med Norwegian kan vi kun søke om seteplassering av medisinske årsaker, og dette må kunne dokumenteres. 

  • Er det mulig å få assistanse før og etter innsjekking på flyplassen?

    Trenger du assistanse etter innsjekk på flyplassen så er det viktig at du kontakter oss i god tid før avreise så vi får ordnet med dette.

  • Bør jeg vaksineres før reisen?

    Det er den reisendes eget ansvar å sørge for at den har de nødvendige vaksinasjonene som gjelder til bestilt reisemål. Ta kontakt med din nærmeste vaksinasjonsklinikk for mer informasjon om hva du trenger til akkurat ditt reisemål.

  • Vær og klima

    Inne på selve reisen vil du finne en temperaturoversikt. 

    Ønsker du mer informasjon om været på reisemålet, ta en titt på www.yr.no. BBC har også et godt nettsted for vær: www.news.bbc.co.uk/weather/.

  • Blir det servert mat om bord på flyet?

    Serveringstilbudet ombord vil variere med flyselskap og lengde på reise. Generelt vil det på flyvninger innen Europa være enkel servering mot betaling. På oversjøiske flyvninger er servering oftest inkludert.

  • Bør jeg ha med kontanter på turen?

    Vi anbefaler kun å ha med litt kontanter til bruk ved ankomst, ellers anbefaler vi internasjonale kredittkort, gjerne både f. eks VISA og MasterCard. Husk at det er begrenset erstatning fra forsikringsselskaper ved tyveri eller tap av kontanter. De fleste steder tar kredittkort, unntaket kan være kiosker, buss/trikk ol, det kan også være greit å ha litt til tips på restauranter ol. 
    Det rimeligste og tryggeste er å ta ut penger underveis i minibanker. Du kan også ta ut penger i landets valuta i Norge før avreise. På Gardermoen, i avgangshallen, finner du minibanker med noen lands valuta, både før og etter taxfree-butikkene. 

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600. 

  • Bagasjen min kom ikke frem, hva gjør jeg?

    Hvis du ikke mottar bagasjen eller hvis bagasjen blir skadet under flytransporten må dette meldes til det aktuelle flyselskapet umiddelbart ved ankomst, slik at du får en såkalt PIR-rapport. Rapporten er viktig for å kunne spore bagasjen i etterkant, men også for evt. krav til flyselskapet eller forsikring.
    Vær oppmerksom på at vanlig type skade/slitasje ved håndtering av bagasje (på fly, buss eller lignende) normalt ikke dekkes av den vanlige reiseforsikringen. 

  • Hva gjør jeg dersom jeg ikke er fornøyd med noe på reisen?

    Det er viktig du først forsøker å løse mindre ting ved å henvende deg til reiseleder/vert eller resepsjonen på hotellet med en gang problemet oppstår. Skulle problemet ikke bli løst, kan du ta kontakt med Aller Travel direkte.
    Hvis du ikke er fornøyd med løsningen, gi beskjed om dette, men innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre det enklere å klage når du kommer hjem. 
    Velger du å ikke kontakte reiseleder eller oss direkte for hjelp, vil muligheten til å klage være begrenset når du kommer hjem i henhold til pakkereiseloven. 
     

    Hvis et problem ikke ble løst tilfredsstillende på stedet, kan en klage fremsettes skriftlig til Aller travel senest 14 dager etter hjemkomst. Alle henvendelser vil bli behandlet innen fire uker. 

  • Hvordan kan jeg gi innspill på den gjennomførte reisen?

    2-4 dager etter at du kommer hjem vil vi sende deg en e-post med en del spørsmål om hvordan du opplevde din reise. Det er viktig for oss å vite hva som fungerte bra og hva vi kan gjøre bedre, og vi håper i den forbindelse at du tar deg tid til å svare på spørsmålene.
    Aller travel betrakter ikke kommentarer som er innsendt via evalueringsskjemaet vårt som reklamasjoner som krever saksbehandling. 

    Har du innspill utover dette er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail: info@allertravel.no
     

  • Hva gjør jeg dersom jeg har glemt noe på flyplassen/flyet?

    Har du glemt noe på flyplassen eller flyet tar du dette med flyplassens «Lost and found». Alle flyplasser har et slikt kontor.

  • Hvordan kan jeg få mine Reward/Cash Points med Norwegian

    Når man reiser på gruppebilletter med Norwegian kan man kun registrere cash points i etterkant av reisen, og senest innen 30 dager etter reisens startdato.
    Dette må gjøres inne på Norwegian sin Reward  side: www.norwegianreward.com
    Logg deg inn og legg inn fly referanse fra din reise og ditt etternavn for etterregistrering av poeng.
    Gjør oppmerksom på at antall poeng er noe lavere på gruppebilletter sammenlignet med individuelle billetter.

  • Hva gjør jeg dersom det oppstår en nødsituasjon på reisen eller rett før avreise?

    Om det skulle oppstå en nødsituasjon kan du nå oss på telefon i Norge. Vår nødtelefon er bemannet hele døgnet. Telefonen er bemannet kun for nødstilfeller utenom våre kontortider. 
    Våre kontortider er mandag - fredag mellom kl. 09.00 – 16.00. Telefon: +47 23 89 64 70. Ved nød gjelder samme nummer.
    Er ikke situasjonen akutt ber vi deg kontakte reiseleder, vert eller ringe +47 23 89 64 70 i våre kontortider. Det er også mulig å nå oss på e-post:  info@allertravel.no, som er betjent mandag til fredag kl. 08.00-1600.